Hoe moet ik de manen van mijn paard laten rechtopstaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloblo

Hoe moet ik de manen van mijn paard laten rechtopstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 00:02

Dag,

Mijn paard heeft redelijk speciale manen;
Ze zijn naar zijn hoofd toe redelijk dik maar aan zijn schoft zijn het maar een paar dunne flauwe niet groeiende manen.
Dus mijn eene vraag is,
Zou ik zijn manen kort knippen zodat ze rechtstaan?
Zoja, HOE MOET DAT?
Ik hoop echt dat er iemand helpt.
Groetjes, Bloblo.
(De foto met het zwarte paard is mijn paard, de foto met het bruine paard is hoe ik zijn manen misschien zou willen)

SpianneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:08

Ik heb dat bij mijn shetlander gedaan door de manen helemaal af te knippen/scheren. In het begin zag het er niet uit maar nu heeft hij rechtopstaande manen en het staat hem heel gaaf! :)

Leen

Re: Hoe moet ik de manen van mijn paard laten rechtopstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:21

Ik zie geen foto's

Maar inderdaad, kan alleen door ze helemaal af te scheren en dan te laten groeien en regelmatig bijknippen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:36

Je kan ze ook een paar centimeter kort knippen, daarvoor hoef je niet te scheren. Heb ik bij Rosie ook gedaan en toen het weer groeide duurde het enorm lang voor dat het weer ging hangen.

Afbeelding
Tot zolang bleef het ongeveer rechtop staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:37

Je kan het idd heel kort knippen, maar het resultaat na scheren is veel mooier en egaler.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:37

Waarom? is zo jammer!!!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:02

Afknippen tot minder dan 5 cm en overeind woelen. Zolang je geen dekens met hals gebruikt blijft het staan, als de manen weer langer worden vallen ze weer plat.
Ik vind het ook stoer, dus doe het ook een paar keer per jaar

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:05

Mijn fjord heeft dus korte manen en toen ze lange manen had heb ik ze eraf geschoren. In mijn ogen krijg je zo een veel mooiere boog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:08

Je kunt ze gewoon kort trekken, dat geeft een veel mooier resultaat dan knippen of scheren. Helemaal afscheren zou ik zowieso niet doen.
Mijn ervaring is dat als je de manen trekt tot op een handbreedte en voldoende uitdunt, ze meestal vanzelf meer omhoog gaan staan.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:04

Ik heb bij mijn pony het eerst geknipt. Ging het ook wel van omhoog staan maar echt mooi kreeg ik het niet. Heb het nu 2 weken geleden helemaal af geschoren, dus ben benieuwd of dat beter werkt :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:17

anneliesdj schreef:
Je kunt ze gewoon kort trekken, dat geeft een veel mooier resultaat dan knippen of scheren. Helemaal afscheren zou ik zowieso niet doen.
Mijn ervaring is dat als je de manen trekt tot op een handbreedte en voldoende uitdunt, ze meestal vanzelf meer omhoog gaan staan.

Zal ik eens aan jou haren trekken?
Nee, paarden hebben zeker geen gevoel.

Knippen of scheren is veel vriendelijker. Voor boogje kan je beste alles even er af scheren of knippen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:25

Er zijn genoeg mensen die de manen trekken en niet knippen , daar word jou paard niet anders van dus hou toch op met zo`n zinloze discussie.

Om wel even op de vraag in te gaan :
Ik heb geen ervaring met het scheren, wel heb ik de manen van mijn paard laatst te kort geknipt (kleine handbreedte) en toen stonden ze dus ook recht op. Ze heeft een hele dikke bos dus het zag er gelukkig niet eens zo gek uit. Scheren lijkt mij het nadeel hebben dat je eerst iets hebt wat minder mooi is... Maar nogmaals heb ik geen ervaring mee dus durf er niet echt iets van te zeggen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:28

Hahhaah Tobbes, manen trekken doet ze echt geen zeer hoor :D
Ik kan mijn paardje gewoon los in de paddock laten staan en haar manen trekken, ze gaat gewoon staan te slapen. En het is juist een paardje wat normaal al heel snel overal bij wegloopt.

TS, ik zou ze persoonlijk wel scheren omdat het een mooier en strakker effect geeft

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:31

scheren in eerste instantie staat wel strakker, maar let wel, je paard heeft een flinke bos eigenwijze manen nodig voordat ze rechtop blijven staan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:35

Tobbes schreef:
anneliesdj schreef:

Knippen of scheren is veel vriendelijker. Voor boogje kan je beste alles even er af scheren of knippen.

Alles afscheren is lelijk en paardonvriendelijk, manen hebben ook hun nut. Daarbij kun je afgeknipte of geschoren manen vrijwel onmogelijk nog vlechten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-11-15 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post gewijzigd door persoonlijke aanval eruit te halen. Alleen de inhoudelijke nette onderbouwing van mening is overgebleven.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:39

Toen mijn paard deze coupe nog had, deed ik dat altijd door ze net korter te knippen dan handbreedte. Ze bleven dan keurig staan :)

Eerst keer was zelfs per ongeluk. Wilde ze gewoon korter maken, maar de manen waren nat, waardoor ze rechtop gingen staan toen ze op droogden :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:25

anneliesdj schreef:
Tobbes schreef:

Ow sorry ik wist niet dat je nog maar pas begonnen bent op de manege.

