Ik weet het even niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 11:49

Hoi Bokt,

Ik zit de laatste tijd in een dilemma. Ik heb een 20-jarige merrie(met cushing maar daar gaat het nu niet om). Ik sta op een stal waar ik al van kleins af aan kom. Eerst had ik er verzorgpaarden en toen mijn eigen paard kwam was de keuze dus gauw gemaakt. Ze staat er nu zo'n twee jaar en lijkt het er prima naar haar zin te hebben. Ze heeft een grote buitenbox, komt buiten en staat dan in een kudde. Daar ligt het probleem dan ook niet.

Deze stal is een stal waar voornamelijk pensionado's staan. Ik ben één van de weinigen die rijd met het paard. Met mijn paard valt bijna niet veilig buiten te rijden in het zomerseizoen, en in het winterseizoen hoef ik zelf niet zo nodig buiten te rijden. Ik ben dus 'gebonden' aan de bak. Dat is het grootste probleem, de bak is werkelijk een drama. Ooit in een heel ver verleden is deze bak gedraineerd geweest maar omdat de paarden bij ons 's winters overdag in de bak staan is deze helemaal aan gort. Het gevolg is dat je eigenlijk vanaf het moment tot de eerste flinke herfstbuien vallen totdat het voorjaar, de bak altijd drijfnat is. Hij wordt wel gesleept maar dat maakt het probleem alleen nog maar erger. De paarden graven overdag gaten in de bak. Als je die kan zien is het al vervelend om er omheen te rijden, laat staan als die dichtgesleept zijn met het doornatte zand. Dan rijd ik helemaal niet graag. Je ziet immers de gaten niet meer. Dit is ook het geval in één van de hoeken, die is zo nat dat je paard er tot over de kogel in wegzakt. Hier rijden we dus ook omheen. Nu staat er ook weer een waterton en ligt er overal kuil en mest. Ik durf niet eens meer te draven in de bak omdat ik bang ben dat ze zich verstapt.

Ook is het erf echt spiegelglad, door de platen die er liggen maar nu al helemaal door alle modder die er ligt. Het motto bij ons op stal is alles voor het paard, wat ik erg tegenstrijdig vind met het feit dat ik al meerdere paarden lelijk onderuit heb zien gaan op de platen. We horen ook helemaal niks meer over hoe het zit met die verhuizing, de stal is een stichting dus werden er regelmatig vergaderingen gehouden, maar dat gebeurt ook niet meer. Het laatste puntje is dat deze stal afgelopen zomer 4 paarden hoefbevangen had staan. Er zijn geen paddocks en dus zijn deze geïmproviseerd ergens neergezet. Goed opgelost natuurlijk maar toen mijn paard de diagnose cushing kreeg en het advies om niet te lang meer op de wei te staan(zeker niet op onze weide) kon dit dus niet. Ze kon 's nachts op stal, maar overdag moest ze de hele dag op de weide omdat er geen plek voor haar was.

Verder is het een super stal, zoals ik al zei, mijn paard heeft een hele grote box(4,5 bij 3,5 ofzo, misschien nog wel groter), er wordt gevoerd, binnen/buiten gezet, medicijnen worden gegeven. Ook de mensen zijn super aardig en gezellig. Hierdoor baal ik er zo van dat ik zo twijfel of ik hier nog wel goed sta.

Zijn er mensen die advies hebben/in dezelfde situatie hebben gezeten? Ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Anoniem

Re: Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:53

Ik zie het 'super' niet zo aan die stal, eerlijk gezegd. OK je hebt een extra grote box, maar de rest wat je noemt (voeren, binnen/buiten zetten en medicijnen geven) is echt gewoon basis-dienstverlening waar je voor betaalt.

Je rijdt graag, maar de bak is prut.
Het terrein is onveilig
En er wordt NIET goed voor je paard gezorgd als het niet in de wei mag, maar het toch moet.

