Stalprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

Stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:14

Ik heb sinds een week een nieuw paard.
Het is een grote 10 jarige ruin.
Hij is erg braaf en cool.
Hij heeft alleen een groot probleem met de stal in en uitlopen.
Hij stormt nml naar buiten en binnen. Hij deed dit ook al bij de vorige eigenaresse.
Waarschijnlijk is hij bang zich te stoten wat waarschijnlijk vroeger ook is gebeurt.
Wat ik nu met hem oefen is rustig naar de deur lopen en stil laten staan vlak voor de opening. Dan laat ik hem zelf naar binnenlopen. Je kan er niet vooraan lopen want hij loopt je ondersteboven.
Probleem is dat wij als pensionklanten meehelpen met het binnenzetten van de paarden die in de paddock staan.
Er staan per dag 3 mensen op die afwisselend binnenzetten. Hij komt dus veel in handen door verschillende mensen
Ze weten allemaal dat ze hem binnen moeten zetten op de manier zoals ik oefen.
Alleen ben ik er niet bij en weet niet of het daadwerkelijk ook zo gebeurt en de één heeft ook wat meer gevoel met paarden dan de ander. :)
Dus wie heeft dit probleem ook (gehad) en wie heeft wat tips voor mij?

Utixo

Re: Stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:09

Achteruit erin zetten. Ik weet niet hoeveel paarden er binnen gezet moeten worden, maar als het er meerdere zijn kan ik me voorstellen dat niet iedereen tijd heeft om het rustig te doen.

Sowieso, bij jouw manier blijf je angst houden. Hij zal toch moeten leren normaal mee te lopen, en niet over je heen te denderen. Dat is echt een no go.

Een keer een middagje ervoor uittrekken, en ga maar vooruit/achteruit. Steeds een stapje naar voren, en weer een stapje naar achter. Als hij het ook maat in zijn kop haalt om over je heen te denderen geef je hem maar een flink op zijn donder. Bang zijn is prima, kan aan gewerkt worden, maar je blijft op de baas letten. Punt. Op een gegeven moment wordt dat erin rennen ook ingeprent gedrag, en heeft het niets meer met angdt te maken.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:28

Even voor de duidelijkheid: ik ga hem niet op zn kop geven.
Wat denk je wat er gebeurt als ik dat doe halverwege de deuropening...? Dan maak je naar mijn idee de angst alleen maar groter.

Eruit gaat beter dan erin.
Ik kan hem toch leren rustig erin te lopen terwijl ik buiten de stal blijf staan. Grondwerk.
Ik wil vooral graag dat hij rustig naar binnen loopt ivm met uitglijgevaar door zn ijzers.

Achteruit erin is inderdaad een optie wat ik ook in mijn hoofd had.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:37

Duidelijkheid is een must in deze situatie. Ookal is mijn paard nog zo bang hij mag niet over mij heen denderen. Wees zelf kalm en zet hem gewoon terug.
Hij moet wachten op jou niet andersom.

Misschien eerst eens oefenen met onder andere dingen doorlopen bij kleine doorgangen en dan dit steeds lager maken, maar oefenen in een open omheinde ruimte zoals een bak.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:55

Hij luistert prima en ik kan hem netjes stilzetten.
Zodra zijn hoofd door de deuropening is schiet hij vooruit. In de stal is hij direct rustig en begint te eten.

Hij heeft verder geen moeite met krappe dingen.
Ik kan hem alleen trailer laden, loopt ook prima de poetsplaats op, enz
Paard is goed opgevoed en erg braaf. Alleen de stal is een probleem.
Kijk, als ik de enige was die hem erin en uit moest halen dan zou ik het niet zo erg vinden, maar aangezien er meerdere mensen hem op stal moeten zetten wil ik dit goed hebben.

Mijn vorige paard heeft dit ook een tijd gehad, waarschijnlijk haar heup oid gestoten.
Dat was op een gegeven moment over nadat ik elke dag heb geoefend. Op dezelfde manier als dat ik nu met mijn nieuwe paard doe.

Ik begin toch te vermoeden dat dit aangeleerd gedrag is.
Ben wel benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt met hun paard :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:21

En er eens een paar uur voor uittrekken om hem er steeds weer in en uit te laten lopen (op dezelfde manier als je nu doet, dus niet door er zelf voor te lopen)? Net zolang totdat ie denkt: "Ja, nou weet ik het wel hoor, het is maar een deuropening :O " en er dus ontspannen en rustig in- en uitloopt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:29

Herhalen, herhalen en nogs eens herhalen. Is de trailer hoger dan hem of de doorgang zo laag dat zijn hoofd er tegenaan zou kunnen komen, of is hij bang dat dit kan gebeuren.

Dit moet je gewoon meerdere dagen per week en als de tijd er is meerdere korte sessies per dag gaan doen. Hij moet netjes rustig door de doorgang.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:08

alice0cullen schreef:
Herhalen, herhalen en nogs eens herhalen. Is de trailer hoger dan hem of de doorgang zo laag dat zijn hoofd er tegenaan zou kunnen komen, of is hij bang dat dit kan gebeuren.

Dit moet je gewoon meerdere dagen per week en als de tijd er is meerdere korte sessies per dag gaan doen. Hij moet netjes rustig door de doorgang.

