Weiland aanpakken, waar en hoe te beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Weiland aanpakken, waar en hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:46

Hi,

Wij willen het weiland van de manege gaan aanpakken. Het is 0.9 hectare en er staat vooral veel onkruid op, veel zuring en heel veel ander onkruid.

De 'grond' van het weiland is een oude vuilnisbelt, niet heel ideaal dus, denk ik. Een jaar of 8 geleden is er voor het laatst gekalkt, geen idee hoe en hoeveel.
Er is altijd geprobeerd om elk jaar twee keer te mesten en één keer te zaaien. We gebruiken ontzettend veel zaad vergeleken met andere bedrijven volgens de leverancier waar we het vandaan halen. Ik weet niet precies welk zaad er normaal gesproken werd gebruikt. (Ik ben aan het uitzoeken wat er normaal gesproken word gebruikt).

Ik gok dat van de 0.9 hectare er al 0.4 word opgeslokt door onkruid, wat resulteert in een weiland wat snel kaal en geel is omdat er niks meer staat.
We hebben het land wel opgedeeld in meerdere stukken zodat we kunnen wisselen.

Maar wat is nu handig om te doen en in welke volgorde?
1. We kunnen aan schapen komen. Van wanneer tot wanneer laat je die lopen?
2. De grond kalken, wanneer moet je dit doen en hoe gaat dit in zijn werk?
3. Mesten, wanneer is nou de beste periode om te mesten en wat kun je het beste gebruiken?
4. Zaaien, wanneer is nou de beste periode om te zaaien en wat kun je het beste gebruiken?

Wat vergeten we en wat kunnen we nog meer doen?

Alvast bedankt!

Edit: Er is op het moment weinig tot geen geld om iemand in te huren. We moeten het dus zelf kunnen uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door _pauline_ op 04-11-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Re: Weiland aanpakken, waar en hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:51

Loonwerker contacteren om het onkruid te laten maaien of het zelf sproeien met verdelger. Dan kun je beginnen met zaaien, mesten ed.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:55

Ik heb er nog even wat bijgeschreven. Er is op het moment weinig tot geen geld om iemand in te huren. We moeten het dus zelf kunnen uitvoeren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:01

Mijn loonwerker (in België) vraagt 60 euro per hectare om te maaien dus da's nu niet echt het einde denk ik.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:09

Oh dat valt alles mee inderdaad. Zat zelf te denken aan een paar honderd euro. We hebben trouwens wel een goede maaier voor achter de trekker, die maait het tot op de grond. Is het dan zinvol om eerst te maaien en dan de schapen er op te zetten of eerst de schapen en dan daarna nog maaien als er wat overblijft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:10

Je bent nu tamelijk laat om iets te doen. Idealiter kalk je in sep/okt. Kalk heeft tijd nodig. Je zou nu in januari kunnen kalken, en dan in april bemesten. Bemesten mag sowieso pas weer vanaf 1 februari.
Je zult toch even een loonwerker om advies moeten vragen mbt de hoeveelheden, en de pH moeten bepalen. Gras heeft een pH van ongeveer 5,5 nodig.
Onkruid spuiten heeft ook nu geen zin, het groeit nu niet genoeg. Schapen kun je er nu eventueel wel opzetten om het in ieder geval weg te laten eten.

Volgorde:
kalken in januari, onkruid spuiten zodra het een beetje groeit (maart/april), daarna bemesten, en eventueel bijzaaien. Dan het liefst eerst een keer hooien voordat er weer paarden op gaan.

Maar zo te horen moet het eigenlijk gewoon geploegd en opnieuw ingezaaid worden.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:14

Eigenlijk moet het inderdaad worden omgeploegd en gedaan. Dat is dan misschien iets voor volgend jaar om uit te zoeken hoeveel dat gaat kosten.

Dan gaan we schapen regelen, een loonwerker opzoeken en vanaf januari aan de gang.

Hartstikke bedankt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:30

Ik denk eigenlijk ook dat het land geploegd moet worden, een grondmonster genomen moet worden en daarop gebaseerd gekalkt en gemest moet worden. Eerst een ronde er dan schapen op en dan kunnen de paarden erop. Qua zaad zou ik paardenzaad gebruiken en door een loonwerker laten zaaien of met handzaaimachine zaaien. Een zak goede zaad kost al snel 60€, dus als je tweedehands een handzaaier koopt of het door een loonwerker laat doen heb je het er al snel uit (doordat je minder zaad nodig hebt).

