Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:04

Paarden? Tips? Huis? Zeg maar nee dan krijg je deel 2!
(voor deel 1 zie: [VSW] Het Paarden-aan-huis-tips-topic )

Welkom!
Droom jij er ook van om:
-Elke ochtend wakker te worden van gebonk omdat je paarden 5.30 een prima tijd voor eten vinden?
-Daarna niet meer terug je bed in te kunnen omdat je zo hard naar paard meurt dat je partner je er weer uit schopt?
-3 keer op een dag poep te scheppen en te vegen omdat dat van jezelf gewoon moet, en het kan?
-Daardoor amper meer aan rijden toe te komen?
-Of dat dan maar tussen het koken, honden uitlaten en andere bedrijven door te doen?
-Of zelfs tegelijk, 2 paarden of paard en hond wandelen?
-Steeds als je 1 klus af hebt weer 2 nieuwe op je lijst te kunnen zetten?
-Tientallen meters greppels te graven in de strijd tegen het water?
-Op een feestje in de avond altijd eerder weg te moeten om te voeren?
-Voor je verjaardag een kruiwagen te krijgen?

Afbeelding

Dan is dit topic de plaats waar je moet zijn!

Twijfel je nog? Bedenk dan of je kunt lachen om de volgende situatie, als het de jouwe zou zijn:
Een extra stroomdraad spannen, omdat de shetlander anders steeds ontsnapt. Om 12 uur in de nacht. Op oud en nieuw.

Kun je dit handelen? Dan welkom!!!
Een groot deel van de in het vorige topic verzamelde tips kunt u hier vinden, van accu’s en boermannen tot zand en zadelkamers. Mochten er ook in dit topic nog handige tips voorbijkomen, en dat denk ik wel, voel je dan vrij om ze er bij te zetten in ons paarden aan huis alfabet.

https://docs.google.com/document/d/1CZ6 ... rZSg/edit#

Denk erom dames, houd dit in uw gedachten!
Afbeelding

Ons vorige topic begon op 16 december en op 15 november behaalden we de 500 pagina’s. Dat is mooi, en daar gaan we ook nu weer voor. Degene met het eerste bericht op pagina 500 mag het volgende topic openen. Veel kletsplezier! :D )

PPPeet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:08

Yeahhhh op naar de 500 in weer en wind! {:} :brr: *\o/* *\o/* *\o/*

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:10

Leuk beginstukje _/-\o_

Ik heb het vorige topic ook helemaal gevolgd, en er staan zeker handige en goeie tips in.
Hier ga ik zeker wat aan hebben als ik over een aantal jaar mijn paarden aan huis wil.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:11

Ben er ook weer! *\o/*

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:12

Ik ben er ook weer bij. *\o/* Al veel handige tips opgedaan. Zowel voor de nieuwe stal als het dagelijks houden van de paarden aan huis :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:14

Mag ik mij hier ook melden :D
Ik lees al tijdje mee, ik voldoe niet 100% aan jullie lijstje. Maar wel voor 90%
Mijn paarden staan op een gehuurd stuk grond, verder moet ik alles zelf doen.
In de toekomst zou ik ze wel echt aan huis willen hebben, hier wordt hard aan gewerkt :o

Ik heb 3 pony's
Een oudere welsh van bijna 24(sophie),
Een kruising new forest van 8,5 jaar jong(nicky). En sinds enkele weken trotse eigenaar van een fjord genaamd Gerran.
Heb een grote ruime paddock waar stelcon platen liggen, een schuilstal + overkapping eraan vast.
En een hele lange weide van 40 breed maar wel 300 m lang. Ze lopen op een paddock paradise.
Meest blij ben ik met de grote schuur waarin ik veel ruimte heb, alles droog weg kan zetten.

