ijzerhoudend drinkwater paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

ijzerhoudend drinkwater paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:20

Ik heb een put waaruit ik water voor de paarden oppomp en dat is vrij ijzerhoudend.
Wanneer ik mijn grote drinkbak vul met het putwaterwater dan is het eerst helder maar zit er de dag erop een soort olie achtig filmpje op. Is dit ijzer oxidatie? En is dit schadelijk?

Heeft iemand ervaring met evt schadelijke effecten van ijzerhoudend drinkwater bij paarden? Dit water is niet getest maar dat van een nabijgelegen put wel, hierbij was het ijzergehalte 15 mg per liter. Dit is blijkbaar vrij hoog maar ik kan nergens duidelijke informatie vinden over wat nou echt te hoog is en wat de evt gevolgen zijn voor paarden. Behalve dat het de opname van koper en zink kan tegenhouden, zou het nuttig zijn dit bij te voeren?

Ik heb ook overwogen om het water te ontijzeren, maar heb geen stroomvoorziening dus dit zou op de een of andere manier handmatig moeten (soort filtersysteem?) Evt tips? Bvd :)

cissi

Re: ijzerhoudend drinkwater paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:24

Voor het ontijzeren heb ik geen tips, maar je kunt bij de Gezondheidsdienst voor Dieren een watermonster laten onderzoeken en dan krijg je een overzicht met de waarden van jouw watermonster en de grenswaarden voor drinkwater geschikt voor paarden. Dan weet je in elk geval meer over de kwaliteit van het water.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:29

Dat heb ik gedaan voor een nabijgelegen put, en daarbij was het 15 mg per liter. Maar dan nog weet ik niet echt meer over de evt schadelijke effecten....

a3a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:50

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:02

Dat olieachtige laagje wordt veroorzaakt door een bacterie in het water. Het is verder onschadelijk voor je beest. En dat heb ik de afgelopen tien jaar zelf getest. Mijn beesten zijn nog steeds gezond.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:04

Ok dat vermoeden had ik al dat het bacterieen waren. Mrie, heb jij dan ook wel eens het bloed van je paarden laten testen en zo ja waren daarbij geen afwijkende ijzerwaarden?

a3a, bedankt, maar dat had ik idd ook al gevonden. Ik zocht alleen nog naar een wetenschappelijke onderbouwing van de evt schadelijke effecten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:17

Ja het bloed is eens getest... omdat meneer zoveel dronk. Maar er werd niets afwijkends op aangetroffen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:53

Als je Het ijzer een beetje wilt binden gooi een hand potgrond in het water en laatbdat bezinken. Organische stof bindt metalen dus ook ijzer ionen

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:14

Dank voor de tip Arabesk! En dan gewoon wanneer de bak leeg is (het is een enorme plastic bak dus duurt gemiddeld een week) die prut die is achtergebleven eruit scheppen en weer nieuw in doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:03

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:12

Ik zou water met zo een hoog ijzergehalte niet willen geven aan mijn dieren. Het is namelijk enorm schadelijk voor de lever, waar het zich in ophoopt. Ook is er een theorie van een PPID expert, dat te hoge ijzergehaltes de hersenen aantasten en dus PPID kunnen veroorzaken.

Je zou zelf ook het water kunnen testen door een monster naar een aquariumwinkel te brengen , of zelf een druppeltest aan te schaffen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:17

Tja, je hebt niet altijd een keuze. Als jij een weiland hebt zonder sloot en zonder leidingwater ....

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:32

Die druppeltest vind ik wel een goeie, bedankt voor deze tip! Zo kan ik op verschillende momenten meten (bv een dag na toevoeging van de potgrond, of als ik het bv eerst opsla in een andere tank zodat het ijzer eerst deels kan oxideren), kijken wat dat doet.

Ik vind het ook niet ideaal, maar ik heb inderdaad geen leidingwater bij mijn wei. En kon ook geen concrete bewijzen (wetensch onderzoek) vinden waarin de effecten van (te) ijzerhoudend drinkwater op de paardengezondheid is onderzocht.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:49

Ik denk niet dat je het redt met een test voor aquaria. Die waardes zijn gewoon anders dan gezond drinkwater. Waarom vraag je dit niet aan je dierenarts?? Die kan je vast meer vertellen of doorsturen naar een lab waar ze het wel doen. Ook kan je bij het waterschap vragen. Die zouden je ook moeten kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:34

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:37

Nou dat zat ik dus net te lezen, maar bedankt voor het meedenken! Ik blijf er in ieder geval alert op en ga binnenkort bij de paarden die hier al langer staan eens een bloedtest laten doen!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:40

Bij ons op stal krijgen de paarden ook grondwater. Ons water kleurt heel snel rood. De meeste weide paarden willen het ook niet drinken. Vaak als ik met mijn paard op pad ben en hij kan ergens anders bij water. Drinkt hij dat altijd.
Ik had wat rond zitten kijken naar een test maar wordt niet echt wijzer van de kosten etc. Iemand ervaring?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:09

Ik heb onlangs een bron laten slaan, zal ook eens een monster laten nemen.