welke prikpalen zijn geschikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

welke prikpalen zijn geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:22

Hoi
Ik ben aan het rondkijken voor prikpalen om weides op te splitsen.
Rond de "piste" heb ik van die steigbeugel prikpalen staan, maar deze trekken snel krom wat niet ideaal is voor grote weides mee op te splitsen.
welke gebruiken we dan het beste?

Eisen:
- stevige palen (ijzer mag ook)
- minimumhoogte 1 meter boven de grond
- moet minstens 2 draden (stroomdraad) kunnen vasthouden dmv isolatoren
- max 8 euro/paal

Makkelijk zou zijn om per 10 stuks of meer te kunnen kopen.

Ik had zelf deze al gevonden, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
http://m.agrishop.nl/item/3434343738

Hollyleaves

Re: welke prikpalen zijn geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:47

Moet je weide dezelfde verdeling aanhouden? Dus, altijd dezelfde indeling of wil je het perse kunnen verplaatsen? Ik heb mijn weide ingedeeld in 4 vaste stukken en werk om die reden niet met prikpalen maar met stevige houten weidepalen. Mijn ervaring met prikpalen is vreselijk. Ze buigen makkelijk, staan niet stabiel genoeg en ik heb ook 2 pony's welke schijt hebben aan die lichtgewicht dingen en er zo door heen rossen. Hier in de buurt is er een ongeval geweest waarbij de paarden door de draden zijn gerend, de prikpalen onderste boven kwamen en helaas een van de paarden een dodelijke afloop heeft meegemaakt nadat de onderkant van een van de prikpalen in de borst speerde. Erg triest.

Een goede houten weidepaal heb je al voor 3,50. Als je daar een zak isolatoren bij koopt ben je nog goedkoper uit per paal dan 8 euro. Je schroeft ze er zo in. Is even wat meer werk, maar het staat netter, is stabieler en veiliger en langer bruikbaar.
Wil je het perse aldoor anders kunnen opdelen of aan strookbegrazing doen, tja, dan zou ik kiezen voor de mist onhandige prikpaal. Die van je link heeft alleen de bovenkant een mogelijkheid tot draad doorhalen.

Deze heb ik dan nog de beste ervaring mee en hier kan je zoveel lagen draad opzetten als je wilt: https://www.google.nl/search?q=prikpaal ... h1XKJVM%3A

Succes.

Angela

Re: welke prikpalen zijn geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:59

Prikpalen buigen allemaal als de schrikdraad niet in een rechte lijn loopt. Als hij recht is, dan gaat het over het algemeen prima (als de paarden enorm veel respect voor draad hebben).

Mijn voorkeur heeft ook om te kiezen voor houten palen waar mogelijk, en alleen prikpaaltjes voor net dat stukje wat extra moet voor tijdelijk. En daarbij de schrikdraad altijd in een rechte lijn laten lopen, anders gaat het mis.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:05

bedoeling is om de bovenste draad van stroom te voorzien. De paarden blijven gewoonlijk netjes tussen de draden. Vorige lente/zomer was het alleen mijn jonge new forester die zich door de draden wist te wurmen om van de rest van de grote weide te smullen. Natuurlijk tot ik er stroom op zette, toen bleef hij ook netjes binnen de draden.

Bij agradi hebben ze ook stalen hoekpalen bij de prikpalen. ideaal dus voor op de hoeken en de draad op aan te spannen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:08

Prikpalen zijn handig om draad van de grond te houden als je tussen 2 ver uit elkaar staande vaste palen moet spannen en dan voldoen veel soorten zonder ombuigen, etc. Wil je een hoek om, dan moet je of vanaf daar naar een houten paal een extra draad spannen of daar een houten paal slaan.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:24

Art_Ificious schreef:
bedoeling is om de bovenste draad van stroom te voorzien. De paarden blijven gewoonlijk netjes tussen de draden. Vorige lente/zomer was het alleen mijn jonge new forester die zich door de draden wist te wurmen om van de rest van de grote weide te smullen. Natuurlijk tot ik er stroom op zette, toen bleef hij ook netjes binnen de draden.

Bij agradi hebben ze ook stalen hoekpalen bij de prikpalen. ideaal dus voor op de hoeken en de draad op aan te spannen.

Als je gewoon een verbinding van beneden naar onderen maakt, heb je op alle lagen stroom staan. Wel zo veillig. Als een denkt van hee, ik ga via de onderkant proberen de boel omhoog te drukken, juist omdat hij geen schok krijgt, dan kan je ook rare situaties krijgen. Vooral als de bovenste dan plots stroom afgeeft. Schrikt je paard terwijl hij zich tussen de onderste door heeft gewurmd, dan zit ie straks nog vast met alle schrikreacties en gevolgen van dien...