rubber tegels paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

rubber tegels paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 09:41

Heeft iemand ervaring met rubber tegels in de paddock? We hebben een verharde ondergrond van betonplaten waarvan we 1/3e deel willen voorzien van rubber tegels. ( dit ivb met ijzel of gladdigheid).

De gehele paddock heeft bij ons als ondergrond betonplaten, daaroverheen een stuk met zand en we wilden dus deze tegels eroverheen leggen op een stukje.

Heeft iemand hier ervaring mee? (niet in de stal maar buiten).

het gaat om dit soort tegels met een pen gat verbinding:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 23-10-15 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Re: rubber tegels paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:43

Hoe wil je ze gaan begrenzen op het beton? Ik zou bang zijn dat ze gaan schuiven als ze los liggen aan de buitenkant.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:44

Wij hebben ze in schuilstallen liggen. Niet alleen beter voor de hoeven en fijner om op te liggen, maar houdt ook een stuk beter warmte vast.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:49

Ik denk dat als je ze los in de paddock legt dat ze gaan schuiven. Wij hebben ze in de stal liggen maar wel "opgesloten" met ijzeren strips zo hoog als de tegel zelf gelast aan het ijzer van de stal.

Het is niet verkeerd om ze hoger te leggen als de vloer. Zo loopt de urine er makkelijker af.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 09:52

Het begrenzen hebben we even flink over gebrainstormd....er zitten kleine kieren tussen de betonplaten waar we wel iets mee kunnen. Desnoods zetten we kleine balken tegen de matten aan die we weer begrenzen met een anker tussen die kieren.

Ik hoor wel die ervaring hebben met deze matten in de stal maar nog niet buiten de stal...

De betonplaten lijken mij met ijzel/sneeuw namelijk erg glad worden en daar zoeken we dus een oplossing voor.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:55

Ollytje schreef:
Het begrenzen hebben we even flink over gebrainstormd....er zitten kleine kieren tussen de betonplaten waar we wel iets mee kunnen. Desnoods zetten we kleine balken tegen de matten aan die we weer begrenzen met een anker tussen die kieren.

Ik hoor wel die ervaring hebben met deze matten in de stal maar nog niet buiten de stal...

De betonplaten lijken mij met ijzel/sneeuw namelijk erg glad worden en daar zoeken we dus een oplossing voor.

Wij hebben ze trouwens ook buiten de stal liggen met betonnen randen er omheen. In de winter liggen ze er soms op. Het is warmer dan het beton en het bevroren zand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:07

Met ijzel wordt alles glad, ook rubber. Met aangestampte sneeuw trouwens ook. Ik haal de sneeuw meestal zo snel mogelijk weg en met ijzel strooi ik, ondanks dat het niet zo goed is voor de hoeven.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:27

Ik heb rubber matten op betonklinkers liggen buiten, de helft van de paddock. Het zijn tegels van 1 meter op 1 meter en bedekken een oppervlakte van 4 op 4 dus 16 tegels. Ze liggen nergens vast maar blijven toch goed liggen. Na een 2 a 3 tal maand merk ik dat ze op sommige plaatsen lichtjes durven verschuiven maar dan haal ik ze gewoon allemaal even uit de paddock am eens alles proper te maken, onder de tegels blijft het bij mij heel proper want urine spoelt weg met de regen maar tussen 2 verschillende tegels durft al eens wat mest of hooiresten te kruipen.
Verder ben ik zeer tevreden over de tegels en mijn paard ook, ze ligt er ook best vaak op, wat mij de indruk geeft dat ze aangenaam zijn voor paarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:31

Zijn ze niet zwaar, Mieke?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:32

Er is een hele simpele (en bovendien goedkope) oplossing tegen gladde betonplaten in de winter. Niet vegen en er door de paarden lekker een laagje zand overheen laten lopen... Werkt perfect. En vegen is sowieso een butklus, goeie reden om het niet te doen :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:44

Ibbel schreef:
Er is een hele simpele (en bovendien goedkope) oplossing tegen gladde betonplaten in de winter. Niet vegen en er door de paarden lekker een laagje zand overheen laten lopen... Werkt perfect. En vegen is sowieso een butklus, goeie reden om het niet te doen :+
Ik ben wel van een mooi geveegd stoepje :D , maar in het geval van sneeuw/gladheid laat ik het ook achterwege. We vegen wel vers sneeuw zoveel mogelijk weg, maar het is vaak al platgelopen/aangevroren, we strooien er zelf ook nog extra zand op voor de grip.

Ik zou in het geval van sneeuw/gladheid tijdelijk een laagje zand op de betonplaten gooien.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:50

Mysa: ja het is wel een werkje, maar ik neem de tegel aan 1 hoek vast en sleep hem naar de wei, waar ik er een emmertje water over giet en dan zijn ze vanzelf kraakschoon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:59

De echte staltegels van een meter bij een meter en een cm of 5 dik zijn toch wel van een totaal andere orde dan van die dunne speeltuintegeltjes van 50 bij 50 cm... die laatste vind ik niet echt geschikt om op te liggen.

Wij hebben in de nieuwe stal die dikke 100 cm rubber tegels en die zie je echt indeuken op de plekken waar ze staan, die veren echt. Maar toch liggen de ponies eigenlijk nooit in die stal.

In het oude stalletje liggen er dunne 50 cm rubber tegels, echt puur en alleen om de kou van d egrond in de winter daar onder te houden zodat het er boven lekkerder is, en dan een laag houtkorrel er bovenop. Daar liggen ze wel graag in te slapen :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:00

TS wil ze niet om de pony's op te laten slapen of om extra warmte te bieden, maar om in de winter meer grip te bieden bij sneeuw en gladheid.
De vraag blijft, biedt het meer grip bij gladheid of sneeuw dan betonplaten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:01

Die vraag is al beantwoord toch :)
Alles wordt glad.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:06

Dat was mijn conclusie ook, daarom ook mijn tip over het zand.
Maar ik ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die rubberen tegels buiten gebruiken en wat hun ervaringen zijn bij winters weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:44

Die worden glad :)
Ik veeg ze sneeuwvrij als dat nog lukt en anders gaat er zand over.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:24

rubber buiten zou ik zeker niet doen wordt veel te glad en niet alleen als er sneeuw ligt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:40

Rubber wat waterdoorlatend is wordt normaliter niet nat (met regen), gewoon rubber wordt dan wel glad. !!

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:22

Friesiszwart: die van mij liggen buiten maar zijn zeker niet glad hoor, ook niet na een regenbui. Mijn maflinger komt uit volle galop op haar paddock gestormd maar is nog nooit uitgeschoven, tegenover de wei waar ze wel al eens is onderuitgegaan ben ik er dus zeer gerust op dat dit op de paddock niet zal gebeuren

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:05

dubbeldun en mieke93 ik wou dat ik die ervaring had.
maar ik moet toegeven dat de rubbermatten die ik ken dan wellicht niet waterdoorlatend waren.