Zadelkast op pension stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Zadelkast op pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:22

Ik ben bezig met t ontwerpen van zadelkasten voor op een (deels) pension stal. 15 kasten in een al bestaande (en verwarmde) zadelkamer.

Eerst was het gewoon een zadelkamer waar iedereen een zadel- en hoofdstelsteun had en een kleine kast. Nu moeten dit dus grote afsluitbare kasten worden, vanwege stelen en "lenen".

Ik heb de ruimte etc. Maar ben wel benieuwd wat jullie graag in een kast op een pension stal kwijt willen kunnen. Dekens kunnen in principe in de zadelkamer opgehangen worden.

Ben benieuwd. :)

Miranda95

Re: Zadelkast op pension stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:25

Zadel, Hoofdstel, poestspullen, halster + touw, dekjes en van allerlei potjes
je cap, schoenen, eventueel zweep en spoortjes en chaps

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:29

zorg ervoor dat de kastjes diep genoeg zijn, dieper dan standaard.
want als je je hoofdstel aan de deur wil hangen komt die meestal klem te zitten tussen zadel en deur.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:30

zadels hoofdstel halster dekjes laarzen poetskist cap zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:32

Mijn zadelkast ziet er zo uit, ik vind hem ideaal:

1 deel voor zadel, poetsbak, laarzen, hoofdstel, halster,... (genoeg haken zijn belangrijk)

en het andere deel met schabben --> ideaal om dekens op te leggen, ledervet, koekjes, verzorgproducten,...

bovenaan over heel de lengte één grote plank om dekjes etc. op te leggen.

Dekens hangen wij idd ook ergens anders op. Maar het is wel fijn om je collectie schone dekens ook kwijt te kunnen in je kast (hoe minder paardenspullen thuis hoe beter!)

Ikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:33

Leuke opdracht. Als er de ruimte voor is zou ik die zeker benutten. Naar mijn mening moet de kast ruimte bieden voor iig een dressing & springzadel. Twee hoofdstellen, halter, longeersingel, diverse extra leerstukken (zoals martingaal, longgerlijn), poestspullen, paarden ehbo doos, doos met aanvullende flesjes (antiklit, vliegenspray etc) iig 1 cap, rijlaarzen, set reserve kleding, dekjes en ruimte voor dekens.daarnaast nog een uithangruimte voor peesbeschermers En springschoenen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:39

Oeh dat worden vrij grote kasten :o
Belangrijk vind ik dat er een longeerzweep inpast. Dus de kast moet hoog genoeg zijn. De zadelsteun moet vrij hoog zijn zodat je er nog een volle zak biks onder kan zetten zonder dat die echt in de weg staat.
Een breed zadel moet er relatief makkelijk inpassen (5-10 cm ruimte over aan beide kanten) zonder dat de zweetbladen/stijgbeugels blijven haken. De kast moet volledig afgesloten zijn ivm met muizen en ratten. Niets zo irritant als aangevreten spullen en biks. Verder vind ik het fijn als er op zn minst 2 maar het liefst 3 haken voor hoofdstellen, halsters, longeerlijnen en cap zijn.
Ook is het handig als er bovenin een plank is waar dekens/dekjes kunnen liggen. En een kleiner apart deel met planken voor kleinere spullen zoals peesbeschermers, flessen, zalfjes, sporen, leeronderhoud en poetspullen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:45

Ik zou kijken naar de ruimte en zo groot mogelijk de kasten maken. Buiten dat mensen het als een grote plus zien, heb je ook veel minder losse rommel. Ik ben verwend met mijn paardjes aan huis en kasten van 1.20 x 1.20 x 2.40 := da's wat overdreven, maar een hoge kast is knap handig!
Kasten tot het plafond zorgt ervoor dat er niks op ligt, en mensen dingen als schone dekens bovenaan kunnen leggen, trapje van ikea in de kamer en spullen die niet zo vaak gebruikt worden lekker bovenaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:52

Ik heb een westernzadel en dus ook een grote pad, en kan dat in de standaardkasten niet kwijt. En als het al lukt bij een grote kast, past daar meestal niet veel meer bij...
Iets om rekening mee te houden. :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:04

TurdusMerula schreef:
Ik heb een westernzadel en dus ook een grote pad, en kan dat in de standaardkasten niet kwijt. En als het al lukt bij een grote kast, past daar meestal niet veel meer bij...
Iets om rekening mee te houden. :)

Dit. Dit is een reden waarom wij steeds onze eigen [loeizware] kast moeten verslepen als we gaan verhuizen, je weet gewoon dat een westernzadel niet in een standaard kast gaat passen.

Dat gezegd hebbende vind ik wat hierboven genoemd wordt wel handig: dat er onder je zadel nog een zak voer kan staan. Er is niet overal plek voor tonnetjes voer, en dan loop je ook weer het risico op jatten..
Inderdaad genoeg haken voor halsters/touwen/hoofdstellen. Maar pas op dat deze haken niet het zadel kunnen beschadigen, of op zo'n onhandige plek aan de deur zitten dat je er je hoofd aan stoot als je bukt/opstaat.

Planken zijn inderdaad prettig voor potjes/zalfjes. Het is fijn als er een standaardmaat plastic kratje op een plank past.

Wij hebben sinds kort een extra kast [omdat we 2 stallen huren] en naast onze eigen kast is die extra kast inderdaad zo'n standaard met grote ruimte voor zadel enz, aan de andere kant plankjes, en bovenin een plank over de volle breedte. Dat is inderdaad een prettige indeling!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:56

Hier vind je ook wat inspiratie: [VSW] Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?
zijn niet alleen kasten waar men van droomt, maar ook eigen kasten.

Dekens kunnen opgehangen worden zeg je. Wij hadden daar echt wel problemen mee op de vorige stal. We moesten 2 rekken delen met een 8 tal mensen. Er was dus voor iedereen minstens 1 houder. Maar dan had je natuurlijk iemand die en een zweetdeken wou ophangen, en een winterdeken en...
Ik zou het wel fijn vinden moest er toch een plank voor dekens zijn. Zeker als men zweetdekens, uitrijdekens ed. gebruikt.
Ook hadden we daar ongeveer een hoogte van 120. waarvan 40cm een vak was. we hadden dus 1 vakje voor dekjes, dekens,... bij een gepropt en dan beneden onder het zadel konden we poetsbox en wat ander materiaal kwijt. Maar dat was echt te weinig. Bij aanschaf van een 2e zadel kregen we 2 kasten. Maar ook dat was eigenlijk maar net ruim genoeg.

Voor mij is een brede kast echt fijn. Ik heb nu 80cm geloof ik, en dat is net fijn om zadel zonder moeite de kast in te krijgen terwijl er nog wat spullen langs de kant liggen. Wij hebben dan nog 1plank voor dekjes en 1 voor dekens. Ik heb 2 zadelsteunen in mijn kast en op de bodem zet ik dan mijn laarzen, poetsbox, kist met longeerspullen. Al mis ik wel een optie om nog wat verzorgingsproducten kwijt te kunnen. Daar hebben wij een andere kast voor. Overigens hebben we wel onze eigen kasten en plaats genoeg.

Maar voor mij zou dus 2 leggers minumum zijn, en een degelijke breeddte om beschadigingen aan zadel te voorkomen.