De stallen staan in een schuur en hebben alleen onderdeuren. Denk dat het aan de breedte van de doorgang ligt.
Ik ga iig elke dag even aan de gang.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:11

Hoe reageert hij als je de deur van de ingang (bij de poetsplaats) half dicht doet? Die deur is wat gunstiger om te oefenen dan zijn stal in verband met de ruimte.

Mijn paard heeft hetzelfde maar dan bij de ingang van weides met tikkend stroomdraad. Daar werk ik aan door haar er heel vaak, twee stapjes vooruit, stapje achteruit, stapje vooruit, etc. door te laten lopen en daarbij dan de grens op te zoeken en uitgebreid te belonen als ze daar stil blijft staan en rustig is. Op haar donder krijgt ze overigens wel als ze besluit een sprong voorwaarts te nemen. Juist omdat ze, wanneer ze bang is, ontzettend in mijn ruimte kruipt.

Hierbij is het wel belangrijk om stapje voorwaarts, en weer achterwaarts eerst zonder obstakels te oefenen, je paard moet namelijk wel begrijpen dat hij niet in 1x naar je toe moet lopen en moet achterwaars kunnen zonder dat jij mee loopt. Controle dus.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:32

Misschien eens oefenen met staanders en balken in de bak en die krap bij elkaar zetten kun je toch ff testen waar het probleem zit. Bij die van ons heeft het enorm geholpen. Overgegaan naar dranghekken, toen met zeil dichtgemaakt en toen een balk over gehangen en opnieuw gaan oefenen.

Binnen twee weken is er een lampje gaan branden en nooit meer een probleem gehad.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:36

Er zit geen deur voor de poetsplaats.
Het is een ruimte waar 2 paarden kunnen staan. ijzeren palen met horizontale ijzeren balken. Daar loop je in en dan draai je het paard om en kan je hem vastmaken.
Links op de foto
Afbeelding

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:39

Ik heb al gemerkt dat hij niet rent bij andere nauwe doorgangen zoals poetsplaats, trailer, deur van de binnenbak

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:40

liss schreef:
Er zit geen deur voor de poetsplaats.
Het is een ruimte waar 2 paarden kunnen staan. ijzeren palen met horizontale ijzeren balken. Daar loop je in en dan draai je het paard om en kan je hem vastmaken.
Links op de foto
[ [url=m/gpud9b.png]Afbeelding[/url] ]

Die deur waar je bij het maken van de foto met je rug naartoe stond, als je één van de twee delen van die deur dicht doet, reageert hij dan? En hoe ver kan die deur dan dicht?

Sta bij je op stal

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:43

Dat zijn 2 deuren. Die moeten allebei open want met één dicht is dat te smal voor een paard. Iedereen doet altijd beide deuren open omdat de kans zeer groot is dat het paard de heupen stoot en dat wil je niet. :)
Maar daar gaat hij gewoon doorheen

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:44

Oh echt?! Ken geen tomaat op stal :D

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:59

Het is ook maar een klein tomaatje! :D ben van de kreupele.

Volgens mij is één deur alsnog breder dan zijn staldeur, vandaar dat ik daar suggereerde om te oefenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 01:18

liss schreef:
Ik heb al gemerkt dat hij niet rent bij andere nauwe doorgangen zoals poetsplaats, trailer, deur van de binnenbak

Enige keer dat ik korte tijd last had met pony die box in wilde vliegen was dat op een stal waar de brokken al in de bak lagen als ze 's avonds op stal kwamen. Is dit dus angst of gewoon lomp want lekkers loopt anders weg.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:27

Tomaatje schreef:
Het is ook maar een klein tomaatje! :D ben van de kreupele.

Volgens mij is één deur alsnog breder dan zijn staldeur, vandaar dat ik daar suggereerde om te oefenen.

Hoi! :)

tamary schreef:
liss schreef:

Enige keer dat ik korte tijd last had met pony die box in wilde vliegen was dat op een stal waar de brokken al in de bak lagen als ze 's avonds op stal kwamen. Is dit dus angst of gewoon lomp want lekkers loopt anders weg.

Heeft in zijn geval niks met brok te maken want hij doet het niet alleen bij erin lopen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:40

Tja en toch zou ik streng zijn. Bang zijn mag maar in je persoonlijke ruimte komen dus echt niet. Ik zou hem zodra hij doordendert direct mopperend stop zetten, achterwaarts de stal uit laten lopen en nogmaals de stal laten in gaan. Net zo lang tot hij normaal de stal in is gelopen en dan pas eten geven of een beloning geven. Dit is gewoon link gedrag! Punt is wel dat je voorlopig het binnenzetten dan wel zelf moet doen of door iemand die het echt zo aanpakt als jij dat doet omdat het staat en valt met consequent gedrag.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:48

Ik snap dat je bang bent dat hij nog angstiger wordt als je hem op zijn kop geeft, maar daar moet je je echt even overheen zetten. Hij zal moeten weten dat als hij schrikt, hij toch op moet letten. Ik ben hier zelf flink de fout mee ingegaan dit weekend, was niet snel genoeg, en ben onder de voet gelopen. Mijn halve oor ligt eraf, en dan ben ik nog eeg goed weggekomen. Zorg dat dit niet gebeurt, zorg dat hij respect heeft voor je.