iemand bekend met westerschelde zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

iemand bekend met westerschelde zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:42

hallo ik heb vandaag even via de mail contact gehad met een bedrijf voor een nieuwe bak aan te leggen

het advies was

drainage
drainage zand en dan westerschelde zand er over heen

wij zitten hier op klei grond. mijn vraag was of dit niet te zwaar word en goed is.

verder hadik nog wat vragen hoeveel kuub heb je nodig voor drainage zand en hoeveel kuub voor westerschelde zand?

iemand die me kan helpen heb verschillende topic's gelezen en ook gegoogled maar vind weinig

BBolluijt

Re: iemand bekend met westerschelde zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:19

We hebben zelf door Loonbedrijf Marcusse 's heer Abtskerke een bak met (westerschelde) plaatzand laten aanleggen.
ongeveer 20-30 cm plaatzand op klei wat eerst netjes onder afschot naar de sloot was gelegd. We hebben geen drainage zand gebruikt omdat we bang waren dat de bak te los werd. Mits goed bijgehouden en regelmatig gesleept werkt dit prima. Met name in het begin moet je best wel vaak spoor aan spoor vastrijden om te voorkomen dat de bak te los wordt.
Op een bak van 20 x 40 m heb je dan 175 tot 240 m3 zand nodig.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:25

oke dus het kan wel wsz op klei zonder drainage ?

hebben jullie een stuk uitgegraven of erop gestort?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 01:01

Ik weet niet of het hetzelfde zand is als wat ik ken, maar ik heb op een stal gestaan waar ze, waarschijnlijk, ook dat zand in de bak hadden. Toevallig ook in Krabbendijke :D . Die bak was eigenlijk altijd prima te rijden, ook al stonden er plassen in. Echt zwaar vond ik hem ook nooit. Datzelfde zand is later ook in de paddock gedaan van het weiland waar mijn paard daarna naartoe is gegaan en ook dat was een redelijk fijne bodem. Van de paddock weet ik zeker dat er geen drainage is, de bak denk ik ook niet. Als ik het niet vergeet zal ik het morgen navragen of het hetzelfde zand is.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:01

Naast bianca hadden ze dit op krabbendijke dat was dit zand. Bij Bianca zelf weet ik het niet maar die bak lag inderdaad altijd lekker.. een van twee moet het zijn neem ik aan enkel ken ik mascha nog maar helaas licht die bak niet altijd droog.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:56

xGwennn_94 schreef:
oke dus het kan wel wsz op klei zonder drainage ?

hebben jullie een stuk uitgegraven of erop gestort?

We hebben de toplaag netjes ge-egaliseerd en onder afschot naar de sloot gelegd. De rijbak ligt daardoor hoger dan de omliggende grond.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 17:04

hoedik is het aan te raden voor de toplaag?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:54

Heb het even gevraagd maar de bak was inderdaad Westerscheldezand en de paddock is het ook. De bak bestaat niet meer, is 9 jaar geleden terug gebracht naar een kleine paddock en ik heb geen idee of die er nog is.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:53

Ik vraag me enkel af wat ik nu moet doen tog drainage buizen aanleggen drainage zand en dan wsz of stuk uitgraven en 10 cm wsz storten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:51

Zowel de bak toendertijd als de paddock die ik nu ken, hadden/hebben geen drainage. Er stonden in de bak soms wel wat plassen, maar dan nog kon er gewoon in worden gereden. Door de samenstelling van het zand word het niet glad of blubberig.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 22:01

Dat is een groot voordeel dan zou ik 12 cm moeten uitgraven en 10 sm zand storten