Pony erg nerveus/gespannen na verhuizing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Pony erg nerveus/gespannen na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:55

We hebben een 25 jarige merrie, die onlangs van stal verhuisd is.
Ze heeft jaren op een manege gestaan en gelopen en is sinds een jaar of 2 van ons.
Tot oktober heeft ze nog altijd op de manege gestaan waarna we haar naar een pensionstalling hebben verhuisd. Hier staat ze in de zomer 24/7 buiten en 's winters heeft zee insloopstal met kleine paddock en gaat ze overdag op de wei.
We hebben tot deze overgang besloten aangezien ze voor de zomervakantie een zware peesblessure heeft opgelopen waarvan eerst verwacht werd dat ze er niet meer van zou herstellen. Gelukkig herstelt ze wel maar het is natuurlijk een langdurig proces.
Eerst hebben we veel gestapt en gedraafd aan de hand en binnenkort willen we haar weer onder het zadel oppakken (zodra we een ander goed passend zadel hebben).
Op de manege kon ze eigenlijk niet mee naar de wei en stond ze buiten een uurtje wandelen per dag dus veel op stal. Lekker rondscharrelen op de wei leek ons en de veearts dus beter.

Toen ze kwam was het lekker weer en stond ze 24/7 buiten.
Eerst hebben we geprobeerd haar bij 2 andere merries te zetten maar daar werd ze steeds opgejaagd en was erg druk, wat slecht was voor haar pees.
Dus toen is ze verhuisd naar een wei met 2 shetjes.
Dat ging in het begin prima. Ze was erg relax en leek het helemaal top te vinden op haar nieuwe plekje.
Maar sinds ze 's nachts naar binnen gaan, is ze erg gespannen/nerveus geworden.

De shets gaan niet met haar mee.
Naast haar staan 2 andere merries, ook in een inloopstal.
Ik vind haar erg gespannen en nerveus als ze op stal staat (snuiven, draaien, met haar been schrapen).
Eenmaal op wei is het goed. Maar..... ze laat zich dus ook niet zomaar weer uit de wei halen. En als iemand een shet uit de wei wil halen jaagt ze de shets dus weg.
Nu is de eigenaar van de stal er wel klaar mee en wil de shets ergens anders zetten.
Ik wil niet dat ze terug bij die andere merrie de wei ingaat, maar ik vind wat gezelschap ook wel fijn (in dezelfde wei).

Ze krijgt 's ochtends een halve schep pavo 18+ met msm en wat olie en 's avonds 1/4 schep pavo 18+ en een beetje daily plus met tegenwoordig wat stress mix er doorheen.
Verder onbeperkt hooi.

Ze is altijd wel een redelijk pittige pony geweest (NRPS) maar nu is het echt extreem.
Mijn dochter die eerst alleen alles met haar kon doen heeft nu moeite omhaar onder controle te houden.
Tijdens het wandelen dribbelt ze alleen maar mee en is heel alert op haar omgeving (ook veel hinniken).
Ik ben nu begonnen met haar een klein beetje te longeren. Maar dat vond ze nooit niet en vind ze nog niet echt leuk.
Op de poetsplaats draait, schraapt en hinnikt ze alleen maar.
En voor vrijheidsdressur heeft ze momenteel helemaal geen aandacht.

Ik begin nu echt aan onze beslissing te twijfelen. Ik dacht dat ze echt een hele mooie nieuwe plek had waar ze lekker met semi-pensioen zou gaan, maar nu lijkt ze me niet echt gelukkig.
Ik hoop dat ze wat veranderd als ze weer onder het zadel komt want dan komt ze geestelijk natuurlijk ook meer aan het werk. Maar ja dan mag ze nog alleen wat stappen en draven. Galloperen mag nog steeds niet (buiten wat ze heel af en toe op de wei doet).

Ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat ik nog meer kan doen.
Ben helaas ook niet in staat om er elke dag langs te gaan, meestal zo'n 4 x per week.

Dabo

Re: Pony erg nerveus/gespannen na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:29

Is terug naar de manege geen optie..?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 10:25

Nee, terruggaan is geen optie. Er is momenteel geen plaats meer en ze zal nooit meer volledig mee kunnen lopen in de lessen. Er is weinig mogelijkheid tot weidegang waardoor ze dus veelal in haar stal zou komen te staan.

Momenteel wordt ze al wat rustiger. Ze staat nu bij een andere merrie en dat gaat prima. De shets zijn naar een andere wei verhuisd.
Verder krijgt ze momenteel stress mix bijgevoerd (magnesium) wat de toppen van de spanning afhaalt.

