Zelf een automatische hooivoeder maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annebeth1995

Zelf een automatische hooivoeder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:34

Hallo!

Afgelopen zomer ben ik samen met mijn ouders verhuisd en staat mijn Franse Draver in de 'achtertuin'. Als vriendinnetje heeft zij een Welsh merrie van 2, die ik kocht zodat ze niet alleen zou zijn. Nu lopen we tegen meerdere 'problemen' aan en ik ben benieuwd hoe en wat jullie er over denken en of jullie misschien oplossingen weten?

Ten eerste: Wat begon als een mooi (enigszins klein) groen weiland, is ondertussen een grote modderboel waar ik (en de paarden dus ook) in weg zak tot minimaal mijn enkels. We zijn een tijdje op zoek geweest naar een stuk land waar ze kunnen overwinteren (of volgend jaar juist de zomer door kunnen brengen), zodat dit land ook rust krijgt en tijd om te herstellen. Dit is niet gelukt, maar voor komende zomer zetten we uiteraard de zoektocht verder. Feit blijft dat dit de huidige status is, en we de winter met/in dit weiland door moeten komen. -O-

Afbeelding

Wij dachten er zelf aan om misschien een aantal tegels in het weiland te leggen, bij de hooinetten en waterbakken, zodat ze in ieder geval met drogen voeten kunnen eten en drinken.. Ik heb alleen geen idee of dit zal gaan werken, wat voor tegels we zouden kunnen gebruiken en of er misschien nog andere opties zijn?

Volgend probleem: Voeren. Op dit moment krijgen ze 's ochtends rond half 8/8 uur een flinke portie hooi en 's avonds een bak slobber en een portie hooi. Ik merk vooral aan mijn draver dat dit te weinig voerbeurten zijn. Ze eet takken, halve bomen en zelfs de palen van de hooinetten moeten er aan geloven.. Ook ben ik een voorstander van natuurlijk paarden houden, dus 2× voeren gaat best wel tegen mijn principes in. Maar ja, als je per dag 4 uur reist, je moeder durft niet bij de paarden in het weiland (de Welsh is niet altijd even lief :')) en je vader werkt 5 dagen in de week, is het toch zoeken naar een oplossing.. En toen kwam ik dit tegen:
https://www.facebook.com/theo.hogervorst.77

Afbeelding

Afbeelding

Zoiets zou ideaal zijn, maar de Facebook pagina zelf reageert niet en is ook in april 2014 voor het laatst actief geweest.. Wij hebben best een handige familie, dus ik zou het graag zelf maken, maar vraag me af of dit haalbaar is en we een systeem zouden kunnen maken dat buiten kan staan (mijn paarden staan namelijk niet op stal). Denken jullie dat zo'n systeem (welliswaar aangepast?) zal werken? En zijn er nog andere mogelijke oplossingen voor het 'voerprobleem'?

Nou dat was het eigenlijk wel. Er zijn nog plannen om de schuur te verbouwen, waardoor ze een uitloopstal krijgen. Maar dit gaat zeker niet voor volgend voorjaar gebeuren i.v.m. de verbouwing van het huis en het feit dat het geld ook een keer op is.. Het is voorlopig nog een beetje beholpen dus, maar hopelijk hebben jullie wat ideeën waardoor we er het beste van kunnen maken!

Liefs,
Annebeth
Zafira & Puck
Laatst bijgewerkt door Annebeth1995 op 17-11-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:34

Hallo!

Afgelopen zomer ben ik samen met mijn ouders verhuisd en staat mijn Franse Draver in de 'achtertuin'. Als vriendinnetje heeft zij een Welsh merrie van 2, die ik kocht zodat ze niet alleen zou zijn. Nu lopen we tegen meerdere 'problemen' aan en ik ben benieuwd hoe en wat jullie er over denken en of jullie misschien oplossingen weten?

Ten eerste: Wat begon als een mooi (enigszins klein) groen weiland, is ondertussen een grote modderboel waar ik (en de paarden dus ook) in weg zak tot minimaal mijn enkels. We zijn een tijdje op zoek geweest naar een stuk land waar ze kunnen overwinteren (of volgend jaar juist de zomer door kunnen brengen), zodat dit land ook rust krijgt en tijd om te herstellen. Dit is niet gelukt, maar voor komende zomer zetten we uiteraard de zoektocht verder. Feit blijft dat dit de huidige status is, en we de winter met/in dit weiland door moeten komen.

