grazen voor grasgevoeligen.... wie/ wat/ waar/ wanneer?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

grazen voor grasgevoeligen.... wie/ wat/ waar/ wanneer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:16

Ik heb sobere pony's..
1 is wat gevoelig voor HB, is het nooit ECHT geweest.... maar wel een risico-tiep.
De ander neigt iets meer naar metabolische problemen.
De derde kampt gelukkig met niks ;-)

Enfin, ze zijn alle 3 op gewicht, gezond, geen problemen op het moment.

Ik heb ze het grootste deel van de dag in een paddock van 20X52 met daaraan vast een verharding, met daaraan vast schuilstallen.
Best wat ruimte... maar wellicht toch wat saai.
Er is VEEL land, maar ik maak daar dus weinig gebruik van.

Ze gaan er dagelijks 2 uurtjes op met masker. Ik zou eigenlijk best willen opbouwen naar halve dagen, of wellicht overdag de hele dag. Maar ik merk dat ik het niet goed durf. Op websites als safergrass en paardnatuurlijk, en ook Bokt heerst grasvrees.

Momenteel heb ik 1 stuk dat echt helemaal doorgeschoten is en het hele jaar nog niet afgegeten of gemaaid is. Dan nog een stuk dat afgegeten is en weer aangegroeid. En dan nog heel groot bijna klaar stuk wat opgegeten wordt door paarden die het kunnen hebben.
Ik neig er naar om ze een dagdeel met graasmasker daar achteraan te laten grazen om de laatste sprieten op te ruimen.

Maar goed, herfst, kou, zon, seasonal rise..... what to do...?

Kirrr

Re: grazen voor grasgevoeligen.... wie/ wat/ waar/ wanneer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:30

DD hier op bokt kan je daar veel over vertellen denk ik.

Er is ook een app/website om het fructaan in het oog te houden, daar zouden veel problemen liggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:33

Dubbeldun bedoel je?

Bedoel je de fructaan-index van Paardnatuurlijk? Die houd ik inderdaad in de gaten.

Maar wanneer ik dan de informatie op safergrass lees raak ik weer tureluurs, dan lijkt er vrijwel geen veilig moment te zijn :-/

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:35

Ja klopt.

Ik heb gelukkig paarden die geen last hebben van het gras. Ik probeer dat zo te houden en mezelf niet gek te laten maken want er zijn idd zoveel dingen waarop je moet letten.

Ik hoop dat je hier wat nuttige tips krijgt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:37

Zowiezo isnhet gras dat nog niet is begraasd het armste. Gras heeft rond deze tijd over het algemeen toch al geen voeding meer veel, en hoe korter en gestrester het gras hoe meer suikers erin zitten. En bij vriestemperaturen is het suikergehalte hoger omdat het gras zichzelf daarmee beschermd

Ik zou zelf het spul op het hoogste stuk zetten. En eens kijken wat er gebeurt met een halve dag desnoods met strookbegrazing. Zal wel meevallen denk ik. Eventueel is dat daarna nog een optie. Strookje gras erbij zoveel als ze mogen eten. De rest van het gras is dan kort,

Overigens met graasmasker heeft oude tinker toen hij wel nog beperkt gras mocht (heel gevoelig voor spierbevangenheid) gewoon hele dagen op de wei gelopen. Met een goed masker krijgen ze weinig binnen per dag. Nu moet hij zelfs onbeperkt gras hebben, maar wel lang gras. En dat gaat heel erg goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:41

Dat gevoel heb ik ook, dat de lange slappe spinaziehap het minste bevat.
Het verbaasd mij wel hoe vreselijk handig ze zijn geworden met het masker. Ik had altijd de Best Friend, en nu de Imperial Riding.
Die twee merken hebben een klein rond gaatje (beide even klein), maar de Imperial zit iets comfortabeler en is wat lichter heb ik het idee.

Ik zou in ieder geval kunnen opbouwen. Bijvoorbeeld eerste dagen elke dag 1 uur, en dan elke week een uur erbij ofzo? Zodra het ook bewolkt en regenachtig is, heb je nog minder te vrezen.

Wat was het leven nog mooi toen mijn pony's biks aten, altijd op het gras stonden en zadels hadden die op het oog ongeveer pastten ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:49

Ik zou zelf niet heel krampachtig gaan doen, moet wel leuk blijven he. Aangezien ze niet veel gewend zijn zou ik gaan opbouwen. Hoe lang staan ze nu waar op? Het gras nu kan wat dunne poep opleveren als ze er niet aan gewend zijn.

Ik zou een klein stukje hoog afzetten en daar als ze er al op staan een uur langer dan eerder en dan opbouwen tot de grens waarvan je denkt het wordt teveel. Kan best dat een volle dag mogelijk is uiteindelijk.Staan ze nu op kort zou ik 2 uur lang doen maximaal en daarna langzaam opbouwen.

