Zand in potstal met afvoer, doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Zand in potstal met afvoer, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:59

Hallo!

Ik heb sinds 1 november een nieuwe weide gehuurd. Zijn nu druk bezig met het inrichten van het paddock paradise! :-)

Er staat een schuurtje op met twee stallen. De binnenwand gaat eruit, waardoor er één grotere stal overblijft. Alleen is dit een potstal, de bodem ligt zo'n dikke 30 centimeter lager dan de tegels voor de stal. Het idee was dus om er zand in te doen... maar is dit wel handig?

In het midden van de stal zitten betonplaten met gaten erin, waardoor de urine in een put loopt. Wat zou hier dan op gelegd kunnen worden zodat het zand niet in de gaten gaat?

En wordt het een vieze bende, of valt dat wel mee als de urine weg kan?

Bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie er ervaring mee!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:04

ik dnek dat zand niet veel zal helpen voor 30cm. Tenzij dit zand is dat hard wordt, wat me onwaarschijnlijk lijkt.
vind een rand van 30cm ook wel gevaarlijk als het paard in paniek de stal wil uitrennen. Als je de rand niet wil zou ik het gewoon volgooien met beton.

Zand kruipt sowieso ook in de rooster en wordt een blubber als de urine niet goed wegkan.

Dionnetjuuh

Re: Zand in potstal met afvoer, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:12

De middenwand mag eruit, betekent dat ook dat je 'vrij' bent om dingen aan te passen? Er is vast ook wel een mogelijkheid om er een 2e bodem met gaatjes in te leggen, met ruimte tussen de 1e en 2e.
En anders inderdaad beton, misschien kunnen ze dit ook volgooien met gaatjes erin, zodat je alsnog hebt dat de urine weg kan.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:21

Ja mag er mee doen wat ik wil als de buitenwand maar blijft staan. Beton erin is meteen zo definitief, en omdat we verder geen bodembedekking gebruiken leek zand ons wel wat! Maar als ik de zoekfunctie gebruik lees ik veel dat het op den duur gaat stinken bij stallen zonder afvoer. Kan nog geen ervaringen vinden hoe dit gaat met afvoer...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:23

Misschien kan je er beter stalmatten in leggen, die hebben zo'n profiel aan de onderkant waardoor de urine weg kan lopen. En je kan ze er ook elk jaar uit halen om alles goed schoon te spuiten.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:30

Daar hebben we ook aan gedacht, maar dan is die behoorlijke opstap niet mee weg...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:33

30 Cm is wel een flink op/afstapje, maar dat moet een paard toch kunnen.
Als er maar geen water in loopt van buiten naar binnen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:38

Waarom niet gewoon betegelen? Eventueel eerst ophogen met zand. Movhten tegels te veel werk zijn kun je ook een aantal stelconplaten van marktplaats halen, daar gaat ook geen urine door.

Alleen zand moet je niet willen, dat gaat inderdaad stinken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:39

Volgens mij wil TS juist wel dat de urine door die gaten weg kan lopen de put in.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:41

Je kunt toch om het putje heen tegelen? Eventueel met een iets schuine afloop zodat het richting het putje loopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:42

Zand wordt ranzig en afvoeren is lastig en zal de afvoer verstoppen. Rubberen tegels geen optie?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:45

Ik zou gaan voor vocht doorlatende rubber tegels met eventueel een bodembedekking eroverheen. Denk hierbij aan vlas bijvoorbeeld, mest veel makkelijker dan stro in zo'n stal.
Verder die opstap lekker laten, scheelt veel uitloop van strooisel :)

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:53

Ik wil idd dat de urine weg kan blijven lopen. In principe wil ik geen bodembedekking als vlas of stro gaan gebruiken. Het is een inloopstal, open kapschuurtje als de stal panelen allemaal verwijderd zijn. Waar ik me vooral druk om maak is dat ze zich bezeren aan het opstapje, dat is gemaakt van bakstenen. Misschien dat het ook al helpt om over die rand een rubberen mat te bevestigen? Zullen ze dat durven? Het gaat om een stal van 3x6 voor een paard van 1.65 en twee ijslanders.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:10

Hebben ze wel nog meer overdenking? Want wat je vaak ziet bij zo'n eigenlijk relatief kleine ruimte is dat 1 of zelfs 2 er niet in mogen als je er 1 ruimte van maakt. Waar kunnen ze warm en droog liggen als je geen bodembedekking gebruikt en wat wil je potten? Mest kun je niet potten..

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:16

Ik wil niet potten maar het is gebouwd als potstal (daarom ook de diepe instap). Ze kunnen op verschillende plekken onder bomen staan. Ze kennen elkaar al en als er een niet in mag is dat ook geen ramp, er zijn zat paarden buiten zonder stal die ook nog leven hihi.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:22

Ja maar op de een of andere manier dacht ik dat je het meest comfortabele voor je paard zou willen, dom van me. Ik zou juist lekker potten; een warme droge plek om te slapen en liggen. Mijn paarden maken dankbaar gebruik van de loopstal

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:24

Ik heb ook een originele potstal met een afstap van zo'n 30 cm, wel met een zo goed als vlakke betongrond. Ik heb shetlandpony's van 85/90 cm dus een vrij hoge opstap/afstap voor ze. Die nemen ze met gemak, soms met een sprongetje maar meestal lopen ze er gewoon rustig over heen. Hebben ze eigenlijk vanaf het begin geen moeite mee gehad, alle 7 de pony's die hier tot nu toe hebben gestaan waren er zo aan gewend.
In de stal hebben wij rubbertegels liggen, die zijn toch zo'n 4 cm en dat maakt de afstap net iets minder hoog en zorgt ook dat de ondergrond niet glad is. Werkt voor ons super!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:29

Nou dat wil ik ook zeker, echter ook het liefst onderhoudsvrij. Ze staan nu op een ander stuk met inloopstal en wat daar bleek als er stro in de stal lag, dat ze erin gaan plassen en er eigenlijk nooit in liggen. Dat doen ze namelijk buiten waar ze meer overzicht hebben. Om die reden wil ik het liefst geen bodembedekking gebruiken. :-)

Ik denk dat het nu het beste is om de rand af te dekken met rubber en er van uit te gaan dat ze de stal wel in durven te stappen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:31

Misschien dat het werkt als je grof zand (drainagezand) gebruikt en worteldoek tussen vloer en zand. Ik heb op een pensionstal ooit een zelfde soort systeem gezien, maar dan met vlas ipv zand. Urine liep de kelder in en de stallen bleven mooi droog.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:47

Worteldoek is idd een goede om het putje los te houden! Misschien dat ik vlas/stro kan proberen, maar heb zo'n vermoeden dat ze er in te staan om te piesen en er verder weinig gebruik van maken, omdat ze dat Tot heden ook altijd deden! Maar goed dat kan er zo weer uit natuurlijk! Drainagezand klinkt ook goed, alleen kan ik gratis aan zand komen dat nu op de maiskuil ligt, en ik denk dat dat geen drainagezand is.