Gasontladingslamp 400w op accu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Gasontladingslamp 400w op accu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:15

Door omstandigheden is het niet langer mogelijk om onze bak te verlichten via netstroom. We zijn nu dus op zoek naar oplossingen.

Wij hebben een 1500w halogeen lamp hangen die heel de piste verlicht. Super verlichting, maar wel hoog in verbruik én erg moeilijk om een alternatieve energiebron te vinden die sterk genoeg is.

Enkel een zwaardere generator geeft voldoene energie, maar deze zijn vaak wat duurder (boven de 500€) én maken wel wat lawaai. Op zich is een generator voor ons best een idee, maar we zien door het bos de bomen niet meer en er is ook erg veel verschil in lawaai (voor de buren), prijs, gewicht enz. We zouden graag max. 500€ uitgeven.

Een andere optie is de halogeenlamp vervangen door een gasontladingslamp van 400w. Deze kost niet zo veel én verbruikt veel minder.
Het voordeel zou misschien zijn dat deze aangesloten kan worden op een accu zodat we het lawaai en het ongemak van een generator niet hebben. Het opladen van een accu mogen we natuurlijk niet vergeten, maar het grote voordeel zou zijn dat ik dan ook om 5u 's morgen het licht weer even kan aandoen (om de paarden buiten te zetten) zonder te storen.

Kan een accu dit echter? En houdt die het dan een 45 min vol om 's avonds te rijden (mits ik de accu weer iedere keer oplaad). Of is een generator toch weer beter, maar welke dan?

tamary

Berichten: 30414
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gasontladingslamp 400w op accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:23

Zodra je met accu's etc. gaat werken zijn led lampen mijn eerste keuze, die vragen het minste stroom. Ivm herrie kan je ook naar zonnepanelen kijken om je accu te laden. Hoe lang je accu's stroom kunnen leveren hangt af van amperage accu + hoeveel stroom er aan ontrokken wordt (wattage van je lamp x aantal lampen). Formule daarvoor heb ik even niet zo bij de hand.

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:47

LED is inderdaad het zuinigste en zou beter zijn in combinatie met een accu. Ik zie echter dat de sterkere LED verstralers ook weer erg duur zijn. En eentje van 100w zal niet genoeg zijn vrees ik.

Maar het is dus niet aan te raden een gasontladingslamp in combinatie met een accu? Het opladen van de accu is op zich geen probleem.

tamary

Berichten: 30414
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:12

Je zal moeten uitrekenen wat je accucapaciteit moet zijn voor wat je wil en wat dan uiteindelijk goedkoper is. Maar ook kijken waar je je licht wil hebben, is bv een lint laag rond je bak genoeg om te zien waar de voetjes veilig neergezet kunnen worden of wil je echt een hoge lamp die van 2km ver zichtbaar is en dus ook voor de buren overlast zou kunnen geven. Think outside the box, want er zijn zat mogelijke oplossingen. Bv voor je 's morgens in het donker buiten zetten zou een hoofdlamp ook een oplossing kunnen zijn. Dat gaat er immers voornamelijk om dat jij genoeg ziet, paard ziet goed in het donker, maar aanpassen na een snelle overgang van fel licht naar (schemer)donker kost al snel 30min. wat ook niet zo prettig is zelfs al is het terrein bekend.

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:29

Hoofdlamp gebruik ik nu 's morgens vroeg al en bevalt me heel goed! :j Dat was inderdaad snel opgelost.

Een lint rond de bak is eventueel een idee. Al weet ik niet goed wat ik me daar bij moet voorstellen? Kan je dat misschien nog verduidelijken?

De lamp die er nu hangt, schijnt weg van alle buren om zeker geen overlast te veroorzaken. Daarom dat er ook slechts ééntje is en die verblind inderdaad wel. Van mij mag er minder licht zijn, maar liefst toch iets om het een beetje te breken.

Ivm de accucapaciteit, dat is juist het probleem. Ik heb geen idee hoe ik dit moet berekenen.
Bv. een gasontladingslamp van 400w die ongeveer 30 à 40 min zal branden of een LED van 100w zal qua accuverbruik heel anders zijn, maar hoe begin ik aan deze berekening.