Wat doe je daar nog?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:54

Ik persoonlijk zou naar een andere stal kijken. Dit omdat ze toch geen persoonlijk zorg voor jouw paard kunnen bieden. Tevens lijkt het feit dat je dat gladde platen hebt waar ze niks mee doen ook niet zo goed en een bak waar je niet meer in kunt rijden/ liever niet in rijd heb je ook niks aan. Daarom kun je denk ik toch beter naar een andere plek kijken. Waar je toch die ruime stal hebt, maar wel een aanpassing in de uren op de weide. En als je een fijne bak hebt om in te rijden kun je haar ook voldoende beweging geven. Snap dat je het verder een fijne plek vind, maar toch denk ik dat het beter is om naar een andere plek te kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:58

ik zou ook veranderen. De gezondheid en veiligheid van je paard gaat voor. Dan liever een paar uur per dag minder buiten en de rest in een grote stal met onbeperkt ruwvoer, maar wel een goede paddock voor je paard en een goede piste om in te kunnen rijden, dan de situatie zoals het nu is.
uiteraard zou het nog beter vinden moest je iets vinden dat je paard de hele dag buiten kan of een stal krijgt met een padock eraan vast, maargoed

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:12

Ik ga me sowieso oriënteren, in de omgeving hier zitten nog veel meer stallen. Vaak wel duurder maar als ik daarvoor bijv. een goede buitenbak of binnenbak tot mijn beschikking zou hebben vind ik het het waard. Dan komt er misschien ook nog eens iets van dat wedstrijdje wat ik zo graag een keer zou willen rijden. Mijn ouders moeten het er wel mee eens zijn natuurlijk, zij betalen immer de stalling.

Er zijn nog wat andere mensen die over de bak geklaagd hebben maar dan wordt er gezet, dat ze daar niets meer aan gedaan gaat worden omdat ze toch gaan verhuizen. Zo ook met de weide die baggerslecht is. Die houding steekt me heel erg, want dat verhaal hoor ik nou al drie jaar.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:20

Het is natuurlijk wel logisch dat ze er niets aan willen doen als ze toch gaan verhuizen. Misschien de problemen aankaarten, kijken hoe jullie er samen uit kunnen komen en zo niet; verhuizen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:28

Sassieja schreef:
Het is natuurlijk wel logisch dat ze er niets aan willen doen als ze toch gaan verhuizen. Misschien de problemen aankaarten, kijken hoe jullie er samen uit kunnen komen en zo niet; verhuizen.

Ik snap ook dat ze dat zeggen. Er is echter nog geen nieuwe locatie niets. Dit gaat nu al dik drie jaar zo en ik begin er steeds minder van te geloven dat het nog op korte termijn gaat gebeuren.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:33

Dan zou ik zo snel mogelijk me gaan oriënteren op andere stallen. Deze houding gaat dan denk ik niet meer veranderen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:40

Mijn keuze zou ook een andere stalling zijn.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:54

Ik ga vanmiddag nog even met de mensen van het bestuur praten. Ik wil weten waar ik aan toe ben. Als ik daar nog geen duidelijkheid uit krijg meld ik denk ik maar direct dat ik overweeg om mijn paard te verhuizen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:27

Dat zou ik niet doen. Voor hetzelfde geld zetten ze je op straat en heb je geen stalling, of maken ze de laatste weken je het leven zuur. Ik zou het pas melden als je zeker bent van een nieuwe plek (uiteraard wel ruim op voorhand,maar als je merkt dat ze je terugpakken door te beknibbelen op de verzorging van je paard kun je tenminste dirct weg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:55

Ze kunnen je toch niet op straat zetten omdat je bedenkingen hebt bij de fasciliteiten.... De sfeer zou kunnen veranderden. Nou poep hoor daar kom je ook wel weer over heen.
Wat ik mis is een overpeinzing of opsomming wat jij allemaal wil voor je paard en jezelf. Je moet voorkomen dat je straks alleen maar ergens vandaan gaat en in plaats van ergens naar toe. Waar droom je van... Weidegang, hoeveel uur buiten, samen of alleen, vlak bij het bos of niet, solarium, springtuin, groot, klein, wedstrijd stal hobby stal...maak eens een plaatje

