Container(stal) ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Container(stal) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:20

Hoi mede bokkers ,
Ik heb een vraag. ;) Wij hebben misschien de mogelijkheid een eigen stuk grond te kopen dus we zijn even aan het oriënteren om het zo maar te zeggen. Echter mag hier niks op gebouwd worden. Natuurlijk zijn er allerlei manieren om hier onderuit te komen. Want ik wil toch een schuilmogelijkheid voor onze IJslanders.

Ik zat zelf te denken aan een container en die ombouwen tot (inloop)stal. Dan zou meteen het probleem met de zadels en opslag van hooi opgelost zijn. Want die zouden we anders steeds mee moeten sleepen en dat vind ik zelf gewoon mega vervelend, maar wat ik dus te horen kreeg is dat je grote kans heb voor de rechter gesleept te worden aangezien de gemeente dus kan vinden dat dit toch onder een gebouw valt. Heeft iemand hier ervaring mee ( een container op een agrarisch stuk grond ) en wat zijn andere mogelijkheden voor een soort schuilstal waar ook zadels opgeslagen zouden kunnen worden ? Misschien heeft wel iemand de creatieve oplossing waar ik op zit te wachten.

Hopelijk is mijn onsamenhangende verhaal toch een beetje duidelijk ;)

Brand maar los en hopelijk kunnen jullie even met me meedenken !

dresjoepie

Re: Container(stal) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:36

Las laatst iets van een boer die ook geen schuilmogelijkheid mocht bouwen Die heeft gwn 2 hele grote stoelen en een tafel gebouwd hihihi Weet het niet precies meer maar volgens mij kon de gemeente hier niets meer aan doen Als je even zoekt op google kom je vast wel plaatje tegen! Vond het wel slim van de boer

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:38

dresjoepie schreef:
Las laatst iets van een boer die ook geen schuilmogelijkheid mocht bouwen Die heeft gwn 2 hele grote stoelen en een tafel gebouwd hihihi Weet het niet precies meer maar volgens mij kon de gemeente hier niets meer aan doen Als je even zoekt op google kom je vast wel plaatje tegen! Vond het wel slim van de boer

Haha ja die heb ik ook gezien... we hebben echter ook een hengst dus die hebben ik liever niet met zen alle onder een tafel :D :o

Iemand een ander idee dan een reuze tafel ? ;)

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:44

Wij hebben op ons land een container staan, de gemeente 'accepteert' dit. De boer waar wij van huren heeft de container op het land neergezet. Ik geloof dat ze makkelijker zijn met dingen die weg kunnen zoals een container, dat is in ieder geval bij ons zo. En de bewoners die tegen over onze wei wonen moeten hier wel mee in stemmen. als dat niet zo is moet alles gewoon weg. Bij ons is de container door de helft de ene kant in voor de pony's aan de andere kan zit een normale deur met slot en ligt hooi opgeslagen en onze materialen.

edit typo

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:48

Een echte oplossing is er niet helaas, niet bouwen is niet bouwen. Grootste probleem hierbij in jouw geval is dat er wel gemeentes zijn die het gedogen, maar dit is erg slecht te controleren en geeft ook geen garanties. Het kan zomaar zijn dat ze al bestaande schuilstallen wel gedogen, maar dat als jij er iets nieuws neerzet, je het moet weghalen. Het enige wat je kan doen is navragen bij mensen die een stal/afdak/container hebben staan wanneer die er is neergezet en of en hoe dat is aangevraagd. Dat geeft je een indicatie van of het de gok waard is om het te gaan doen....Geeft helaas echter geen garantie dat het mag blijven staan.

