Enorme viezerik..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Enorme viezerik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:48

Ik heb 2 paarden aan huis. In de zomer lopen ze 12-14u per dag buiten, nu ongeveer 10u per dag. 'S nachts komen ze binnen, omdat de stallen op ons 'erf' liggen en de paddock/weide iets verderop, dus ik heb ze 's nachts toch graag echt bij huis.
We gebruiken koolzaadstro, voornamelijk omdat dat makkelijk op te slaan is en omdat mijn oudste paard van gewoon stro of houtkrul snel hoest. De jongste is de viezerik waar het topic eigenlijk over gaat.. Elke nacht weer maakt hij van zijn stal een compleet oorlogsgebied. Hij vertrappelt z'n mest zo dat het echt een smeerboel over de hele stal wordt.
Elke ochtend worden de drollen en natte plekken eruit gehaald, voor de stal van de oudste is dat ongeveer 5 minuten werk. Voor de andere moet ik zowat de hele stal leegscheppen als ik het een beetje netjes wil hebben.. We hebben er nu al een gewoonte van gemaakt om bij onze avondronde ook al de mest weg te halen zodat hij die in elk geval niet kan uitsmeren, maar zonder veel effect. Op die manier kost hij ons veel tijd, maar ook veel centen want ik moet ongeveer 3x meer bijstrooien dan voor de ander. Is er een magische tip om dit paard toch wat 'schoner' te krijgen?
We hebben niet de indruk dat hij onrustig is, maar aan de ravage te zien loopt hij toch wel rondjes in zn stal.. Hij heeft een buitenluik en liksteen en ze krijgen 's avonds meerdere porties hooi zodat ze zich kunnen bezighouden.. Help ;)

Mioux

Re: Enorme viezerik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:50

sommige zijn nou eenmaal echte viezerikken, kan je weinig aan doen. Heb je ook al eens andere bodembedekking geprobeerd ?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:55

Toen hij nog op pension stond, stond hij op stro en dat was een even grote bende. Hij kwam toen net uit de opfok dus we dachten dat het daaraan lag, dat hij nog moest wennen aan het opgesloten staan. Intussen zijn we 9 maand verder maar er is dus geen beterschap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:58

Je kan ev vlas proberen, maar dat levert weer andere problemen op(afvoer).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:59

je zegt ook dat je paard snel hoest, is het een idee om misschien iets van beukensnippers te proberen? klinkt vreemd, maar is vrijwel geen stof en makkelijk te scheppen of iets, en vaak kan je ze goedkoop ook in groot verpakkingen krijgen ? En dan zeggen van eventueel beetje zacht iets erboven op zoals dat koolzaadstro ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:00

Ik heb geen ervaring met koolzaadstro, maar hier is alles redelijk schoon te krijgen op vlas (ook heel goed bij gevoelige luchtwegen).
Wat kan helpen is 2 tot 5 h nadat hij op stal staat even de mest eruit halen.
Verder zo veel mogelijk onbeperkt hooi om ze bezig te houden.

Afvoeren van mest is niet zo heel moeilijk, gewoon goede mesthoop dan wordt een groot deel al afgebroken. Als hij dan een keer leeg moet kost het je 80 euro (althans dat is hier zo).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:04

Hoeveel stro gebruik je?

Ik deed altijd potstal, dus veel stro gebruiken in t begin. en de natte laag onder in, gewoon laten liggen , wel iets vlak maken in de 1e week, zon laag moet bezinken en stevig/hard worden en dan veel op de bovenlaag. En dan had ik soms 20 cm natte laag en daar boven 20 cm schone laag, alle stront schepte ik er wel uit, maar je krijgt dan een stevige onderlaag die ze niet kapot lopen en dus bovenop een goede dikke laag stro, en zoveel dat de zijkant ook ruim om hoog ligt, dus bij t lopen in stal, het stro niet opzij kan gaan want daar ligt al veel. Dat scheelt kwa het stro wat in middel ligt, naar buiten gaat. En dus schoner is

En ik mestte de hele onderlaag er 1x in de 3 mnd leeg, ruim 2 uurtjes werk, maar in vergelijking met wat je nu doet, valt dat dan wel mee.