Is eenmaal dat stukje kort genoeg zou ik eens een uur zonder masker proberen. En vandaar steeds een klein strookje lang erbij, voordeel van strookbegrazing is dat je heel precies kunt doseren hoeveel gras ze binnen krijgen.

Oude merrie was heel erg gevoeilig voor hoefbevangenheid en had cushing. Zij heeft zonder masker gewoon op de wei kunnen staan. Eerst stukje kort met masker en daarna gedoseerd zonder.

Oude man nu is gevoelig voor spierbevangenheid en heeft ir maar doet het uitstekend op gras zolang het maar niet te kort is. Voor hem komt de lastige tijd er weer aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:17

@ninx: ik heb even de video van safergrass bekeken en zolang er geen standaardisatie is over de benamingen en de testmethode kun je dus maar beter het onzekere voor het zekere nemen.

Als je paard gevoelig is voor HB/SB moet je voorzichtig zijn met 'suiker'; dus weidegang, hooi en krachtvoer, maar ook de snacks als snoepjes, appeltje etc.
Het is afhankelijk van ieder zijn situatie wat een paard wel en niet kan 'hebben'.

Verder idd de fructaan-index in de gaten houden. Maar ook daarvoor geldt dat het geen 'harde' wetenschap is wat daar staat.

In het kort:
-een zonnige dag na een koude nacht is slecht graasweer voor gevoelige paarden. Maar wat is 'koud'. Bij mij gaan ze onder de 10 graden nachttemp niet meer het gras op, óók niet als er geen zon staat
-de 1e droge dag na een stevige regenbui volgend op een droge periode; gevaarlijk voor sommige paarden.
- een weiland in de schaduw is minder gevaarlijk als een weiland overgoten met zon. Maar als je weiland 's avonds in de schaduw ligt is het nog net zo link als overdag met zon.
-ochtend grazen is beter dan (later) in de middag, net als 's nachts als 'veilig' gezien wordt MITS het niet te koud wordt.
-lang gras heeft minder fructaan, maar het paard krijgt er meer van binnen en kan dus nog net zoveel fructaan binnen krijgen. Strookbegrazing is leuk, maar sluit je ook het kort gegeten gras er achter af ???
-kort gras geeft een groter risiko, kort gras is 'gestrest' gras en heeft een hoger fructaan.
-rijker bemest gras is minder gestrest en bevat dus minder fructaan, maar is wel weer rijker en wil je dat wel ??

Zoals je ziet genoeg variabelen om rekening mee te houden en de wetenschap is er ook nog lang niet over uit wat nu wel en niet klopt.

Belangrijkste is alles in overweging nemen en proefondervindelijk kijken wat je paard wel en niet kan hebben en ook daar kan jaarlijks verschil in zitten; wei kan anders onderhouden worden (regen/mest), maar ook het paard kan een teruglopende lijn hebben wat het hebben kan.
Lees je goed in over de kleine dingen die op HB/SB duiden; die zijn er nl al veel eerder als dat paard met die specifieke stand van met voorbenen wat ongeveer het eindstation is.

Het is heerlijk om een paard te zijn (en te hebben) die 24/7 zonder problemen op het gras kan staan.
Maar hulde aan die mensen die 'gezegend' zijn met een paard wat dat niet (meer) kan en er alles aan doen om het gezond te houden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-11-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:28

Ergens hoop je dat er iemand opstaat die zegt: 'ach joh, valt allemaal wel mee... knikker ze er lekker op!"
Maar dat is natuurlijk wat naief ;-) Dan zie je dat prachtige grote stuk land dat je hebt, en dan lijkt het je heerlijk dat ze daar zorgeloos overheen kunt slenteren de hele dag.
Maar goed, ik heb 2 IJslanders en een shet... die zijn vreselijk voedsel-efficient. De IJslanders nog meer dan de shet, de shet kan meer hebben.

Maar goed, je somt een aantal zaken op die ik al wist... maar toch goed om ze nog eens op een rij te zien en op me in te laten werken.
Het blijft zoeken naar balans.... ik hoop door de duurbeweging op te schroeven, de graastijd te kunnen verlengen.
Vet checken, cresty neck checken, voetjes voelen.... kwaliteit van de mest, allemaal checkpoints die ik in de gaten houd zodra er gegraasd wordt.

Mooiste zou zijn om een track aan te leggen. Maar ik heb een notoire sprietenzoeker die zandkoliek krijgt zodra je een track met sprieten hebt.
En om een stuk huurland van puinpaden te voorzien en duizenden euro's uit te geven gaat me wat ver.

Maar goed, jouw aanwijzingen & het gebruik van het graasmasker geven mogelijkheden... en hopelijk iets meer vrijheid voor ze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:34

Nog een leuk filmpje; http://epona.tv/tending-the-horse-garden

En al die kruidjes komen dus terug in alle speciale 'voertjes' en dingen die o.a. de Paardendrogist verkoopt :)

In het kort hoort een paard dus niet in een weiland met 'kunstgras', maar in de vrije natuur a.i. de
campo, pampa, poesta, steppe, toendra en prairie... om er maar wat te noemen.

