oude merrie met herfst veulen deken op doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

oude merrie met herfst veulen deken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:50

Vraag: via via is begin dit jaar een oudere shet (20 jaar ongeveer) merrie bij mij op stal gekomen. Ze was er niet zo goed aan toe. Met veel liefde hebben we haar in betere conditie weten te krijgen. Na een tijdje bleek ze drachtig. Nu is het veulen in september geboren en alles gaat goed met ze. Nu is mijn vraag of ik de merrie een dek op zal leggen. Haar vacht is nog dunnetjes , daar veel energie in het veulen voeden gaat zitten en haar leeftijd speelt ook mee. En zou het veulen gewoon blijven drinken als ik dit zou doen? Ben beetje bang dat het veulen ervan in de war raakt. Heb nooit zo laat een veulen gehad. Wat is wijsheid?

DubbelFun

Re: oude merrie met herfst veulen deken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:16

Mijn veulens wisten prima de weg naar de melkbar te vinden, ook als er een 'gordijntje' voor hing :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:20

Je zou met een oude deken het gedeelte wat eigenlijk de melkbar afschermt in een ronde vorm weg kunnen knippen.
En weer netjes vast stikken zodat de voering niet eruit valt of de deken gaat rafelen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:29

Met veel nat en kou zou ik zeker voor een deken kiezen als ik het verhaal zo lees.
Veulens weten prima waar de melk is, zelf voor de veiligheid wel safegums van Ooteman ruitersport eraan, zowel bij de singels als bij de bilriemen.
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... ccessoires

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 13:33

Das een goeie van die safe gums! Ga het proberen en kijken hoe t gaat!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:36

hoe oud is he veulen nu? als het oud genoeg is is afspenen misschien een goed idee? Een veulen verfgt veel van een merrie en voor ene paard dat niet in de beste conditie is in de winter kan een veulen misschien te veel vragen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:39

Zoe, er staat van September dus voorlopig nog zeker niet oud genoeg om af te spenen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:41

oeps overheen gelezen, sorry

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:44

woppeke schreef:
Das een goeie van die safe gums! Ga het proberen en kijken hoe t gaat!

Zelf vorig jaar op zoek gegaan vond het toch wel eng mocht het veulen in de singel/bilriem komen. En moet zeggen werkt goed trekkracht/breekpunt is 50 kg dacht ik zo uit mijn hoofd. Succes, het is wel een schatje en super dat ze bij jou terecht zijn gekomen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:50

Ik zou het niet doen, er is toch al een vachtje gegroeit en met deken erop en verminderde weerstand loop je weer meer kansen op bijvoorbeeld luizen. Die houden namelijk wel van warmte.
Lekker bijvoeren met de juiste voeding, ontwormen en de tijd geven om op te knappen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:18

Letsdunit schreef:
Ik zou het niet doen, er is toch al een vachtje gegroeit en met deken erop en verminderde weerstand loop je weer meer kansen op bijvoorbeeld luizen. Die houden namelijk wel van warmte.
Lekker bijvoeren met de juiste voeding, ontwormen en de tijd geven om op te knappen.

Juist wel een dek op.
Een veulen trekt ontzettend veel energie weg van de moeder. En een moeder gaat het ook allemaal geven. Zelfs als ze er zelf slechter van wordt. Dus je moet de merrie ondersteunen.

Ik zou beginnen met een regendeken of zomerdeken voor overdag (afhankelijk van het weer natuurlijk) en in de nachten een licht gevoerde deken. Zodra het kouder wordt dan 10 graden overdag zou ik ook overdag een licht gevoerde deken opdoen. Dan in de nachten een iets warmere deken. Zodra ze gaat zweten een een stapje terug qua dekens.

En gebruik je gezonde verstand. 15 graden met een flinke wind en veel nattigheid is kouder dan 10 graden in met een zonnetje en geen wind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:19

Mijn paarden hebben al jaren ondanks de dikke wintervacht een deken op en ik heb nog nooit last gehad van luizen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:25

De singels dermate strak doen dat er geen hoefje van de kleine tussen kan en de achterriempjes eraf laten.
Naai of clip er liever een staartriempje aan.

Die ukken zijn tot verbazingwekkend veel dingen in staat om zichzelf in de nesten te werken ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:31

De singels horen nooit los te hangen ;)
maar als TS daar bang voor is dan zou ik er nog liever een dekensingel om doen dan de standaard singels.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:36

Ik zie helaas vaak anders, vandaar de extra waarschuwing ;)