Van paarden aan huis naar pension....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Van paarden aan huis naar pension....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:56

.....ik kan er niet aan wennen..

Na elf jaar lang paarden aan huis (of beter: aan mijn ouders' huis) te hebben gehad, staan mijn twee voornaamste rijpaarden nu sinds een jaar op pension. En ik kan er maar niet aan wennen. Hartstikke leuk dat ik niet meer hoef te mesten en voeren enzo, maar daar haalde ik altijd zo veel informatie uit. Hoe aten ze, hoe zag de stal er na de nacht uit etc. Ook het zelf bepalen wanneer ze buiten en binnen staan en hoe er met ze omgegaan wordt. Wanneer doe je welke deken op? Hebben ze het niet te koud/warm? Al deze observaties en omgevingscontrole had invloed op hoe ik mijn trainingen deed.

Daarbij staat mijn tweespan nog wel bij mijn ouders, waar ze momenteel niets doen en waar, sinds ik weg ben, het stalmanagement niet echt meer lekker loopt. Ook de afstand naar stal. Ik ben gewend om ff langs te gaan, te controleren, even te knuffelen etc. Nu ga ik er alleen heen voor training en dat voelt zo raar. Dit betekent dat ik er gewoonlijk bijna elke dag ben, maar zoals nu, wanneer qua training wat minder mogelijk is, heb ik er moeite mee om te gaan. Ik wordt steeds met mijn neus op het feit gedrukt dat ik zo weinig bepaal daar.

Ik snap dat dit voor veel pensionklanten een raar verhaal is, maar ik ben niet alleen ruiter, maar ook echt paardenmens....ik leef met mijn paarden en ik voel me zo van hen verwijderd nu. Als alles gaat zoals we willen gaan we over zo'n 18 maanden zoeken naar een plek waar ze weer aan huis kunnen, maar tot die tijd moet ik het echt nog even volhouden.

Hebben jullie tips?

Setteli

Re: Van paarden aan huis naar pension....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:03

ik sta binnenkort voor hetzelfde verhaal. Per 1 november ga ik ook na 11 jaar naar een pensionstal verhuizen. Ik had ze dan niet aan huis staan, maar ik moest wel alles zelf doen (voeren, binnen/buiten zetten, mesten, wei repareren, bak slepen enz enz.) Vaak kwam ik aan het rijden niet toe.
Dus ik hoop dat ik daar straks weer tijd voor heb.

Maar aan de andere kant, moet ik de zorg uit handen gaan geven. Want tja, niemand doet het natuurlijk zo goed als mij :o
Dus ik denk dat het echt wennen zal zijn.

Ik kan je dus nog geen tips geven, maar ik blijf meelezen, misschien heb ik er ook wat aan.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:10

Is het geen optie voor je om ergens in pension te gaan staan waar je alles zelf mag/moet doen die zijn er vast wel bij je in de buurt en zo heb je toch alles weer zelf in handen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:10

Ik had ze ook bij mijn schoonouders aan huis en nu in pension,maar ons pension is klein en gelukkig heel vrij!
Zelf mesten, zelf buitenzetten, zelf dekens bepalen etc.
Het voeren doen we niet zelf, maar kunnen we wel in meebepalen, dus ook gelukkig behoorlijk vrij.

Maar als ik je zo hoor, heb je nu met die verdeelde stalling dan niet gewoon wat te veel paarden en moet je misschien keuzes maken, zodat je 2 van de 4 weer goed kan doen ipv half voor je gevoel?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:19

Heel herkenbaar, ze staan wel is waar niet aan huis.
Maar wel een heel fijn eigen plekje op 8 min van huis. En ik kom er 2 x daags.
Ik ken ze door en door.

Ik zou het nooit kunnen verhuizen naar pension,

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:23

Marjo89 schreef:
Heel herkenbaar, ze staan wel is waar niet aan huis.
Maar wel een heel fijn eigen plekje op 8 min van huis. En ik kom er 2 x daags.
Ik ken ze door en door.