Als het niet mogelijk is om het te ploegen, dan zou ik alsnog dat grondmonster nemen en naar aanleiding daarvan kalken en bemesten, van het voorjaar direct beginnen met onkruid spuiten of steken en doorzaaien met een handzaaier. Voorkom zo veel mogelijk overbegrazing, als het gras korter is dan 5cm raakt het gestresst. Dat betekent dat het veel meer suikers gaat aanmaken (dus gevaarlijker wordt voor hoefbevangengevoelige paarden) en het veel langzamer gaat groeien. Het groeipunt zit bij de meeste grassoorten bij 5cm, hoewel er ook grassoorten zijn (speciaal voor paarden ontwikkelt) die het groeipunt bij 3cm hebben zitten.

Is het een mogelijkheid om een soort paddock paradise idee te maken door een baan van 5m breed om het weiland te maken (de buitenste 5m van het weiland af te zetten) en daar de paarden meestal te laten en alleen op het gras te laten als het lang genoeg is (en niet te nat), daarmee kunnen ze alsnog naar buiten en kan je langer van het gras genieten. Daarmee dalen de kosten van het onderhoud qua zaad en dat geld kan dan in goed kalken en bemesten gestoken worden. Het binnenland kan dan eventueel ook in meerdere weides verdeeld worden waardoor het ene stuk kan rusten als het volgende stuk gebruikt wordt. Het beste is om op het moment het stuk zodra het op rust gaat te slepen of de mest te verwijderen.

Stapsgewijs nog een keer de effecten van overbelasting van het land:
Overbelasting van grasland maakt dat het te kort gegeten worden (onder het groeipunt)
Daardoor groeit het minder hard en wordt het dus nog korter gegeten
Ook wordt het gemakkelijker kapot getrapt als het gras gestresst is door te kort zijn
Daardoor heeft onkruid veel meer kans
Waardoor het overige gras het nog zwaarder te verduren heeft
Het resultaat is onkruid, veel zaad nodig voor doorzaaien en weinig grasopbrengst voor de hoeveelheid land die je hebt.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:53

Die baan van 5 meter klinkt heel leuk, maar is denk ik niet haalbaar. Het land loopt aan de zijkanten aardig scheef af naar het water en is daar altijd heel zacht. De paarden staan daar nooit. Ik denk dat dan je binnenste stuk te krap word. Snap je idee wel, ken een stal die dat ook zo heeft. Maar het is wel een idee om het op te meten om te kijken of het haalbaar is. We zijn ontzettend aan het zoeken naar wat voor ons kan gaan werken om de paarden zolang mogelijk op het land te houden.

Wat we nu hebben is het linker land verdeeld in 3 stukken en een pad er naast zodat we daar kunnen lopen met ze en de kleine pony's daar kunnen grazen.
Aan de andere kant hebben we dat precies hetzelfde maar dan met 4 stukken en is het 4e stuk groot zodat dan alle paarden er op kunnen. Eerder waren links en rechts verdeeld in twee stukken.

Ik heb even snel in paint gemaakt hoe het er nu uitziet.
Groen = weiland
Grijs = de zijkant die te stijl of nat is
Blauw = water
Zwart = draden

De foto is wel heel groot, excuses
Afbeelding

Er staan trouwens zo'n 25 tot 30 paarden op per zomer.

Het is dus gewoon nu noodzaak om er achter te komen hoe zuur de grond is zodat we daar naar kunnen kalken. En dan waarschijnlijk met de hand het onkruid er uit trekken, mesten en zaaien en dan dus maaien, want hooien kunnen we niet.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:33

25 tot 30 paarden op 0,9 hectare? Dat is wel heel erg veel.. Lastig om het dan goed te krijgen/houden, lijkt mij niet te doen..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:23

_pauline_ schreef:
De 'grond' van het weiland is een oude vuilnisbelt, niet heel ideaal dus, denk ik.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit letterlijk of figuurlijk bedoeld?