Helaas gaat die vlieger hier niet op en zul je dus moeten roeien met de riemen die je hebt.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:39

Wel eens aan strook begrazing gedacht?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:49

Ninx die zandvreters heb ik hier ook, ze trekken liever de boel met wortel en al uit de grond. Ondanks onbeperkt hooi. Gaat komende winter ook spannend worden weer, voor het eerst in jaren geen vol gras in de winter beschikbaar maar een redelijk kale wei aan het eind van de winter.

Oude tinker kreeg jaren gerantsoeneerd gras omdat het hem verkeerd viel. Vorige mei kiepte hij bijna om en at niet meer, uit pure wanhoop dier op vol lang gras gegooid ruim 1 hectare sappig gras. Niks doen was einde paard. Deze gok nemen was of een bevangen paard dat alsnog moest sterven maar dan na een paar hemelse eet dagen. Of een opgeknapt paard. En ik zag hem met de dag beter worden.

Gek genoeg hoe meer lang gras hoe slanker hij is. :+ echt de omgekeerde wereld. En dat terwijl echt alles in zijn systeem schreeuwt om grasbeperking. Maar zet ik hem op kort gestrest gras. Binnen 2 dagen opgeblazen, extreme jeuk, stijf, gelig enz. Een hoopje ellende. Hij krijgt verder niks aan extras alleen rijk hooi en nu extra eiwit en vet verplicht. Geen appels, snoepjes brokken. Al jaren niet meer.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:07

Ik weet niet hoe het met het weidebeheer zit TS, maar ook dit is van grote invloed. Zo zijn de grassoort en bemesting sterk van invloed op de suikers in het gras.

Hier tegenwoordig de paarden aan huis, met erg veel weiland. Ik heb ze 24/7 op de wei staan nu nog, sinds begin april. In de winter gaan ze overdag hele lange dagen op de wei en 's nachts op stal. Er staan hier 2 paarden die risicotypes zijn. Bij één daarvan is de hoefbevangenheid vorige zomer (2014) nog levensbedreigend geweest (toen stond het paard nog niet hier). Paard in kwestie heeft hier helemaal geen last gehad, terwijl ze hier dus ook gewoon 24/7 op de wei staat. Wij hebben hier verschillende grassoorten en ik let er erg op dat de wei niet te rijkelijk bemest wordt. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen, want ook de risicotypes kunnen hier zonder problemen altijd op de wei (onafhankelijk van de fructaanindex zelfs). Misschien zijn verschillende grassoorten in de praktijk moeilijk te realiseren in je wei, maar wellicht dat je wel kunt opletten bij de bemesting. Dit scheelt in mijn ervaring ook erg veel: het andere paard hier dat een risicotype is, werd alleen ooit bevangen van een weiland ergens die heel zwaar bemest was, verder nooit last gehad.

Al die vette weides met Engels raaigras met grote hoeveelheden bemesting zoals je het in Nederland veel ziet, is vooral goed voor koeien. Paarden kunnen beter op wat armer gehouden weides gehouden worden.

Onderstaand artikel is wel interessant w.b.t. de grassoorten:
http://www.natuurlijkpaardenhouden.nl/Suiker_in_gras.pdf

Om er nog een laatste ding aan toe te voegen: mijn ervaring is dat paarden die in de zomer/het voorjaar alleen overdag op de wei staan, zich totaal staan vol te vreten op de wei en bijna naar stal gerold kunnen worden 's avonds. Het gras is dan erg voedzaam en smaakt lekker (en bevat rond die tijd ook meer fructaan). Hier gaat mijn voorkeur dus zelfs uit naar 24/7 t.o.v. een hele dag in de zomer en het voorjaar, omdat ze zich dan gewoon veel minder volproppen. Puntje bij paaltje krijgen ze volgens mij dan nauwelijks meer binnen dan wanneer ze alleen overdag op de wei staan, alleen dan wel netjes verspreid over de 24 uur :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:40

Dank voor jullie bijdragen. Het weiland is al 2 jaar niet bemest geweest.
De vegetatie die er staat is vrij divers... zeker niet alleen maar engels raai.

De grond moet ook wel vrij schraal zijn, want er groeit over het hele perceel ook veel brandnetel.
Een aantal zaken kan ik doen om in ieder geval te voorkomen dat er iets misgaat:

- in de ochtend erop zetten
- met masker
- met stroken werken
- het uitgebloeide gras
- eerst een pluk hooi voordat ze erop gaan

Vanzelfsprekend risicomomenten vermijden... zon na vorst, of na lange droogte na de eerste regen.
Met een beetje geluk wordt het nu een poosje miezerig... dat scheelt ;-)