Alles afscheren is lelijk en paardonvriendelijk, manen hebben ook hun nut. Daarbij kun je afgeknipte of geschoren manen vrijwel onmogelijk nog vlechten.

Houd op, net alsof getrokken manen bij een paard nog nut hebben. :') Ik trek ze niet, ik snijdt ze, maar op een handbreedt is dat omdat ik het mooi vind en niet omdat het nut heeft. Alleen lange onaangeroerde manen wellicht.. Daarbij is de vraag van de ts toch echt hoe je de manen rechtop kan laten staan. En als jou dat lukt met een trekkammetje kom ik graag kijken de volgende keer, moet een lekker dunne boel worden. Manen rechtop wil voor mij toch echt zeggen zoals een fjord. Wat daar nog aan te vlechten moet snap ik niet. Daar een smaakvol geknipte boog er minstens net zo netjes uit ziet. En een mooie boog verkrijg je imo toch echt door het haar geheel weg te scheren waardoor het vol weer terug komt. Jammer dat je Tobbes hierboven op een lelijke manier persoonlijk aanvalt maar vervolgens zelf onzin schrijft.

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-11-15 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:31

anneliesdj schreef:

:') You made my day :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:32

anneliesdj schreef:

Wat is dit nu weer voor onnozele opmerking.
Thuis worden er ook geen manen getrokken. Dat sommige paarden dusdanig lief zijn dat ze er niet op reageren wil niet zeggen dat het geen pijn doet. En ik ben toch echt al een eindje van de manege af inmiddels. :+
En knippen en scheren is dieronvriendelijk? Wat is manen trekken dan? :+
Het ide achter afgeschoren/knipte manen is juist dat ze niet meer gevlochten moeten worden. :(:)

Hier is er eentje die ze rechtop heeft staan. Als je ze op een viertal cm knipt dan gaan ze vanzelf rechtop staan. Dag 1 willen ze vaak nog een beetje alle kanten op staan maar als je ze een dagje zo laat staan dan kan je ze de dag erop meestal netjes in vorm knippen omdat ze allemaal mooi recht staan. :) En dan kan je gaan spelen met boogjes enz afhankelijk van de vorm van de hals van je paard en wat je zelf mooi vindt. ;)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:44

afscheren is de beste optie, dan wordt het strakste. Daarna bijhouden met een grote goed scherpe schaar.
Mijn paard heeft ze al jaren zo. 1 á 2 keer per jaar tussen de wedstijdseizoenen in haal ik t scheerapparaat eroverheen. Hij lijkt er toch echt niet onder te lijden ;)
Met een klein boogje erin, komt de hals optisch heel mooi uit. En vlechten is niet nodig idd, scheelt me weer wat tijd.

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:59

Lara_Silver schreef:
Daarbij is de vraag van de ts toch echt hoe je de manen rechtop kan laten staan. En als jou dat lukt met een trekkammetje kom ik graag kijken de volgende keer, moet een lekker dunne boel worden. Manen rechtop wil voor mij toch echt zeggen zoals een fjord. Wat daar nog aan te vlechten moet snap ik niet. Daar een smaakvol geknipte boog er minstens net zo netjes uit ziet. En een mooie boog verkrijg je imo toch echt door het haar geheel weg te scheren waardoor het vol weer terug komt.

En op die vraag reageerde ik dan ook ;)
Ts vraagt hoe ze rechtop komen, niet hoe ze een fjordenboog krijgt, want dat is nogal een verschil.
En ja als je manen trekt op een krappe handbreedte (zoals gewoon is als je wilt vlechten) gaan ze met een beetje geluk vanzelf staan en kun je ze ook nog prima vlechten. (wat bij knippen niet lukt omdat je dan simpelweg een te dikke bos hebt)

Ayasha, ja het is onzin dat afscheren paardonvriendelijk is, net als manen trekken ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:01

Je maakt me niet wijs dat manen trekken geen pijn doet voor die beesten. :)

als je ze rechtop wil hebben staan lijkt het me dat je ze niet wilt vlechten. De jongeman hier heeft ze iig rechtop staan zodat ik niet meer hoef te vlechten :')

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:05

Zou TS zelf nog gaan reageren?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:15

Als je op de goede manier manen trekt doet het idd geen pijn ;)

Ik heb jaren boogjes moeten knippen bij Menorcaanse paarden en dat je ze moet afscheren voor het recht staat is onzin. zodra je ze kort genoeg knipt staan ze rechtop. Wij gebruikte altijd een schaar die voor schapenscheren word gebruikt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:36

Ik kom wel even langs! Ik heb nog nooit een paard met normale manen gehad :D :D :D (en ik hanteer alleen een schaar := )
Afbeelding

Afbeelding