Paard dat 24/7 buiten staat nek en benen scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaraPluis

Paard dat 24/7 buiten staat nek en benen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 04:32

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie van 19 jaar jong, ze staat het hele jaar door 24/7 buiten met schuilstal.
Ze heeft een ernstige blessure (ruzie met prikkeldraad, 4 maanden in verband gezeten) gehad en is nu dus al haar conditie en spieren kwijt, dus dat wordt trainen! Vandaar dat ik haar dit jaar voor het eerst sinds ik haar heb ga scheren (paard is in jongere jaren veel geschoren, zit haflinger in dus dikke vacht). Ik heb een 300 grams deken gekocht zonder hals. Nu wil ik dit jaar even aankijken wat ze met de deken doet, omdat ze met vliegendekens nogal een sloper is. Veel geld uitgeven staat dus niet op mijn verlanglijstje, doen we volgend jaar wel als het goed bevalt.
Mijn plan was om een 'hunter' patroon te doen, dus stukje voor het zadel en benen laten zitten, hoofd wil ik wel doen. Wat is jullie ervaring met een geschoren paard zonder hals? ze heeft GEEN manen, bijna letterlijk. En kan ik de benen scheren? Ik denk niet dat er veel warmte verloren gaat via de benen maar toch.. wat is jullie mening hierover? Ik kan een losse hals van een regendeken van een vriendin lenen eventueel als t echt nat of koud wordt.

Dus even mijn lange verhaal samengevat:
- Kan ik mijn geschoren paard zonder hals buitenzetten (eventueel hals opdoen na zweten of met extreme weersomstandigheden)
- Is het een idee om de benen te scheren, of lekker laten zitten of trimmen? (ze heeft nogal teddybeerbenen)
- zadelstukje nodig of heeft het geen meerwaarde?

Bedankt alvast!
Groetjes Lara

Siers83

Re: Paard dat 24/7 buiten staat nek en benen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 04:46

Ik heb mijn 21 jarige haflinger ook altind buiten staan met schuilstal. Ze is dit jaar voor het eerst geschoren. Expres buik en benen niet tegen de kou. En hals is deels gedaan. Ze heeft wel een deken op.Afbeelding

LaraPluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 05:13

oke dankjewel!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 05:25

Ik heb bij -mijn 24/7 buiten pony met schuilstal- onderkant hals, borst, voorbenen, achter onderbenen, hoofd en singelplek geschoren en hij staat zonder deken. Ohja en gaatjes uit zijn 'kont' haha.

Vind het altijd zo'n raar gezicht als men benen lang in de vacht laat zitten, gelaarsde kat idee haha.

Voor nood heb ik wel een deken liggen maar het is een sloper dus dat doe ik liever niet. En vooralsnog komt ie bijna al bezweet van het land af, het is zo raar warm ineens.

Vorig jaar had ik andere pony helemaal kaal incl benen, hoofd, alles en die had een 300 gr dek op; ook 24/7 buiten met schuilstal; was geen probleem.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 06:45

Ik denk dat je ook even moet kijken hoe nat je land wordt. Bij ons hebben ze wel een schuilstal en ook een verhard stuk, maar waar ze veel lopen ( naast verhard stuk en bij schuilstal ) is de modder enkeldiep in de winter. Rest van weiland niet maar ze lopen toch regelmatig Door die modderplekken.
om die reden heb ik de benen niet geschoren. Verder zadel plek en hoofd niet. Rest is mijn paard kaalheid. Wel een paard die het altijd warm heeft. Vorig jaar geen hals op gehad. Was niet nodig. Nu 100 gram opliggen, hebben hier een paar koude dagen gehad ( overdag koude wind en 4,5 graden, snachts vorst ) toen heeft hij even 200 gram op gehad maar was niet perse nodig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 06:48

ik heb een 24/7 buitenpaard de hals, boeg, benen en deels de billen en het gebied rondom de koker geschoren en hij staat nu nog zonder deken.
Als het echt kouder wordt (overdag onder de 10 graden) gaat ie kaal met deken, maar nu wil ik hem niet onder dek hebben, dan zweet ie zich alsnog een ongeluk.

Die van mij heeft wel een dubbele manenkam en lange manen, dus dekens met hals heb ik niet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 06:49