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 15:23

Via het internet toch maar even aan het berekenen gegaan. In principe heb ik, om een gasontladingslamp van 400w 1 uur te laten branden (waarbij ik de accu maar voor 40% laat ontladen om deze langer laten mee te gaan) een accucapaciteit nodig van 104,15 Ah. Aan 45 min. wordt dit dan 78,12Ah.
In tegestelling tot een LED van 100w die dan slechts een accucapaciteit van 26,03 Ah nodig heeft voor 1 uur.

Het verschil is dus wel groot, maar die LED's zijn verschikkelijk duur.
Mmm...

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:59

tamary schreef:
Zodra je met accu's etc. gaat werken zijn led lampen mijn eerste keuze, die vragen het minste stroom. Ivm herrie kan je ook naar zonnepanelen kijken om je accu te laden. Hoe lang je accu's stroom kunnen leveren hangt af van amperage accu + hoeveel stroom er aan ontrokken wordt (wattage van je lamp x aantal lampen). Formule daarvoor heb ik even niet zo bij de hand.

Als je niet thuis bent in de verlichtingsmarkt dan zeg je dat. Als je de produktlijn helemaal kent, weet je dat de grote gasontladingslampen een beter lichtrendement hebben (tot factor 3!) zoals de vraag in de openingspost.

Kom ik later even op terug.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:55

TS, even voor je beeldvorming, zo'n 400W SON-T neemt ongeveer 450-500VA. Daar zou je dus een 800VA omvormer/lader achter moeten zetten, bijvoorbeeld: https://www.stroomwinkel.nl/p-2030-vict ... 35-16.aspx

Als je 500VA een uur lang wilt laten draaien, heb je een accu van minimaal 80Ah nodig.
Lees je even in: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... EN_web.pdf

En verder is http://www.victronenergy.nl een site om je eens terdege in te lezen en uit te pluizen.

Skip alvast het idee van een simpel auto-accutje; als je dit serieus aan wil pakken heb je serieuze tractie-accu's nodig.

Aangezien je niet per se aan een auto vast zit, overweeg een systeem van 24V of zelfs 48V. Naarmate je een hogere accuspanning hanteert, gaat de stroom evenredig omlaag, kun je met dunnere kabels werken en heb je minder risico's op oververhitting.

Vragen? barst los, kan ik weer eens uitgebreid mijn vak promoten :D :D

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 07:29

Dat simpel autoaccutje zal het inderdaad niet worden als ik je uitleg lees ikke. En goedkoper en eenvoudiger is een accu duidelijk ook niet... Dat was te denken :')

Ik vrees dat het dus toch een stroomgenerator zal worden.
Voor wat simpele randverlichting à la LEDsfeerlichtjes zou een accu wel voldoen, maar dat is dan wel erg weinig licht.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:34

Donnatella schreef:
Dat simpel autoaccutje zal het inderdaad niet worden als ik je uitleg lees ikke. En goedkoper en eenvoudiger is een accu duidelijk ook niet... Dat was te denken :')

Ik vrees dat het dus toch een stroomgenerator zal worden.
Voor wat simpele randverlichting à la LEDsfeerlichtjes zou een accu wel voldoen, maar dat is dan wel erg weinig licht.

Als je gebruik maakt van strookverlichting met LED's:
http://www.eijlander.nl/standaard-4280/ ... apter.html
dan heb je een hoop licht voor weinig vermogen wat prima werkt op een accu, zelfs een simpele auto-accu.
Niet geschikt voor een bak of groot buitenterrein, maar voor binnen prima oplossing.

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 07:51

Gelukkig hebben we in de stallen wel nog gewoon elektriciteit en voor de bak is het toch wel erg weinig. Maar ik ben wel gefascineerd door de mogelijkheden van LED. Wat een hoop licht voor zo weinig vermogen! Echt iets om in de toekomst gebruik van te maken binnen/buiten. Weer iets bijgeleerd!

Dit weekend maar eens verder graven in de mogelijkheden en prijzen van een generator.

