eb-en-vloed/drainage/... het technisch onderbouwde verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Virginie

eb-en-vloed/drainage/... het technisch onderbouwde verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:57

Hallo allemaal,

Ik ben een studente industrieel ingenieur bouwkunde en voor het vak geotechnieken wil ik een werk maken over pistebodems.

Nu vind ik bv.van eb-en-vloed pistes op alle sites van firma's de commerciële beschrijving van het systeem.
Maar nergens kan ik gegevens vinden over hoe het technisch allemaal werkt.
Wat voor sensoren voor het watergehalte te meten, welke sterkte van pompen,...

Ook over drainage in pistes is er technisch niet veel te vinden.

Weet er iemand hoe ik aan die informatie geraak? Of kan er iemand dat uitleggen?
Ik heb al verschillende firma's gemaild, maar nul reactie.

Alvast bedankt als er iemand kan helpen! :)

Iris82

Re: eb-en-vloed/drainage/... het technisch onderbouwde verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:08

Hoop dat iemand bereid is om hier wat op Bokt over te zetten want ondanks dat het niet mijn vakgebied is, zou ik het wel interessant vinden om te lezen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:14

Ik weet dat op marktplaats wel eens keer doe het zelf bouw pakket stond voor eb en vloed bodems.
Er is wel echt hoop info te vinden. Op bokt wel maar ook op Google.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:14

In de basis is een eb en vloed systeem niets anders dan een grote stortbak van een wc. Het werkt dus gewoon met vlotters.
De ene zorgt dat de pomp aan slaat onder een bepaald niveau en de andere zorgt dat op dat niveau de pomp weer uit gaat.

Drainage is gewoon een holle ruimte in de grond waar dus de weerstand het laagst is en dus het water heen trekt. Vervolgens loopt het water via de buis in een sloot of greppel..

Hoe technisch je het verhaal maakt is dan aan jou ;)

Virginie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 00:51

palousa_boy schreef:
In de basis is een eb en vloed systeem niets anders dan een grote stortbak van een wc. Het werkt dus gewoon met vlotters.
De ene zorgt dat de pomp aan slaat onder een bepaald niveau en de andere zorgt dat op dat niveau de pomp weer uit gaat.

Is dat serieus gewoon met vlotters?
Op sommige is er sprake van sensoren en computergestuurde systemen..Maar meer details staan er niet bij. Klinkt toch alsof er meer is dan een vlotter

palousa_boy schreef:
Drainage is gewoon een holle ruimte in de grond waar dus de weerstand het laagst is en dus het water heen trekt. Vervolgens loopt het water via de buis in een sloot of greppel..

drainage is meer dan dat, voor funderingen van huizen wordt dat ook toegepast.
Maar daarbij moet er toch met zorg naar bepaalde factoren gekeken worden.
Voor huizen en andere constante belastingen bestaan er hele formules om de juiste drainage te steken, hoe zit dat bij pistes?

Daarnaast: slibben de drainages door de impact van paarden niet toe na verloop van tijd?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:21

Ik ken bijvoorbeeld een systeem dat gemaakt was met zulk soort vlotters > https://www.conrad.nl/nl/gentech-ls303- ... 55000.html

Daar achter zat dan een simpele schakelkast voor de pomp (handmatig aan, automatisch of uit).

De pomp vulde drainagebuizen die in de bak lagen, en zo kwam er water in de bak.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:18

De eb-en-vloedbodems die ik ken werken allemaal zoals palousa_boy vertelt. Hier een foto van de put met vlotter bij ons:
Afbeelding
Je ziet rechtsboven de vlotter die ervoor zorgt dat de pomp aanslaat als het waterpeil in de put (en dus in de drainage) te laag wordt. Zo gauw het peil weer goed is zorgt de vlotter ervoor dat de pomp weer afslaat. Water komt van de pomp in de put door de buis die je links onder ziet. Onderin de put zit een afvoer die met een kraan opengezet kan worden om de bak na regenval snel leeg te laten lopen.

Heb ook even voor je gekeken naar de pomp. Wij hebben een Ebara JEXM/A 120. Die kan het makkelijk aan.

Drainage die dicht gaat zitten door de belasting van de paarden is hier in dik 20 jaar nog niet voorgekomen. Drainage is wel een keer vervangen i.v.m. ijzerafzetting rond de buizen (veel ijzer in grondwater).

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:06

Na hoeveel tijd heb je dit moeten doen Koeke?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:49

Sunny schreef:
Na hoeveel tijd heb je dit moeten doen Koeke?
Denk dat het na ca. 17 jaar was, maar achteraf was eerder beter geweest. Laat het nu dus eerder checken en evt. vervangen dat kost de hele wereld niet. Er zit hier extreem veel ijzer in het grondwater hoor. Alternatief is geen grondwater gebruiken of ontijzeren.