Foto ideeën gevraagd voor (inloop)stal met paddock aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josephinus

Foto ideeën gevraagd voor (inloop)stal met paddock aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 08:45

Goedemorgen,

Wij zijn net verhuisd naar een boerderijtje met grond om eindelijke onze grote droom waar te maken en de paarden aan huis te gaan houden. Nu willen we de garage-schuur-inloopstal bij het huis aanbouwen maar hebben nog geen goed zicht hoe we dat precies willen en hoe dat dat er dan ongeveer uit zou komen te zien. We zijn al maanden aan het bedenken/plannen/zoeken naar input en lopen helemaal vast.
Makkelijker is om iets bestaands aan te passen maar dat gaat niet. En ik zou het zo zonde vinden als straks alles staat, al het spaargeld weg is en we dan zeggen "hadden we maar..."

Dus wil ik aan jullie vragen of jullie foto's hebben van hoe bij jou de aanbouw eruit ziet :D
Het topic over nuttige dingen van een paard aan huis heb ik gevonden, en ben dus echt op zoek naar foto's in eerste instantie. Indeling volgt in een later stadium.

Show me your paradise please /3

Groeten, Joos

Ibbel

Re: Foto ideeën gevraagd voor (inloop)stal met paddock aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:16

Waarom wil je je (inloop-)stal aan je huis bouwen, en waarom wil je je garage daar ook nog eens aan vast hebben? Zowel aan het huis als aan de stal vast dus?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:07

Ik verplaats dit topic van TAO naar -> VSW waar het beter past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:48

Het is misschien handiger om een foto te plaatsen van je huidige situatie zodat mensen gerichter ideeën kunnen aandragen.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:31

Het zou niet mijn voorkeur hebben om de stal aan het huis te bouwen. Paarden kunnen best wat herrie maken 's nachts. Maar als het niet anders kan dan moet je wel natuurlijk. Wij willen ook zo iets bouwen dus ik blijf even volgen.

Josephinus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:43

Hoi,

Ik wil hem aan huis omdat ik maar een beperkt bouwblok heb. Nu staat er een grote schuur en daarachter ligt het land. Wij willen graag vanuit het huis zicht op paarden en land hebben, dus de schuur wordt afgebroken. Ik verwacht niet dat ze veel in de inloopstal gaan staan (herrie). We willen nu halverwege het verlengde van het huis gaan bouwen met sowieso een garage, daaraan vast een ruimte waar ik nog geen invulling voor heb (maar zal vooral droog hooi berging, zadelkasten etc worden) en dan weer daaraan vast een inloopstal. We hebben een flink stuk tuin aan de zijkant waar we niets mee doen en we willen zoveel mogelijk land behouden als wei en paddock.
Lijkt mij ook wel handig om via binnen in de stal te kunnen komen zeg maar.

Maar goed, dat staat al wel vast, alleen het ontwerp ontbreekt nog. Mooist lijkt ons een combi van steen en hout voor die hele aanbouw en wil ook een afdak voor de paarden zodat ze droog - maar wel buiten - kunnen eten.

Gr. Joos

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:48

Wij hebben ook het idee om ooit (als het nodig mocht zijn) een afdak aan een bestaande schuur te bouwen. De schuur is deels steen, deels hout en niet meer de jongste. Omdat we niet willen dat het afdak zorgt dat de schuur instort (hey, je weet maar nooit :+), willen we het afdak los zetten, maar wel tegen de schuur aan.
Ons idee is om de achterwand tegen de schuur te zetten, maar niet verder dicht te timmeren, dus palen neerzetten met een dwarsbalk waar het dak op komt. De zijwanden en voorwand willen we ook open houden, maar wel met ophangpunten voor frames met daarin windbreekgaas. Bij goed weer kunnen die frames dan eruit, of als een deur worden opengezet. Bij slecht weer kunnen ze dicht om de wind tegen te houden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:55

Zoals Carola hier op bokt het heeft, dat vind ik echt heel erg mooi. Het zit niet aan huis vast, maar je hebt er wel zicht op vanuit de keuken en de paarden hebben het daar super.
Geen idee of ze daar foto's van op bokt heeft staan trouwens :?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:59

Denk na over welke activiteiten je veel en vaak zult doen.
Dus plaats je hooi en stro op zo'n manier dat je er niet het halve erf mee over hoeft/door de autogarage op weg naar de stal/voerplek. Dan is het fijn als de paddock, eventueel met een paardje, aansluit op het weiland. Hoef je s'ochtends voor je naar je werk moet alleen maar een hekje open te zetten, geen gedoe met halsters omdoen en paarden naar de wei brengen, en dan modder op je nette kleren krijgen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:01

Ik ben helemaal fan van Sammyoo haar mini hit-actief aan huis. :) Kijk maar in haar profiel. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:57

Hier de paddock al klaar, in de toekomst wil ik daar buiten een schuilstal bij. (heb nu alleen binnen stallen)

zoiets zal het dan gaan worden, maar dan aan drie kanten dicht

Afbeelding

En ik moet nog ff gaan bedenken hoe ik hem dan meer ' paardproef ' ga maken, want ben een beetje bang dat paardlief aan het hout gaat knagen. Waarschijnlijk dus meer metselwerk en minder hout. Of de binnenkant afwerken met betonplek of ander materiaal.
De stal komt echt in de tuin te staan bij ons, dus het moet wel een beetje en mooi ding zijn om te zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:39

Wij hebben op stal van diezelfde houten palen en het valt me op dat de paarden er nauwelijks aan knagen. Er tegenaan schuren doen ze dan weer wel maar knagen niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:41

Ik kan wel wat foto's maken hoe het er hier uit ziet vandaag..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:51

_Nelleke_ schreef:
Wij hebben op stal van diezelfde houten palen en het valt me op dat de paarden er nauwelijks aan knagen. Er tegenaan schuren doen ze dan weer wel maar knagen niet.

Dat klinkt dan weer positief. Het paard wat ik nu heb knaagt ook wel eens aan de houten voerbak, dus vandaar dat ik er wel bang voor ben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:53

Het zijn wel ronde palen dus misschien scheelt dat iets? Dan hebben ze niet echt een hoekje om hun tanden in te zetten.

Verder denk ik dat het scheelt dat paarden genoeg te doen hebben en dat de palen gecreosoteerd zijn. Dus ik denk dat ze ze ook niet lekker vinden. (Heel fijn met een blonde haf die lekker tegen de nieuwe palen aan heeft staan schuren en 3 mnd met een dikke zwarte plek op z'n kont heeft gelopen. :') )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:10

:') :')

dat gecreosoteerde zal inderdaad schelen ja, mijn voerbak is gewoon onbehandeld hout.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:27

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:38

Zorg dat de zadelkamer en hooiopslag apart zijn, niet is irritanter om constant overal hooi te vinden.
wat interessant kan zijn is dat de hooiopslag en inloopstal in een stuk zijn, met dan bv voerhekkens om het in twee te delen. Dan kun je het hooi gewoon op de grond strooien door de voerhekkens (of slowfeedersysteem) en hoef je niet buiten door weer en wind met je hooi en stro.
En grote verharde paddock voor je stal, daar wordt erg veel gebruik van gemaakt, en dan eventueel een paddock met houtschors of zand, al dan niet in een track naar een extra voer/drinkplaats.
Zorg dat alles goed bereikbaar is met de auto en aanhanger (eventueel ook met tractor, mestafvoer, hooi leveren) en dat deuren waar je door moet groot genoeg zijn (zodat je er in kan met een bobcat of heftruck)