Van boer naar pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Van boer naar pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 23:50

Dag bokkers,

Ik zit eraan te denken om te gaan verhuizen met mijn paard.

Hoe sta ik nu?
- 365 dagen per jaar mogelijkheid tot weidegang en stalling
- Inclusief hooi
- Vlas voor eigen kosten
- Zelf voeren
- Bij een boer, ben 9 van de 10 keer alleen
- Geen bak, geen dingen zoals een manege dichtbij
- 15 a 20 minuten rijden van mijn huis met de auto
- Gratis stallen trailer
- 300 euro per jaar

Waar ik aan zit te denken (en heb gekeken)
- Paardenpension, 100 euro voor de 'oudere' stallen 120 voor de 'nieuwe'
- Inclusief hooi en wei (tussen april/oktober)
- Ochtend wordt gevoerd , avond zelf doen
- Longeerbak, paddock en rijbak. Binnenbak in aanbouw
- Beetje aparte stalbaas en aparte pensionklanten (deels)
- Eigen zadelkast
- 1.5 km van mijn huis, 10 min lopen naar de rijvereniging
- gratis stallen trailer

De reden dat ik wil verhuizen is dat er steeds meer wrijving en gezeur komt onderling op mijn huidige plek.
Hoor van links en rechts dat er steeds meer gekletst wordt over mij, en krijg veel advies om van deze plek te vertrekken.

Ik heb sinds ik een paard heb (4 jaar) nog nooit ergens anders gestaan.
Wat zijn dingen omrekening mee te houden als je gaat verhuizen naar een pension stal? Bv het gebruiken van de bak enz. Ik ben altijd bang om een ander voor de voeten te lopen. Ik voer nu ook veel zelf op mijn eigen stal, maar ben bang dat er gekletst wordt als je iemand op een pension vraagt of hij/zij je paard wilt voeren omdat je moet werken oid. (werk in de zorg)
Wat zijn de 'leefregels' een beetje? Ik ben van mezelf niet iemand die uit de hoogte doet, lekker nuchter is en van gezelligheid houd...
Zal ook wel verschillen per stal. Maargoed...

mrie

Re: Van boer naar pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:02

Snap het niet helemaal, wie roddelt er dan en wie geeft je dan dat advies?
De stal waar je nu staat zou ik persoonlijk de voorkeur geven, heerlijk rustig. Maar dat is persoonlijk.
Wat ik ook mis in je verhaal is welke stal is het meest ideaal voor je beest, hij moet er per slot van zaken wonen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:26

Hoi. Ik heb 10 jaar een fjord die bij een boer staat. Heb in het verleden wel eens vrijving gehad maarja dat krijg je overal zolang je niet je eigen stal hebt waar alles gaat hoe jij het wil.

Ik heb altijd op pensionstallen gewerkt wat ik ervan kan zeggen:

Bij de boer:

Heerlijk dat ik daar de rust heb, in mijn geval de bak voor mij alleen

Heerlijk dat niemand zich bemoeid met hoe ik met mijn paard omga. Als ikbij wijze van achterste voren erop ga zitten maakt het toch niet uit

Ik sta er lekker goedkoop

Hij heeft zelf ook een paard dus met vakanties een echte win-win als hun weg zijn doe ik de paarden en als ik weg ben doen hun het.

Zowieso is het over en weer van de verzorging.

Het enige nadeel wat ik mij bedenk (persoonlijk) ten opzichte van een pensionstal is gezelligheid. Op een pensionstal kun je gezellig samen met andere paardenmensen kletsen, tutten, rijden enz. Op pension stallen blijf ik dan ook vaak hangen voor de gezelligheid terwijl ik bij mijn eigen paard vaak wel in 2 uur uitgekeken ben...
En thuis worden ze allemaal gek van mijn paarden gepraat en op een pensionstal kan ik de hele dag door over paarden praten zonder dat iemand het stoort hahaha

Wat betreft regels denk ik dat het belangrijkst is dat je goed communiceert. Als iemand les heeft dan vraag je of je erbij kan of dat je beter even kan wachten.. zowieso zou ik altijd als iemand al in de bak is uit beleefdheid vragen of je erbij kan.

Verder denk ik dat gevoel heel belangrijk is. Op sommige pensionstallen voel je je gelijk helemaal op je gemak en op andere weet je het niet zo goed. Ik zou altijd op je gevoel afgaan je moet er immers wel elke dag lopen...

Verder denk ik niet dat er dingen zijn waar je rekening mee moet houden behalve dat het nergens zo zou gaan als jij het wil dus soms moet je je bij dingen neerleggen.

