Nieuw weidemaatje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isathjeee

Nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 23:01

Hoi,
Hoe kan ik het het beste aanpakken?
Mijn pony staat nu alleen in de wei en van de week komt dr een nieuwe bij..
Hoe kan ik dit het beste gaan regelen want ik wil niet dat ik straks een gewond paard heb ofzo

gr.

Anoniem

Re: Nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:03

Stukje afzetten en eerste dagen dus met draad ertussen laten staan. Kunnen ze wel kennismaken, neuzen, etc, maar allemaal op veilige manier. En bijvoorbeeld wel in de buurt van elkaar voeren zodat ze alvast wennen. Pas bij elkaar als beide partijen het vertrouwen.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:05

Ik gooi ze altijd meteen in het diepe, maar anders een draadje ertussen spannen zodat ze vast kunnen wennen zonder elkaar af te maken. Ik gooi ze altijd bij elkaar in een grote weide, dan hebben ze ruimte genoeg om elkaar evt op te zoeken of te ontwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:10

Bubbleee schreef:
Ik gooi ze altijd bij elkaar in een grote weide, dan hebben ze ruimte genoeg om elkaar evt op te zoeken of te ontwijken.

Mijn merrie is ondanks die ruimte om op te zoeken of te ontwijken bijna dood getrapt, letterlijk. Trap op been, spier gescheurd, tot op het bot toe open. 5mm Lager en het was direct op het bot geweest en einde verhaal. Ik had ook niet verwacht dat het met veel ruimte en veel eten (wei) zou gebeuren, zeker omdat mijn merrie enorm snel weg is als ze het niet vertrouwt - maar als ze bij het kennismaken toch uithalen en nét te snel zijn, dan helpt die ruimte helaas ook niet. Voor mij een leermoment..

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:11

Zorg idd voor genoeg ruimte dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan als dat nodig is. Hou er rekening mee dat je nooit weet of er klappen vallen, het hoeft niet, maar het is altijd mogelijk.

Nomi_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:14

Wij doen altijd, eerst apart, dan volgende dag gewoon samen zetten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:18

Ik zet ze ook altijd samen. Gezonde paarden die in een kudde zijn opgegroeid dreigen altijd eest voor ze trappen. Paarden die zo zijn als bij WildWings moet wel iets fout mee zijn imo.. dat doen paarden normaal niet.
Met mijn nieuwe ruin die zich in het begin nog wel eens als hengst gedroeg heb ik hem eerst met 1 samen gezet voor er andere bij kwamen. Zo kon hij even rustig wennen :). Ik heb nog nooit ook al maar een schrammetje gehad van de kennismaking. Echt groot stuk wei (20x40 vind ik echt klein bijvoorbeeld) en zelf erbij blijven om ze een beetje te remmen.

Nu moet ik toegeven.. ik heb altijd alleen maar verschrikkelijk sociale paarden gehad en meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:28

smurffie schreef:
Ik zet ze ook altijd samen. Gezonde paarden die in een kudde zijn opgegroeid dreigen altijd eest voor ze trappen. Paarden die zo zijn als bij WildWings moet wel iets fout mee zijn imo.. dat doen paarden normaal niet.
Met mijn nieuwe ruin die zich in het begin nog wel eens als hengst gedroeg heb ik hem eerst met 1 samen gezet voor er andere bij kwamen. Zo kon hij even rustig wennen :). Ik heb nog nooit ook al maar een schrammetje gehad van de kennismaking. Echt groot stuk wei (20x40 vind ik echt klein bijvoorbeeld) en zelf erbij blijven om ze een beetje te remmen.

Nu moet ik toegeven.. ik heb altijd alleen maar verschrikkelijk sociale paarden gehad en meegemaakt.

Maar helaas kun je er niet zo maar van uit gaan dat elk paard supersociaal is (en dan ook nog het feit dat veel mensen denken dat paarden bij een kennismaking standaard 'horen' te trappen, dus dat als 'normaal' en 'sociaal' beschouwen), dus om het risico wat kleiner te maken, zet ik ze voortaan nooit meer in één keer samen.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:48

Eerst een aantal dagen apart met een draadje ertussen. Meteen er bij heb ik ook een paar keer gedaan tot bij de laatste. Die stond de volgende dag kreupel in de wei door een trap van de andere..

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:55

Eerst even afscheiden, aan elkaar laten wennen

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:13

eerste dagen van elkaar afscheiden ( dan kunnen ze wennen) en daarna bij elkaar proberen te zetten. Blijf er dan een uurtje of halfuurtje bijstaan om te kijken of alles goed gaat.