Wat en hoe met weiland en pony's in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Wat en hoe met weiland en pony's in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:58

Ik heb een klein stukje weiland van ca. 1200 m2. Hierop lopen mijn twee minishetten.
Daarnaast heb ik een rijbak (zand). De pony's hebben vrije toegang van bak naar weiland.

Tot vorig jaar had ik 1 shet en een paard. Omdat die samen niet genoeg hadden aan het gras en ze het kapot zouden lopen in de winter, liepen ze 's winters alleen op het zand en kregen ze hooi bijgevoerd. Eigenlijk begon ik altijd rond deze tijd al bij te voeren omdat er dan te weinig gras meer was.

De shetjes kunnen het weiland samen niet kort houden, daarom hebben we afgelopen zomer regelmatig gemaaid. Nog steeds zien ze er welvarend uit en is er nog genoeg te eten voor ze. Het is overigens een schraal stukje, met ook veel onkruid dus het is niet zo dat ze volop in het gras staan. Ze moeten echt wel een beetje zoeken voor hun sprietjes.

Voornamelijk vanwege het paard gingen ze 's nachts altijd naar binnen. De pony's wonen al de hele zomer buiten en vinden dit ook prima. Ik wil voor de winter proberen te realiseren dat er 1 buitenbox open blijft zodat ze evt naar binnen kunnen lopen mochten ze daar behoefte aan hebben. Vanaf de stal is er toegang tot de bak en de bak sluit weer aan op het land.

Wat is nu verder verstandig om te doen in de winter?
Ze hebben nog genoeg gras en lopen het weiland niet kapot. Maar is het wellicht beter om het gras in de winter rust te geven en ze toch op het zand te houden en bij te voeren?

gohya

Re: Wat en hoe met weiland en pony's in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:00

Ik zou het gras rust geven,daarbij zit er nog maar weinig voeding in het gras vanaf Okt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:04

Wei op delelen dmv draadje een optie ? En onkruid snoeien zal ik doen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:05

Ik zou ze 's nachts in de bak houden met wat hooi in de stal om te knabbelen en ze overdag een een uurtje of acht op de wei laten.

Zo doe ik het al jaren en het bevalt iedereen prima :j

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:06

hallo,

ik heb ook maar een kleine weide momenteel. Ze is iets van een 10 are, waarop 1 e-pony staat. Mijn paard staat winter en zomer buiten. Onze weide is nu zo verdeeld dat ze vanuit haar stal via een lang pad naar achteren op de weide kan (hier ligt de weide ook hoger voor de winter). Op het pad kan ze eens goed haar benen strekken. De andere rest van de weide is zomerweide. We hebben dit net helemaal opnieuw omgeploegd, gezaaid,... Dus tegen de zomer zal dit een mooie weide zijn. Weliswaar is de oppervlakte te klein, maar we proberen er natuurlijk ook alleen maar het beste van te maken. Mijn paard wordt nu al bijgevoerd hoor!

MeesSyperda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:46

Ik zou hen overdag op het land zetten of bak en op de avond op stal, de kou kunnen ze wel hebben maar mok wil je niet hebben!
Ik heb mijn shet altijd zomers buiten en winters op stal.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:20

Mok kunnen ze ook op stal krijgen daarvoor zou ik ze niet 's nachts binnen zetten.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:56

Paarden lopen het liefst van al buiten. Als ze een schuilstal hebben kunnen ze zelf kiezen of ze al dan niet op stal willen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:59

Lekker dag en nacht op het land met de box open zodat ze zelf beschutting op kunnen zoeken. Als het koud wordt een pluk hooi erbij. Voor mok zou ik me geen zorgen maken. Als ze maar een droog plekje hebben om te staan redden die zich wel hoor!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:01

Overdag zullen ze sowieso buiten staan en voor de nacht (en bij slecht weer overdag) wil ik dus een schuilplek creeeren in een buitenbox.

De vraag is meer of ze in de winter alleen in de bak mogen of ook op het land.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:12

ik zou gewoon aan kijken hoelang het weiland ¨ goed blijft ¨ zodra je merk dat het achteruit gaat met de wei . de ponys in de bak zetten ?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:16

Ik zou zeggen hou ze lekker op de wei als je de ruimte hebt. Ze lopen het niet snel kapot en mijne krijgen snel diarree met weinig gras of op een zandbodem (ongeacht hooi bijvoeren). Zou het gewoon aankijken! Evt in het voorjaar wat kalk/mest op het land gooien, maar daar heb ik minder verstand van. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:21

Zolang het land geen blubber heeft,kan je ze er gewoon opzetten.Met vorst ook,dan lopen ze het sowieso niet stuk.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:20

Het liefst laat ik ze inderdaad gewoon 'overal' lopen, dan hebben ze de meeste ruimte en kunnen ze kiezen waar ze willen staan.
Maar in het voorjaar zal ik het grazen toch weer moeten beperken. Per wanneer moet ik dan 'ingrijpen'?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:45

Iemand nog advies over hoe dit aan te pakken straks in het voorjaar?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:56

Heel simpel.. Wanneer het gras weer gaat groeien.. Bij mij vaak als een pony weer jeuk gaat krijgen, dan weet ik dat er veel eiwitten in het gras zitten en gaan ze beperkter op het gras. Niet te druk om maken, je ziet vanzelf wel wanneer ze minder gras nodig hebben denk ik!