Jammer dat zwaardere LED lampen nog zo verschikkelijk duur zijn. Anders kwam er een LED lamp van 150/200w en een kleine generator (minder duur én minder lawaai), maar voor dat geld kan ik beter ineens een dikke generator kopen die dan ook voor andere doeleinden nog gebruikt kan worden.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:57

Donnatella schreef:
Gelukkig hebben we in de stallen wel nog gewoon elektriciteit en voor de bak is het toch wel erg weinig. Maar ik ben wel gefascineerd door de mogelijkheden van LED. Wat een hoop licht voor zo weinig vermogen! Echt iets om in de toekomst gebruik van te maken binnen/buiten. Weer iets bijgeleerd!

Dit weekend maar eens verder graven in de mogelijkheden en prijzen van een generator.

Jammer dat zwaardere LED lampen nog zo verschikkelijk duur zijn. Anders kwam er een LED lamp van 150/200w en een kleine generator (minder duur én minder lawaai), maar voor dat geld kan ik beter ineens een dikke generator kopen die dan ook voor andere doeleinden nog gebruikt kan worden.

Waarom graaf je niet simpel een nieuwe kabel naar je bak? SON-T 400 erop en hoppa, licht.
Is dat afstand of kun je wellicht niet graven (als in: rotsbodem)?

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:14

Die kabel is juist het probleem. Die werd dit weekend bewust doorgeknipt door onze buurman :Y) .

Tussen onze stallen/tuin en onze weide ligt een stuk dat niet van ons is. Dit word gebruikt als achteringang door de dochter van de vorige eigenaars naar hun huis verderop. Bij de verkoop wilden zij dit niet kwijt, maar de notaris heeft hen wel gedwongen tot doortocht (erfdienstbaarheid) over hun grond naar onze weide zodat we met de paarden niet helemaal rond over het straat moeten.

Het eerste jaar was er niets aan de hand (beste vrienden) en toen hebben zij de toestemming gegeven om die kabel in te graven. Nu vele jaren en ruzies verder (er mag buiten ons bijna niemand anders over dat pad naar de weide, enkel in dienst van de paarden en bij het minste dat een van de paarden een voet naast het pad van 1,50 m zet, hebben ze het gezien en staan ze te brullen) hebben ze die doorgeknipt. En ik heb niets te zeggen, want er is geen ondergrondse doortocht voorzien naar de weide. Ik kan dus niet eisen om die kabel terug te leggen.

En via een verlengkabel werken (stuk tussen de tuin en weide is 10 m) durf ik niet, want ik wed dat ze dan toevallig om 19u 's avonds nog hun gras moeten afrijden. :')
Ik vraag mij af of ik een kabel in de lucht mag hangen (al is 10m toch ook al een heel stuk om te overbruggen), maar dan denk ik dat die toevallig sneuvelt bij het snoeien van hun bomen.

Dus op zoek naar een oplossing om toch nog iets van licht te hebben om te rijden tijdens de wintermaanden.

En onze andere buren hebben wel al gecontacteerd op aanraden van de energiemaatschappij of zij ons geen stroom wilden geven tegen een vergoeding, maar die durven niet uit schrik voor acties (bv proberen omver rijden met de auto - echt waar) door die 'moeilijke buren'.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:21

Donnatella schreef:
Die kabel is juist het probleem. Die werd dit weekend bewust doorgeknipt door onze buurman :Y) .

Tussen onze stallen/tuin en onze weide ligt een stuk dat niet van ons is. Dit word gebruikt als achteringang door de dochter van de vorige eigenaars naar hun huis verderop. Bij de verkoop wilden zij dit niet kwijt, maar de notaris heeft hen wel gedwongen tot doortocht (erfdienstbaarheid) over hun grond naar onze weide zodat we met de paarden niet helemaal rond over het straat moeten.

Het eerste jaar was er niets aan de hand (beste vrienden) en toen hebben zij de toestemming gegeven om die kabel in te graven. Nu vele jaren en ruzies verder (er mag buiten ons bijna niemand anders over dat pad naar de weide, enkel in dienst van de paarden en bij het minste dat een van de paarden een voet naast het pad van 1,50 m zet, hebben ze het gezien en staan ze te brullen) hebben ze die doorgeknipt. En ik heb niets te zeggen, want er is geen ondergrondse doortocht voorzien naar de weide. Ik kan dus niet eisen om die kabel terug te leggen.

