Welke afscheiding voor inloopstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Welke afscheiding voor inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:38

Hoi!!

Ik zit met een dilemma. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen:)

De situatie is zo, sinds een week een nieuwe pony. Deze staat gestald bij 2 shetlanders in een grote uitloop stal en een grote stenen paddoc.

De pony is een E pony, een goedzak.
De oudste, grote shetlander is een goedzak.
De jongste, kleinste shetlander is enorm dominant en ook echt de baas.

De pony's kunnen goed met elkaar overweg en staan altijd bij elkaar. Echter kan de kleine shet behoorlijk dominant uit de hoek komen en de E pony loopt hiervan weg.

De pony ligt graag snachts maar heb het idee dat hij nu niet meer ''durft'' te liggen omdat die kleine shet zo dominant kan zijn.

De eerste 3 nachten hebben we de shets op de paddoc gelaten en de pony in de stal (staldeur dicht gedaan). Toen had hij ook gelegen maar sinds ik de staldeur gewoon open laat gaat de pony niet meer liggen heb ik het idee.

Nu is het een vrij grote stal met 1 deur (aan de linkerkant) naar de stenen paddoc. De deur laat ik snachts open zodat ze kunnen kiezen waar ze willen staan. Nu wil ik de stal eigenlijk snachts kunnen afscheiden. Zodat de pony gewoon binnen blijft staan op het afgezetten stukje en de shets de stal wel in kunnen maar niet bij de pony kunnen komen zeg maar. De pony is gewend snachts binnen te staan dus is niet erg dat hij snachts niet naar buiten kan.

Door de stal in 2e te delen hoop ik dat de pony weer wil gaan liggen.

Wat zou een goede maar makkelijke afscheiding zijn die je ook gwn weg kan halen zodat ze overdag 1 grote stal hebben?

xGwennn_94

Re: Welke afscheiding voor inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:43

ik weet natuurlijk niet hoe groot je stal is maar wat dacht je van een paneel er in maken? en op schanieren zetten. als je hem niet te hoog maakt kan de pony er nog overheen kijken en snachts contact houden met de andere pony's overdag kan je hem dan naar de zijkand klappen zodat je stal 1 geheel word.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:45

xGwennn_94 schreef:
ik weet natuurlijk niet hoe groot je stal is maar wat dacht je van een paneel er in maken? en op schanieren zetten. als je hem niet te hoog maakt kan de pony er nog overheen kijken en snachts contact houden met de andere pony's overdag kan je hem dan naar de zijkand klappen zodat je stal 1 geheel word.

Heb je misschien een voorbeeld foto van hoe je dat voor je ziet? Heb wel een idee wat het is maar weet niet zeker of ik het goede voor ogen heb.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:47

Ik zal het eens proberen te tekenen :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:57

Afbeelding

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:59

xGwennn_94 schreef:

Weet jij waar ik zn paneel voor een redelijke prijs kan kopen?

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:02

Een op maat gemaakt tussenschot van betonplex zou je kunnen plaatsen. Zo'n plaat haal je bij een bouwmarkt. Scharnieren erbij en aan de slag!
Ook een paneelhek plaatsen is een idee en als alternatief daarvoor, kun je kijken voor een verstelbare weidepoort. Die kun je zelf op de juiste maat zetten. Supermakkelijk!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:05

ik zou gewoon om hout bij de bouwmarkt gaan kan je hem op maat laten zagen scharnieren er op schuifslot er op in stal bevestigen en klaar. Denk wel dat je dan voor 50 euro klaar ben licht er aan hoe breed je stal is etc

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:20

Zou zoals hier aangegeven wordt idd naar een houten plaat gaan kijken.
Aan de ene kant scharnieren erin, aan de andere kant een schuif welke ze niet zomaar even open schuiven.
Mocht een plaat nu te zwaar worden kun je ook van smalle planken zelf een hekje maken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:26

Zou wel rekening houden met de bodembedekker die je in stal hebt liggen. Als je een draaiconstructie maakt, dan schuif je dus het stro/zaagsel oid ook mee, wat dan weer tussen de muur en het paneel komt te zitten als deze "open" staat. Of je moet een constructie maken waarbij de plank dus boven de grond zweeft. Dat je bv 20 centimeter van de grond af de plank bevestigt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:28

Ik deel onze schuilstal op om iedereen apart eten te geven ik doe dit door middel van elastieken met een handvat.Normaal zet je hier stroom op.Ik gebruik deze ook als er een paard ziek is dan staat het toch apart en toch bij de anderen.
http://www.agradi.nl/ako-poortgreepset- ... -meter.htm
Ik heb er twee onder elkaar maar met een shet mag je er wel drie hangen in de dag hang ik ze tegen de wand aan

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:40

beatje schreef:
Ik deel onze schuilstal op om iedereen apart eten te geven ik doe dit door middel van elastieken met een handvat.Normaal zet je hier stroom op.Ik gebruik deze ook als er een paard ziek is dan staat het toch apart en toch bij de anderen.
Ik heb er twee onder elkaar maar met een shet mag je er wel drie hangen in de dag hang ik ze tegen de wand aan

Dit is inderdaad ook nog een goed alternatief!! Kan het paard niet met zijn benen tussen de draden blijven hangen? Het is natuurlijk elastiek dus niet heel erg gevaarlijk lijkt mij?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:44

Het beestje is er nog maar een weekje.. geef het de tijd. Dan komt t vast wel goed.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:46

pipo schreef:
Het beestje is er nog maar een weekje.. geef het de tijd. Dan komt t vast wel goed.

Hij laat flink over zich heen lopen en als het aan die mini ligt blijft dit zo. Die mini heeft hem nu al door dat hij de baas kan blijven spelen. Dus zal dit blijven doen. Ik ben bang dat de pony niet meer gaat liggen daardoor en wil dit voorkomen.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:47

als ik nog even mag storen zou ik persoonlijk toch voor hout gaan uit ervaring kan ik vertellen dat dominante paarden dom uit de hoek kunnen komen als je pony een keer schrik van de dominante pony kan het met draad fout aflopen. met hout heb je dit niet als je nieuwe pony geen zin in contact heeft zal ze haar hoofd niet over het houd doen. en het dominante gedrag van de andere pony zal zo minder last voor haar zijn. met draad kan de dominante pony nogsteeds behoorlijk ''klieren''

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:49

Wat zijn de afmetingen van de stal? Er zijn namelijk ook van die mobiele boxen die bestaat uit vier panelen, wellicht heb je aan 1 zo'n paneel genoeg?
Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:42

korbakimmy8 schreef:
beatje schreef:

Dit is inderdaad ook nog een goed alternatief!! Kan het paard niet met zijn benen tussen de draden blijven hangen? Het is natuurlijk elastiek dus niet heel erg gevaarlijk lijkt mij?

Alles kan natuurlijk,maar hier is het tot nu toe nog niet gebeurt.Het voordeel is dat het dik en rond is en daardoor niet snijd,plus dat het niet snel breekt.Het is natuurlijk niet 100% uitbraak proef.Maar ik heb er toch al eens één 3 weken achter kunnen houden die had een lelijke wond op haar been wat onder verband droog moest worden gehouden.
Je kan natuurlijk ook heel breed lint pakken en zelf hand vaten er aan maken.Dat is steviger het stiek rekt mee als ze er in gaan hangen. http://www.agradi.nl/ako-lint-bruin-top ... 200mtr.htm