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:17

mrie schreef:
Ze kunnen je toch niet op straat zetten omdat je bedenkingen hebt bij de fasciliteiten.... De sfeer zou kunnen veranderden. Nou poep hoor daar kom je ook wel weer over heen.
Wat ik mis is een overpeinzing of opsomming wat jij allemaal wil voor je paard en jezelf. Je moet voorkomen dat je straks alleen maar ergens vandaan gaat en in plaats van ergens naar toe. Waar droom je van... Weidegang, hoeveel uur buiten, samen of alleen, vlak bij het bos of niet, solarium, springtuin, groot, klein, wedstrijd stal hobby stal...maak eens een plaatje

nee, dat kunnen ze niet, als je een contract hebt dienen ze zich te houden aan de afgesproken opzegtermijn. Wat wel eens voorkomt is dat ze de opzegtermijn aanhouden, maar bv je paard niet meer binnen en buiten zetten, niet deftig uitmesten, niet correct voeren, etc. en dan is je paard de dupe ervan.
Als je opzegt vooraleer je een andere stal hebt kun je nergens terecht. Als je al een andere stal gevonden hebt kun je desnoods je paard opladen en meenemen naar de andere plaats. Kost je dan mss die maand opzegtermijn maar je paard is er niet de dupe van.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:32

mrie schreef:

Wat ik het liefst zou willen, heb wel een beetje een plaatje. Een goede gedraineerde buitenbak, of een binnenbak, met de goede maten, de bak hier is vrij klein. Weidegang heeft niet de prioriteit nu, paard heeft cushing dus mag toch niet lang op het gras. Buiten komen vind ik wel belangrijk dus er moeten wel paddocks aanwezig zijn. Het liefste samen met een ander paard (als dat lukt, merrie is niet altijd even lief) en een paar uur per dag. Uitrijmogelijkheden zouden leuk zijn maar aangezien ik niet heel vaak naar buiten ga, is ook dat geen prioriteit. Ik rijd geen wedstrijden, zou het wel willen maar echt een wedstrijd stal is dus ook niet nodig. Ze zien me al aankomen met mijn xl-shetlander :') . Verder zou het fijn zijn als ze gevoerd en binnen/buiten gezet worden ivm studie. Oja en het liefste zou ik een buitenbox of iig een buitenluik willen omdat mijn paard zich niet prettig voelt als ze niet naar buiten kan kijken.

@duhelo mijn paard niet buiten zetten beginnen ze niet aan. Al is het maar voor hun eigen rust. Als ze alleen staat gaat ze namelijk helemaal uit haar stekker. Ik heb het overigens nog niet gemeld. Wel gevraagd wanneer er vergadering is, konden ze me helaas geen antwoord op geven.

Ze stond vandaag wel met de verkeerde deken op maar dat had hier niks mee te maken. Arm ding had het echt warm, gevoerde deken ipv de 0g regendeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:53

ik zou het gewoon bespreken, en als je geen duidelijke dingen te weten komt, uitkijken naar een andere plaats. Eenmaal je die gevonden hebt is er nog tijd om het te laten weten...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:05

Duhelo schreef:
ik zou het gewoon bespreken, en als je geen duidelijke dingen te weten komt, uitkijken naar een andere plaats. Eenmaal je die gevonden hebt is er nog tijd om het te laten weten...

Twijfelt u wel eens....

Daarnet schreef je dat ze het vooral niet kenbaar moest maken en nu zeg je gewoon bespreken... :o?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:12

Mag ik vragen; ben je( nog) volledig financieel afhankelijk van je ouders, anders zou je zelf misschien een gedeelte kunnen bijdragen, zodat je kan verkassen naar stal met betere faciliteiten?!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:16

Pocca_Locca schreef:
Mag ik vragen; ben je( nog) volledig financieel afhankelijk van je ouders, anders zou je zelf misschien een gedeelte kunnen bijdragen, zodat je kan verkassen naar stal met betere faciliteiten?!

