advies aanschaf mini paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XaZy

advies aanschaf mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:13

Al sinds enige tijd willen mijn dochters heel graag een huisdier. Maar aangezien ik voor veel dingen allergisch ben, zijn de meeste dieren geen optie. we twijfelen nu over minipaarden.
Wel ben ik al van kleins af aan paardengek en rijd al vanaf mijn 6e.

We wonen in een woonwijk, met een ruime tuin (400m2). Verder hebben we de beschikking over een weide waar voorheen 2 paarden hebben gestaan op 500m afstand van ons huis.
Gisteren zijn we bij een stal wezen kijken waar ze mini paardjes verkopen. Mijn dochters waren meteen helemaal verkocht en bleven maar knuffelen.
Nu klinkt een minipaard ontzettend leuk natuurlijk. De stalhouder deed er eigenlijk ook heel makkelijk over. Daar staan de paarden altijd buiten, zonder schuilplaats. Volgens hem zou een stal/schuilplaats in onze tuin voldoende zijn, mits we natuurlijk regelmatig de paardjes meenemen naar een weide zodat ze wat gras eten en wat beweging krijgen.
Volgens hem was het ook verstandiger om met 1 paardje te beginnen en dit een half jaartje aan te kijken, zodat we weten wat de verzorging precies inhoud.

We zouden de paardjes ook alleen willen voor de hobby, als maatje voor ons en de kinderen.
Nu vroeg ik me alleen af of de faciliteiten die we hebben voldoende zijn?
En waar moeten we nog meer aan denken, voordat we beslissen of we het wel of niet door gaan zetten?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:24

Geen enkel paard mag alleen staan omdat ze kuddedieren zijn en weet je zeker dat je kinderen er naar om gaan kijken? En hoe zit het met de kosten heb je wel gedacht aan dat om de 8 weken de hoefsmid moet komen en de tandarts ook is een keer moet langskomen. En daarnaast nog die leuke dierenarts kosten voor als je paardje ziek word en misschien een operatie nodig heeft? En wat zijn je doelen met het minipaardje?

XaZy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:32

Zoals ik al zei, we zijn ons alleen aan het verdiepen om een goede beslissing te kunnen maken.
Ik wil geen paardjes kopen om ze vervolgens na een tijdje weer weg te moeten doen.

Op dit moment zijn mijn kinderen heel enthousiast, maar gelukkig ben ik er zelf ook nog.
De reden dat we dan voor een minipaard zouden kiezen is dat, mochten ze na een tijdje hun interesse verliezen, ik er met alle plezier alleen voor zorg.

Zoals ik al aangaf, het zou zijn als hobby, dus geen wedstrijden, spannen etc.

De kosten voor mest, hoefsmit (2 a 3 keer per jaar hoeven kappen) tandarts en enten hebben we uiteraard ook bij stil gestaan.
De kosten voor een dierenarts kan ik geen inschatting van maken, omdat we er nog nooit mee te maken hebben gehad.
Vandaar dus ook mijn vraag.

We hebben (nog) niets besloten, ik wil eerst 100% zeker zijn.
De reden dat we al zijn gaan kijken is dat ik eerst zeker wilde zijn dat mijn kinderen er niet ineens bang voor zijn als ze ze in het echt zien.

tessxponys

Re: advies aanschaf mini paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:42

hoi! ik denk dat je er al goed bij stil hebt gestaan! een mini paardje neemt ook wel minder consequenties met zich mee als een groot paard, ook als je niet (intensief) rijd heb je een stuk minder kans dat een van e kleine vriendjes naar de DA moet voor iets ergs. ook hoef je (tenzij je ze wilt scheren) niet te denken aan dekens. wel kan ik je de tip geven dat shetties gauw te dik worden, maar als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je wel weet wat je doet! veel plezier!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:43

Mag ik vragen hoe je bij het 2 a 3 keer per jaar bekappen komt?
Verder zou ik nooit paarden in mijn tuin willen houden, in de zomer komen er superveel vliegen op af. Maar als dit voor jullie geen probleem is, is er natuurlijk niks aan de hand. Daarnaast zou je bij de gemeente na moeten gaan of je überhaupt paarden mag houden in je tuin (waarschijnlijk niet)...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:45

Hoefsmid is waarschijnlijk eerder 6* per jaar.
De facilieiten zijn in principe voldoende voor 2 minipaardjes, mits de grond goed is (zandbodem) anders is het binnen de kortste keren een modderparadijs. Ik denk alleen wel dat je hooi moet bijvoeren in de winter en misschien ook in de zomer. Daarnaast is een goed vitaminesupplement/brok essentieel voor de nodige vitaminen en een goede liksteen voor de mineralen. Als de paardjes geen mogelijkheid hebben om beschutting te zoeken is een regendeken misschien ook handig (maar dat hangt ook af van het soort minipaard, shetten kunnen bijvoorbeeld behoorlijk wat hebben)

edit: ik zou ze ook op de wei zetten en niet in een tuin. Zelfs als jullie er zelf geen last van hebben is de geur en de vliegen wel vervelend voor de buren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:52

