Wat te doen tegen blubber, en welk soort zand voor paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Wat te doen tegen blubber, en welk soort zand voor paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:44

Hoi bokkers, ik zit met 2 vragen haha.. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik huur een stuk land, met een paddock en stallen. Onder de paddock ligt een worteldoek, waardoor deze écht fijn droog blijft. Wel word het op de plekken waar de paddock lager ligt nu wat blubberiger. Dus ik wil er graag een paar kuub zand bij gooien. Nu vraag ik me echt af, of er verschil gaat zijn tussen de soorten zand die je erop kan gooien? Ik heb het nagevraagd maar de man waarvan ik het huur weet ook niet welk soort zand er ligt. Het is heel zacht wanneer het droog is, en wanneer het heeft geregend word het hard, een soort strandachtig zand.. Ik wil het graag ophogen(is ook echt nodig) maar als ik het doe wil ik het goed doen, het kost toch wel geld, heeft iemand een idee welk zand je het best kan gebruiken voor je paddock en welk absoluut niet? Of maakt het geen bal uit?

En dan vraag nummer 2..
Vanuit de paddock heb ik een pad afgezet waardoor ze wanneer ze op de achterste weide staan nogsteeds naar voren kunnen lopen naar stal. Het is een vrij breed pad, het was gewoon weiland en het blijft goed netjes op de voorkant na. Ik kan er helaas geen volledig zandpad van maken, want het is nogsteeds een weiland dat ik huur. De voorkant tussen de paddock en de weide is dus erg nat, blubberig, je zakt er doorheen. Wat kan ik hier aan doen? Is er iets wat ik over die blubber heen kan gooien/leggen waardoor het de hele winter begaanbaar blijft? Ik hoor vaak de tip om er stro overheen te gooien, maar word dat niet een enorm zooitje/lelijk gezicht? Zand eroverheen gooien, dan krijg je denk ik na een tijd hetzelfde probleem weer. Hier ligt namelijk geen worteldoek onder. Ook heb ik ''kokovezels'' voorbij horen komen maar ik heb hier geen verstand van.. Please, help me hihi. Ik ben een leek hierin maar wil wel graag van dit blubber stukje af.

Ik heb geen goede foto, dus heb maar ingezoomd op een random foto die ik ooit heb gemaakt. Hier valt het nog mee, het is nu en na regenbuien een stuk erger.. Ik heb ook al 2 verschillende ingangen voor de 1e wei, maar willen ze naar de achterste of middelste dan moeten ze toch door deze doorgang..
Afbeelding

Kermis

Re: Wat te doen tegen blubber, en welk soort zand voor paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:49

Je zou dat stukje kunnen betegelen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:08

Ik denk dat dit een veel voorkomend probleem is bij mensen die hun paard in de winter veel op de weide hebben. Ik ben zelf ook niet anders gewend dan dat er modder ligt in de doorgang.
Heb al van alles geprobeerd, zand, mest etc. Niets helpt want ze zakken daar net zo goed doorheen.

Nu heb ik een stuk betegeld maar na dat stuk is het ook weer erg modderig. Dus dat stuk ga ik nu ook betegelen omdat de uitloop dan breder is en hopelijk zo minder kans op blubber op 1 klein stuk.
Bij mijn andere stuk wei heb ik een ijzeren plaat gelegd waar ze overheen kunnen lopen de weide in en dat gaat goed. Omdat die eindigt in de grote weide hebben ze ineens een veel groter stuk waar ze heen kunnen dus lopen ze niet direct dat begin stuk kapot.

Maargoed het blijft toch altijd een heel gedoe waar weinig aan te doen valt of het kost je veel geld of energie (die betontegels zijn ook niet echt licht ;) en je hebt er wel wat nodig).
Ik leg ze trouwens gewoon op de modder, in het begin liggen ze niet helemaal stabiel maar op ten duur zuigt het klei ze vast en liggen ze als een huis. Door de jaren heen zakken ze wel wat maar ach, dat is niet zo een ramp.

