verveling in de boks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johwa09

verveling in de boks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:20

hallo allemaal

Ik heb een 6 jarige ruin en is heel vervelend op stal. Hij schraapt met zijn tanden langst de ijzeren spijlen waardoor de andere paarden stress krijgen vooral tijdens de voerbeurten. Ik heb we wat dingen gevonden dus mijn vraag is of jullie ervaring hebben met het speelgoed. het zijn de jolly jumbo lick en de Jolly Pas-a-Fier bijtrol. IK weet nog niet hoe ik foto's moet platsen dus ik hoop dat jullie er uit komen en mij kunnen laten weten wat jullie ervaringen hier mee zijn alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Johwa09 op 07-10-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Re: verveling in de boks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:24

Hoe lang staat je paard met zijn kont in zijn hok? Komt ie buiten? Mag ie met vriendjes spelen. Heeft hij onbeperkt hooi in zijn hok?

Kan hij in zijn hok andere paarden zien, voelen of ruiken?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:25

oplossing: naar buiten met dat paard. stel je voor dat jij hele dagen (of enkel nachten) in een wc hokje zu staan, wat zou jij doen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:26

Ik ben een beetje huiverig voor haar antwoord...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:33

Veel paarden staan in de wintertijd bijna constant op stal. Dat is natuurlijk ook stomvervelend en frustrerend voor het paard. Liever dat je paard het naar buiten uit dan dat de stress naar binnen slaat en je straks maagzweren en luchtzuigen / weven krijgt. Maar uhm eigenlijk moet je paard natuurlijk minstens een uur of 8 naar buiten met vriendjes en onbeperkt ruwvoer (hooi kan dan prima). Daar wordt je paard niet vreselijk gefrustreerd van.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:39

Die van mij staat gelukkig het hele jaar overdag buiten met haar eigen groepje. Dat was op mijn vorige stal wel anders en ik vind haar echt gelukkiger nu we op deze stal staan.

Johwa09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:41

Rocamor schreef:
Hoe lang staat je paard met zijn kont in zijn hok? Komt ie buiten? Mag ie met vriendjes spelen. Heeft hij onbeperkt hooi in zijn hok?

Kan hij in zijn hok andere paarden zien, voelen of ruiken?

Hij staat overdag nog op het land in de kude er zijn paddocks waar hij in kan met andere paarden hij krijgt 3 keer per dag biks en 3 keer per dag hooi hij kan zijn buurvrouw zien. er zijn 2 luiken in zij stal 1 kan hij de stal in kijken die is nu dicht vanwegen stress bij de buurvrouw en in het andere luik kan hij naar buiten kijken verder trainene we veel dus zijn energie kan hij aardig kwijt. Maar het is geen paard voor op stal eigelijk hij is gouw verveeld en haalt dingen uit doet lelijk tegen andere paarden als hij in de stal staat terwijl hij niet zo is ik wil hem zo veel mogelijk proberen aftelijden en het slijpen met zijn tanden af leren want dat vind ik wel een kwalijk ding ook voor zing zelf hij heeft maar 1 gebit en daar met hij toch nog lang mee doen. daarom vond ik die Jolly Pas-a-Fier bijtrol en die Jolly Jumbo Lick

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:43

Oplossing.... Plekje zoeken waar hij niet op stal staat en lekker 24/7 buiten kan staan. Je paard geeft duidelijk aan dat hij dit niet wil.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:46

Of minder krachtvoer? 3x per dag? *Stuiter-de-stuiter*

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:54

Ik ga mee met de posts van Sure-lee en Rindin

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:04

Ligt er stro in de box?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:36

De 'speelgoed' dingen die je aangeeft zijn leuk voor 5a 10 min en dan stopt het ook. Ze zullen er elke dag wel wat mee prullen, maar bij erge verveling slopen ze die dingen helemaal. Of maken ze er extra kabaal mee door er overal mee tegen te slaan.

Jouw paard geeft gewoon aan dat hij niet wil binnen staan. En daar heeft die al heel wat kabaal voor gemaakt want met zijn tanden tegen tralies schuren is gewoon niet fijn voor hem. Je kan het een beetje vergelijken met iemand die in een wc hokje wordt gezet met wat droge crackers en die van verveling met zijn hoofd tegen de muur begint te slaan omdat niemand reageert op het geklop op de deur.
3x per dag biks lijkt me ook veel, afhankelijk van hoe groot de portie is natuurlijk.

Hoelang staat hij op het land? Overdag zie ik als van een uur of 8 tot weer 6-8u, maar dan kan hij moeilijk 3x per dag biks krijgen. Een uur of 10 zou toch wel een minimum moeten zijn, maar vaak zien mensen 3u ook al als overdag buiten staan.
(Bij 10u staan ze nog 14u binnen, wat nog meer als de helft van de tijd is. Bij 3u staan ze 21u binnen, tja heb je dan nog een 'paard'?)

