Boxen bouwen: ervaring stalmatten/roosters/aflopende vloer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prada

Boxen bouwen: ervaring stalmatten/roosters/aflopende vloer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 20:28

Voor het bouwen van nieuwe boxen ben ik zoek naar mensen die ervaring hebben met het laten weglopen van urine d.m.v. stalmatten, aflopend vloer, roosters etc. ( uiteraard eindigend in een giertank).

Veel verhalen gehoord van roosters die verstopt raken tot matten die niet voldoen vocht doorlaten.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren?!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:34

hoi,
wij hebben sinds een paar maanden nieuwe paardenboxen gemaakt. dit ook boven de gierkelder op een aflopende vloer. We hebben beton laten storten en vooraan, onder de voorwand zit een goot. Hierin worden nog gaten geboord zodat de urine weg kan de kelder in. Op de betonvloer liggen rubber matten van Bos Rubber, we hebben een niet vochtdoorlatende mat gekozen zodat het vocht naar de goot loopt. De stallen zijn nu een aantal maanden in gebruik, en ondanks dat het nog niet helemaal klaar is (die gaten moeten nog geboord worden) zijn de stallen vrij droog. We gebruiken gewoon stro als bedekking. De goten zijn inmiddels wel aardig vol gelopen, maar de mat ligt er half overheen, dus we lopen er niet in.
ik kan wel een keer foto's voor je maken als je wilt.
succes!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:34

Ik ben ooit op een stal geweest die de daadwerkelijke stalvloer ca 20/30 cm onder de stalgang hadden liggen. De stalvloer bestond uit betonroosters, volgens mij met worteldoek erop oid. Daarop lag een dikke laag vlas. De urine liep door het vlas naar beneden, door de roosters de gierkelder in. Mensen die daar op stal stonden vertelden dat ze weinig vlas verbruikten, aangezien ze eigenlijk alleen mest weg hoefden te halen. De urine liep zo goed door, dat het eigenlijk niet eens echt in het vlas ging zitten.

Mijn pony heeft een tijdje in een box gestaan met een rooster achterin. Daar lag een smal strookje rubbermat op. Als de vloer wat schuiner had gelopen, was het ideaal geweest. Nu bleef het eigenlijk net iets te nat, onder de mat zelf. De urine kon dus niet goed genoeg weg lopen, waardoor ik uiteindelijk een dun laagje vlas onder het rubbermatje legde, wat natuurlijk niet echt de insteek was.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:36

Stalmatten vind ik best gaan stinken en veel werk om te reinigen. Hebben nu stroroosters speciaal voor paarden, werkt goed maar wel afhankelijk van het strooisel wat je gebruikt. Met stro heel fijn maar bv vlas niet dan valt er veel door de gaten en moet je de deksels eraf halen (beton, loodzwaar).
http://www.swaansbeton.nl/product/28/54 ... berijdbaar

prada

Re: Boxen bouwen: ervaring stalmatten/roosters/aflopende vloer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 20:51

@ Juval, loopt die goot dan af richting gierkelder of blijft het in de goot staan?

@ jobamara, en het stro gaat daar niet tussen zitten? Lijkt me inderdaad niet te doen om die deksel eraf te halen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:56

In de stallen waar mijn paarden nu staan, zaten al rubber matten in. Ik vind het knap waardeloos...

- Elke zomer moet ik hulp vragen om die zware krengen eruit te sjouwen, zodat ik ze af kan spuiten.
-Mijn ene paard plast veel door PPID en dit kunnen de matten niet aan.
-De vloer moet echt voldoende aflopen wil de urine goed doorlopen. Dat doet onze vloer niet en daardoor gaat het flink stinken als ik niet genoeg de ramen en deuren open heb.

Enige voordeel vind is dat kou vanaf de grond moeilijk door de matten heen komt. De paarden kunnen lekker warm liggen in de winter.

Toen mijn paarden nog in pension stonden, hadden ze een box met beton vloer dat voldoende afliep. Dikke laag stro, en dat werkte perfect! Als het dan toch een keertje nat was, dan liet je de vloer drogen terwijl je met paard bezig was, en dan was het zo droog.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:02

Ja ik heb ook matten gezien die op een rechte vloer lagen. Al de urine blijft eronder liggen en gaat erg stinken. Niet echt gezond die ammoniak.