Afbeelding
Hier zie je rechts die plaat liggen (is de weide voor de shetlanders dus hun kunnen daar makkelijk overheen) in de winter leg ik daar zo een zelfde plaat neer als verlengde van deze. Zodat die echt precies in de wei uit komt en ze dus niet in de blubber hoeven te lopen. Ze maken daar ook echt gebruik van!
Dat stuk voor de betontegels staat in de winter trouwens compleet blank! Dan zakken ze zeker 10-20 cm in want wij zitten op kleigrond en wanneer er veel regen is gevallen kan het niet meer weg en blijft het er gewoon op staan. Ik gooi daar gewoon altijd de mest op zodat, wanneer ze er op komen (doen ze gelukkig niet vaak) ze niet vastgezogen worden maar in iedergeval door kunnen lopen.

Afbeelding
Hier heb ik een pad gemaakt van de andere stallen naar de grote weides. Zodat ze in de winter droog naar de wei kunnen lopen.

Afbeelding

Afbeelding
Alleen daar rechts, de wei die daar dicht zit. Daar wil ik nog tegels neer gaan leggen. Dat is namelijk de 'winterweide' en net na de tegels wordt het ieder jaar kapot gelopen. Meestal gooide ik daar de mest op maar dan krijg je ook een plaats waar ze 20 cm inzakken. Gelukkig blijven ze dan niet vastkleven zoals in de modder maar ideaal is het zeker niet.

Ik heb er 250 betontegels liggen en nog niet klaar haha. Wat een gedoe en dat allemaal voor droge hoefjes ;)

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:10

Wij hadden hetzelfde probleem met onze paddock en daar ligt nu sinds een paar weken gewassen scheldezand in. Heel tevreden!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 13:17

@xmarliez Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie zeg! Word zo'n plaat swinters glad? Mijn 30 jarige pony staat rondom op ijzers.

@xAntoinettex Ik heb al eens eerder over scheldezand gehoord inderdaad, ik heb er alleen totaal geen verstand van. Ik heb ook geen idee wat voor wonderzand er in onze paddock ligt, maar het blijft enorm goed droog..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 13:46

Iemand ervaring met rivierenzand/zeezand?
Of drainagezand? Voor de paddock?
Ik weet niet wat er nu in ligt.. Geen idee of iemand dat kan ontcijferen vanaf een foto, maar hier:
Ik heb gewoon geen zin in een blubberpoel omdat ik er verkeerd zand overheen stort of zo haha
Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:53

felineepino schreef:
@xmarliez Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie zeg! Word zo'n plaat swinters glad? Mijn 30 jarige pony staat rondom op ijzers.

@xAntoinettex Ik heb al eens eerder over scheldezand gehoord inderdaad, ik heb er alleen totaal geen verstand van. Ik heb ook geen idee wat voor wonderzand er in onze paddock ligt, maar het blijft enorm goed droog..

Ik vind hem hier echt nooit glad maar met ijzers moet je natuurlijk oppassen. Dan glijden ze makkelijker uit. Ik ben er nog nooit over uitgegleden met de kruiwagen haha!

Wat betreft jouw zand, wellicht een loonwerker ofso laten komen? Die zou jou misschien kunnen adviseren of een bedrijf die zand levert voor paddocks. Die hebben er vaak wel kijk op. En eens langs laten komen kost vaak niks maar levert je wel veel nieuwe info op ;)

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:11

felineepino schreef:

Dat Scheldezand blijft ook heel mooi los. Wordt niet plakkerig/blubberig en is inderdaad ook heel mooi droog

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:42

Scheldezand.. Heeft er iemand ook ervaring met rivierenzand/zeezand/stierenzand en de verschillen ertussen? Het is me toch een gedoe. Ik wil het zo graag goed doen

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:21

Even een betere foto hoor.. Van wat er nu ligt.

Afbeelding
Afbeelding

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:03

Strak en netjes is dat betegelde pad! Thx voor de foto's, geeft een goed (voor-)beeld. We gaan overwegen om de tegels die we hebben, op een stuk te testen.

Ook hier op de vette kleigrond zijn jaarlijks de modder en het kuitdiep wegzakken tè bekend geworden. Met niet in de laatste plaats: plots hoefproblemen.
Dit jaar gaan we na lang zoeken en afwegen, het experiment aan met ecorasters.
Mss kan het leggen daarvan voor jou een oplossing zijn?