Slot op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Slot op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:23

Hai,

Mijn shetlander staat samen met een Fries op een stal.
Op dit moment is mij gevraagd of ik er mee akkoord ga als de stal (schuur met box en opslag enzo) op slot gaat, de deuren gaan dan op slot en alle ramen (dat zijn er veel, kleintjes) open.
Dit zou dan gedaan worden omdat ze op een terrein staan Waar geestelijk gestoorde mensen wonen en ze willen voorkomen dat de paarden misbruikt worden en dat soort dingen.
Er staat wel al een hek van 2 meter om het terrein maar dat zou voor de zekerheid dan zijn.

Het nadeel vind ik dus als er misschien brand komt, dan is het moeilijk te redden.
Waar ze eerst stond was de stal ook niet op slot en er is nooit iets ergs gebeurd en ook geen brand, maar ja daar woonde mensen bij.
Omdat er ooit wel eens dingen in de buurt zijn gebeurt zit ik te twijfelen...

Wat lijkt jullie een goed idee?

Bedankt.

Nadiine__x

Re: Slot op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:26

Ik moest ook gelijk aan brand denken, een vreemde kan dan gewoon geen actie ondernemen en ze eruit trekken, daarmee met de kleine raampjes die open gaan veel zuurstof waardoor de vlammen nog snellet omslaan!

Dat van die mensen vind ik wel een hele enge gedachte, maar dan liever dat hek goed opslot, daar kun je eventueel nog overheen klimmen..

Maar misschien jezelf beter afvragen of je je paarden wel in zo'n omgeving gestald wilt hebben..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:30

Nee... dan maar ergens anders neerzetten, maar een stal op slot is gewoon niet zo'n goed idee...
Stel er breekt brand uit moet je wachten op de sleutel... kans dat je dan te laat gaat zijn zit er dik in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:30

Mensen die kwaad willen doen, houd je niet tegen met een slot.

Als je geen goed gevoel hebt over die plek: andere plek zoeken :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:33

Ik heb een hangslot met een code en tel nr hangt groot en goed zichtbaar, brandweer of politie kan ik zo direct de code doorgeven bij problemen/ brand oid.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:49

@nadiine__x
Ja dat is het dus.. Brand is een groot iets.
De poort zit goed op slot dus het is moeilijk om binnen te komen maar als je echt iets wilt tjaa..

En dat ik er te laat ben zit er dik in en dat wil ik ook niet.
Die van het slot met code en nummer erbij is wel een hele goede. Dat zal ik voorstellen aan die eigenaar van de Fries. Want om ze te verliezen door een stok dit is ook weer niks,

Bedankt!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:01

maximuss schreef:
Ik heb een hangslot met een code en tel nr hangt groot en goed zichtbaar, brandweer of politie kan ik zo direct de code doorgeven bij problemen/ brand oid.

Er is simpelweg geen tijd om jou te bellen als er een brand is en de brandweer is al ter plaatse...
Mensen en dieren gaan meestal dood aan de rook, niet aan de vlammen zelf. Rookontwikkeling gaat snel, heel snel. Bellen en naar een code vragen gaat niet. Brandweer knipt je hangslotje dan wel door, geen probleem, maar omstanders kunnen jou paarden niet helpen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:02

Ts, je moet je echt gerust voelen op je eigen stal. Ik zou persoonlijk niet blij zijn als de hut op slot ging. Net zoals anderen denk ik dan meteen aan wat als bij brand...

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:06

Tjaa ik zou het wel doen bij mijn verzorgpony hebben we het ook gedaan. ( een hangslot voor de stal) Ik dacht ook meteen aan wat nou als er brand is alleen er is altijd wel iemand in de buurt. Maar je moet het helemaal zelf weten :j

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:07

Ik heb 10 jaar op een stal gestaan die afgesloten was met een ketting en een slot en vond dit toch een fijn idee hoor.
Zeker een ketting knip je zo door bij brand maar onbevoegde wagen zich (niet zo gauw) aan je paarden.

Ik heb er nooit last mee gehad.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:12

maximuss schreef:

Ik zit bij de brandweer. En ik kan je vertellen dat daar echt geen tijd voor is hoor. Daar pakken ze een knipijzer voor en knippen ze gewoon open. Ze gaan echt niet iedereen bellen of ze aub de code van het slot mogen hebben.

Ik zou geen slot op de staldeur van mijn paard willen hebben. Mocht er iets gebeuren en je moet er snel bij dan heb je een probleem. Toch maar een andere oplossing zoeken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:16

maximuss schreef:

ja en dan is net jou stal als eerste bij de brandhaard.... met een beetje pech is je paard al gestikt in de rook! voor de stal open is!!

kwaad willende mensen komen altijd wel aan hun gerief links om of rechts om!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:28

@ prugelpiet: ik ben zelf bij de brandweer dus ik heb er wel ervaring mee. En omstanders heb je hier niet veel (natuurgebied) en die doen op zo'n moment meer slecht dan goed. Er zijn diverse vluchtwegen + brandvertragende materialen + maatregelen aanwezig. En heel belangrijk: ik heb rookmelders met SMS functie!!!

Bij brand losknippen: okay maar bij de 3 laatste stalbranden met paarden hebben wij zelfs de paarden niet moeten evacueren, brand was telkens in een aanpalend deel (tractor of hooiopslag) en was die snel te controleren.
Bij een dergelijke interventie proberen wij als brandweer altijd zo vlug mogelijk in contact te komen met de eigenaar, zeker als het om dieren gaat, om een goed zicht te krijgen op de aanwezige (eventueel verborgen) risico's.