Commynucatie is altijd het belangrijkst, overal :) veel succes!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:31

300,- per jaar?!? Nou dan nam ik dat gezeur wel op de koop toe want dat houd je toch overal!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:40

300 euro per jaar inclusief hooi? Damn.. Dan kletsen ze maar een eind weg hoor, wat denk je dat er straks op je eventuele nieuwe stal gaat gebeuren? Gegarandeerd daar ook wel hoor ;)
Ik zou absoluut blijven waar je nu bent, mits je verder wel te reden bent over bv de verzorging van je paard en je je ding kan doen daar zeg maar.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:50

Als je paard het goed heeft zou ik blijven waar je bent.
Zonder twijfel.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:54

Op een pensionstal heb je veel meer geklets dan bij een boertje denk ik.
Daarnaast zijn het tot nu toe de simpelste stallen bij boertjes waar mijn paard tot nu toe het best verzorgt werd, vaak meer mogelijk door kleine hoeveelheid paarden. Zou als je verder tevreden bent over de verzorging paardje lekker laten staan, zeker voor dat bedrag.
Veel bedrijfspensionhouders vind ik maar arrogante snuiters die niks moeten hebben van een paard die net even een iets andere verzorging eist dan een standaard paard.
En bijna op elke pensionstal heb je wel gedoe.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:57

Op elke stal zijn er voor en nadelen.
En overal wordt gekletst!

Man, 300 per jaar?!
Dat betaal ik per maand.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:03

Ik zou blijven staan. Voor mij is weidegang het hele jaar door absoluut een basisbehoefte van het paard!

Als je een rijvak wil kan je ook sparen voor een trailer en paardlief meenemen naar een bak.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:15

Wat is je doel met rijden? Ik zou persoonlijk een rijbak wel missen :o . Of rij je nu in de wei? Tja of de pensionstalling bevalt is vooral goed sfeer proeven denk ik. Omgangsregels e.d. Zal je toch zelf moeten uitvinden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:47

tja wij kunnen niet voor jou kiezen maar als je dit wil proberen waarom niet, misschien krijg je er ook nieuwe vriendinnen bij. en je paard ook.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:13

Hoe zit het in de andere maanden bij de pensionstal, als het niet inclusief weide is? Komen ze dan op de paddock en doen zij dat of moet je dat zelf doen? En hoeveel paddocks zijn er en hoeveel paarden? Want als er 30 paarden staan, maar alleen 5 paddocks, dan word het in de winter achterin de rij aansluiten voor 30 minuten paddock voor je paard... En 9 van de 10 keer moet je erbij blijven of in ieder geval in de buurt blijven...

Ik heb tot nu toe nog nooit op een penionstal gestaan waar er niet over elkaar werd geroddeld.. Behalve op de stal waar ik nu sta. Kleinschalig en zeer fijn. Ga er nooit meer weg haha. Maar alle andere stallen en heb er op 5 gestaan, allemaal gedoe... Alleen op de doe het zelf stal, met maar 1 andere pensionklant, had ik de minste drama. Maar zelfs toen was er nog wat... Dus nee, ik zou niet om wat geroddel weggaan. Dat houd je toch.

Kijk, voel je je echt heel ongemakkelijk, oké. Je wilt niet elke dag ergens heen gaan met een rotgevoel, maar als je daar toch veel alleen bent, dan heb je er ook niet veel last van toch?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 03:39

waar woon jij dan! 300 per jaar of 100 per maand voor stal met binnenbak?!?!?

Dan had ik wel 8 paarden kunnen hebben XD

Hoe meer mensen, hoe meer geroddel.....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:00

Op werkelijk elke stal ongeacht pension of manege of bij de boer wordt geroddeld en gaan de raarste spookverhalen in de rondte.
Hoe meer mensen hoe meer er geroddeld wordt.
Ik zou lekker bij de boer blijven staan. Heerlijk lijkt me dat zo rustig met je paard bezig zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:28

Wil je zelf echt weg?Ik denk dat dat de grote vraag is...

Ik heb op meerdere stallen gestaan en kan je vertellen dat er overal gezeik is,je kunt het namelijk niet iedereen naar de zin maken.
Er wordt geroddeld...tsja,dat zal bij een grotere stal niet anders zijn.Aan roddels moet je gewoon maling hebben.

Ben altijd mijn eigen weg gegaan en mensen wilde altijd graag met mij mee naar buiten,iedereen welkom maar ik wil geen gezeik aan mijn kop en roddelen doe je maar in de kantine. :o Dat was ook duidlijk bij degene die meegingen.