Ik zou het nooit kunnen verhuizen naar pension,

Sommige mensen hebben geen andere optie.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:26

De hoeveelheid paarden is niet helemaal aan mij. De twee op pension zijn mijn voornaamste paarden en ook echt van mij. De ponies bij mijn ouders zijn altijd onder mijn verantwoordelijkheid geweest, maar zijn eigenlijk van mijn vader, hoewel ze wel met mij mee gaan als ik een eigen plek heb. De keuze om die kleintjes weg te doen is niet aan mij, maar aan mijn vader. Hij is een paar jaar geleden als een blok gevallen voor de eerste en de tweede is erbij gekomen als gezelschap. Mijn ouders hebben alle beste intenties, maar gewoon geen idee en weinig tijd. Ik heb een paar jaar geleden al aangedrongen op de verkoop van de kleintjes, maar mijn vader wil ze niet weg hebben. Ik heb beloofd om voor ze te zorgen als ze bij mij komen. Aan huis is het simpel en maakt een paardje meer of minder echt niet uit. Voor nu probeer ik de verantwoordelijkheid bij hen te leggen, maar ik zie dat het niet altijd even geweldig gaat. Dat kost mij moeite om het los te laten, want ik zie twee enthousiaste ponies een beetje verpieteren. Vooral mentaal in gebrek aan uitdaging, maar ook in lichaam een beetje en in gedrag. Opvoeding is wel een dingetje zeg maar. Mijn ouders doen hun best hoor, maar hebben heel erg hun beperking in kennis, tijd en misschien ook wel een beetje interesse. Ik woon te ver weg om vaak langs te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:27

Ik heb een poos terug hetzelfde gedaan :) en ik ben nog nooit zo blij geweest met een keuze! Het scheelt mij heel veel tijd en alle punten die jij aandraagt heb ik eigenlijk geen last van.

Zorg voor een stal die bij je past! Ik mag nog steeds bepalen wat mijn paard voor eten krijgt, hoeveel stro hooi etc en mijn stalhouder denkt geweldig met mij mee. Als ik een dag echt niet kan controleert hij hoe de deken nog zit etc etc. Ik ken mijn paard nog steeds door en door daar is niks aan verandert sinds ikhem verhuist heb.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:28

Ik heb 14 jaar de paarden bij huis gehad, sinds 3 jaar op pension.
Ik had het meeste moeite met de drukte en dat mensen hun rommel niet opruimden.
Ik moet het laten gaan want veranderen doe je het niet.
Ik ben ook een echt paardenmens maar kan nu wel erg genieten van de vrije uurtjes voor mezelf, heerlijk om te weten dat je paard eten krijgt en goed verzorgd wordt.

Valentino87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:30

Ik heb ze sinds 4 maanden na 6 jaar thuis op een pensionstal staan.
Ik vind het heerlijk. Nu heb ik weer alle tijd om te poetsen te knuffelen en te rijden.
Misschien heb ik het wel gigantisch getroffen met de stal waar ik heen ben verhuisd.
Ze denken goed mee en alles is bespreekbaar.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:40

Treffen met een pensionstal is belangrijk. Ik sta bij iemand die ik niet geweldig handig of aanspreekbaar is. Ik heb gekozen voor weiland ipv hele dag binnen staan. Maar het gaat me daar niet zo om. Het ff kijken, in de gaten houden etc mis ik heel erg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:44

KPet schreef:
De hoeveelheid paarden is niet helemaal aan mij. De twee op pension zijn mijn voornaamste paarden en ook echt van mij. De ponies bij mijn ouders zijn altijd onder mijn verantwoordelijkheid geweest, maar zijn eigenlijk van mijn vader, hoewel ze wel met mij mee gaan als ik een eigen plek heb. De keuze om die kleintjes weg te doen is niet aan mij, maar aan mijn vader. Hij is een paar jaar geleden als een blok gevallen voor de eerste en de tweede is erbij gekomen als gezelschap. Mijn ouders hebben alle beste intenties, maar gewoon geen idee en weinig tijd. Ik heb een paar jaar geleden al aangedrongen op de verkoop van de kleintjes, maar mijn vader wil ze niet weg hebben. Ik heb beloofd om voor ze te zorgen als ze bij mij komen. Aan huis is het simpel en maakt een paardje meer of minder echt niet uit. Voor nu probeer ik de verantwoordelijkheid bij hen te leggen, maar ik zie dat het niet altijd even geweldig gaat. Dat kost mij moeite om het los te laten, want ik zie twee enthousiaste ponies een beetje verpieteren. Vooral mentaal in gebrek aan uitdaging, maar ook in lichaam een beetje en in gedrag. Opvoeding is wel een dingetje zeg maar. Mijn ouders doen hun best hoor, maar hebben heel erg hun beperking in kennis, tijd en misschien ook wel een beetje interesse. Ik woon te ver weg om vaak langs te gaan.

Snap inderdaad hoe je erin staat!
Altijd lastig. Gelukkig heb je ze straks wel bij huis.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:46

KPet schreef:
Treffen met een pensionstal is belangrijk. Ik sta bij iemand die ik niet geweldig handig of aanspreekbaar is. Ik heb gekozen voor weiland ipv hele dag binnen staan. Maar het gaat me daar niet zo om. Het ff kijken, in de gaten houden etc mis ik heel erg.