En via een verlengkabel werken (stuk tussen de tuin en weide is 10 m) durf ik niet, want ik wed dat ze dan toevallig om 19u 's avonds nog hun gras moeten afrijden. :')
Ik vraag mij af of ik een kabel in de lucht mag hangen (al is 10m toch ook al een heel stuk om te overbruggen), maar dan denk ik dat die toevallig sneuvelt bij het snoeien van hun bomen.

Dus op zoek naar een oplossing om toch nog iets van licht te hebben om te rijden tijdens de wintermaanden.

En onze andere buren hebben wel al gecontacteerd op aanraden van de energiemaatschappij of zij ons geen stroom wilden geven tegen een vergoeding, maar die durven niet uit schrik voor acties (bv proberen omver rijden met de auto - echt waar) door die 'moeilijke buren'.

Ah, zit daar het probleem. Ik zeg een Dieselgenerator van minimaal 10kVA met open uitlaten }:) }:)

Maar nee, dat is geen oplossing. Recht van overpad is geen recht van oprichten van ondersteunende installaties om je kabel aan op te hangen. Ik weet wel dat als je je licht zou aansturen met een accu en een omvormer, je een geluidloze installatie hebt, daar kan geen generator tegenop.

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:39

ikke schreef:
Ah, zit daar het probleem. Ik zeg een Dieselgenerator van minimaal 10kVA met open uitlaten }:) }:)

Daar hebben wij ook al aan gedacht }> .
Ach nee, gewoon op zoek naar een zo haalbaar en betaalbaar mogelijke oplossing voor nu. Het is nu zo en aangezien ze met bijna iedereen in de straat ruzie hebben, zie ik het niet meer als iets persoonlijk, maar kan ik echt wel zeggen dat het aan hun ligt.

Accu is inderdaad het fijnste, maar ook het duurste qua oplossing en mijn man is qua elektriciteit :x . Zet hem achterstevoren op een paard en hij springt ermee een hindernis van 1.20m, maar vraag hem niet om iets elektrisch voor elkaar te brengen. Iedereen zijn specialiteit uiteraard :D .

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:30

Donnatella schreef:
ikke schreef:
Ah, zit daar het probleem. Ik zeg een Dieselgenerator van minimaal 10kVA met open uitlaten }:) }:)

Daar hebben wij ook al aan gedacht }> .
Ach nee, gewoon op zoek naar een zo haalbaar en betaalbaar mogelijke oplossing voor nu. Het is nu zo en aangezien ze met bijna iedereen in de straat ruzie hebben, zie ik het niet meer als iets persoonlijk, maar kan ik echt wel zeggen dat het aan hun ligt.

Accu is inderdaad het fijnste, maar ook het duurste qua oplossing en mijn man is qua elektriciteit :x . Zet hem achterstevoren op een paard en hij springt ermee een hindernis van 1.20m, maar vraag hem niet om iets elektrisch voor elkaar te brengen. Iedereen zijn specialiteit uiteraard :D .

Ieder z'n vak :j
Het is echter niet zo moeilijk. Als het niet anders is, bouw ik er eentje voor je, maar waarschijnlijk is er best iemand in ouw buurt die het ook kan.

Donnatella

Berichten: 466
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 09:46

Ik ga hier nog eens bij ons rondhoren, want België is nu ook weer niet bij de deur. ;)

Bedankt ikke!

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:19

Voor het aanschaffen van een accu zou ik eens gaan kijken bij een garage die vrachtwagens onderhoud.
Vrachtwagens hebben 2 accu's en als er met 1 een problemen is vervangen ze ze meestal samen.
Zo hebben ze meestal wel enkele accu's die nog goed zijn.
Wij hebben zo een jaar op onze vorige weide gewerkt met zo een accu die we in bruikleen hadden van onze garage, die ook vrachtwagens doet.
Moet er wel mee rekening houden dat zo een accu zwaar is.