Over het algemeen kun je vaak wel met wat mensen afspreken wat voeren of dekens wisselen betreft,na een tijdje leer je die vanzelf wel kennen.
Wat betreft in de bak rijden met les,dat hangt van de stalregels af of dat is toegestaan.Anders altijd even vragen of je erbij mag en dan gewoon zorgen dat je de les niet verstoord door er tussendoor te gaan rijden.

Je zou ook eens kunnen kijken of er een gesprek kan plaatsvinden met de andere stalgenoten van je huidige plek en eens kijken wat het probleem is...als dat er al is.

De nieuwe stal is weleenswaar dichterbij maar vele malen duurder en minder vrijheid voor je paard...dus goed nadenken wat je nu echt wilt.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:40

Ik zou ook blijven staan. Heerlijk om grotendeels zelf te bepalen wat je doet en weinig mensen die zich met het beleid van je paard bemoeien. Sinds juni huur ik 2 stukken land van een particulier. Ik brpssl zelf hoe ik het wil als ik de wei maar onderhoud. Wat logisch is.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:49

De kosten van benzine en vlas scheelt ook al een paar honderd euro per jaar... Ik denk dat met deze lage bedragen je het niet van het financiële plaatje moet laten afhangen.

Ik zou voor de pensionstal kiezen mits ze in de winter ook buiten kunnen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:53

mrie schreef:
Snap het niet helemaal, wie roddelt er dan en wie geeft je dan dat advies?
De stal waar je nu staat zou ik persoonlijk de voorkeur geven, heerlijk rustig. Maar dat is persoonlijk.
Wat ik ook mis in je verhaal is welke stal is het meest ideaal voor je beest, hij moet er per slot van zaken wonen.

Hoi Mrie,

Dat zal ik je uitleggen. Ik sta nu zon 4 jaar bij mijn huidige stal: ik kon hier zo goedkoop staan omdat ik goed bevriend ben/was met de dochter van de boer.
Echter, zijn we uit elkaar gegroeid en ben ik nu meer de "klant" dan de vriend.
We hadden afgesproken dat we de verzorging zouden verdelen, omdat zij ook een paard heeft, dus zij in de ochtend en ikin de avond. Omdat ik elke dag om 7 uur moet beginnen en zij er per slot van rekening naast woont.
Nu gebeuren er steeds meer dingen die ik vanuit oogpunt van het paard niet eerlijk vind! Zo wordt er rustig de hele dag niet naar ze omgekeken. Bovendien had mijn stalgenoot een goede band met mijn vriendin die ergens anders staat met haar paard. Hun hebben erg ruzie gehad waardoor ik er Een beetje tussen in sta. Tevens het geroddel: ik hoor regelmatig dat ik het prinsesje ben, de stadse, dat mijn paard een rotbeest is etc. Dit was eerder nooit zo, maar ik Heb het gevoel dat ze een beetje op mij uitgekeken zijn. Dat ik Een last ben en als ze mij het zo moeilijk mogelijk maken ik vanzelf wegga. De vriendschap met mijn stalgenoot is ook ver te zoeken, als ik wat leuks wil doem met haar is het altijd moeilijk moeilijk. Zij sluit mij overal buiten ook als we op de rijvereniging zijn. Ik voel me er gewoon niet meer prettig!
Ik verwacht ook wel dat straks per 1 januari ze er wat van gaan zeggen.

Ik heb een trailer, 2 paards zelfs maar geen auto die hem mag trekken. Mijn vader wel maar die is vaak tot laat in de avond aan het werk.

Ik denk persoonlijk dat een gesprek plannen een praatje tegen de muur voeren is.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:09

Ik snap je twijfels wel! Ik ben 13 jaar en mijn verzorgpony staat bij een ieniminie 'pensionstal' er zijn 5 stallen voor s' avonds in de winter, een weiland en een bak. En ik kom ook nauwelijks iemand tegen en rijd altijd alleen, wat ik opzich wel jammer vind. En na 2 uur ben je er inderdaad eigenlijk wel uitgeken.
Maarja dat geroddel, dat krijg je bijna overal wel dus ik zou kijken naar waar je paard het beste staat

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:13

Ik sta zowel op een pension stal als bij een boer.
Bij de boer gratis en bij de stal ben ik 150 Euro per maand kwijt.
Ze stonden eerst bij de boer dus het is ineens een flinke hap uit het budget. (Heb daar geen problemen verders maar het gaat dan om mijn oudje)
Ik denk maar zo, het welzijn van mijn pony gaat toch echt voor en daarom ben ik zelf maar wat zuiniger iedere maand :)
Mijn pony is Veel gelukkiger nu en zit beter in zijn vel.

