Ervaringen met supplementen/voer tbv spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:39

Zep schreef:
Fitzroy: het is niet per defenitie zo dat een duur supplement beter is. Het enige is dat een gerenommeerd merk wat betere garantie is dat er ook daadwerkelijk in zit wat er op staat, en dat er niet allerhande rotzooi bij in zit.


Nee, ik zeg ook niet dat het beter is, ik vind alleen dat je voor een product van 1 euro per zakje wel wat resultaat mag verwachten. En dat weerhoudt mij ook gelijk van het aanschaffen van zulke dure supplementen. Wie garandeert me dat het werkelijk helpt?

Overigens zou ik bij jonge paarden alleen iets doen met supplementen of anabolen als daar medische indicatie voor is, zoals bv. bij patella fixatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:46

Sorry Sjuimpje
Ik had eerst altijd bewondering voor je manier van rijden.
Maar het laatste jaar is dat flink verminderd.

Je zegt steeds dat je onder goede begeliding traint.
En dat geloof ik best.
Maar elke keer lees ik bij die dingen van trainen, dingen van prestatie die moeten.
Vraag me af of er word gekeken of het ook kan.

Een jong erg groot paard is meestal wat slungelig en niet sterk.
Train gewoon zonder veel poespas en laat de rotzooi weg.

Of verkoop hem en koop er 1 die het wel al kan als jezelf daar de ambitie voor hebt.

Ik zal nu vast een hoop bokkers op mijn nek krijgen, nou jammer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:14

Grappig dat je dat zegt Kawa, want ik vind Sjuimpje bijna te weinig willen van en met haar jonge paard. Haha! Paarden zijn gemaakt om te werken, ik denk dat Sjuimpje (en ik zelf bijv ook) gewoon een andere doelstelling heeft. Ik denk dus niet dat Triumph er 8 jaar over zou moeten doen om in het Z te komen.

Ik vind in het algemeen mensen vaak heel laks met jonge paarden. Aan de ene kant is het natuurlijk heel goed om ze te laten groeien, aan de andere kant zul je ook een jong paard moeten trainen, want dingen worden uit zichzelf niet beter. Ik heb hele normale jonge paarden onder goede gerichte training zien veranderen in echt fenomenale piaffe/passage-wonders. Daar waren ze met wat meer rust dus echt never nooit gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:17

Zep schreef:
Grappig dat je dat zegt Kawa, want ik vind Sjuimpje bijna te weinig willen van en met haar jonge paard. Haha! Paarden zijn gemaakt om te werken, ik denk dat Sjuimpje (en ik zelf bijv ook) gewoon een andere doelstelling heeft. Ik denk dus niet dat Triumph er 8 jaar over zou moeten doen om in het Z te komen.

Ik vind in het algemeen mensen vaak heel laks met jonge paarden. Aan de ene kant is het natuurlijk heel goed om ze te laten groeien, aan de andere kant zul je ook een jong paard moeten trainen, want dingen worden uit zichzelf niet beter. Ik heb hele normale jonge paarden onder goede gerichte training zien veranderen in echt fenomenale piaffe/passage-wonders. Daar waren ze met wat meer rust dus echt never nooit gekomen.


Koste wat kost dus een nivo proberen te bereiken, het doel heiligt de middelen en weer een paard met 7 bij het slachthuis.

Wees eerlijk tegenover dat paard en doe gewoon rustig aan! Al die rotzooi is nergens voor nodig. Gewoon goed paardrijden en normaal opbouwen.

Dit soort troepjes wordt overigens bij veel meer dressuurprikkers gebruikt dan bij springpaarden. Enig idee waarom?

Of zal het komen dat de dressuurprikkers veel meer ego gericht zijn dan springers?

Verder ben ik het volledig met Kawa eens, ik wordt er ook wat misselijk van, van dit soort berichten.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:23

dressuurprikkers zijn daar volgens mij wel meer mee bezig dan springruiters.....
Die spieren komen vanzelf wel!!! Misschien anabolen geven? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:29

Als je een jong paard te weinig belast zul je hem op latere leeftijd ook nooit kunnen belasten, dat is wat ik probeerde te zeggen. En dan moet zo'n dier ineens als een gek aan het werk "want nou is ie al 7 en nou moet er een keer wat gebeuren" en dan is ie dus binnen een half jaar kapot. Dat zie je o zo vaak gebeuren...

Het ligt er gewoon aan waar je eigen prioriteiten liggen. Er wordt hier op bokt altijd net gedaan of je niet om je paarden geeft als je een beetje prestatiegericht bent, en dat vind ik zo'n flauwekul!