Molzebeer schreef:
25 tot 30 paarden op 0,9 hectare? Dat is wel heel erg veel.. Lastig om het dan goed te krijgen/houden, lijkt mij niet te doen..

Het lijkt mij ook zeer lastig tot onmogelijk. Alhoewel het ook afhangt van van de duur natuurlijk: staat elk paard er maar een uurtje per dag op of staan ze er een aantal maanden 24/7 met z'n allen op (of iets daartussenin :P ).

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:32

De grond naast het land is vroeger een echte vuilnisbelt geweest, dit behoort ook nog tot de manege en is een soort paddock. Onder het land ligt ook nog allemaal troep. Als je gaat graven kom je altijd wel plastic of andere zooi tegen.

Ja het zijn veel paarden voor een klein stukje. De manege paarden syaan over het algemeen rechts en de pension paarden links. Het 4e stuk rechts word door beide groepen gebruikt. De paarden staan zo'n 4 tot 5u op het land per dag 7 dagen per week.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:16

Eens met Molzebeer en NiFallor. Zoveel paarden op een postzegel, dat is dweilen met de kraan open. Ook al staan ze er maar een beperkt deel van de dag op. Daar valt gewoon niet tegenop te kalken/zaaien/spuiten/bemesten. Ook al zou het lukken met kalken/bemesten de groeiomstandigheden zo ideaal mogelijk voor gras te maken, dan ga je alsnog lek op de schade die deze hoeveelheid paarden aan de grasmat toebrengt.

De gaten die ze er in trappen zijn een jetser van een porte d'entrée voor nieuw onkruid, voor zover het niet al gewoon weer opkomt uit het reeds in de bodem aanwezige zaadbed. Dit is een strijd die je niet kunt winnen, ongeacht hoeveel tijd/werk/geld je er aan besteed, tenzij de begrazingsdruk minimaal de helft minder wordt, maar dat zit er natuurlijk niet in.

Zonde dus ook om een duur paardenweide mengsel te kopen, het krijgt de kans niet om goed aan te slaan een een goeie mat te vormen. Voor wat één zo'n zak kost, koop je twee zakken BG11, kun je in de loop van de zomer nog een keer extra doorzaaien als je persé toch wilt proberen er wat van te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:27

Gras opgeven en paddocks met hooiruiven en speelmogelijkheden maken. Soort PP constructie dus wel degelijk, want naar buiten is belangrijker dan gras eten. Geld er in steken voor mesten, bodemonderzoek, enz. is nutteloos, zelfs als je die wei in zijn geheel zeker een jaar dicht gooit om het goed aan te pakken is het dweilen met de kraan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:48

_pauline_ schreef:
De grond naast het land is vroeger een echte vuilnisbelt geweest, dit behoort ook nog tot de manege en is een soort paddock. Onder het land ligt ook nog allemaal troep. Als je gaat graven kom je altijd wel plastic of andere zooi tegen.

.

Zou je het dan wel ploegen en dus overhoop halen?
En is er ooit bodemonderzoek gedaan? De grond van oude vuilstortplaatsen schijnt nogal vaak zwaar vervuild te zijn. Zware metalen, PAK's, asbest... Misschien voordat je er iets gaat doen even advies inwinnen bij de gemeente?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:50

0,9 ha en dan 25/30 paarden eh dat zijn er 20/25 teveel om de grasmat goed te houden.
paddock's lijkt mij een beter idee, ik wil ook eigenlijk niet weten wat die paarden binnen krijgen als ze op een oude vuilnisbelt staan te grazen.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:53

We hebben naast het weiland gelukkig genoeg ruimte om ze buiten te zetten, we hebben meerdere paddocks.

Het land zelf ligt niet op de 'vuilnisbelt' maar ik neem aan dat er wel her en der wat verzakt is en is gaan 'lopen' met de tijd. Vandaar dat ik het gemeld heb.

Bodemonderzoek is voor zover ik weet nog nooit gedaan, maar we willen hier wel achteraan. Het enige wat ik weet is dat er steeds meer onkruid is gekomen in de afgelopen jaren en dit nooit heel erg is bijgehouden...

We gaan proberen er het beste van te maken met de tips die hier gegeven zijn.