Wat betreft de verschillen, over het algemeen is de pension stal vrij rustig maar er zijn altijd meer mensen als de boer.
Stel je gewoon neutraal op en ga bij de kennismaking gewoon eens met mensen praten ipv aan nemen dat ze maar apart zijn.
Maak gewoon goede afspraken �:j
Zolang jij je ding doet zal er weinig zijn.
Van mij weten ze dat ik dagelijks kom maar stel ik heb een keer echt geen tijd .. Dan krijgen ze heus wel eten.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:03

Advies van anderen moet je niet op afgaan, je moet op je eigen gevoel afgaan.
En zomaar vertrekken zonder dat er over gesproken is lijkt mij niet handig.

Je kunt advies aan ons vragen ,maar eigenlijk moet je het gesprek met hun aangaan. Pas dan weet je hoe hun er in staan en kun je voor jezelf beslissen of je je op die plek nog prettig voelt of niet.
Zeg gewoon wat je gevoel is , en dat je gevoel versterkt wordt door wat je hoort van anderen ,en vraag hoe hun erin staan.
Moeilijk is dat wel ,maar misschien is het gewoon op te lossen met een gesprek.Na dat gesprek weet je ongetwijfeld heel zeker of je wil blijven of niet.

Wat wel verstandig is , is dat je voor je het gesprek aangaat opties hebt waar je je paard kan stallen. Dit voor het geval dat het gesprek zo danig loopt dat je je paard er eigenlijk per direct weg wilt halen.

Succes.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 11:04

Toydoll schreef:
waar woon jij dan! 300 per jaar of 100 per maand voor stal met binnenbak?!?!?

Dan had ik wel 8 paarden kunnen hebben XD

Hoe meer mensen, hoe meer geroddel.....

Omgeving kampen!

Ja dat is waar, op de pension stal staan zon 10 mensen met meerdere paarden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:50

Gerrit, een welgemeend advies na je uitleg. Je bent een jong volwassene en voor jou is het belangrijk hoe de wereld over je denkt en bij wie je thuishoort. Ik kan me voorstellend dat je in de situatie die je beschrijft je niet optimaal voelt (of zeg maar gewoon kloterig). Maar (en nu komt het ouwe mensen advies) Je moet van elke situatie zelf wat maken. Denk je dat praten geen zin heeft prima dan doe je dat niet... Maar er zijn wel dingen die je wel kunt doen. Het kost wat moeite en lijkt in eerste instantie misschien niet zo leuk, maar ga weer eens een ritje maken met je "vriendin". En alleen maar over koetjes en kalfjes kletsen, niks zwaars. Er hoeft geen probleem te zijn als we dat er niet van maken. Die keus heb je. Haal diep adem, grow up.

Ik denk dat als je hier weg gaat je nooit meer zo'n plek vind en dat je een beslissing neemt om de verkeerde redenen. Je loopt namelijk ergens van weg in plaats van ergens naar toe. Helaas weten we dat meestal pas achteraf maar ik adviseer je toch echt om het nog een half jaartje uit te houden. In dat halve jaar ga je je positief opstellen, je gaat niet bang zijn voor de meidentoestanden van anderen en je gaat gewoon doen wat jij fijn vind, dat waar jij van geniet. Dat kun je alleen doen of met anderen. Het kost moeite om over het alleen gevoel, het in een hoek gedrukt gevoel en het niet gewenst zijn gevoel heen te stappen en dat kost tijd. Dus niet zomaar weglopen, geef het een half jaar en bedenk van te voren hoe je dan wil dat het is, hoe het dan moet voelen....

Hoe meer jij je in een hoekje laat drukken hoe meer mensen je weg zullen duwen. Dat doen mensen, dus uit die hoek, zelfbewust en zelfverzekerd zijn (of doen alsof, dat helpt ook altijd heel goed)
Laatst bijgewerkt door mrie op 29-10-15 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:54

Tsjah, als je alleen maar weg wilt vanwege het geroddel...Geloof me dat heb je op bijna iedere stal wel.

Ik zou zelf wel voor de 2e stal kiezen, maar dat is vanwege de faciliteiten, maar ieder mens zijn eigen wens dus je moet goed kijken of je verwachtingen reëel zijn, wat je paard nodig heeft en waar jij je het prettigste bij voelt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 03:06

nou dan zou ik wegwezen en lekker naar die stal gaan