Mijn schatjes op een rij Sophie, Nicky, Gerran
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 17-11-15 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:15

Ohhhh wat leuk. Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb de paarden (helaas) niet aan huis, maar heb ze wel op privé grond staan. Ik heb op dit moment 4 paarden en 5 stallen. 3 Inloopstallen en 2 "gewone" stallen.
In principe staan ze hier 24/7 buiten zolang het kan. Helaas hebben ze gisteren voor het eerst de nacht binnen gestaan. Ofwel: Vanmorgen een drama natuurlijk.
Mesten, voeren, waterbakken vullen. (Bij de inloopstallen staan grote specie-kuipen) Natuurlijk was ik net klaar met vullen, toen er 1 besloot zijn waterbak vol te schijten. Hoppa...En weer opnieuw vullen.

Ik loop weleens te klagen dat het zoveel werk is. Het is natuurlijk niet alles het verzorgen van de paarden, maar ook het onderhoud aan de wei, stallen, etc.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:16

Leuk nieuwe gezichten, welkom hoor!
Dat dit topic maar weer net zo gezellig mag worden. Enne, mijn paarden staan ook op een gehuurd weiland.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:17

Leuk! Ik heb het vorige topic jiet gevolgd maar ik kan wel wat tips gebruiken en heb misschien ook nog wel handige tips ik heb al bijna m'n hele leven paarden aan huis. Sinds vorig jaar samen met mijn vriend een huis gekocht waar de paarden ook aan huis staan. We zijn volop aan het verbouwen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:18

Ik ben er ook weer!

Kirr wat fijn dat je man zo productief is!
Bij die van mij geld meer het motto: 'ik weet heus wel dat ik dat klusje nog moet doen, daar hoef je me niet iedere 6 maanden aan te herinneren' :+
Maar gelukkig helpt hij wel als ik hem echt nodig heb.. alleen dingen als verlichting ofzo blijven dan net wat te lang liggen en dan moet ik het zonder doen.. totdat ik dan zelf dingen ga bedenken (die hij allemaal afkeurt) en uitvoeren en hij dan ingrijpt en het toch maar zelf goed doet haha.. :D
Laatst bijgewerkt door Licor op 17-11-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:20

Hallo! :wave:
Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb de paarden niet aan huis, maar 'huur' (tegen een symbolisch bedrag) een stukje land van mijn schoonouders. Ik ben daar 3 tot 5 dagen in de week, dus alsnog bijna 'aan huis'.
Ik heb een IJslander en een shetlander, half december komt er nog een IJslander bij.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:21

Guttegut, kom ik even 3 dagen wat minder op bokt en zitten we opeens in een nieuw topic!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:31

Ik ben er ook weer! Als 'bezieler' van het eerste topic heb ik op het eind niet veel tijd meer gehad om mee te lezen en te posten, maar vanaf nu wil ik graag weer volgen :)

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:32

Daar gaan we weer.!! Nieuw topic en die gaat nu al HARD.!!
Ik klets weer gezellig mee.!

- Ik ben nog steeds wachtende op mijn regendeken voor Dendy... - {:)-:(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:40

Present!

En nu ga ik poep scheppen en hooinetten vullen! Lees later bij!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:42

Ik meld me ook!
Mijn paarden staan ook aan huis! 5 paarden, waarvan 4 van mij. 24/7 buiten met inloopstallen en het is de gekste bende die je bij elkaar kan vinden!
Een oude merrie die iedereen weg jaagt maar vervolgens verliefd om kijkt, een jaarlinger hengst die elk hek omver krijgt om vervolgens bij de buren op bezoek te gaan, een ruin die slijmend achter de baas van de kudde aan loopt, een ruin die de baas is en hier mooi misbruik van maakt met bijvoorbeeld voeren en dan nog een 3-jarige 'baby' die alles maar over zich heen laat komen :')

Het handige van de werkzaamheden bij de paarden, is dat ik een ranch aan huis heb waar ik onder andere lesgeef. Maar daarnaast volg ik ook een HBO opleiding, dus soms is het combineren hiervan nog flink lastig!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:46