Ik ben nog afhankelijk van mijn ouders inderdaad. Ik heb helaas ook geen baan. Ik moet ze eens vragen wat het budget is voor stalling. Ik heb ook geen baantje helaas, dat red ik op het moment niet qua tijd.

oneunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:18

Wat vervelend dat het zo gaat. Als het bestuur je niet op korte termijn duidelijkheid kan of wil geven zou ik toch sowieso eens verder gaan kijken. Of je dat nu wel of niet door laat schemeren daar moet je uiteindelijk zelf beslissen. Misschien is het beter van niet tot je zekerheid hebt. Ook omdat, zoals je aangeeft, dit al ruimere tijd aan de gang is.

Ik begrijp wel dat je het jammer vindt, als je daar al zo lang komt lijkt mij dat niet zo makkelijk. Maar het gaat uiteindelijk toch ook om de gezondheid van je paard, en de situatie zoals je die beschrijft, dat lijkt mij niet optimaal. Ik weet niet waar je paard staat, maar er zijn rondom Papendrecht enz. wel meerdere stallen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 23:33

Mijn paard staat in Dordrecht. Ik hoop dat ik er nog wel mag komen mocht ik vertrekken omdat er ook een verzorgpaardje van mij staat en ik weet niet of ik hem wel kan missen. Maar idd is de veiligheid en gezondheid van mijn paard nu het belangrijkst.

Vlakbij deze stal ligt een stal die wel wat meer wedstrijdgericht is maar van wat ik op de website zie is die wel redelijk betaalbaar en heeft het goede faciliteiten. Ik ga binnenkort sowieso eens een keer een rondje langs verschillende stallen maken om eens rond te kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:56

mrie schreef:
Duhelo schreef:

Twijfelt u wel eens....

Daarnet schreef je dat ze het vooral niet kenbaar moest maken en nu zeg je gewoon bespreken... :o?

nenee, de situatie bespreken! maar nog niet laten weten dat ze erover denkt om weg te gaan... dat zou ik persoonlijk pas doen als ik iets heb waar ik op kan terug vallen...

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 10:31

Ik heb de situatie wel besproken. Er is gezegd dat ze nog niet konden zeggen wanneer er een vergadering is. Ook is er weer duidelijk gemaakt dat er tot de verhuizing niets meer gaat veranderen. Ik begrijp het natuurlijk, maarja het houd wel in de dat neiging on weg te gaan groter wordt. Misschien alleen voor de winter en dan 's zomers weer hier, gebeurde vroeger ook veel kan ik me herinneren. Tenzij ik het op de andere stal zo naar mijn zin krijg dat ik wil blijven.

Ik ga waarschijnlijk met iemand anders van stal die er net zo over denkt en ouders een keer de polder rond om naar stallen te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:52

Zou ik niet te lang mee wachten ;) Als het weer omslaat, is er altijd een run op de stallen met een goede bak en faciliteiten om buiten te zetten...
Ik denk dat je een goede keuze maakt. Succes met het vinden van een nieuw fijn plekje voor jullie beiden!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 16:39

De eerste stap is gezet, ik heb gemaild naar een aantal stallen in de buurt. Nu wachten op antwoord.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 23:40

Pfff, nu ik de stap van het contacteren van andere stallen heb gemaakt, slaat de twijfel en het schuld gevoel weer toe.

De verhuizing zou sowieso enkel voor de winter zijn, 's zomers mag ze weer naar deze stal toe. Ik vraag me af of ik haar nou voor die paar maanden uit haar kudde moet trekken. Alleen omdat ik het op het moment niet naar mijn zin heb.

Maar ja, ze staat nu stil omdat ik met rijden zo gefrustreerd ben door de slechte bak dat ik dat op haar afreageer. Dat is voor haar ook niet eerlijk. Ik merk nu dus ook dat ze na anderehalve week stilstaan weer stijver geworden is. Ook is ze gisteren in een kapotte draad van de bak blijven hangen, gelukkig niet kreupel maar is wel flink warm geweest gisteren.

Ik ben ergens denk ik ook bang dat ze me na de winter niet meer terug laten komen. Of dat deze beslissing mij mijn verzorgpaard gaat kosten. Van de week.maar bij de andere stallen langs en dan zien we het wel weer.