zo groen als gras.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda1975

zo groen als gras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 12:29

Goedenmiddag. Ik ben nieuw op dit forum. Sinds 10 jaar rijd ik paard. eerst op een manege en nu sinds 3 jaar ben ik bijrijdster/verzorgster van een kwpn er. ook mijn zoon en dochter zijn al jaren gek van paardrijden en onze dochter zorgt momenteel voor een pony. ik ben nu dagelijks op stal dus maar nu krijgen wij de kans om een stuk grond te kopen waar een boerderij op staat met in totaal 5 hectare grond. Als we de boel een beetje inrichten blijft er ruim 3 tot 3.5 hectare grond over voor een eigen paard. en dat trekt me steeds meer ( een eigen paard) Aangezien ik het paard niet alleen wil laten staan is het idee gekomen om dan een mini pension te beginnen. maar er borrelen allemaal vragen op.
Ik hou erg van natuurlijk paarden houden en een paddock paradise achtig iets zal ik wel heel leuk vinden. echter hoeveel paarden adviseren jullie op een stuk land van 3 hectare? ik dacht zelf aan max 3-4 ( af van de groote) Ik wil ook rijbak laten plaatsen en dan blijft er nog een L vormig stuk land over waar een grote schuur staat van 60m2. deze schuur heeft een betonnen vloer en wil ik als schuilstal gaan gebruiken. naast deze schuur staat een kleinere schuur die ik als opslag voor hooi/stro/ vlas ed kan gebruiken
Hebben jullie naast de schuilstal ook voor ieder paard nog een afzonderlijke box? of zijn 1- 2 boxen voor bijv zieke paarden voldoende. Gebruiken jullie de rijbak ook als paddock? als ik dat kan doen blijft er nog meer grasland over. mml. ik kan ervoor zorgen dat het pad om het land heen ook langs de rijbak komt waar ze dan evt in kunnen. De rijbak zal zo worden gebouwd dat deze ten alle tijden droog is. ook is er vlak bij het huis een verharding waar ze in de winter of natte perioden droog kunnen staan.. dit is weer vlak naast schuilstal. hoeveel stukken grasland adviseren jullie?? ik ga ervan uit dat er ongeveer 2 tot 2.5 hectare overblijft na het aanleggen van de rijbak en zandpad. hoe kan ik een mooie knappe en vooral goed geïsoleerde "zadelkamer" maken. Ik dacht eerst 3 boxen neer te zetten met naast iedere box een kleine ruimte/schuur waar ieder zijn eigen spullen in kwijt kan. Eigen sleutel en eigen deur voor je spullen en dus je paard. maar ik weet niet of dit nodig is als je al een grote schuilstal hebt. Zonde om drie a vier boxen te bouwen als ze er niet in komen te staan..

Hoe houden jullie de extreme waterplassen uit jullie land vandaan? nu lopen er twee geulen naar een sloot.. ien hoe doen jullie dat met mestafvoer.. is mest van 3- 4 paarden teveel voor eigen gebruik of is de ervaring dat je dat wel kan hergebruiken...
vergunning voor rijbak ed worden afgegeven..

Hoeveel uur zijn jullie gemiddeld per dag bezig met het zorgen voor jullie paard en land? en zouden jullie interesse hebben in een kleinschalig gebeuren? Ik ben op zich wel heel enthousiast maar ben ook bang dat ik door onervarenheid misschien wel heel veel dingen over het hoofd zie.
Tips zijn daarom ook van harte welkom.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:35

linda1975 schreef:
Goedenmiddag. Ik ben nieuw op dit forum. Sinds 10 jaar rijd ik paard. eerst op een manege en nu sinds 3 jaar ben ik bijrijdster/verzorgster van een kwpn er. ook mijn zoon en dochter zijn al jaren gek van paardrijden en onze dochter zorgt momenteel voor een pony. ik ben nu dagelijks op stal dus maar nu krijgen wij de kans om een stuk grond te kopen waar een boerderij op staat met in totaal 5 hectare grond. Als we de boel een beetje inrichten blijft er ruim 3 tot 3.5 hectare grond over voor een eigen paard. en dat trekt me steeds meer ( een eigen paard) Aangezien ik het paard niet alleen wil laten staan is het idee gekomen om dan een mini pension te beginnen. maar er borrelen allemaal vragen op.
Ik hou erg van natuurlijk paarden houden en een paddock paradise achtig iets zal ik wel heel leuk vinden. echter hoeveel paarden adviseren jullie op een stuk land van 3 hectare? <KNIP>