Overigens zou ik nooit mijn tuigage in een container of een losse opslag willen hebben. Kans op diefstal lijkt me echt veel te groot, die hield ik dan sowieso thuis.
Edit: Ik weet ook niet hoe groot jij denkt dat een container is, maar in ieder geval te klein voor schuilstal voor meerdere paarden plus opslag spullen plus opslag hooi. Dat ga je niet redden.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:57

0000 schreef:
Een echte oplossing is er niet helaas, niet bouwen is niet bouwen. Grootste probleem hierbij in jouw geval is dat er wel gemeentes zijn die het gedogen, maar dit is erg slecht te controleren en geeft ook geen garanties. Het kan zomaar zijn dat ze al bestaande schuilstallen wel gedogen, maar dat als jij er iets nieuws neerzet, je het moet weghalen. Het enige wat je kan doen is navragen bij mensen die een stal/afdak/container hebben staan wanneer die er is neergezet en of en hoe dat is aangevraagd. Dat geeft je een indicatie van of het de gok waard is om het te gaan doen....Geeft helaas echter geen garantie dat het mag blijven staan.

Overigens zou ik nooit mijn tuigage in een container of een losse opslag willen hebben. Kans op diefstal lijkt me echt veel te groot, die hield ik dan sowieso thuis.
Edit: Ik weet ook niet hoe groot jij denkt dat een container is, maar in ieder geval te klein voor schuilstal voor meerdere paarden plus opslag spullen plus opslag hooi. Dat ga je niet redden.

Nou ik zou dan natuurlijk voor de grootse maat gaan (12 meter lang en 3/3,5 meter breed geloof ik) en we hebben het over 3 pony's dus ik denk dat het een reëel idee is. Dat even terzijde dat is inderdaad het probleem waar ik tegenaan loop

Ik moet erbij zeggen dat er geen "buurhuizen" naast liggen ...enkel wei...

Poe poe wat een moeilijk gedoe he

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:02

Zou je de container niet op het erf kunnen zetten, dan het vanaf daar een uitloop is naar de wei? Ik weet natuurlijk niet hoe veel ruimte je hebt en of dit mogelijks is. Maar als jij het gewoon op je erf hebt staan, lijkt me dat de gemeente hier niets aan kan doen.

Dan maar je een opening in de omheining waar de container dan met zijn opening instaat. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:03

Volgens mij doen sommige gemeenten makkelijker over een container omdat dit een verplaatsbaar iets is. Staan er meer containers/schuilstallen in de omgeving? Misschien kan je dan eens bij die mensen informeren hoe zij dit voor elkaar gekregen hebben.

Als je de container dichtbij de boerderij plaats, mag dit wel omdat de bouwgrond altijd een stuk doorloopt. Die papieren kun je opvragen bij de gemeente volgens mij.

Zelf heb ik een containerstal voor mijn twee Shetlanders en daar een klein hokje (1,5 bij 2) in gemaakt voor mijn spullen, maar ik vind dit zelf wel maximaal. Ik denk dat opslag voor hooi en stro én spullen én genoeg ruimte voor drie pony's (of het moeten Shetlanders) wel krap gaat worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:04

Ik ga trouwens uit van een jaarvoorraad hooi hoor, ik denk dat je daar meer plaats aan kwijt bent dan prettig is. Of het moet een heel groot stuk land zijn zodat ze een groot deel van het jaar gewoon gras ter beschikking hebben. Als je in de gelegenheid bent om in kleinere voorraden te kopen lost dat probleem zich zelf al op.
Maar eerlijk, ik zou het er niet op gokken denk ik. Gemeentes worden steeds lastiger met dit soort dingen. Het enige wat misschien een optie is, er bestaan mobiele schuilstallen (die je met een flinke trekker kan verplaatsen), heel misschien dat die niet als bouwwerk worden gezien.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:05

Rosemarin schreef:
Zou je de container niet op het erf kunnen zetten, dan het vanaf daar een uitloop is naar de wei? Ik weet natuurlijk niet hoe veel ruimte je hebt en of dit mogelijks is. Maar als jij het gewoon op je erf hebt staan, lijkt me dat de gemeente hier niets aan kan doen.