Je moet er minstens 2 hebben, het zijn kuddedieren.
Daarnaast zou ik eerder rekening houden met 6 keer per jaar de hoefsmid. Twee keer is waarschijnlijk veel te weinig.
Daarnaast vind ik een paard in een wei zonder beschutting heel sneu. Ik zou toch minstens of natuurlijke beschutting willen hebben of een afdak zodat ze in ieder geval uit de wind/ droog kunnen staand.

Daarnaast als je echt een miniPAARD wil, dus geen minishet. Deze zijn ontzettend duur in de aanschaf, zeg maar als snel duizenden euro's. Zou als het alleen voor de hobby is eerder kijken voor een minishet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:53

400m2 is 20 bij 20, als ik de gehele tuin zou nemen. Dat vind ik zelf nogal klein, zeker als je ook nog een terras voor jezelf wilt, een schuil mogelijkheid en opslag voor hooi en stro.
Wanneer je de paardjes heel de dag op de wei zou zetten en alleen 's nachts in de tuin is het al een ander verhaal. En dan bedoel ik niet van het moment dat het licht is tot het donker is, dat zou in de winter ( en nu ook al) erg kort zijn.
Verder: paarden zijn kudde dieren, dus neem er aub minstens 2!
Ik vind het een heel leuk idee voor je kinderen en je lijkt me iemand die zoiets ook niet in een opwelling zou doen, dus denk er goed over na :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:54

Ik heb mijn pony's in een paddock staan van 480m2 (maar daar buiten nog poetsplaats, hooi opslag enzo). Maar daarbij wel een halve hectare land waar ik train en ze zelf grazen.

In een woonwijk zou ik het nooit willen, ook als je netjes uitmest geeft het stank overlast en vliegen (ik mest 2x per dag en hebben geen mesthoop op het erf, dat gaat meteen naar een paar boerderijen verder op, en je ruik het gewoon).

Pony's horen in een groep. Nooit alleen, maar mijn ervaring is dat 2 ook niet ideaal is (als in, als je er 1 mee neem breekt de ander de tent af, duo's plakken vaak flink aan elkaar).
Hoefsmid is eerder 4 tot 6x per jaar zoals eerder gezegd, daarbij willen veel smeden die kleintjes liever niet doen.

Een mini shet is een stuk betaalbaarder dan een echt mini paardje. En gewoon voor de hobby zeker net zo leuk.

Een paardje leuk, maar dan zou ik hem ergens anders stallen. Veel makkelijker.

XaZy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:59

Volgens de staleigenaar worden de hoeven van zijn paardjes 3 keer per jaar gekapt en deze staan op een weiland. Maar dan nog, het gaat me niet zozeer over de kosten hiervan.
Ik weet dat een paard kosten met zich meebrengt.

De reden waarom we ze in de tuin zouden willen houden is dat het weiland wel heel dichtbij is, maar niet binnen zicht van ons huis.
Een optie voor ons zou nog zijn om de paarden overdag op de wei te zetten (met schuilplaats) en 's nachts in de tuin. De wei ligt vlakbij een middelbare school en ik ben veel te bang dat er een grapjas is die na een avondje stappen bedenkt dat zo'n paardje wel leuk is om mee te nemen. Daarvoor zijn ze me veel te dierbaar dan!
Ook bijvoeren is geen probleem. Het gaat mij meer om eventuele kosten die ik (als leek op het gebied van paarden houden) niet aan gedacht zou kunnen hebben.

De weide waar ze nu staan is (bij verkoper) zonder beschutting. Dit zou ik zelf absoluut niet willen! Nu staan er zo'n 60 in de wei en hebben ze elkaar om warm te houden. Maar met 2 vind ik dit persoonlijk heel erg zielig. Dus een stal of beschutting is bij ons zeker een must!

De kosten valt reuze mee, voor 300 euro zijn ze er al. Uiteraard geen wedstrijdkwaliteit, maar voor de hobby zijn ze prima! een effen klein en super lief! (Mijn dochter van 3 heeft zeker een kwartier met een paardje staan knuffelen)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:00

een 'bijzondere' ponyhouder waar je bent wezen kijken -O- Wij raden juist nóóit aan om een paard/pony alleen te houden en ook niet om er een in de achtertuin te houden :( Je gaf zelf al aan dat je een weide tot je beschikking hebt, vlakbij je huis. Klinkt al veel beter :)
Weet niet of je het echt over een mini paard hebt, of over een (mini) shet?! Zit een behoorlijk prijsverschil in en ook qua onderhoud is een shet super sober. Hoefsmid inderdaad 4 tot 6x per jaar. Dierenarts is uiteraard net of je er geluk mee hebt :P
Qua voer eten ze je ook absoluut niet arm.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:04

Voor dat geld heb je een papierloze kleine pony of eenvoudige shet. Voor een mini paardje met net stamboek papier mis je een nulletje er achter.

