3000 m2 ter beschikking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linien

3000 m2 ter beschikking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 10:54

Hallo Allemaal

Er is mij een stuk weiland aangeboden om te huren. Ik moet hem zelf dan helemaal onderhouden, krijg wel alle vrijheid hierin. Ik heb zelf een eigen paard op een pension staan waar ik niet heel tevreden over ben.. en zou haar dan evt met meer paardjes/pony s willen zetten. Vinden jullie 3000 m2 groot genoeg?? Hoeveel maatjes zou ik dan naast haar kunnen zetten? Een rijbak is er in de omgeving waar je tegen betaling gebruik van kan maken. en er staat vooraan een verharding met een bouwkeet waar je de sleutel van krijgt om te zitten en je spullen in op te bergen. Mest afvoer wordt geregeld ( boer kan het zelf gebruiken)

eilleen333

Re: 3000 m2 ter beschikking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:59

Zijn er (schuil) stallen aanwezig? Is er mogelijkheid tot het inrichten van een paddock?
Ik denk zelf dat (ook afhankelijk van de kwaliteit van het land) dat 3000 m2 wel klein is voor meerdere paarden. Dat is zeg maar 30 bij 100, en ik denk dat dat in de winter vrij snel kapot gaat. Ligt ook aan het formaat van de paarden. Shetjes lopen het land bv over het algemeen minder kapot dan grotere paarden.
Als je het dan echt van het gras moet hebben wordt het snel een blubberzooi. Tenzij je bv een paddock kan maken waar een fatsoenlijke bodem in ligt.
Waar je ook rekening mee moet houden is de opslag van je voer. Je zal namelijk nooit genoeg gras hebbeb, dus je moet wel bijvoeren.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:00

Hangt sterk van soort grond af en hoe je het inricht. Ook wat zijn je verwachtingen en hoeveel kan je investeren (en is dat zinvol op andermans grond waar je behoorlijk snel vanaf kan worden gezet als de eigenaar daar reden voor heeft)? Je kan daar best een leuke plek van maken voor 1, max 2 paarden denk ik als je ze een beetje beweging en gras wil kunnen geven.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:00

Als je ze het hele jaar rond op het gras wil hebben, is dat te klein...
Staat er ook een (schuil)stal op? En is er ruimte voor je hooi, voer, enz?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:03

Callisto04 schreef:
Je kan daar best een leuke plek van maken voor 1, max 2 paarden denk ik als je ze een beetje beweging en gras wil kunnen geven.

Minimaal 2 paarden. Paarden horen gezelschap te hebben van andere paarden, vandaar dat ik sterk betwijfel of e het (zeker in de winter) wel gaat redden met dat stukje.

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:09

het is nu nog alleen gras met een omheining. ik mag er een paddock in maken en ik ken deze boer heel goed. het is een stukje land achter zijn schuren. hier staat nog een oude stenen schuurtje van ongeveer 50 m2 die ik mag gebruiken als schuilstal.. Hij doet niets met dit land. had er vroeger zijn pony in staan van zijn dochter en een paar schaapjes maar nu die overleden is staat het land leeg.. het is zandgrond. Op de stal waar mijn paard nu staat komt mijn paard in de winter maar 3 uurtjes buiten en de rest staat hij in een box. In de zomer gaat hij van 10 tot 16 naar buiten en dan is er niet heel veel gras om van te eten.. ik ben daar dus niet zo blij mee.
Laatst bijgewerkt door Linien op 06-10-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:11

Paard + shet is max denk ik op 3000. Heb het jaren gedaan en werkte prima. Wel had ik schuilstal en een verhard stukje waar ze altijd droog op konden staan.

Weide was in 3 gedeeld wilde ik rijden haalde ik de draden weg en reed ik in de weide (reed voornamelijk buiten, gebeurde dus niet vaak)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:13

Ik zou wel zorgen dat ze met z'n tweeen staan.
Als je aan goed weide beheer doet is het wel mogelijk, ook zul je in de winter bij moeten voeren. Staat er een stal of schuilstal? Is er een verhard stuk, waar je ze evt kunt laten lopen als het erg nat is?