Wij er dachten zelf aan om misschien een aantal tegels in het weiland te leggen, bij de hooinetten en waterbakken, zodat ze in ieder geval met drogen voeten kunnen eten en drinken.. Ik heb alleen geen idee of dit zal gaan werken, wat voor tegels we zouden kunnen gebruiken en of er misschien nog andere opties zijn?

Volgend probleem: Voeren. Op dit moment krijgen ze 's ochtends rond half 8/8 uur een flinke portie hooi en 's avonds een bak slobber en een portie hooi. Ik merk vooral aan mijn draver dat dit te weinig voerbeurten zijn. Ze eet takken, halve bomen en zelfs de palen van de hooinetten moeten er aan geloven.. Ook ben ik een voorstander van natuurlijk paarden houden, dus 2× voeren gaat best wel tegen mijn principes in. Maar ja, als je per dag 4 uur reist, je moeder durft niet bij de paarden in het weiland (de Welsh is niet altijd even lief :')) en je vader werkt 5 dagen in de week, is het toch zoeken naar een oplossing.. En toen kwam ik dit tegen:
https://www.facebook.com/theo.hogervorst.77

Dit zou ideaal zijn, maar de facebook pagina zelf reageert niet en is ook in april 2014 voor het laatst actief geweest.. Wij hebben best een handige familie, dus ik zou het graag zelf maken, maar vraag me af of dit haalbaar is en we een systeem zouden kunnen maken dat buiten kan staan (mijn paarden staan namelijk niet op stal). Denken jullie dat zo'n systeem (welliswaar aangepast?) zal werken? En zijn er nog andere mogelijke oplossingen voor het 'voerprobleem'?

Nou dat was het eigenlijk wel. Er zijn nog plannen om de schuur te verbouwen, waardoor ze een uitloopstal krijgen. Maar dit gaat zeker niet voor volgend voorjaar gebeuren i.v.m. de verbouwing van het huis en het feit dat het geld ook een keer op is.. Het is voorlopig nog een beetje beholpen dus, maar hopelijk hebben jullie wat ideeën waardoor we er het beste van kunnen maken!

Liefs,
Annebeth
Zafira & Puck[/quote]

Rofah

Re: Zelf een automatische hooivoeder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:38

Is het geen optie om meer hooi in slowfeeders te voeren? Doen ze er iig langer mee :) hier wordt er sochtends voor 4 paarden twee slowfeeders, een kliko en 2 grote netten gevuld met hooi, aan het einde van de middag/ begin avond weer en savonds rond een uur of 10 krijgen ze ook nog wat voor de nacht.

Tegelen wordt lastig als t nat is, of je moet ergens kurkdroog witzand vandaan zien te toveren :)

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:46

Rofah

Ik heb 2 hooinetten met een best wel kleine maaswijdte. Daar krijgt 's ochtends de draver 3 plakken hooi in en de Welsh 1, maar ze zijn alsnog voor 11 uur klaar met eten.. -O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:51

Misschien kun je nog ergens een groot net met stro hangen. Daar snacken ze wel van, maar ze gaan niet door tot het op is. Hapje doen, even slapen, hapje doen, spelen, etc.

Zo'n automaat maken heb je bepaalde bewegende onderdelen voor nodig. Mijn vriend heeft er eens naar gekeken, die zei dan weer om de plankjes op deurontgrendelaarts te hangen, die dmv een timer het plankje los laten waardoor het naar beneden kiept. Maar dat komt zo nauw, dat het geen erg betrouwbaar systeem is. Voor betrouwbare systemen kom je eerder op 5000 euro en dan is de eethouding nog niet eens goed.
(Vriendlief is elektricien dus weet er wel het een en ander van, maar het is gewoon best ingewikkeld. Op paardnatuurlijk staat wel ergens een mooi voorbeeld van iemand nog.)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:53

Toevallig zag ik net op http://www.paddockparadise.nl (of zoiets) een slowfeeder die geintegreerd is in de omheining. De feeder zelf staat buiten de omheining en bestaat uit een kast met een klep waar je het hooi in gooit. Dat zou een oplossing kunnen zijn zodat je moeder overdag kan voeren. Dan hoeft ze niet de wei in.

deze: http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009 ... oibak.html

overigens heb ik wel eens een slowfeeder gezien die elke vier uur een portie ruwvoer liet vallen. Dat was een mooi systeem met tijdschakelaars etc. Was wel tof. Maar dat kun je niet buiten hebben. Het deel waar je de voorraad in doet moet sowieso goed afgesloten zijn en het loopt op stroom dus dat moet je wel hebben. Zij hadden het in de schuilstal.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:04

2 voerbeurten is veel te weinig.
Heb je geen mogelijkheid ergens een hooiruif te bouwen en daar een rondbaal hooi of 1 pak hooi in te zetten met een dichtmazig hooinet eroverheen.

