Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Zodra je met accu's etc. gaat werken zijn led lampen mijn eerste keuze, die vragen het minste stroom. Ivm herrie kan je ook naar zonnepanelen kijken om je accu te laden. Hoe lang je accu's stroom kunnen leveren hangt af van amperage accu + hoeveel stroom er aan ontrokken wordt (wattage van je lamp x aantal lampen). Formule daarvoor heb ik even niet zo bij de hand.
Donnatella schreef:Dat simpel autoaccutje zal het inderdaad niet worden als ik je uitleg lees ikke. En goedkoper en eenvoudiger is een accu duidelijk ook niet... Dat was te denken![]()
Ik vrees dat het dus toch een stroomgenerator zal worden.
Voor wat simpele randverlichting à la LEDsfeerlichtjes zou een accu wel voldoen, maar dat is dan wel erg weinig licht.
Donnatella schreef:Gelukkig hebben we in de stallen wel nog gewoon elektriciteit en voor de bak is het toch wel erg weinig. Maar ik ben wel gefascineerd door de mogelijkheden van LED. Wat een hoop licht voor zo weinig vermogen! Echt iets om in de toekomst gebruik van te maken binnen/buiten. Weer iets bijgeleerd!
Dit weekend maar eens verder graven in de mogelijkheden en prijzen van een generator.
Jammer dat zwaardere LED lampen nog zo verschikkelijk duur zijn. Anders kwam er een LED lamp van 150/200w en een kleine generator (minder duur én minder lawaai), maar voor dat geld kan ik beter ineens een dikke generator kopen die dan ook voor andere doeleinden nog gebruikt kan worden.
Donnatella schreef:Die kabel is juist het probleem. Die werd dit weekend bewust doorgeknipt door onze buurman.
Tussen onze stallen/tuin en onze weide ligt een stuk dat niet van ons is. Dit word gebruikt als achteringang door de dochter van de vorige eigenaars naar hun huis verderop. Bij de verkoop wilden zij dit niet kwijt, maar de notaris heeft hen wel gedwongen tot doortocht (erfdienstbaarheid) over hun grond naar onze weide zodat we met de paarden niet helemaal rond over het straat moeten.
Het eerste jaar was er niets aan de hand (beste vrienden) en toen hebben zij de toestemming gegeven om die kabel in te graven. Nu vele jaren en ruzies verder (er mag buiten ons bijna niemand anders over dat pad naar de weide, enkel in dienst van de paarden en bij het minste dat een van de paarden een voet naast het pad van 1,50 m zet, hebben ze het gezien en staan ze te brullen) hebben ze die doorgeknipt. En ik heb niets te zeggen, want er is geen ondergrondse doortocht voorzien naar de weide. Ik kan dus niet eisen om die kabel terug te leggen.
En via een verlengkabel werken (stuk tussen de tuin en weide is 10 m) durf ik niet, want ik wed dat ze dan toevallig om 19u 's avonds nog hun gras moeten afrijden.![]()
Ik vraag mij af of ik een kabel in de lucht mag hangen (al is 10m toch ook al een heel stuk om te overbruggen), maar dan denk ik dat die toevallig sneuvelt bij het snoeien van hun bomen.
Dus op zoek naar een oplossing om toch nog iets van licht te hebben om te rijden tijdens de wintermaanden.
En onze andere buren hebben wel al gecontacteerd op aanraden van de energiemaatschappij of zij ons geen stroom wilden geven tegen een vergoeding, maar die durven niet uit schrik voor acties (bv proberen omver rijden met de auto - echt waar) door die 'moeilijke buren'.
ikke schreef:Ah, zit daar het probleem. Ik zeg een Dieselgenerator van minimaal 10kVA met open uitlaten![]()
Donnatella schreef:ikke schreef:Ah, zit daar het probleem. Ik zeg een Dieselgenerator van minimaal 10kVA met open uitlaten![]()
Daar hebben wij ook al aan gedacht.
Ach nee, gewoon op zoek naar een zo haalbaar en betaalbaar mogelijke oplossing voor nu. Het is nu zo en aangezien ze met bijna iedereen in de straat ruzie hebben, zie ik het niet meer als iets persoonlijk, maar kan ik echt wel zeggen dat het aan hun ligt.
Accu is inderdaad het fijnste, maar ook het duurste qua oplossing en mijn man is qua elektriciteit. Zet hem achterstevoren op een paard en hij springt ermee een hindernis van 1.20m, maar vraag hem niet om iets elektrisch voor elkaar te brengen. Iedereen zijn specialiteit uiteraard
.