Snap ik. Voordeel bij mij is, dat het pension dichterbij is, dan mijn schoonouders waren, dus rijd ik nu vaker even langs dan eerder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:21

Ik heb ook 10 jaar mijn paarden thuis gehad, en nu in pension. En dat bevalt mij echt super goed. De vrijheid thuis om ook eens een nacht weg te blijven zonder veel te regelen, op vakantie te gaan zonder oppas, ideaal. Ja, ik zie minder van hem, en dat is heel erg jammer. Maar ik krijg er veel gezelligheid voor terug, en hij een grotere kudde om in te leven (van 3 paarden naar een groep van 12). Als ik ergens tegenaan loop is er meteen advies en hulp, en alle zaken gaan in overleg.

Mesten doe ik wel zelf, inderdaad omdat ik daar veel info uit haal. Nu heb ik wel een pensionstal op 40 km van huis, puur en alleen omdat ik de zorgen voor hem niet aan een ander als deze stal durf toe te vertrouwen. Dat zijn veel km's, maar dat is het allemaal samen genomen meer als waard.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:50

Ik kon het ook heel slecht.
Heb in een jaar tijd 3 stallen gezien met mijn paard, en uiteindelijk weer bij mijn ouders terecht gekomen.
1 stal was de verzorging echt wat je je wensen kon, stond bij iemand aan huis.
Alles was perfect, totdat er mensen van de naastgelegen pensionstal (die een bak van 20 x 40 had) het nodig vonden om bij ons in de bak te rijden want die was zo lekker klein.
Helaas ook de enige plek waar mijn paard naar buiten kon, en toen dus halve dagen binnen kwam te staan.

Maar waar ik vooral tegenaan liep bij de stallen is dat de mensen zich niet aan afspraken hielden.
Je komt er kijken, ze zeggen dat je paard elke dag buiten komt, en veel eisend daarin was ik niet, minimaal 1 uur (van de 24)
En in de praktijk kwam die of niet of maar 15 minuten buiten omdat die het hek open maakte....

Nee, dan maar lekker alles zelf doen en minder rijden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:08

HTM schreef:
Ik kon het ook heel slecht.
Heb in een jaar tijd 3 stallen gezien met mijn paard, en uiteindelijk weer bij mijn ouders terecht gekomen.
1 stal was de verzorging echt wat je je wensen kon, stond bij iemand aan huis.
Alles was perfect, totdat er mensen van de naastgelegen pensionstal (die een bak van 20 x 40 had) het nodig vonden om bij ons in de bak te rijden want die was zo lekker klein.
Helaas ook de enige plek waar mijn paard naar buiten kon, en toen dus halve dagen binnen kwam te staan.

Maar waar ik vooral tegenaan liep bij de stallen is dat de mensen zich niet aan afspraken hielden.
Je komt er kijken, ze zeggen dat je paard elke dag buiten komt, en veel eisend daarin was ik niet, minimaal 1 uur (van de 24)
En in de praktijk kwam die of niet of maar 15 minuten buiten omdat die het hek open maakte....

Nee, dan maar lekker alles zelf doen en minder rijden.

Hier ook zo'n verhaal. Ivm verhuizing van mijzelf zijn paarden afgelopen jaar op 2 stallen geweest. Eerste half jaar fijne mensen, goed beleid, maar slechts 3 uurtjes buiten op postzegeltje en binnen nul contact met buurpaarden. Ik zag ze in zichzelf keren en eentje kreeg echt vieze stalbenen steeds.

Nu veel meer basic stalling, grote weides en grote kudde, hele dag buiten. Nadeel: weinig kennis en medewerking en geen beschutting in de wei, wat voor mijn oudere knollie met weinig weerstand wel lastig is. Het is best bar. Maar op beide stallingen vind ik het niet zelf doen lastig. Hier in de omgeving is er niet veel anders te krijgen, dus echt nog ff geduld.