Is er geen mogelijkheid om hem continu buiten te houden? Eventueel op een andere stal. Dit gaat hier niet mee stoppen, speelgoed of niet, hij wil buiten en ik denk het liefst nog met een vast vriendje erbij.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:42

Rindin schreef:
Of minder krachtvoer? 3x per dag? *Stuiter-de-stuiter*

Ligt er wel aan hoeveel hij natuurlijk krijgt. Drie keer per dag een handje of drie keer 1 kg.
Maar denk dat hier wel winst te behalen valt. Kijk eens goed naar zijn voeding.

En anders tja, lekker naar buiten met zo een dier. Hier lopen ze lekker buiten. Beetje blubber worden ze niet slechter van hoor en wat poetswerk is goed voor jezelf ;-)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:45

Johwa09 schreef:
hallo allemaal

Ik heb een 6 jarige ruin en hij is heel vervelend op stal. Hij schraapt met zijn tanden langst de ijzeren spijlen waardoor de andere paarden stress krijgen vooral tijdens de voerbeurten. Ik heb we wat dingen gevonden dus mijn vraag is of jullie ervaring hebben met het speelgoed. het zijn de jolly jumbo lick en de Jolly Pas-a-Fier bijtrol. IK weet nog niet hoe ik foto's moet plaatsen dus ik hoop dat jullie er uit komen en mij kunnen laten weten wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Het dik gedrukte stukje zou ik eens vanuit zijn oogpunt bekijken: Ik heb een 6 jarige ruin en hij vindt het heel vervelend op stal.

Daarin ligt namelijk ook je echte oplossing verscholen. Al die speeltjes schiet een paard niks mee op, is een leuke aanvulling, maar neemt de oorzaak van jouw probleem niet weg.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:48

Als je paard zich te knetter verveelt in de stal, waarom dan in de stal zetten?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:56

Hoeveel hooi krijgt hij dan? 3x per dag hooi, is dat een kleine pluk of een flinke berg?
Ik zou kijken of je kan zorgen dat hij eigenlijk altijd toegang heeft tot hooi. Dat hoeft niet met enorme bergen te zijn, maar bijvoorbeeld een slowfeeder zou kunnen helpen. Speelgoed vinden de meeste paarden meestal niet voor langere tijd interessant, dus ik denk daar geen oplossing in zoeken.
Ik zou het eerst proberen met onbeperkt hooi, werkt dat niet, dan toch een plek zoeken waar hij meer of altijd naar buiten kan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:11

Nog een andere, kan je paard eigenlijk wel overweg met die buurpaarden? Als je al zo'n lange tijd met je kont in een te klein hok moet staan en je hebt buurtjes die je het liefst aan de andere kant van de maan wilt zien, dan word je nog minder vrolijk natuurlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:24

Zoe_97 schreef:
oplossing: naar buiten met dat paard. stel je voor dat jij hele dagen (of enkel nachten) in een wc hokje zu staan, wat zou jij doen?

inderdaad, dan ga je ook likken aan de deurklink van verveling...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:55

Als hij het vooral met voeren doet lijkt het mij geen verveling, maar een soort van voedernijd, ik denk niet dat die speeltjes dit oplost.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:23

Ik denk niet zozeer dat de buurvrouw stress heeft maar dat juist jou eigen paard stress heeft.
Daarom gaan ze dit doen.

Een LittleBit hooitas is denk ik goed om mee te beginnen zodat hij in iedergeval de hele dag bezig is. Met zo'n tas moeten ze ook echt wel wat moeite doen om het eruit te krijgen en is een betere investering dan al dat speelgoed.

Daarnaast zou ik toch gaan kijken of je niet een stal kan vinden waar hij meer/langer naar buiten kan en waar hij ook kan ravotten met een maatje. En dan niet op een postzegel paddock maar wel eentje waar hij ff lekker kan bokken en en galopje kan trekken.

Ik ben zelf groot fan van hit-actief/paddock paradise maar weet ook dat het niet makkelijk is zo'n plek te vinden. Ook een stal vinden waar ze meer/langer buiten komen is soms erg lastig. Vele hebben nog hokjes geest .

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:27

Ik zou een grote hooitas kopen, daar zijn ze lang zoet mee.
En natuurlijk zou lang mogelijk buiten laten lopen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:36

Het is geen verveling op stal te staan en "ondeugden" te ontwikkelen. Dat komt door fysiek ongemak vooral en daarnaast psychisch ongemak. Langere tijd niet kunnen lopen: slechtere spijsvertering, slechtere doorbloeding. Langere tijd opgesloten staan: te weinig zijn zintuigen kunnen gebruiken, zien, horen, voelen, ruiken, lichamelijk contact met een ander paard en iets kunnen doen met die nieuwe informatie. Psychisch: de wereld niet goed kunnen waarnemen en daar deel aan zijn, sociale contacten hebben, spelen, krauwen, ruzie, speelgevechten en die spanning niet kwijt kunnen doordat het paard niet kan lopen. Het is beter om te snappen wat er speelt en dan iets bedenken, dan om symptomen te gaan bestrijden.