Ik zou eerder voor een stamboek shet kiezen. Dan ben je ongeveer het zelfde geld kwijt, maar weet je dat de ouders wel veterinair gekeurd zijn (en bij een stamboek opgenomen pony ook).

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:04

Ben je bereid om er 2 te nemen?
Hoe groot is de wei die even verderop is?

Ik heb zelf 2 mini's en zou absoluut nooit een pony,ondanks hun 'grootte' op een stuk zetten van 400 vierkante meter.

Vergeet niet dat alles 'mini proof' moet zijn zodat ze nergens kunnen tussen glippen,ook de omheining moet goed zijn dus.

XaZy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:05

Wij vonden het ook nogal "makkelijk" klinken allemaal, vandaar dat ik eerst nog wat informatie wilde hebben voordat we een beslissing nemen...

En Mini proof is onze tuin zeker. 2 betonnen muren en 1 hoge schutting.
Er hebben ooit 20 cavia's gelopen en het is er geen 1 gelukt te ontsnappen, dus een paard zal dat dan ook niet lukken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:29

Ben je bereid er 2 te nemen en hoe groot is de wei die even verderop is?

XaZy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:32

Ja ik ben bereid er 2 te nemen en de wei even verderop weet ik de afmetingen zo niet van.
Ik weet alleen dat er voorheen 2 Friezen hebben gestaan, dus het is een behoorlijke weide

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:36

Hoop dat die omheining dan ook goed mini proof is.. in ieder geval ben je soort van verplicht om er 2 te kopen.

Hoop ook dat de wei groot genoeg is voor de kleintjes,want je kan eigenlijk op alles een paard zetten..of het diervriendelijk is, is een andere zaak :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:08

Zeker altijd twee paardjes nemen, paard is niet voor niets een kuddedier. Mijn minipaarden komen s'avonds en s'nachts altijd op stal of in een paddock met grote schuilhokken om de weide wat te sparen, vooral in de winter is dit nodig, want modder is er dan al snel.

Minipaarden zijn hele lieve dieren,zeker ook voor kinderen. Hopelijk heb je een goede stal gevonden met gezonde dieren. Weet je soms de afstamming van de dieren? Of hoe ze gefokt zijn, in welk stamboek staan ze ingeschreven?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:40

In je achtertuin zou je op zich een klein paddockje kunnen maken, mooi een stukje bestraten klein schuilstalletje er op en dan kun je vanuit huis genieten van de pony`s. Zelfde geld voor de weide, schuilstal, flink stuk betegelen en dan kunnen ze daar heel mooi staan. Vergeet niet dat de weide echt heel erg goed omheind moet zijn, de meeste (mini)shets hebben alles zo door en schieten door het draad, zonder en zelfs met stroom.

Je geeft aan de dieren puur voor hobby te willen en om van de genieten, dit is helemaal niet verkeerd maar paarden en zeker de shets worden snel te dik. In de zomer de gehele dag op de weide zonder beweging is vragen om problemen zoals overgewicht, hoefbevangenheid, insuline resistentie en zo voort.
Gras is vrijwel altijd zeer voedzaam en in dit geval waarschijnlijk te voedzaam. Het is dan ook wijs om een flinke paddock te maken ( de tuin kan hier voor aan de kleine kant zijn, hier weet ik het fijne niet van ) en hier hooi bij te voeren.

Hoe je het ook went of keert zul je hooi moeten voeren en hier zul je opslag voor nodig hebben. Mocht je niet de mogelijkheid hebben om dit zelf te halen zul je iemand moeten vinden die het aan je wilt leveren en deze mensen komen vaak niet voor bijvoorbeeld 10 baaltjes. Denk dus goed na over hoe je genoeg hooi droog kunt opslaan.
1 shet zal minimaal 1,5 kg hooi op een dag moeten eten en dit is echt minimaal (weidegang er even buitengelaten). Ik persoonlijk vind een kg of 3 arm hooi al een stuk mooier per paardje maar dit is ieders eigen inziens.
1 kleine baal hooi is gemiddeld een kg of 15-20 en zal ergens tussen de 4-5 euro liggen afhankelijk van waar je het haalt. Zo krijg je een inzicht van kosten van het hooi, in de zomer zal dit lager liggen icm met weidegang maar in de winter word dit meestal meer.

