Koliekgevoelig + ondergewicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daan_arend

Koliekgevoelig + ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 19:20

Hallo, ik heb sinds een paar maanden een verzorgpony. Zij heeft ondergewicht. Ze staat op een kinderboerderij, waar ze niet super veel van paarden weten. Ze willen haar niet te veel eten geven, omdat ze koliekgevoelig is.
Wat kan ik doen?

fleurtjeuh

Re: Koliekgevoelig + ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:22

Helemaal niks, want de pony is niet van jou helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:22

koliekgevoelig en mager kan betekenen dat ze wormen heeft.Je kunt eens vragen of ze af en toe ontwormd word.
Vaak zijn wormen de oorzaak van koliek(niet altijd maar vaak wel)

smurffie

Re: Koliekgevoelig + ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:24

onbeperkt hooi is nooit slecht voor een paard die niet hoefbevangen/veel te dik wordt. Dat zou je dus kunnen overleggen aangezien dat juist de kans op koliek vermindert.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:36

fleurtjeuh schreef:

Bingo!

Ik hoop dat je niet denkt dat je die pony wel even gaat redden... want dat wordt nog al vaak een teleurstelling. Komt eigenlijk alleen voor in de penny.
Het is jammer voor je maar jij kunt niet meer doen dan de eigenaren, zij zijn verantwoordelijk.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:43

mrie schreef:
fleurtjeuh schreef:

Bingo!

Ik hoop dat je niet denkt dat je die pony wel even gaat redden... want dat wordt nog al vaak een teleurstelling. Komt eigenlijk alleen voor in de penny.
Het is jammer voor je maar jij kunt niet meer doen dan de eigenaren, zij zijn verantwoordelijk.

Nou zeg... TS, probeer eens met de eigenaren te praten. Je mag best laten weten dat je je zorgen maakt! Het komt uit een goed hart. Geef bijvoorbeeld aan dat ze zouden kunnen overwegen om een wormenkuur te doen, of bepaald voer aan te schaffen om te kijken of de pony ervan op knapt. Vragen of ze zoveel mogelijk ruwvoer (hooi) kan krijgen en of jullie eventueel samen een oplossing kunnen vinden, omdat je zo om haar geeft.

Nee heb je, ja kan je krijgen! Het nadeel is dat de pony niet van jou is, maar dat maakt het geen mission impossible. Gewoon proberen te praten, print de voorbeelden van voer of oplossingen eventueel uit zodat je lekker voorbereid bent. En als het antwoord negatief is... heb je in ieder geval je best gedaan! *D