Voordeel is ook dat zon laag warm word en box droger is dan normaal. En t ligt ook prettig, want t tis warm en ligt lekker, past zich aan aan de vorm van lichaam, ipv, op laag stro van 10 cm en dan de koude natte harde vloer. En ook ruik je het niet, als je iig de bovenste laag dicht genoeg hebt. Dus kwa inademing van de lucht heb je er ook voordeel van. Dan hoe hij nu de box heeft.

En als je in t begin veel stro en de bodem is goed, dan gebruik je niet veel meer stro dan dat je nu doet.

En elke keer als je bij box komt, de stront er uit scheppen, maar dat doe je al, begrijp ik.

Das iig mijn ervaring, maar weet niet of het iets is wat bij jou past.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:07

@ Mioux: het hoestend paard is de andere, die dus wel schoon is op stal. Die legt alles op 1 hoop dus dat is super makkelijk :)

Vlas heb ik ook overwogen maar we brengen onze mest bij een boer in de buurt, en die houdt niet zo van vlas.. Moeten we ook een beetje aan denken, maar ik ga het toch nog eens overleggen, is misschien het proberen waard.

Na enkele uren mest weghalen doen we al, ze komen omstreeks 18.30 naar binnen en dan scheppen we al een keer weg rond 22u. Het zijn echt die 8u 's nachts die het hem doen, ik zie mezelf niet om 3u even uit bed komen om uit te mesten :D :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:09

Bedankt voor de tips sigrid! Potten was het oorspronkelijke plan, maar op vlak van mijn stallen ben ik nogal precies dus ik slaag er niet in om een echte dikke laag te laten liggen. Ik denk dat ik zelf teveel wil scheppen.. Moet ik misschien inderdaad toch eens proberen, maar ik twijfel of dat veel besparender zal zijn. Hij zal wellicht blijven uitsmeren dus moet ik blijven bijstrooien...

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:26

Ik denk wel dat je met een onderlaag creëren een heel eind geholpen bent. De onderlaag is mooi dik en neemt dan het vocht op. Door het lopen wordt het heel vast waardoor het een dikke plak wordt. Het losse stro bovenop zal minder vermengen met de nattigheid omdat die naar beneden zakt.

Anders kun je altijd nog even de koeienkant op kijken. Wij hebben meerdere smeerzakken op dikke rubberen matten gehad (van die vochtdoorlatende en dan achterin een randje geen matten, zodat daar een geultje was waar we zaagsel in gooiden om het vocht op te vangen.) Bij twee paarden die dat niet prettig vonden liggen hebben we een koeien airbed in het midden gelegd. Beviel echt prefect.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:22

Ga ik ook bekijken, bedankt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:28

Misschien rubber staltegels er in en in één hoek wat bodembedekking voor het plassen. Ruinen hebben de schurft aan het gesputter tegen hun benen. Verder dan elke keer de poep op een vaste plek in de stal leggen dus niet alles er uit scheppen. Het is ook nog al wat als jonkie uit de opfok, vaak dag en nacht buiten, om dan s'nachts opgesloten te staan. Succes, sommige paarden kun je gemakkelijk "zindelijk"krijgen en anderen blijven grote smeerders.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:35

Een stink hoek maken zo als ik dat noem elke dag niet weg halen maar in een hoek op stapel gooien een week lang dan haal je elke dag de helft van de stapel weg en gooit nieuwe op de s tafel week er na weer wat meer weg halen maar altijd iets laten liggen in de stink hoek.. paard gaat vaak na de eerste week al na de hoek toe om te mesten Ja je stal ziet er de eerste twee weken niet uit maar daar na vaak stuk beter.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:51

Mijn paard is ook een smeerkees. Luik is dicht gegaan en hij houdt het al een stuk netter.
Justus draaide ontzettend veel omdat hij voor ieder geluidje van buiten naar zijn luikje draaide en weer andersom als er wat aan de voorkant gebeurde.

Ik heb ook een tijdje een hoopje mest laten liggen in een hoek van de stal maar dat heeft hier vrij weinig resultaat gehad.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:57

Mijn paard is ook een rommelkont. staat nu weer op stro , maar heeft een poos op stofvrij zaagsel gestaan. Is super spul mag gwn op de mesthoop (breekt snel af) en is niet zo schadelijke als vlas voor een paard als ze het eten ( de mijne eet namelijk ook met azijn er op := een zaagsel at hij mooi niet ) . Het mooiste was zijn stal bleef super schoon . 1 pak als start en elke week een pak om op te strooien, en dan om de 2 dagen een beetje van dat pak bij strooien . Ik haalde hem wel elke 2 weken helemaal uit. Het kost niet veel .Bij mij kostte het 48 euro in de maand.

wel een tip koop een mestvork (15 euro) om mee uit te mesten , als je die niet heb ben je wel 1 uur bezig met uitmesten . Met mest vork kost het ongeveer 10 minuten.