Ze staat nu 's avonds rustig in haar stalletjer en overdag lekker op de wei.
Het enige wat ze nog niet graag doet is uit de wei worden gehaald. Daar zijn we nog echt mee terug aan het trainen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:41

Geef het nog wat tijd. Zeker als ze nu al rustiger wordt is de kans groot dat ze wel gaat wennen. Gewoon even in de gaten houden of ze wel blijft eten en niet erg vermagerd van de stress.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:19

Ik zou het ook nog wat tijd geven, het is een hele omschakeling voor de pony. Gewoon goed in de gaten houden en kijken of ze een maatje kan krijgen waarmee ze dan samen binnen en buiten staat.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:03

Wat hierboven gezegd wordt. Sommige paarden hebben wat extra tijd nodig om te acclimatiseren.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:02

Gewoon rustig laten wennen. Goed in de gaten houden (:

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:08

Kan de stal niet worden open gezet dat ze er zelf voor kan kiezen? Of in de wei of op stal? Misschien vertrouwt ze de shetties en de dames naast haar op stal niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:13

Ze zeggen wel eens een maand voor ieder jaar dat het paard oud is. Hoop dat ze zich snel beter voelt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:29

Dit stukje viel me op
Citaat:
De shets gaan niet met haar mee.
Naast haar staan 2 andere merries, ook in een inloopstal.
Ik vind haar erg gespannen en nerveus als ze op stal staat (snuiven, draaien, met haar been schrapen).
Eenmaal op wei is het goed. Maar..... ze laat zich dus ook niet zomaar weer uit de wei halen. En als iemand een shet uit de wei wil halen jaagt ze de shets dus weg.
Nu is de eigenaar van de stal er wel klaar mee en wil de shets ergens anders zetten.
Ik wil niet dat ze terug bij die andere merrie de wei ingaat, maar ik vind wat gezelschap ook wel fijn (in dezelfde wei).

Ze staat op een nieuwe stal, heeft eindelijk maatjes aan de shets en wordt daar 's nachts weer van weggehaald en naast voor haar vreemde paarden neergezet.
Kan ze niet 's nachts ook bij de shets blijven? Of overdag bij de merries?
Ik denk dat het heel belangrijk is om haar gezelschap en stalling zo stabiel mogelijk te houden. Na zo'n lange tijd dezelfde routine en daar ineens van verhuisd te worden is al heel ingrijpend voor veel paarden. Als het op die nieuwe stal dan ook nog niet stabiel is, duurt het lang voor ze rustig wordt.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:11

Het gaat gelukkig al stukken beter!
De shets staan in een andere wei en onze merrie is terug bij de meriie waar ze eerst niet mee samen kon, kun je zien hoe raar het kan lopen.
Die merrie stond toen met een andere pony en wilde deze beschermen en weerde onze pony dus steeds af. Nu die andere pony weg is, zijn ze met tweetjes dikke maatjes!
Ze komen allebei als je ze roep, je kan er een uit de wei halen (hoewel de andere dan wel blijft kijken/roepen) en 's avonds gaat ze gewoon normaal naar haar eigen stal.

Ze staat op 's nachts op een stal met uitloop. Overdag gaan ze naar de wei. In de zomer staat ze weer 24/7 buiten. Ze krijgt onbeperkt hooi, iets meer dan een schep pavo 18+ eb een halve schep daily plus per dag en verder supplementen voor haar gewrichten. Ook voeren we nog even stressmix (magnesium) bij.

De pees geneest goed en als ze zo doorgaat pakken we haar in het voorjaar weer rustig op voor wat buitenritjes enzo. Als ze zo blijft gaan als ze nu doet, ben ik tevreden!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:06

Na overleg hebben we besloten om haar vanaf deze week 's avonds in een gesloten binnenstal te plaatsen, naast de merrie waarmee ze op de wei staat. Dan is haar ruimte wat beperkter en moet ze zichzelf wat meer rust geven. In de stal met uitloop blijft ze lopen en druk.
Ze is ook flink afgevallen inmiddels.
Ze krijgt nu 2x per dag een volle schep seniores priores, onbeperkt hooi, en dan 2x per dag een halve schep cavalor muesli (pianissimo). Daarbij nog haar supplementen als msm, lijnzaadolie en magnesium.
Hopelijk krijgt ze hier door ook wat meer rust in haar koppie.
Ondanks haar leeftijd zl het nooit een hele rustige merrie worden, daarvoor heeft ze toch iets te veel arabierenbloed denk ik :+