Ik zit op het moment met hetzelfde probleem.
Gelukkig heb ik op tijd 1 wei dicht gemaakt voor te rusten.
Kun je niet 1 helft van de paddock/wei dicht maken voor te rusten.. je hebt in het voorjaar dalijk echt helemaal niks meer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:07

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:08

Ik heb dit opgehangen.
Afbeelding

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:12

Gypsy schreef:
Misschien kun je nog ergens een groot net met stro hangen. Daar snacken ze wel van, maar ze gaan niet door tot het op is. Hapje doen, even slapen, hapje doen, spelen, etc.

Zo'n automaat maken heb je bepaalde bewegende onderdelen voor nodig. Mijn vriend heeft er eens naar gekeken, die zei dan weer om de plankjes op deurontgrendelaarts te hangen, die dmv een timer het plankje los laten waardoor het naar beneden kiept. Maar dat komt zo nauw, dat het geen erg betrouwbaar systeem is. Voor betrouwbare systemen kom je eerder op 5000 euro en dan is de eethouding nog niet eens goed.
(Vriendlief is elektricien dus weet er wel het een en ander van, maar het is gewoon best ingewikkeld. Op paardnatuurlijk staat wel ergens een mooi voorbeeld van iemand nog.)

Dat is nog wel een idee ja! Al zie ik mijn draver er eigenlijk wel voor aan dat ze het in 1 stuk achter elkaar op eet..

Zou het echt zo lastig zijn? Ik dacht je koppelt er een soort tijdklok aan en dan valt die plank naar beneden.. Vervolgens kan je 'm weer vast zetten en vullen, en valt 'ie weer naar beneden, etc.. Blijkbaar te simpel gedacht?

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:12

onley schreef:
Ik heb dit opgehangen.
[ [url=m/WleO9z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zo'n net heb ik dus per paard (wel een stuk smaller trouwens)..

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:14

onley schreef:
2 voerbeurten is veel te weinig.
Heb je geen mogelijkheid ergens een hooiruif te bouwen en daar een rondbaal hooi of 1 pak hooi in te zetten met een dichtmazig hooinet eroverheen.

Ik zit op het moment met hetzelfde probleem.
Gelukkig heb ik op tijd 1 wei dicht gemaakt voor te rusten.
Kun je niet 1 helft van de paddock/wei dicht maken voor te rusten.. je hebt in het voorjaar dalijk echt helemaal niks meer.

Zoals ik al zei, ik vind het zelf ook te weinig, maar je moet eerst een oplossing vinden hoe je het kunt verbeteren.

En ja, ik zit er over na te denken om het achterste deel dicht te maken, dat is er het ergst aan toe.. Alleen staan ze pas sinds afgelopen weekend echt samen (ook 's nachts zeg maar), dus ik wilde nog even afwachten hoe dat ging..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:15

Dit zijn netten voor de aanhanger bij heuts denk ik 10 euro even omknopen thuis en klaar vol proppen dat ding en klaar

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:16

Ir111 schreef:
Toevallig zag ik net op http://www.paddockparadise.nl (of zoiets) een slowfeeder die geintegreerd is in de omheining. De feeder zelf staat buiten de omheining en bestaat uit een kast met een klep waar je het hooi in gooit. Dat zou een oplossing kunnen zijn zodat je moeder overdag kan voeren. Dan hoeft ze niet de wei in.

deze: http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009 ... oibak.html

overigens heb ik wel eens een slowfeeder gezien die elke vier uur een portie ruwvoer liet vallen. Dat was een mooi systeem met tijdschakelaars etc. Was wel tof. Maar dat kun je niet buiten hebben. Het deel waar je de voorraad in doet moet sowieso goed afgesloten zijn en het loopt op stroom dus dat moet je wel hebben. Zij hadden het in de schuilstal.