Ik hoop dat je er wat aan heb , Succes

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:59

Ik heb ook zo'n enorme smeerpoets en wat bij mij het beste werkte is potten (waarbij ik wel de bovenliggende mest weghaalde en een natte plek als deze bovenin lag). Het stroverbruik was helaas niet echt minder, maar de stal zag er wél beter uit met dezelfde hoeveelheid stro en dat vond ik het belangrijkste (dus wel een zacht en redelijk schoon bed voor paard ipv een zowat kale betonbodem besmeerd met mest).
Ik moet wel zeggen dat als ik mijn paard nu nog op zou stallen ik zou kijken voor een rubber matras (van hit bijvoorbeeld). Maar dat zou ik dan persoonlijk wel combineren met een zeer grote stal zodat mijn paard niet alsnog in de mest ligt (want dat in de mest liggen vond ik dus het vervelendst voor mijn paard).

Valt er misschien ruimte te creëeren voor een uitloop(je)? Dat hij zijn onrust er een beetje uit kan lopen buiten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:30

Als je wilt potten zou ik zeker voor een vlas onderlaag gaan. Kan prima onder stro en is veel schoner te potten. Potten met stro is heel erg gevoelig voor en hoeven en benen, mok en rot komen dan snel voor.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:41

ik denk eigenlijk dat je met vlas net zo'n bende krijgt. Ik zou er zelf misschien voor kiezen om rubberen matten neer te leggen met een laagje stro erover voor de warmte en het liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:54

hoe groot is je stal en hoe groot is je paard?

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:02

bij mijn verzorg paarden hebben ze ook stalmatten . heerlijk je veegt alles met een bezem bij mekaar je schept het op en klaar . 5 minuutjes ben je klaar .

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:22

Maar hoe oncomfortabel ligt dat? Alleen op rubber mat....zou je zelf ook dagelijks op een rubber mat gaan liggen dan op matras?

Voor mij klinkt dat dat de eigenaar lekker snel klaar is, maar voorbij gaat aan comfort voor t paard....

Laagje stro op rubberen matten, dat lost niets op, dat maakt dezelfde bende dan die er nu is.

en wArmte en droogte voor t liggen los je dan niet op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:31

Zou jij zelf dagelijks in een stal met stro of vlas gaan liggen met koud beton eronder?

En een hele nacht in je eigen urine en ontlasting liggen omdat je het zelf overhoop haalt vind ik ook niet comfortabel.

Urine gaat door de matten heen en een laagje vlas of stro vind ik warmer en comfortabeler dan alleen rubber matten.
Daarnaast is het kostenbesparend omdat er nu niet 3x zoveel stro door heen gaat.

Dus ik zie wel meer voordelen dan alleen even wat sneller voor de eigenaar ;)

Er bestaan overigens ook paardenmatrassen, maar dan heb je het wel over een duurder segment.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:43

Zoals Snorkel zegt: zelf een "mesthoopje" maken in de stal. Grote kans dat ie daar naar toe trekt ! Wel even volhouden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:48

@ Smurffie: We hebben koolzaadstro, lijkt heel erg op vlas en is gemaakt om mee te potten. Geen gewoon stro dus ;)

Alleen een rubber mat zie ik niet zitten, lijkt me niet fijn voor het paard..

We gaan morgen terug alles leeghalen en herbeginnen, en dan gaan we het 'mesthoopje' in de stal proberen. Ben benieuwd...

Al bedankt voor alle tips!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:55

Hier ook twee viezeriken. Alle twee ruinen. De oudste staat voor de helft op rubbermatten en de andere helft ligt een klein laagje stro. Bij hem wordt het stro elke dag ververst. De jonge ruin staat nu op houtvezel wat super goed werkt. Elke dag natte plekken en mest er uit en circa een/twee keer per week een nieuwe baal er bij in. We hadden hem eerst op stro, maar dan kon je inderdaad elke dag alles er uit halen.