Ik meen dat de vuistregel bij normale begroeiing (maar ik neem niet aan dat je in de Sahara zit :+ ) maximaal 2 paarden per hectare is. Dan zou je niet moeten hoeven bijvoeren.....meen ik.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:46

Ik heb met alle soort stalling ervaring... kleinschalig, thuis, grote pensionstal en thuis met pensionpaarden. Je bent best veel tijd kwijt met het onderhouden van het land. (onkruid etc, bedrading). Het is praktisch als je kiest voor welk soort paard je pension aanbiedt. Koudbloeden hebben beduidend minder dagelijks onderhoud nodig dan bijvoorbeeld een kwpn of arabier. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb nu tinkers en dravers bij elkaar staan en waar de tinkers nog steeds dik worden van het gras, moet ik de dravers twee maal daags bijvoeren omdat ze alweer dunner worden. Geeft dus extra werk, apart zetten met voeren etc.
Hiermee kom ik ook terug op je vraag over hoeveel paarden op 3 hectare... Ik had 2 tinkers dag en nacht buiten staan op nog geen hectare en had veeeeeel te veel gras. Ze kregen dagelijks een strookje gras erbij anders ontploften ze. Moest wekelijks de rest maaien anders werd het een wildernis. ( en hoog gras moet niet tegen de bedrading groeien want dan werkt je stroomdraadje niet meer)
En warmbloeden kunt je weer wat makkelijker op meer gras zetten. Uitzonderingen ook weer daar gelaten.... Het blijft een gepuzzel.

Verder moet je goede regelingen treffen voor de mestafvoer. Want dat gaat echt rap. Ik heb dagelijks twee a drie grote kruiwagens vol met mest uit de wei. Binnen 2 weken heb je dan al een mega bult.
Watervoorziening in de wei is ook belangrijk.
En dit zijn dan de meest eenvoudige praktische dingetjes waar je tegenaan loopt.

Hou er rekening mee dat je allerlei soorten mensen en dus ook wensen "in huis" haalt als je een pensionstal begint.....

linda1975

Re: zo groen als gras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:09

de watervoorziening komt oa de grote sloot waaraan het grenst. de andere boerderijen naast me hebben dit ook. maar ook zal er een waterbak komen die ik dagelijks moet vullen en in de schuilstal kan ik een automatische drinkinstallatie maken. Het land zal nog helemaal ingericht en bewerkt kunnen worden en we houden ook rekening met 50000 euro aan extra kosten..
mensen bij mij op het erf vind ik niet erg zolang ze maar niet bij mij binnen in huis komen. dat zal ik ook duidelijk moeten maken... een vriendin van mij heeft een eigen stuk land wat ze verhuurt en bemoeit zich nergens mee.. alles wordt daar onderling opgelost. het erf is zo ingericht dat het huis ook echt los komt te staan van het land. achter het huis komt een eigen besloten tuin en daarna nog een flinke bestrating voordat het land begint. parkeren gebeurd weer aan de andere kant. maar het is wel verstandig om idd te denken aan welk type paard je moet denken. zelf heb ik alleen maar ervaring met friesen en haflingers en een kwpner... waarbij de kwpner idd het meeste eet. de fries stond nooit op land want die at zich tonnetje rond.
Zelf werk ik twee dagen in de week onregelmatig en als ik werk is mijn man altijd thuis. Dus ip is er 24 uur p dag iemand bereikbaar maar idd wil ik ervoor waken dat straks al mijn vrije tijd gaat zitten in het houden van een paard.. dan kan ik beter blijven wonen waar ik nu woon en een eigen paard ergens stallen.. maar juist lijkt het me zo leuk om dat bij eigen huis te kunnen houden.. en gezien het landoppervlak.. lijkt mij 3 -4 paarden prima te doen.... mits er idd geholpen wordt door de paardeneigenaren.. het zal dan ook geen all in concept gaan worden....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:16

