Konijnenplaag, hoe geraken we er vanaf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

Konijnenplaag, hoe geraken we er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:27

Afbeelding
Hoe schattig konijntjes ook mogen zijn, op onze weide willen wij ze weg!

Onze weide is stilaan veranderd in een slagveld van holen en burchten.
In het begin was dit nog leefbaar, en plaatsten we prikpalen bij de diepe gaten zodat de paarden hier niet in konden trappen.

Maar intussen is rijden bijna onmogelijk geworden omdat je continu moet slalommen tussen alle paaltjes :')
De paarden hebben ook al enkele keren veel geluk gehad omdat ze door de grond zakten tijdens het longeren, rijden en loslopen.

Nu zoeken we een manier om van de beestjes af te geraken.
Er zijn reeds jagers in de buurt maar deze schieten natuurlijk niet op de weide, maar zelfs tijdens de jacht is de populatie nog steeds groeiende, ik vermoed dat onze weide hun toevluchtsoord is :')

Wie heeft de oplossing?

troi

Re: Konijnenplaag, hoe geraken we er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:28

Jagers uitnodigen. Best lekker zon boutje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:29

Zorgen dat er een vosje komt....
Hier in de buurt heeft een tijd een vos gelopen en geen konijn meer te zien.

En ja, anders toch jagers vragen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:30

troi schreef:
Jagers uitnodigen. Best lekker zon boutje!

:').
Wel even zorgen dat ze wat te eten/drinken hebben!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:32

Jagers inderdaad. Sommige hondenrassen willen ze ook nog wel vangen.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:33

Helaas staan onze paarden wel op deze weide, en vind dit wel vrij link dat de jagers hier mogen schieten terwijl ze op diezelfde weide staan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:34

Fretteren (jacht met fretten, dan komt je konijnenburcht tenminste leeg en de locatie is een stuk minder aantrekkelijk. Staat er 1 op mp (Advertentie 721130), maar of dit ook in België mag?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:34

Onze stalkat had aardig wat jonkies gevangen. Mevrouw ging er prinsheerlijk voor zitten en ving ze zo.
Onze hond is geen jager, die blaft er naar. .. :')

Paarden ergens anders even neerzetten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:35

Dan haal je ze toch een dagje weg..

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:38

Onze paarden zijn net terug verhuist naar deze weide omdat dit de winterweide is.
Zomerweide is intussen al een en al modder en op deze weide staan ze droog en hebben we beton en klinkers. Dus weghalen is niet meer voor dit seizoen. Ik vermoed ook dat de jagers met 1 dagje niet gaan toekomen, er zitten echt gigantish veel konijnen.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of fretteren hier in belgie wordt gedaan maar dat ga ik zeker ook eens bekijken, vooral door het grote aantal kleintjes dat er rondloopt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:41

En even een weekendje of weekje ofzo de paarden op de andere wei? al dan niet maar een (klein) deel van de wei zodat de jagers zich op de konijnen kunnen uitleven?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:42

Vossen, of flink jacht op ze gaan maken.

Ze fokken als gekken en als ze geen natuurlijke vijanden meer hebben...........krijg je een groot probleem.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:47

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:47

Hadden wij en de buur ook... op een ochtend telde ik 55 (!) stuk... buurman heeft toen een jager met fretten -en dan moet je er mij bij hebben... ik vond het vreselijk dat er een jager kwam (ook al had ik n pesthekel aan all die gazen en hollen en doodsbenauwd dat de paardjes ongelukken zoudenkrijgen )... maar ben toch gaan kijken wat er gebeurt. ..Fret de eerste bouw in... en kwam eruit met twee jonkies ... buurman blij maar ik keek de jager aan en wij wisten het al :myxomatose... dus bij ons was het binnen een paar weken over (wel sneu)
Maar op de andere kant:in die hollen waar het fret binnenwas,komen ze echt niet meer terug. Dus hiera alles dicht gegooid en nu is rust
...

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:48

Probleem is dat ik met een merrie zit die heel moeilijk vervoerd en steeds veel stress heeft, en omdat ze drachtig is probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden. Het liefste verhuis ik ze dus niet.

Heb zonet al eens gezocht naar jagers met fretten, maar vind in belgie er weinig van terug.
@mairead: bedankt voor deze site!

ik gok dat het aantal konijnen op onze wei dik boven de 50 zit. Vind het ook sneu dat ze dood moeten maar de siuatie word gewoon te erg :(:)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:55

Kan je niet wat pamfletten ophangen en wat jagers uitnodigen, zo rond kersttijd, dat ze een dag/ paar dagen gebruik mogen maken van je weide, om te jagen? Dat de paarden die uurtjes naar binnen gaan? Ik weet niet of dat wettelijk gezien mag, maar misschien dat de konijnen zich dan wel 2 keer bedenken voor ze op jouw terrein komen en ben je er een tijdje van af?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:15

Fretteren werkt idd erg goed,het hol gaat ook naar de fret ruiken dus konijnen blijven liever weg.

Misschien kun je bij iemand met fretten de oude vieze bodembedekking van de frettenkooi halen en die in de holen stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:19

Misschien eens contact opnemen met de jachtvereniging sint Hubertus? Ik denk wel dat zij je kunnen helpen. In Wallonië zitten er zeker jagers met fretten en ik vermoed ook in Vlaanderen. Ik heb lang geleden een fretje bij een Vlaamse jager gekocht.