Het niet aan afspraken houden herken ik ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:13

Dat niet aan afspraken houden is voor mij ook de reden dat ik dus 40 km verderop naar een stal ben verhuisd, en niet hier ergens om de hoek. Waar ik nu sta weet ik zeker dat ze altijd de afspraken na komen, en dat alle uitzonderingen gemeld en overlegd worden. Dat is helaas een uitzondering bij ons in de omgeving. Gedoe met uren buiten, stabiliteit van de groep, soort voer, hoeveelheid voer, openingstijden, gebruik van het paard, manier van rijden, beheer van de stallen/rijbaan/paddocks, uitvoeren van extra verzorging enz. Er kan zoveel niet goed gedaan worden, en hier in de omgeving hoor ik over alles wel iets. En ik zit dan ook nog eens in het buitengebied waar de stallen voor het oprapen liggen. Kan me voorstellen dat het in andere regio's nog vele malen erger is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 23:23

Voor mij is 40 min rijden praktisch gezien eigenlijk geen optie. Dat kost me echt te veel tijd en geld. Dat zou betekenen dat ik echt minder bij de paarden kan komen. Ik snap heel erg goed dat je het doet hoor! Voor mij is de huidige 20 min eigenlijk de max.

Ik blijf rondkijken, maar heb weinig hoop. Alle moeite wordt nu gestoken in zo snel mogelijk onze situatie zo goed op de rit krijgen om ze weer aan huis te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:03

KPet schreef:

Dan ligt het vooral aan de stal waar je staat denk ik zo.... En niet zo zeer het niet meer aan huis hebben.. Mijn stal is 5 minuten van huis en op de weg naar mijn werk en houdt er dezelfde denkwijze op na als ik thuis had..

Voor mijn werk s´ochtends kom ik daar langs dus als ik zin heb kijk ik even/wissel dekentje, smiddags idemdito en s´avonds ga ik heen om te rijden/longeren of gewoon alleen even poetsen. In het begin ging ik er gerust meerdere keren dus langs. Nu niet meer hoor! Dat went vanzelf ik weet dat die goed staat en stalhouder appt gerust even een foto door als ´nou hij staat er lekker bij hoor in het zonnetje oid´.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:07

Niet dat ik het niet helemaal begrijp, maar soms moet je ook gewoon situatie accepteren en tja, de specifieke pensionstal is ook wel een puntje...

Ik kan paardjes gewoon niet aan huis hebben, en tja, pensionstallen hebben zeker hun nadelen. Je moet het maar net treffen dat de eigenaar 'denkt' zoals jij, want je bent daar toch volledig van afhankelijk. En dus is het zeker de moeite waard om goed rond te kijken.

Goede pensionstal vinden is gewoon heel lastig. Ik heb er heeel veeel gezien in mijn eigen paard periode en tja, 9 v/d 10 was ik ook gewoon niet tevreden mee.

maar als je een goede stal hebt, waar goed naar je paardjes gekeken wordt, iemand met dezelfde ideeen; dan is een pensionstal soms toch ook zeker een voordeel.
Ik sta ook volpension maar mest toch ook uit (soms; het is geen verplichting natuurlijk) en help daar ook zo vaak. Zo ken ik mijn paardje net zo goed door en door als dat ie thuis had gestaan. met enige voordeel, als ik wel te kapot ben van werk hoef ik er niet heen; ik weet dat ie het goed heeft. Vakantie? No prob!

Zoals ze nu staan hoef ik ze niet eens zo nodig aan huis eigenlijk, zou er wel over twijfelen iig, want elk moment van de dag knuffelen is leuk maar het gaat me dan 30x zoveel tijd verplicht kosten en nooit de keuze of je wel of niet lekker voelt, je moet. Weekendje weg -> onmogelijk.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:21

Blijkbaar past de pensionstal waar je staat niet bij jou. Ik sta op een doe-het-zelf stal dus ik heb de nadelen die jij opnoemt niet. Enige wat de boer doet is 's ochtends voeren (wel zelf klaarzetten!) en door de weeks eventueel buitenzetten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:56

Het is waar dat ik op mijn huidige stal niet helemaal tevreden ben, maar ik denk niet het m daar in zit. Het heeft vooral te maken met de afstand en de controle zeg maar. Een doe-het-zelf stal in de stad is alleen een beetje lastig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:03

En het heeft denk ik ook te maken met het vooruitzicht, dat je het straks weer voor jezelf hebt en eigenlijk niet kunt wachten tot het zover is......?
Hahaha
Zou ik wel hebben tenminste!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 19:58

Tendance schreef:
En het heeft denk ik ook te maken met het vooruitzicht, dat je het straks weer voor jezelf hebt en eigenlijk niet kunt wachten tot het zover is......?
Hahaha
Zou ik wel hebben tenminste!

Daar heb je zeker een punt!

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:39

Ik begrijp je helemaal. Is mijn grote nachtmerrie. Mijn paarden staan nu ook bij ouders. Lekker dichtbij, alles zelf controleren! Wat een ellende als het ooit anders moet