Als Triumph van mij was geweest had ie nu al een hele hoop meer werk te verstouwen gehad dan hij bij Sjuimpje gehad heeft. Ik vind het dus nog wel meevallen met de misselijkmakendheid van hoe Sjuimpje haar paarden traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:32

Zep schreef:
Als je een jong paard te weinig belast zul je hem op latere leeftijd ook nooit kunnen belasten, dat is wat ik probeerde te zeggen. En dan moet zo'n dier ineens als een gek aan het werk "want nou is ie al 7 en nou moet er een keer wat gebeuren" en dan is ie dus binnen een half jaar kapot. Dat zie je o zo vaak gebeuren...

Het ligt er gewoon aan waar je eigen prioriteiten liggen. Er wordt hier op bokt altijd net gedaan of je niet om je paarden geeft als je een beetje prestatiegericht bent, en dat vind ik zo'n flauwekul!

Als Triumph van mij was geweest had ie nu al een hele hoop meer werk te verstouwen gehad dan hij bij Sjuimpje gehad heeft. Ik vind het dus nog wel meevallen met de misselijkmakendheid van hoe Sjuimpje haar paarden traint.



Discussie is niet mogelijk op het moment dat jij ons afdoet als pennymeisjes en je jezelf boven ons plaatst.

Dus helaas..........ik vind zeker dat een jong paard prestatiegericht getraind moet worden. Maar ik vind niet dat als de spieren er niet snel genoeg opkomen naar je zin dat je er gelijk met voerdertroepjes mee moet beginnen.

Overigens valllen dit soort dingen mij helemaal op bij de Gooische dressuurruiters, dit zie je veel minder bij de gewone boeren rijverenigingen.........waarbij de mensen vaak heel wat meer gepresteerd hebben. Die rijden gewoon.

Uitzonderingen bevestigigen uiteraard de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:34

Laat ik ff zeggen dat ik helemaal niks heb tegen prestatie gericht rijden, ook niet bij een jong paard.
Maar kijk en luister wel wat je paard je aangeeft.
Ga daar aub geen troep tegenaan gooien omdat je een paard hebt wat iets later aan het werk gezet kan worden.
Sommige paarden zijn nu eenmaal eerder klaar voor echt werk dan andere.
Als je dat blijft zien is er niks mis, verlies je dat uit het oog, dan ben je geen paard waard.

En diegene die schoen past, trekt hem aan bij bovenstaand stukje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:42

Ik vind gewoon dat er een beetje flauw gereageerd wordt. Sjuimpje vraagt hier naar de ervaringen van mensen met supplementen, omdat ze zelf al een beetje twijfelt aan het effect gezien het feit dat een paard na een paar maanden training vanzelf ook wel opknapt, er komt in het topic naar voren dat die dingen eigenlijk niet werken tenzij je iets pakt van anabolen oid, en nu wordt er een beetje gedaan of Sjuimpje haar paard dus maar lekker gaat zitten volspuiten. Dat is natuurlijk gel.ul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:44

Zep schreef:
Ik vind gewoon dat er een beetje flauw gereageerd wordt. Sjuimpje vraagt hier naar de ervaringen van mensen met supplementen, omdat ze zelf al een beetje twijfelt aan het effect gezien het feit dat een paard na een paar maanden training vanzelf ook wel opknapt, er komt in het topic naar voren dat die dingen eigenlijk niet werken tenzij je iets pakt van anabolen oid, en nu wordt er een beetje gedaan of Sjuimpje haar paard dus maar lekker gaat zitten volspuiten. Dat is natuurlijk gel.ul!



Ik hoop dat het gelul is, dan ben ik weer blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:46

En ik ook

Maar het idee hebben vind ik al vrij eng.

Een paard dat het in zich heeft op 6 jarige leeftijd Z hebben is niet zo bijzonder, genoeg mensen die dat gedaan hebben zonder wat dan ook.

Ook de mensen die zeggen, ik laat hem nog uit groeien en kijken een jaar later weer.
Die zie je vaak diegene die te vroeg zijn begonnen uiteindelijk ruimschoots inhalen.
Denk dat je je daar meer op moet richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:49

Ik denk dus dat je een paard niet teveel alleen maar moet laten groeien, omdat ie daar niet zoveel sterker van wordt. Het totaaltraject blijft ongeveer gelijk namelijk. Een paard waar je dus later mee begint kun je vaak niet sneller mee. (uitzonderingen daargelaten) Ook zie je vaak dat paarden die pas later doorgereden worden dingen moeilijker oppakken dan paarden die op jonge leeftijd dat werk al eens aangeraakt hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:53

Beetje vreemde insinuaties worden hier gedaan.
Isinuaties van Pipo, die vorig jaar tegen andere vertelden dat ik vooral mijn paard niet moest overnemen (toen ik er net 15 keer opgezeten had) en nu met dit soort onzin komt terwijl ze notabene zelf met een 2,5 jarige aan de slag gaat, op een stal waar je met een hengst beperkt bent in het losgooien...

