Ervaringen met zavel piste's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Ervaringen met zavel piste's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 07:26

beste bokkers,

ik ben al even aan het rondkijken voor een buiten-rijbak. Nu heb ik al iets kunnen lezen over zavel-piste's. We zitten hier op een ondergrond waar de zavel vrij hoog is dus dat is dan ook direct een optie.

Maar ik vind weinig over ervaringen dus daarom dit topic.

Wie heeft een zavel piste of rijd soms in een zavel piste?
Hoe heb je deze laten aanleggen?
Hoe ligt die in de winter of bij erge regen?

En als het even kan, graag foto's van de piste :j

Alvast bedankt !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ervaringen met zavel piste's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:55

Ik verplaats dit topic van ED naar -> VSW waar het hoort.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 09:01

Echt niemand die ook maar 1 ervaring heeft met zavelpiste's?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:09

Op mijn vorige pensionstal was er een baan met zavel in :) Dat was goed in de winter omdat het water lekker weg kon, maar in de zomer lag het gauw veel te zwaar. Uiteindelijk hebben de pensioneigenaren dat opgelost met een soort textielvezels die wat meer stevigheid aan de baan gaven :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:49

Ik denk dat het Vlaamse zavel iets anders betekent dat het Nederlandse woord?
Zavel in de Nederlandse betekenis is 'zand dat richting klei gaat' om het simpel te vertalen. Zand met daarin dus zeer fijne korreltjes (zand is gemalen steen, en klei is niets anders dan nóg fijner gemalen steen). Het lijkt me dat zavel 's winters snel dichtslibt.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:36

inderdaad, ik bedoel ook de vlaamse zavel, de grond die je vindt onder de donkere bovenlaag. Vaak gratis te krijgen bij bouwwerven. Maar geen idee of dat dus goede ondergronden zouden zijn voor piste's.

Eline91, jij bedoeld toch ook "vlaamse zavel"?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:38

Ik heb met plezier op zavel (geel zand) gereden. Maar van de aanleg weet ik niets, ik kan me voorstellen dat het gemakkelijk zwaar ligt bij verkeerde aanleg.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:49

Urielle schreef:
Ik heb met plezier op zavel (geel zand) gereden. Maar van de aanleg weet ik niets, ik kan me voorstellen dat het gemakkelijk zwaar ligt bij verkeerde aanleg.

waar reed je toen je op zavel reed? was dat een pensionstal of een manege?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:51

Een privestal :j

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:53

Urielle schreef:
Een privestal :j

en was dat zuivere zavel of was die gemengd met iets? Een foto vragen zal wel wishfull thinking zijn zeker :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:58

De toplaag was puur zavel, maar of er nog een andere laag onder zat??? Het is al lang geleden, de stal bestaat ook al lang niet meer. Ik denk niet dat ik nog fotos heb idd.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:04

Urielle schreef:
De toplaag was puur zavel, maar of er nog een andere laag onder zat??? Het is al lang geleden, de stal bestaat ook al lang niet meer. Ik denk niet dat ik nog fotos heb idd.

toch bedankt hoor ! de toplaag was puur :-) dat hoor ik graag, was die in alle seizoenen te bereiden of lag die ook zwaar in de zomer? En was het op te lossen met natmaken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:09

Dat is wat we hier een 'omgekeerde bak' noemen. Als je zoekt op 'bak omkeren' of 'weiland omkeren voor bak' dan vind je meer topics hierover.
Ik heb dat trouwens ook gedaan, gewoon loonwerker met een shovel laten komen die de boel omspit. In ons geval een meter diep. Bak is 's winters perfect, 's zomers (veel) te mul. Ik ben er nu over aan het denken er toch iets als kokosvezel doorheen te gaan werken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:18

Ibbel schreef:
Dat is wat we hier een 'omgekeerde bak' noemen. Als je zoekt op 'bak omkeren' of 'weiland omkeren voor bak' dan vind je meer topics hierover.
Ik heb dat trouwens ook gedaan, gewoon loonwerker met een shovel laten komen die de boel omspit. In ons geval een meter diep. Bak is 's winters perfect, 's zomers (veel) te mul. Ik ben er nu over aan het denken er toch iets als kokosvezel doorheen te gaan werken.

heel erg bedankt, bij google krijg ik veel taarten ed als ik omgekeerde bak intyp :-)
maar nu weet ik toch hoe ik meer info kan zoeken :-D

je zegt in de zomer te mul, kan je het dan natmaken om te verbeteren of is er gewoon geen beginnen aan. En zou het beter zijn met een dunnere toplaag?