Dierenarts kosten kunnen hard gaan, tijdje terug moest mijn kleintje naar de kliniek omdat hij proppen maakte, even foto`s maken, trailer huren, roesje, verdoving, tanden trekken en we hadden even een rekening van bijna 300 euro terwijl er relatief weinig aan de hand was.
Zo zie je dus dat het hard kan oplopen zelfs al is er niets acuuts.

Vergeet ook niet dat opvoeding belangrijk is, zowel bij een jong dier maar ook bij een volwassen dier. Laat jij te veel toe en het is een eigenzinnig dier kunnen ze de meest vervelende fratsen uit gaan halen ook bij de kinderen.
Vraag jezelf dus af of je zin hebt om wel enig zins te trainen en als dit niet goed is gelukt geld uit te geven om een trainer uit te nodigen om het probleem samen op te lossen.

Mijn mini word om de 2,5 maand bekapt dit kost mij 30 euro per keer en hij heeft goede sterke hoefjes die geen extra zorg nodig hebben. Ook staat hij deels op tegels waardoor het natuurlijk enig zins slijt, 3 keer per jaar is echt heel erg weinig.

Vergeet ook niet dat je een mest opslag nodig hebt, dit kan een aanhanger zijn of een echte goede mesthoop ( volgens mij zijn er regels voor het opslaan van mest). De mest zal weggebracht of opgehaald moeten worden, ook dit kan geld kostte.

Ik wens je veel geluk, plezier en wijsheid toe met je zoektocht.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:48

Heel eerlijk, ik zou je dochter lekker meenemen naar de kinderboerderij om paardjes te knuffelen of laat ze op de plaatselijke manege een keer knuffelen en misschien een rondje stappen
3 jaar, dan vinden ze elk dier wel leuk.

Verder zou het aan ruimte prima moeten kunnen, bij sommige gemeente is het overigens niet toegestaan om pony's in de tuin te houden, informeer daar wel goed naar

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:12

Denk je ook aan de buren? Zouden die last kunnen hebben van de pony's? Zeker als je gaat betegelen hoor je ze goed. Je zou de wei misschien ook zo kunnen omheinen dat mensen er niet makkelijk bij kunnen. Flink hek. En de pony's niet direct aan de weg.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:25

Vind het een beetje onzin om te zeggen dat er voor 300,- geen mini paardjes te koop zijn. Ik ben zelf mini fokker en heb ze vanaf die prijs ook. Gewoon nette paardjes met papier en welke ook keurings waardig zijn en die zijn er veel hoor.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:43

Minipaardjes heb je in veel prijsklasses, dat is zeker waar. Toch kosten de meeste meer dan 300 euro, toch waar ik meestal rondhoor of kijk.

Het lijkt mij gewoon zorgwekkend dat ze in een weide staan met meer dan 60 paardjes bij elkaar, dat doet mij denken aan een broodfokker. Eéntje dat fokt voor quantiteit, dus verkoop, (hoe meer hoe liever), in plaats voor kwaliteit en gezonde dieren.

Vergelijk even,... mijn minipaarden kudde bestaat uit 6 volwassen merries, 2 jaarlingetjes, en twee dekhengsten, tien dieren in het totaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:52

Houdt er rekening mee dat je dus hooi moet geven. Op 400m waarschijnlijk het hele jaar door. Denk dus ook na over de opslag, waar je het kan halen en de kosten hiervan. Verder is een vitaminebrokje wel wenselijk. Uiteraard eten ze niet zo veel als een groot paard, dus dat zijn de kosten niet. Hoefsmid en dierenarts kosten wel net zoveel als een groot paard. En de hoefsmid heb je toch echt wel 6x per jaar nodig.

Ik zou er ook zeker twee nemen. Zoals al geschreven zijn paarden kuddedieren.

Hoe inderdaad ook rekening met je buren. Je ruikt de pony's altijd, al ben je er nog zo schoon op. Ook zal het aantal vliegen toenemen. Denk ook even na over wat je gaat doen met de mest afvoer.

Met zulke kleine kinderen moet je het eigenlijk niet doen voor de kinderen, maar ook vooral voor jezelf. Jij zal toch degene zijn die er dagelijks voor moet zorgen. Ook als je op vakantie gaat moet je rekening houden met een oppas/verzorger voor de pony's.

Het is absoluut heel leuk, maar denk er inderdaad goed over na.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:21

Vanessa jou paardjes zijn de meeste ook Amha geloof ik. Daar betaal je inderdaad ook meer voor. Ik heb echt nmprs dieren staan en ook wat hengst veulentjes waarvan er eentje ook rond die prijs weg mag.