Insinuaties van Kawa, die me nog nooit heeft zien rijden, die het heeft over presteren moeten, terwijl ik het helemaal niet over moeten heb, lees;
Sjuimpje schreef:
Toch wil ik eens kijken of ik hem daar ook op een andere manier mee kan helpen.

Zoals je ziet heb ik het dus duidelijk over kunnen.

Als ik nou wel eens een kapot paard zou hebben gehad wat te wijten zou zijn aan training of voeren hadden jullie helemaal gelijk,
maar tot dusver (*afkloppen*) heb ik nog nooit een geblesseerd paard gehad.



Back on topic;
het is niet de bedoeling om er binnen no time een bonk spieren op te willen leggen, ik wil kijken of ik op een gezonde manier, het werk wat hij nu krijgt makkelijker voor hem kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:19

Sjuimpje schreef:
Beetje vreemde insinuaties worden hier gedaan.
Isinuaties van Pipo, die vorig jaar tegen andere vertelden dat ik vooral mijn paard niet moest overnemen (toen ik er net 15 keer opgezeten had) en nu met dit soort onzin komt terwijl ze notabene zelf met een 2,5 jarige aan de slag gaat, op een stal waar je met een hengst beperkt bent in het losgooien...
.


Je bent duidelijk niet op de hoogte. De stal heeft een stapmolen, een paddock, weidegang, longeermogelijkheden............dus het dier komt er dagelijks 2 keer uit. En niet keihard aan het werk, gewoon rustig opbouwend. Ik kijk wat hij aankan. HIj is trouwens op een maand na geen drie jaar oud. Dus twee en een half is een beetje overdreven.

Verder weet ik even niet waar je het overhebt met insinuaties dat jij je paard niet moet overnemen. Ik neem aan dat je bedoelt dat ik heb gezegd dat je rustig aan moet doen? Dan vindt ik nog steeds dus.........

Zolang je die supplementen niet gebruikt om dikke spierkappen er op te krijgen is het mij best. Het is mij sowieso best, want het is mijn paard niet. Daarnaast vind ik het gewoon linke soep omdat de pezen en banden heel wat langer de tijd moeten hebben om sterk te worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-04 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:23

De zin die je van je zelf quote, Sjuimpje, is de reden dat ik mijn eerste stukje schreef. Om je wat info te geven over hoe je een paard op verantwoorde manier kán helpen. In mijn ogen is dat door simpelweg te zorgen dat alle benodigde stoffen aanwezig zijn in het voer, zodat het paard door de juiste training van zelf de juiste spieropbouw krijgt.
Vervolgens schrijf je dat je paard in twee weken tijd al veel meer conditie heeft opgebouwd, dan komen bij mij ook vraagtekens boven. Kennelijk wil je het dus nog sneller, anders zou je niet nadenken over het gebruik van supplementen. Vanuit dat oogpunt kan ik reacties van Pipo e.a. begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:36

Volgens mij heeft Sjuimpje het duidelijk over uithoudingsvermogen en niet over sterker worden. Daar zit toch nog wel verschil in. Ik vind het dus nogal een hoop drukte om niks om eerlijk te zijn.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:46

Volgens mij had ze het wel over spieropbouw. Maar als het om uithoudingsvermogen gaat..... dagelijks 1 schepje foenegriek.
Foenegriek is vooral bekend vanwege gunstige invloed op de luchtwegen, maar het bevat ook vit E en werkt gunstig op de spijsvertering en dus afvoer van afvalstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:47

Zep schreef:
Volgens mij heeft Sjuimpje het duidelijk over uithoudingsvermogen en niet over sterker worden. Daar zit toch nog wel verschil in. Ik vind het dus nogal een hoop drukte om niks om eerlijk te zijn.


Volgens mij niet Zep, volgens mij ging het om het onderstaande, en dat is nogal wat anders dan uithoudingsvermogen.