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:21

Ibbel schreef:

Op de pensionstalling waar mijn pony staat hebben ze dat ook gedaan, bak is in de winter goed te berijden, ook met veel regen is het wel te doen! In de zomer word 'ie wat mul inderdaad, pensionhouder sproeit dan wel eens maar eigenlijk is hij altijd te berijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:26

Vicky_Belle schreef:
Urielle schreef:

toch bedankt hoor ! de toplaag was puur :-) dat hoor ik graag, was die in alle seizoenen te bereiden of lag die ook zwaar in de zomer? En was het op te lossen met natmaken?

De eigenaar hield dat super bij en het lag ontzettend vlak, ik heb daar praktisch altijd kunnen rijden. Bij vorst ook lang omdat er geen hoefjes in vormden die het onregelmatig maakten. In de zomer lag het wat zwaar vooral omdat het niet veerde maar het was ook niet echt ploegen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:12

ik heb ook zavelbak. in zomer is het inderdaad te zwaar. met sproeiers is de probleem goed te verhelpen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:53

Hoi Dakario, toevallig geen foto's van je piste, jouw paard mag erbij :-D

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:04

hoe kan ik foto nu plaatsen zonder bokt upload?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:10

Ik heb ook op een stal gestaan met een zavel piste. Die lag met regen heel nat, was niet te doen... Met droog weer lag ie dan weer veel te zwaar. Ik vond het helemaal niks.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:18

Ibbel schreef:
Ik denk dat het Vlaamse zavel iets anders betekent dat het Nederlandse woord?
Zavel in de Nederlandse betekenis is 'zand dat richting klei gaat' om het simpel te vertalen. Zand met daarin dus zeer fijne korreltjes (zand is gemalen steen, en klei is niets anders dan nóg fijner gemalen steen). Het lijkt me dat zavel 's winters snel dichtslibt.

Dat werd bij ons zavel genoemd, maar ik weet niet of de terminologie wel helemaal juist was :+ De bak was gewoon gemaakt door de grond om te keren, maar de grond was vrij zanderig. Niet zoals de zavel waar jullie naar verwijzen dus, misschien was onze terminologie niet helemaal correct :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:31

Ik heb ook bij een boer gestaan met een omgekeerde bak. Inderdaad 's winters redelijk, op de gebruikelijke plassen na, maar 's zomers inderdaad veel te zwaar. Mijn paard had daar echt last van. Ik durfde niks meer van haar te vragen omdat het zo zwaar was en ik bang was voor peesblessures. Ik heb de boer gesmeekt om ten minste één keer in de week te slepen, maar dat zat er helaas niet in. Op een gegeven moment ben ik om die reden vertrokken.

Het kan dus wel, maar het vergt wel het nodige onderhoud. Je moet 's zomers regelmatig slepen en sproeien. Voor de winter heb je wel iets van drainage nodig, al is dat misschien afhankelijk van de nog diepere onderlaag.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:24

slepen en sproeien is gelukkig niet zo erg, we hebben een sleep en grondwater :-)
Zou het een oplossing zijn om de laag minder dik te leggen, dat die dan ook minder zwaar is?

@Dakario, ik kan je niet helpen helaas

@Eline91, als het de grond omkeren is, zodat de oranje/gele aarde bovenaan ligt, dan is het volgens mij hetzelfde!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:47

Hebben wij ook.
Ligt er van dit voorjaar.
Gewoon de ondergrond gekeerd, zavel zit hier al op 50cm diep dus was niet moeilijk.
Sleuven gegraven, gele zand eruit, bovenste 50cm erin en dan gele zand verspreiden.

Was op 2 dagen geklaard. Piste van 22x42.
Niks onder gemengd.

Voordelen:
- goedkoop
- bij veel regenweer direct terug droog
- ligt met het nodige water super
- makkelijk gelijk te leggen, wij doen het gewoon met een grondbak achter de tractor

Nadelen:
- voorzie een sproei-installatie want heeft wel echt redelijk wat water nodig. Wij hebben een regenwaterput van 10 000l en die is in de zomer op 3 dagen leeg. Hebben er een geslagen put op aangesloten met vlotter zodat we steeds water hebben.
- zonder sproeien enorm veel stof
- plakt nogal aan de hoeven dus veel borstelen

Begin van de werken, ringleiding van de sproei-installatie:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56CB98AC

Laatste fase van de aanleg:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56B517D0

Vb'je tijdens rijden:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56ACAE7B

Filmpje tijdens longeren:
https://www.facebook.com/stal.dezandzee ... 133786058/

Ik ben er SUPER tevreden over!
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 03-11-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:53

hier was hij veel te zwaar, heb er nu kokos door heen gemengt en nu is hij goed, wel is hij nu met grote regen val wat nat.
Al droogt dat wel altijd snel weer op