Dan maar je een opening in de omheining waar de container dan met zijn opening instaat. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Ik begrijp precies wat je bedoelt, echter ligt de wei een paar km van ons huis. Dus dit gaat lastig worden het is echt een wei net buiten het dorp zegmaar

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:06

0000 schreef:
Ik ga trouwens uit van een jaarvoorraad hooi hoor, ik denk dat je daar meer plaats aan kwijt bent dan prettig is. Of het moet een heel groot stuk land zijn zodat ze een groot deel van het jaar gewoon gras ter beschikking hebben. Als je in de gelegenheid bent om in kleinere voorraden te kopen lost dat probleem zich zelf al op.
Maar eerlijk, ik zou het er niet op gokken denk ik. Gemeentes worden steeds lastiger met dit soort dingen. Het enige wat misschien een optie is, er bestaan mobiele schuilstallen (die je met een flinke trekker kan verplaatsen), heel misschien dat die niet als bouwwerk worden gezien.

Ja hooi kan in kleine hoeveelheden gekocht worden mobiele schuilstallen is idd ook een optie daar ga ik nog eens even naar kijken bedankt

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:07

daisyjazz schreef:
Rosemarin schreef:

Ik begrijp precies wat je bedoelt, echter ligt de wei een paar km van ons huis. Dus dit gaat lastig worden het is echt een wei net buiten het dorp zegmaar

Aah dat is nou weer jammer! Ik denk dat er dan toch weinig mensen zijn die er last van hebben, zo wordt het denk ik wel minder snel afgekeurd. je kunt altijd even informeren bij je gemeente.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:09

Rosemarin schreef:
je kunt altijd even informeren bij je gemeente.

Dan weet je in ieder geval zeker dat als het niet mag, ze wel een keer komen controleren of er ook echt niets staat....

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:13

Misschien is een grote oude veewagen een oplossing?
Die staan op wielen en zijn dus geen bouwwerk. Heb je meteen alles een stuk van de grond wat dan weer makkelijk is tegen vocht enzo.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:17

Mariloulou schreef:
Misschien is een grote oude veewagen een oplossing?
Die staan op wielen en zijn dus geen bouwwerk. Heb je meteen alles een stuk van de grond wat dan weer makkelijk is tegen vocht enzo.

Helaas niet dan zou ik er 2 neer moeten zetten voor de hengst een aparte ;P

Ik vind een mobiele stal wel een echte goede andere oplossing. Dat die zadels daar dan niet kunnen liggen is iets wat dan pech is de paardjes zijn belangrijkst !

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:23

Ik weet dat een containerstal hier in de omgeving verboden is. 2 / 3 jaar terug heeft de gemeente hier overal gecontroleerd. De containerstallen die er al langer als 10 jaar stonden werden gedoogd en de rest moest weg gehaald worden. Als dit niet gebeurde binnen een bepaald termijn stonden er echt torenhoge boetes tegenover per dag. Ik zou het eerst na vragen of het mogelijk is en anders toch gaan kijken naar iets wat echt mobiel is.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:28

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:46

Mariloulou schreef:
Ik bedoel zoiets.

http://pictures.tractorfan.nl/groot/m/m ... mulder.jpg

Dat is bijna net zo groot als een grote container.

Hoe wil je het oplossen met de hengst en een container dan?

Dat is wel iets om over na te denken ja, maar toch niet helemaal praktisch denk ik zo. Bedankt voor het meedenken

Ik praat over een container van 12 meter die dus in 2 verdeeld wordt.
Zie voorbeeld foto alleen dan dus niet met 4 stallen/boxen maar dan 1 box en de rest inloop.
http://www.containers.nl/paardenstalcontainer-huren (sorry ik krijg het niet in het bericht)
Maar dit idee heb ik ondertussen al laten varen. Ik denk dat het dan toch iets wordt van een mobiele schuilstal ( of ik mijn geval 2 ) een grote en een kleine. Dus als iemand hier info en tips over heeft die zijn heel erg welkom. Ik heb geen zin om een investering te doen en een boel werk om het zo weg te moeten halen.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:17

Even navragen bij de gemeente en je weet het gauw genoeg.

Voor schuilmogelijkheden kun je ook een schutting plaatsen tegen de wind in en eventueel paar bomen.