Sjuimpje schreef:
Ik ben sinds anderhalve week weer bezig met mijn jonge paard,
Hij is nu bijna 1.75 en goed 3,5 jaar. Hij is vorig jaar ook alleen goed zadelmak gemaakt en heeft daarna een half jaar stilgestaan, zeker gezien zijn stokmaat is het logisch dat hij nog slap is.
Op zich bouwt het wel snel op; nu na anderhalve week ligt zijn ruggengraat alweer netjes verzonken tussen 2 spierpartijen die lekker zacht aanvoelen en waarop hij niet reageert als je hem daar stevig roskamt o.i.d.
Maar met name in het sluiten merk ik dat hij het gewoon nog slecht kan verwerken, ik weet ook dat dit natuurlijk een kwestie van tijd is, en dan dit met gerichte training snel verbetert.
Toch wil ik eens kijken of ik hem daar ook op een andere manier mee kan helpen.


Volgens mij gaat het hier om.[/quote]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-04 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:48

In eerste instantie had ze het ook over dat hij nog niet sterk genoeg was om wat meer te sluiten.
Bovendien zijn uithoudingsvermogen en sterker worden wel erg hecht aan elkaar verbonden, onafscheidelijk zou ik zeggen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:50

Het ging mij hier om:

Sjuimpje schreef:
Gister heb ik een half uur intensief les met hem gehad en dat hield hij nu al beter vol als vorige week, was hij vorige week na zo'n 20 minuten echt wel opgebrand, dat gevoel heb ik nu niet gehad.


dit gaat over uithoudingsvermogen dat heel snel bijtrekt, niet over spieropbouw (waar de oorspronkelijke vraag mbt een supplement wel over ging)

Uithoudingsvermogen en kracht zijn wel 2 verschillende aspecten. Je training is in principe op beide aspecten gericht, maar je kunt zeer gericht aan kracht werken zonder veel aan uithoudingsvermogen te doen en v.v. Die bewering gaat dus niet helemaal op Aimee.

Waar ik me een beetje aan stoor zijn de insinuaties die hier volkomen onterecht gedaan worden. Ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat Sjuimpje het beste voor heeft met haar paarden.

Kawa: jouw opmerking over dat je er dan maar 1 moet kopen die het allemaal al kan als je je niet in kunt houden vind ik dus eigenlijk nergens over gaan. Die ene die het allemaal al kan heeft het toch ook ooit moeten leren?

Ik begrijp niet hoe jullie verwachten dat een paard van zeer weinig werk beter kan worden. En verwachten jullie dan dat je een 6-jarige die nog amper wat gedaan heeft maar zo eventjes oppakt en dat dat dan geen kwaad kan? Want volgens mij gaat het daar dus bij de meeste paarden mis, dat ze het werk te ongelijk te verduren krijgen. Dan zijn ze te slap en gaan ze binnen no time naar de kloten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-04 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:53

Je schrijft het zelf al Zep: oorspronkelijke vraag.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:53

Sjuimpje schreef:
Ik ben sinds anderhalve week weer bezig met mijn jonge paard,
Hij is nu bijna 1.75 en goed 3,5 jaar. Hij is vorig jaar ook alleen goed zadelmak gemaakt en heeft daarna een half jaar stilgestaan, zeker gezien zijn stokmaat is het logisch dat hij nog slap is.
Op zich bouwt het wel snel op; nu na anderhalve week ligt zijn ruggengraat alweer netjes verzonken tussen 2 spierpartijen die lekker zacht aanvoelen en waarop hij niet reageert als je hem daar stevig roskamt o.i.d.
Maar met name in het sluiten merk ik dat hij het gewoon nog slecht kan verwerken, ik weet ook dat dit natuurlijk een kwestie van tijd is, en dan dit met gerichte training snel verbetert.
Toch wil ik eens kijken of ik hem daar ook op een andere manier mee kan helpen.


Volgens mij gaat het hier om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:57

Zep schreef:

Ik begrijp niet hoe jullie verwachten dat een paard van zeer weinig werk beter kan worden. En verwachten jullie dan dat je een 6-jarige die nog amper wat gedaan heeft maar zo eventjes oppakt en dat dat dan geen kwaad kan? Want volgens mij gaat het daar dus bij de meeste paarden mis, dat ze het werk te ongelijk te verduren krijgen. Dan zijn ze te slap en gaan ze binnen no time naar de stinkmoddern


En waar staat dat wij dat verwachten dan Zep? Helemaal nergens!

Alleen jij neemt dan aan. Volgens mij zijn wij alleen fel hier om met supplementen te gaan klooien.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:59

Zep schreef:
Uithoudingsvermogen en kracht zijn wel 2 verschillende aspecten. Je training is in principe op beide aspecten gericht, maar je kunt zeer gericht aan kracht werken zonder veel aan uithoudingsvermogen te doen en v.v. Die bewering gaat dus niet helemaal op Aimee.


Het uithoudingsvermogen van een spier bepaald anders wel de kracht die hij kan leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:07

Nou Pipo, die indruk die wek je dus. En daar word ik een beetje moe van.