Ja goed idee!
Alleen ook houden we dan nog wel 1 à 2 dagen over dat mijn moeder wel werkt en er alsnog niemand thuis is.. Maar in principe zou zo'n hooiruif wel goed werken ja! Bedankt!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:16

motortje voor de handeling moet je even zoeken, verder gewoon tijdschakelaar erachter lijkt me zo.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:17

Annebeth1995 schreef:
Zou het echt zo lastig zijn? Ik dacht je koppelt er een soort tijdklok aan en dan valt die plank naar beneden.. Vervolgens kan je 'm weer vast zetten en vullen, en valt 'ie weer naar beneden, etc.. Blijkbaar te simpel gedacht?

Ja, maar dat bewegende onderdeel heeft misschien een motortje nodig, overal is stof, de boel mag niet in de fik vliegen, het moet niet 2 keer per week in storing vallen want dat is niet leuk voor je paard...
Die tijdklokken kosten trouwens een paar honderd euro. :o

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:17

onley schreef:
Dit zijn netten voor de aanhanger bij heuts denk ik 10 euro even omknopen thuis en klaar vol proppen dat ding en klaar

Ja wij hebben ergens een net op de kop getikt dat officieel gemaakt was om over een zandbak heen te leggen (tegen de katten), maar werkt prima! Alleen zijn ze er dus niet zo lang mee bezig dat we de voerbeurt 's middags kunnen over slaan..

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:19

Persevero schreef:
motortje voor de handeling moet je even zoeken, verder gewoon tijdschakelaar erachter lijkt me zo.

Dat dacht ik dus ook, haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:21

Annebeth1995 schreef:
Persevero schreef:

Dat dacht ik dus ook, haha!

Hier nog een. Ik bedenk altijd geniale plannen die mijn vriend moet uitvoeren, die begint dan zuchtend uit te leggen dat ik iets technisch onmogelijks heb bedacht en dat het gewoon niet zo werkt. :o

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:22

Gypsy schreef:
Annebeth1995 schreef:

Ja, maar dat bewegende onderdeel heeft misschien een motortje nodig, overal is stof, de boel mag niet in de fik vliegen, het moet niet 2 keer per week in storing vallen want dat is niet leuk voor je paard...

toch denk ik dat het wel zo simpel is. ik snap je punt maar stof kun je hem wel tegen beschermen. Risico op brand ed heb je altijd wanneer er elektra in de buurt is. En als hij een keer niet werkt, tja dan krijgen ze een keer hun eten wat later. je moet ze toch dagelijks bezoeken. ook om dat ding te vullen.

Annebeth1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:23

Gypsy schreef:
Annebeth1995 schreef:

Echt?! Ik dacht gewoon zo'n simpele waar je die pinnetjes van in kan drukken.. Zoiets:
Afbeelding

Wij hebben dat soort tijdklokken altijd gebruikt voor de buitenlampen in de tuin van ons vorige huis, werkten altijd prima!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:23

Persevero schreef:
toch denk ik dat het wel zo simpel is. ik snap je punt maar stof kun je hem wel tegen beschermen. Risico op brand ed heb je altijd wanneer er elektra in de buurt is. En als hij een keer niet werkt, tja dan krijgen ze een keer hun eten wat later. je moet ze toch dagelijks bezoeken. ook om dat ding te vullen.

Ik denk ook dat het vrij simpel te doen moet zijn. Ik heb dus een keer zo'n systeem gezien en dat koste zeker geen 5.000 euro. Dat werkte met tijdschakelaars, volgens mij gewoon met die dingen die je normaal bij een lamp ofzo gebruikt. Zo herinner ik het me.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:25

Misschien heb ik er over heen gelezen maar zijn slowfeeders met onbeperkt hooi geen optie? Je hebt hooinetten waar je zo een baal hooi in schuift. Gegarandeerd 24 uur te eten.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:31

mocht je het tel. nr van theo willen hebben, wist niet dat hij deze machines maakt, maar ik haal dan ook alleen maar elke 2 weken mijn hooi bij hem :-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:32

Nouja ik zou dus echt nooit het risico willen lopen dat ze langer dan 7 uur zo'n eten staan. :o Straks koliek.

Met de tijdklok hierboven blijft motortje sowieso 10 min lopen. Bovendien moet het dus echt betrouwbaar zijn. Mijn vriend werkt alleen met professionele spullen en die wil ook niks anders. :P

Voor 5000 euro kun je inderdaad wel prima een mooi systeem maken. Zelf maken, zonder arbeid gerekend, ben je toch al gauw 1000 euro kwijt wil je het mooi, veilig en goed doen.