Rijbak aanleggen, zandbodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Rijbak aanleggen, zandbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 12:44

Hallo!

Ik weet dat er veel topic's zijn over het aanleggen van een bak, maar daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik zou graag een rijbak willen aanleggen in onze weide. Ik vind het te gevaarlijk om in een gladde wei te rijden. Nu heb ik nog nooit een bak aangelegd dus ik hoopte dat jullie me kunnen helpen.

Onze wei zit op een zandbodem en naast de wei zit een sloot. Is het dan verstandig om er van de drainage slangen onder te leggen die dan naar de sloot lopen? Of is alleen de sloot genoeg?

Verder vroeg ik me af welke bodem geschikt is voor een buitenbak, het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk maar het moet wel een fijne bodem zijn. Als ik dan een bak aanleg liever meteen goed haha!
En hoeveel zand/drainage slangen heb je nodig voor een 20x40 bak?

Zou je dan eerst drainage slangen, daarna drainage zand en dan een toplaag moeten aanleggen? Of is er een makkelijkere manier?

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven of hierover iets kunnen uitleggen!

Alvast bedankt!

alice0cullen

Re: Rijbak aanleggen, zandbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 03:12

Ten eerste moet je contact opnemen met de gemeente en een vergunning aanvragen, anders heb je kans dat je de bak na een paar maanden weer kan verwijderen.

Daarbij moet je goed kijken wat voor bodem je hebt aangezien er verschillende soorten aanpak voor nodig zijn wil je een goed te rijden bak hebben. Je moet waarschijnlijk toch een stuk grond afgraven om zodoende een bak te creeren.
Er zijn zoveel verschillende soorten zand alleen die weer bij een soort bodem moeten passen. Zit je hoog of laag, hoe is het met water afvoer in het algemeen. Heb je klei in je grond of andere rotzooi. Of heb je geluk en zit er een goede basis onder.

Ik ben geen expert maar weet wel de ellende die een bak kan geven als het niet goed gebeurt. We hebben menig verkeerde dingen laten aanpraten en zodoende een paar 1000 euro lichter.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 05:30

Wij hebben dit onlangs gedaan.

We hebben een bestaande rijbaan maar wouden deze verplaatsen van horizontale naar verticale ligging, met aanleg van 2 paddocks.
Er waren al twee paddocks aanwezig alleen de ligging was voor wintertijd onhandig.
Aller eerst de aanvraag bij gemeente gedaan. Aangezien er weide met agrarische bestemming word omgezet naar zand koste ons dat maar even 980,- euro voor de aanvraag, die goedgekeurd is zonder protest.

Het heeft een totale lengte x brede van 40 x 35 meter waarvan een rijbak van 20 x 40. en twee paddocks van relatief 20 x 15
De oude paddocks stonden op gras met zandbodem.
De kraan heeft dit gedeelte omgewoeld waardoor het zand boven kwam en aflaten lopen in een nieuw gecreëerde sloot aangezien de positie niet naast de sloot is. De nieuwe sloot heeft verbinding met de bestaande sloot naast het weiland. De rijbak heeft 4 x 40 meter drainage in zich. Er is geen nieuw zand op gekomen. Onder de beide paddocks zit geen drainage. De drainage loopt ook af op de nieuw gemaakte sloot.
Deze winter ga ik de bak "inrijden" zodat er vervolgens een all weather bodem op kan komen. Voor ons is dit de goedkoopste oplossing die het duurzaamste is met i.p geheel het jaar rijplezier.

pearlie

Re: Rijbak aanleggen, zandbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 06:28

Als je op zandgrond zit kun je het zand gewoon uit de grond halen.
Hier zat het zand op 80-100 cm diep dus de boel is 1,5 m over de kop gegaan. In het begin was de bak wel heel zwaar maar dat wordt door de jaren heen steeds beter. Veel slepen helpt ook (of rollen).
Hier geen sloten, ook geen drainage. Als het belachelijk veel geregend heeft staan mijn pony's aan zee, maar ja waar niet. Droogt wel snel op vind ik.

Verder verschilt het erg per gemeente of je een vergunning nodig hebt en wat de regels zijn.
Onze bak valt in agragrisch gebied, daarvoor hoefden wij hier geen vergunning maar er zijn wel richtlijnen waar wij aans moesten houden (zoveel mogelijk uit het zicht van de weg, zoveel meter bij het huis vandaan, etc)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:46

Neem een lokale loonwerker in de arm. Die kent de bodemgesteldheid en als het ff meezit weet ie ook de weg in de plaatselijke bureaucratie, om je aan een eventueel benodigde vergunning te kunnen helpen. Pakt in eerste instantie misschien wat duurder uit dan zelf doen, maar in één keer goed is altijd goedkoper dan door trial and error pas in tweede, derde of nog latere instantie een jaarrond goed berijdbare bak te hebben.