Ik heb lang 3 pony's (grote shet, een haf en een fries) op 3300 M2 gehad en had in de zomer gras over.
In de winter gingen ze s'nachts op stal, ik had aan de stal een verhard stuk (15X4) waar ik ze in de winter kon bijvoeren en dan gaf ik ze een stuk weide wat ze kapot mochten lopen (zo groot als een bak) Hier reed ik ook altijd in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:14

butengeweun schreef:
Paard + shet is max denk ik op 3000. Heb het jaren gedaan en werkte prima. Wel had ik schuilstal en een verhard stukje waar ze altijd droog op konden staan.

Weide was in 3 gedeeld wilde ik rijden haalde ik de draden weg en reed ik in de weide (reed voornamelijk buiten, gebeurde dus niet vaak)

Je kan idd ongeveer 3 stukken maken van 30x30. Als je er eentje met goed zand hebt zodat ze daar droog staan met hooi, dan kan je ze elke dag even op een van de andere stukken met gras laten. maar ik vraag me af of het genoeg is. best kans dat het alsnog erg vertrapt wordt.

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:17

er is een verharding naast de schuur van ongeveer 10 bij 25 meter... dat komt er dan bij. en tegen die verharding aan staat dan die bouwkeet..en een paddock maken is dus mogelijk en een schuilstal kan ik dus maken

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:19

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:20

butengeweun schreef:
in de winter hadden ze 2 stukken zag het er zo uit. (stuk 3 ging de mesthoop op)

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-DJDQMPQ7.jpg
Zomer (je ziet hier 2 stukken)
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-NPDUCOOU.jpg

Ben blij dat ik nu een stuk erbij heb wat toen heel mijn weide is nu mijn winterweide is en die helemaal kapot gelopen kan worden

Het kan inderdaad wel, maar je moet dan idd niet verwachten dat je in de zomer lekker veel gras voor ze hebt. Die stukjes hebben in de winter gewoon teveel te leiden helaas.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:22

In mijn ogen is 3000m2 veel te klein om paarden op te houden , je zal weinig gras overhouden in iedergeval

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:23

En heel veel bemesten moet je de stukken. Zodra ze eraf gaan weer kunstmest erop en hopen op goed weer. Bij droogte gingen wij ook redelijk snel sproeien om het gras te laten groeien.

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:24

ja daar ben ik dus ook bang voor. nu vind ik ruwvoer bijvoeren geen probleem. kan slos feeders maken. het stuk wat ik krijg is ongeveer 40 bij 90 en daar dan een stuk van 10 bij 25 af voor verharding en de schuur 50m2 dus het is ruim 3000 m2

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:30

en waar ik dan ook nog mee zit.. stel dat ik er een shetje oid bij koop en ik ga met mijn eigen paard in de rijbak verderop rijden dan staat mijn shet een poos alleen...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:32

Dat is een kwestie van trainen en je weide shetuitbreek proef maken. Dat je niet net als mij opeens je eigen leenshet tegenkom op buitenrit :+

Shetuitbreekproef was bij ons een draad op 10 cm van de grond 30 cm en 80 cm. Maar als je pech hebt en een uitbreekkampioen heb moet je naar schapengaas of opsluiten in een stal.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:32

Ik werkte met strip begrazing, verzette dagelijks de paaltjes en wat er bij kwam ging er aan de achterkant weer af (deed dit 1 x per week) zodat dat kon groeien. De paarden hadden dan altijd uitgebloeid gras en het afgegraasde deel kon weer lang herstellen. In een periode van natigheid of droogte dan bleven ze voor in de kapot gelopen weide en kregen ze hooi bij.