Ik meld me ook. Ik heb al jaren 3 Shetlanders op een gehuurd stuk grond. Sinds afgelopen april hebben we ze weer op een nieuw stekkie staan. Deze keer is het oppervlak 2500 m2, verdeeld in 2 stukken wei.
Dit vergt behoorlijk wat onderhoud, wil je ze jaarrond buiten kunnen houden (24/7) zonder dat het land naar de gallemiezen gaat.
Over een paar jaartjes hoop ik mijn eigen weiland te hebben, waar ik dan heel graag een paddockparadise wil starten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:47

Mallootje schreef:
Ik ben er ook weer! Als 'bezieler' van het eerste topic heb ik op het eind niet veel tijd meer gehad om mee te lezen en te posten, maar vanaf nu wil ik graag weer volgen :)

Dat kan me voorstellen, wat moet jij het druk hebben gehad. Hoe gaat het nu, zo bijna een jaar later?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:59

Ik ben ook benieuwd naar een update Mallootje!
Veel nieuwe gezichten.

horsies5; haha geweldig. Kende hem al van een 1 of ander plaatje. Wij hebben ook wel zulke dingen die maanden opschuiven hoor.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:04

Goed! De routine zit er goed in nu, de paarden zijn happy en alles raakt steeds meer afgewerkt. Ik denk dat we nu alles samen zo'n 1u per dag besteden aan de verzorging van de paarden, dus dat valt erg goed mee. Daar zit in: 2x krachtvoer geven, 2x hooi in de avond en hooi klaarleggen in de schuilstal voor de volgende dag, binnen- en buitenzetten en dagelijks onderhoud van de stal en paddock (mest weghalen). Op zaterdag een uur extra werk voor het leeghalen en weer opstrooien van de stallen, en om de 2 weken anderhalf uur werk om hooi te halen en te stapelen. Op zich eigenlijk minder uren dan ik gedacht had!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:05

Wow dat is netjes hoor! Valt zeker mee. Maar goed ik kan me voorstellen dat je ook veel hebt geklust de afgelopen periode. Je klinkt zelf eigenlijk ook wel heel happy! :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:23

Ik weet niet wat er allemaal is gebeurt maar welkom terug Mallootje :)! Dat tijdsbestek wat jij beschrijft klinkt heel goed georganiseerd en overzichtelijk!

Ook welkom voor de rest van de nieuwkomers natuurlijk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:37

Ook ik snel naar dit nieuwe topic. We gaan gewoon lekker door. En zo weer een paar nieuwe mensen erbij Leuk.

PPPeet mijn mest word altijd opgehaald door hobby boeren en tuinders. Dit is de eerste keer dat ze afzeggen. Zijn zwager had gezegd "daar moet je niet aan beginnen paardenmest op de tuin" Hoop dat ik snel een nieuwe afnemer heb. Vaak hebben ze geen aanhanger. Maar tot nu toe is het altijd goe gegaan.

Ik heb bericht gekregen van Weijer en ik heb het goed gedaan, maar waarom past het dan niet haha. Zelf maar even sleutelen. Komt goed.

Ik moet nog een mestbak maken. Welke grote zouden jullie ongeveer aanhouden? Met in gedachten de beperkte ruimte. ;-) Ik kan een meter of 3 diep. En wordt geleegd met de giek.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:50

Leuk nieuw topic! :D

Welkom alle nieuwkomers! (wat zijn dat er ineens veel tegelijk!)

Jadybabe nog even reactie op je bericht in het oude topic, jemig wat een stelletje mutsen zeg! Zou ook echt boos zijn dat ze niet eerst nou jou komen!

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:56

Thuis 8 paarden waarvan 3 in pension, 1 van mijn zus en 4 van mij. Mijn zus is uitwonend en komt lang niet elke dag thuis, dus ik draag zorg over 5 paarden. Gelukkig dat mijn vader helpt indien nodig, maar het is alsnog een hele klus.. Hebben 's winters 's nachts alles op stal. 's Zomers is het werk goed te doen, maar 's winters vind ik het iets minder haha