Vuistregel is 4 paarden per hectare, en dan kun je bij goed weidebeheer ook nog hooien.
Ik had 6 paarden 24/7 buiten op anderhalve hectare zandgrond (en geen 'ik word dik van lucht paarden') en kon daar idd nog bij hooien, zij het niet voldoende voor de hele winter.
Momenteel heb ik er 4 op diezelfde anderhalve hectare, en ben zelfvoorzienend qua hooi ook.

En ik weet niet hoeveel erf je denkt nodig te hebben, maar met 5 hectare grond in totaal zal je eerder op 4,5 hectare gras uitkomen. 5000 m2 erf en tuin is méér dan genoeg.

Op die 4,5 hectare kun je zonder problemen dus 16 paarden kwijt. als het er niet meer zijn. Hoe meer grond, hoe makkelijker 'overbegrazing' zonder al te veel gevolgen kan, want je hebt voldoende uitwijk om een stuk grond wat langer te laten rusten.
Vraag is wel of dat volgens het bestemmingsplan wel mag - daar zul je dus eerst achterheen moeten.

linda1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:32

de huidige eigenaar houdt er paarden en de boerderij is in twee gedeeld. de buren houden ook paarden (5) en hebben een rijbak. de vergunningen worden dus verleend om paarden te houden en een rijbak. 4 paarden per hectare lijkt me best veel. de boerderij staat op een derde van het perceeloppervlak. vooraan hebben we een vrij grote strook gras. omdat de boerderij ook een appartement heeft willen we deze verhuren en de voorstrook gebruiken voor deze mensen. ook kan er aan de zijkant en dan vooraan evt twee stallen met uitloop in kleine paddock gebouwd worden in de toekomst zodat we evt een paard en bed achtig iets zouden kunnen doen. maar nu richt ik me vooral op het houden van een eigen paard die niet alleen komt te staan. als we een eigen achtertuin van 10 bij 15 nemen komt daarachter de schuilstal en houden we daarachter nog een grasland over van 40 meter diep en 70 meter breed en aan de andere zijde 60 meter diep en 25 meter breed( een L vorm) hierin komt dan wel deels de rijbak te liggen waardoor er iets vanaf zal gaan..daarna houdt ik dus ongeveer 3 ha over..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:34

Uhm, 40 x 70 = 2800 m2, 60 x 25 = 1500 m2. Dat is samen 4300 m2. Nog geen halve hectare dus.
Een hectare is 10.000 m2...

linda1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:36

ja nee sorry ik bedoelde 400 bij 70 en dan een stuk 60 bij 250 denk nog teveel in meters van mijn eigen achtertuintje haha

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:46

Qua ruimte kom je prima weg met 3-4 paarden en een paddock paradise met voldoende groot stuk verharding voor natte perioden. Over hoeveel grasland je dan precies over houdt zou ik me dan niet zoveel zorgen maken. In deze situatie zou je bijv. ook al genoeg hebben aan 1 ha. Je kunt het pp afsluiten van de weide dus op die manier is het geen must om heel veel grasland te hebben. Liever een goede, ruime en droge track dan veel grasland.

Ik heb ze hier ook aan huis staan in een pp en een bak en omdat ik koudbloedjes heb (ook fijn om in te schiften voor pensionklanten, een kwpner heeft een andere voedselbehoefte dan een fjord) ben ik het gras steeds meer gaan zien als 'lekker om van te snoepen'. Hun hoofdvoedsel is nu hooi en stro (ik voer ze tarwestro bij i.v.m. dik worden van de lucht). Ik heb geen kleine weilandjes, maar werk met strookbegrazing zodat het land wel netjes afgegeten wordt en het te bewerken blijft met de trekker.