We hebben ze op stro staan dus dankje voor je ervaring.

annebintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:02

Hoi, ik heb op een pensionstal gestaan waar ze een oude koeienstal hadden(met ouderwetse roosters) daarover lagen matten, de vloer liep een beetje schuin waardoor de urine naar de roosters liep. Stal was vrij droog :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:57

Met stro gaat het super, heb nog wel een tip mocht je voor deze kiezen, stuur dan maar een pb. Wat ook nog kan is een gewoon afvoerput, ooit van een spuitplaats stal gemaakt en dat werkte ook verbazend goed

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:04

Wij hebben 1 box met stalmatten op een rooster (koeienstal). Werkt prima!
Wij maken de matten 1x per jaar schoon met hogedrukreiniger.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:48

Ik heb bestrating op zand. Gewoon stroeve straatklinkers. Dat bevalt uitstekend.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:51

Ik heb in mijn stallen een iets aflopende betonnen vloer met achteraan roosters. Op het betonnen deel heb ik speciale dikke stalmatten, die goed dempend zijn voor als ze er op gaan liggen en de urine uitstekend doorlaten, ideaal ! :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:00

prada schreef:
@ Juval, loopt die goot dan af richting gierkelder of blijft het in de goot staan?

@ jobamara, en het stro gaat daar niet tussen zitten? Lijkt me inderdaad niet te doen om die deksel eraf te halen.

nee, de goot is boven de roosters, maar er moeten dus nog gaten in geboord worden zodat de urine ook daadwerkelijk weg kan lopen. op dit moment blijft het in de goot staan. Stank valt me wel mee.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:16

Bedankt voor de reacties!

Ik ben weer een stukje wijzer, er waren wat mensen in mijn omgeving die zeiden dat het vrijwel onmogelijk was om urine goed af te laten voeren. Maar uit jullie reacties maak ik op dat het wel degelijk goed kan en werkt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:18

Advies uit de oude doos: merriestallen de goot achterin, hengsten/ruinenstallen de goot middenin.
Of dat praktisch uitvoerbaar is, laat ik in het midden, maar dat werkt wel het beste.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:12

Wij hebben ze stallen zo:
Afbeelding
Matten lopen iets af richting de goot waardoor de stallen snel weer droog zijn als ze geplast hebben.
Rooster is van hardhout met aan de onderkant gaas zodat er eventueel stro in de stallen kan en hooi niet in de goot beland.
Matten zijn speeltuinmatten omdat de niet heel dik zijn laten ze vocht goed door.
Wel zijn ze eerder aan vervanging toe, maar de paarden staan hier enkel in de winter nachten binnen dus na drie jaar zijn ze nog prima nu.
Twee keer per jaar spuiten we ze schoon met de hogedruk en verder dagelijks goed uitvegen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:17

jobamara schreef:
Wat ook nog kan is een gewoon afvoerput, ooit van een spuitplaats stal gemaakt en dat werkte ook verbazend goed
Zo hebben wij het ook. Afvoerputje in het midden van de stal, vloer ligt iets op afschot. Twee stallen hebben geen putje en ik kan goed het verschil merken in stroverbruik.
Pendrag schreef:
Ik heb bestrating op zand. Gewoon stroeve straatklinkers. Dat bevalt uitstekend.
Lijkt me reuze handig, maar dat mag helaas niet.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:17

Ik heb vochtdoor latende stalmatten in mijn box liggen.
Met aan de voorkant een geul. Het werkte prima, totdat de afvoer verstopt raakte.
De oorzaak is het vlas wat uit de andere boxen de afvoer verstopt.
Iedere dag haal ik de mest eruit en gat er 1 of 2 plakken stro in.
Twee keer in de week gaat er een emmer water met een beetje zeep overheen.
Daardoor had ik nooit last van stank.
Nadeel is wel dat ze mega zwaar zijn. En ik haal ze 1 maal per jaar uit de box om alles schoon te spuiten.