Misschien is het een optie om een soort van pp te maken. Een pad langs de kanten en dan gedoseerd op de weide laten grazen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:33

Dat hoeft niet perse een probleem te zijn, maar dat is wel paard afhankelijk. De mijne kan erg goed alleen achterblijven, maar ik hoor regelmatig verhalen dat paarden flippen als ze alleen achter blijven. Is er in de schuur een mogelijkheid om stallen te maken? In dat geval wordt het allemaal wat handelbaarder. Evt kan je ze s nachts op stal zetten (dan heeft je land minder te lijden) en evt kan je de Shet dan op stal zetten als je gaat rijden.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:33

Volgens mij is het allicht beter dan wat je nu hebt. Misschien niet het meest ideaal, maar je paard kan lekker naar buiten en een stal van 3,5 bij 3,5 is een heel stuk kleiner !! Niks mis mee hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:37

Ik denk dat je paard beter af is met een maatje op een stuk van 3000m2 dan de hele dag in een box.

Als je goed de boel indeeld en je paard werkt daarnaast regelmatig dan denk ik dat het een mooie oplossing is.Wel moet je idd niet verwachten dat ze vol op het gras kunnen maar met ruwvoer bijvoeren en wellicht een baan om een stikje gras heen,moet je een eind komen.
Je zult er wel meer werk aan hebben.

wat voor afmeting heeft het stuk?

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:42

de schuur van 50m2 en schat hem op 6 meter hoog..heeft aan een zijde een grote houten schuiddeur/roldeur die dicht kan dus ik kan daar een soort van gesloten/open stal van maken. dus ja mocht ik een wegloop shet of pony hebben is het een optie om die dan in de schuilstal op te sluiten ( klinkt wel sneu) ze hebben dus een stuk van 250 m2 waar beton ligt wat dan verhard is. daarna begint het land. het is zandgrond waar nu blubber en gras is. ik zou dan een paddock willen maken met drainage.. wat je misschien als longeer iets kan gebruiken.. of groter maken zodat het een rijbak achtig iets wordt. Erin investeren vind ik niet erg. Deze boer ken ik heel erg goed en het land mag ik voor heel weinig huren ( zeg maar zowat gratis) dus een paar euro s erin steken is niet erg. Een pp heb ik ook over nagedacht maar is dat haalbaar op 3000 m2.....het land is dus zeg maar 90 x 40. Ik kan idd mijn paard voor de nacht binnen in die stal zetten en in die stal een hek oid kunnen maken zodat ze dan 30 om 20 m2 tot hun beschikking hebben en dan morgens weer het land/paddock op. Bijvoeren vind ik geen probleem. wat ik nu p mnd in mijn pension kwijt ben kan ik makkelijk hierin steken :-). Het is ook vrij dichtbij dus dat is ook geen probleem .. en ik weet zeker dat de boer ook nog wel de schuurdeur op kan zetten morgens :-) maar goed daar moet ik niet vanuit gaan uiteraard
Laatst bijgewerkt door Linien op 06-10-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:51

Je zou in het midden van het land een stuk gras kunnen laten van 30x70 dan heb je een track van 5m aan beide lang zijden en 10 aan de korte. Je zult zien dat ze de hele dag rondjes lopen en lekker kunnen scharrelen.Ook hebben ze dan een stukje gras,als je het in een paar stukken verdeeld kun je het ene rust geven als het andere in gebruik is.

Hoewel mijn stuk ruimer is,is het misschien wel een ideetje

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 06-10-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:53

maar zal ik in die track dan drainage aan leggen?? moet geen blubberzooi worden... is dan een grotere paddock weer geen beter idee???.. of beide en dan minder grasland en meer bijvoeren

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:54

Hangt er vanaf of je wil dat je wilt dat ze een hele tijd gras kunnen eten of niet. Ik heb 2 paarden op 5000m² en dit is te weinig qua gras. Ik moet ook in de zomer hooi bijvoeren maar dit wist ik op voorhand en vind het geen probleem. Als je echt genoeg ruimte en gras wilt moet je per paard 5000m² rekenen. De mijne staan nu beetje volgens paddock paradise systeem, zij hebben een pad/track rondom de weide waar ze zomer en winter constant op mogen. Hier kunnen ze genoeg lopen. Het middelste deel is opgedeeld in 3 delen waar ze afwisselend opstaan. Verder krijgen ze zo goed als onbeperkt hooi in slowfeeders als ze niet op het gras kunnen. Ze hebben een schuilstal met afdak.

Afbeelding