Slot direct losknippen zou hier wel fijn worden: ongeveer 3x per winter staat de brandweer hier aan de stal omdat een wandelaar de noodverlichting+ condens voor brand aangezien heeft, dat zou een duur grapje worden.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:28

Ik zou ook niet kiezen voor een slot op een stal ivm met brand. Maar wat mij als verpleegkundige in de psychiatrie (ja met geestelijk beperkte mensen) nog veel meer stoort is het stigma wat hier word neergezet. Dat mensen die geestelijk gestoord zijn direct dieren iets zouden aandoen, sorry?? Zijn er al mensen met elkaar in gesprek geweest, ook mensen met een psychische stoornis hebben normen en waarden.

En ja waarschijnlijk krijg ik nu vast negatieve verhalen over mij heen. En verhalen van hoe het fout is gegaan. Daar ben ik me volledig bewust van.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

Hm, ik zou vanwege de brandveiligheid toch ook echt m'n stal niet op slot willen hebben :n Ook niet met een code o.i.d., bij brand telt elke seconde.

Een tijdje geleden is mijn paard een nachtje opgenomen in de kliniek. Bleek toen ik daar op bezoek ging, dat ze daar er vanaf 18u ook al gewoon doodleuk een slot op de schuren doen waar de paarden in staan... -O- Was de eerste en de laatste keer dat ik daar een paard liet behandelen.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:39

het eerste waar ik ook aan dacht was brand
als dat dan uitbreekt moet je zoveel meer moeite doen om het slot los te maken en dan nog eens de paarden te gaan redden.
moet er niet aan denken dat dat gebeurt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:39

Maar, bij mij op stal gaat het hek ook met een dik hangslot op slot, en de loodsen en de deuren ook. Een beetje brandweer heeft echt wel een flinke knipschaar bij zich. Er zijn wel meer pensionstallen waarbij de eigenaren niet op het terrein wonen, moeten die dan allemaal maar geen sloten op het hek hebben? Zou een feestje worden voor inbrekers en paardendieven.

Ik vermoed dat de schuur zelf op slot gaat? Ik zie hier eerlijk gezegd niet zo'n probleem mee? Bij brand is hij zo open, met het slot eraan vast. De brandweer gaat echt niet lopen pielen, die ramt hem wel open hoor.

Ik begrijp dat het merendeel van de paarden van bokkers ergens staan waar geen sloten zijn?

Overigens vind ik het ook wel erg kort door de bocht dat alle verstandelijk beperkten gevaarlijk zijn.

Liseef: Maar als de veearts nou een spoedje heeft? Ik zou het alleen maar een fijn idee vinden als hij dan zorgt dat alle dieren achter slot staan. Iedere onbenul kan zomaar een paard inladen, en geen haan die ernaar kraait.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 04-11-15 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:40

Ik vind het wel interessant hoe iedereen hier doodsbang is voor brand maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wie er hier al maatregelen genomen heeft in zijn/ haar stal om de brandveiligheid te bevorderen??

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:43

Ik zou er persoonlijk nachtmerries van krijgen om zowel mijn stal op slot te doen, maar ook als er geestelijk gestoorden, TS zegt dit er niet voor niets bij lijkt me, bij mijn paard in de buurt wonen.. Een andere stal echt geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:45

Ik vind het nogal wat om alle geestelijk ''gestoorden'' over 1 kam te scheren. Ze zullen daar wel niet voor niets zitten, maar erg respectvol klinkt het niet.

Ik zou ook geen slot op mn stal willen hebben. Beter een goed hek van 2m hoog om de stal heen bouwen waar je een slot op doet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:48

Deni11 schreef:
Hai,

Op dit moment is mij gevraagd of ik er mee akkoord ga als de stal (schuur met box en opslag enzo) op slot gaat, de deuren gaan dan op slot en alle ramen (dat zijn er veel, kleintjes) open.
Dit zou dan gedaan worden omdat ze op een terrein staan Waar geestelijk gestoorde mensen wonen en ze willen voorkomen dat de paarden misbruikt worden en dat soort dingen.
Er staat wel al een hek van 2 meter om het terrein maar dat zou voor de zekerheid dan zijn.

Het nadeel vind ik dus als er misschien brand komt, dan is het moeilijk te redden.
Waar ze eerst stond was de stal ook niet op slot en er is nooit iets ergs gebeurd en ook geen brand, maar ja daar woonde mensen bij.

Bedankt.

Zoals ik hieruit begrijp hebben we het gewoon over de schuur, niet het "hok" van het paard. Hebben jullie die dan echt allemaal zonder slot?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:51

Is er in de buurt al iets ernstig (mishandeling) gebeurd met dieren? Waarschijnlijk wordt er gepanikeerd voor niets.

Een stal op slot doen lijkt mij idd niet de beste oplossing. Misschien kan automatische verlichting helpen? Licht schrikt namelijk af in het donker.
Laatst bijgewerkt door Riel op 04-11-15 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:19

Utixo schreef:
Deni11 schreef:
Hai,

Bedankt.

Zoals ik hieruit begrijp hebben we het gewoon over de schuur, niet het "hok" van het paard. Hebben jullie die dan echt allemaal zonder slot?

Hetzelfde vraag ik mij dus ook af.
Nu sta ik op een stal met een hoog elektrisch hek. Hier is de schuur niet afgesloten met een slot. Maar ik heb 10 jaar in een stal gestaan waarbij deze afgesloten was met een ketting en een hangslot. Hier stond verder geen hek omheen dus zou een mooi feestje worden om dat open te laten voor dieven :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:23

Ik voel mij als geestelijk gestoorde in mijn kuif gepikt. Wat een walgelijk vooroordeel.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:23

Is een alarm dat heel veel herrie maakt geen alternatief?