Hoeveel animo is er tegenwoordig voor een paddock paradise?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Hoeveel animo is er tegenwoordig voor een paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 15:19

Hallo!
Natuurlijk paarden houden begint steeds meer te ontwikkelen, mensen stappen af van de mensvriendelijke stallen en kiezen voor paardvriendelijke stallen. Ook ik heb mijn paarden 24/7 in de kudde buiten staan en dit bevalt me super. Ik heb altijd al een beetje een droom om een pensionstal te beginnen, maar het is nu niet iets wat je wordt aangeraden. :D Zij het niet om het financiële plaatje, is het wel om het hele "gezeik" eromheen waar je niet blij van wordt. Toch blijft het altijd wel spoken bij mij en blijf ik soms fantaseren. Ik denk dan een stal die net zo paardvriendelijk als mens vriendelijk is. Dus: een paddock paradise inclusief tracks, een vijvertje, een speelheuvel, genoeg weidegang, slowfeeders etc. maar tegelijkertijd ook een goed te rijden bak (het liefst ook een binnenbak), fijne zadelkasten, poets/wasplaatsen, uitrijmogelijkheden. Een echt fijne plek waar mensen komen die een beetje dezelfde visie hebben wat betreft paarden houden als ik.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen interesse zouden hebben in een paddock paradise, even los van welke regio etc, maar zijn algemeen. Er zijn er namelijk niet super veel, en ben benieuwd of de bestaande pensionstallen dan direct vol zitten, of dat dit nog best tegenvalt?

Ik ben benieuwd!

bakkabouter

Re: Hoeveel animo is er tegenwoordig voor een paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:30

Hier zou ik absoluut interesse in hebben, vooral in combinatie met een binnenbak. Ik heb net weer een hele zoektocht naar een nieuw plekje achter de rug, en blijkbaar moet je toch echt kiezen tussen comfort voor jezelf, of paardvriendelijkheid. Ik zou het super vinden als ik het allebei zou kunnen vinden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:35

Eigen huur weide met een soort van pp en dat bevalt erg goed, al moet je behoorlijk investeren om de paden begaanbaar te houden. Vijver is wel makkelijk qua drinken, maar de aantrekkingskracht ervan op muggen bevalt mij stukken minder. Daarnaast betekend het vaak natte(re) grond en dat is met tracks ook weer lastig.

Pensionstal beginnen zou ik ook niet voor kiezen, 1 of 2 mensen erbij misschien (maar hier geen plek), maar dat moet dan echt goed passen (zowel mens als paard). Grootschaligheid vindt ik niet prettig en veel verloop in een kudde is ook op een pp mogelijk problematisch. Op dat punt zijn de standaard weides en boxen veiliger. Nieuw paard kan daar ook makkelijker uitwijken zonder te moeten zoeken waar de vluchtweg is.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:43

Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock Paradise en ik zou nooit meer anders willen. Wij hebben een 20x60 buitenbak die bijna het hele jaar door te gebruiken is en we kunnen overdekt poetsen. Ook hebben we een keuken met toilet en koffie/thee spullen en hebben we mooie grote zadelkasten. Verder zitten we op 10 minuutjes stappen van de pont naar Spaarnwoude (moet je wel met je paard de pont op kunnen). Zomers hebben we wat weilandjes die om de beurt open gaan, zodat er de hele zomer wat gras is.

Wel merk ik dat we de laatste tijd veel doorstroom hebben aan nieuwe mensen/paarden. Het lijkt een beetje alsof er bij ons in de buurt maar weinig mensen zijn die echt geloven in de kracht van de kudde en het 24/7 buiten staan. Soms willen ze dan toch hun paard voor de nacht op stal, waardoor paard zich elke ochtend opnieuw moet 'bewijzen' in de groep. Daardoor krijg je onrust en wondjes en sommige mensen kunnen nogal heftig reageren als hun paard een keer een dik been heeft of een wondje heeft, met als resultaat dat ze uiteindelijk toch weer weg gaan. Dit zou voor mij een reden zijn om niet te kiezen voor een eigen pension'stal' op deze manier, ik zie dat het voor mijn stalhoudster ontzettend moeilijk is om iedereen tevreden te stellen.

Ik ben echt ontzettend blij met de plek waar mijn paard staat en zou zeker weer voor een Paddock Paradise kiezen als ik hier ooit om wat voor reden dan ook weg zou moeten.

edit, hier hebben wij trouwens geen vijvertje en zijn heuvels ook lastig te behouden ivm de veengrond waar we op zitten. Alles zakt gewoon keihard weg en het wordt snel een modderbende (de track is daarom ook voor een heel groot deel verhard).

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:51

Het zou mij heel leuk lijken alleen voor mijn eigen paard vraag ik me af of dat geschikt is. In de zomer hebben wij hier geen weidegang en in de zomer staat hij max. 4 uur en dan ook nog met een graasmasker, de rest op stal met uitloop. Langer op de wei lukt niet ivm gasvorming e.d. Dus ik vraag me af of dit voor hem geschikt zou zijn maar ik zou het superleuk vinden, het zou iig mijn voorkeur hebben ten opzichte van de ik noem het maar even "gewone" stallen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 16:07

Op mijn stalling momenteel staan de paarden meestal van 12.00u - 17.00u op de grasweilanden. Voor de rest staan ze op ruime paddocks. Dit werkt voor de meeste mensen fijn omdat de ene diarree krijgt bij teveel gras, de ander heeft eczeem en krijgt last van beestjes, de ander wordt te dik. Ook om het weiland een beetje te sparen is deze regeling niet verkeerd. Ik denk dat wanneer ik een stal zou beginnen ik dit best een beetje zou willen aanhouden, dus wel altijd genoeg vrijheid, maar wel paar een paar uur per dag het weiland open. Dit vind ik ook altijd voor wat afwisseling zorgen.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:09

Hier zou ik erg veel interesse in hebben!

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:18

Ik zou absoluut interesse hebben. Ik dacht een prima 24/7 stal gevonden te hebben alleen bleek dat in praktijk niet zo super. Toen t weer een beetje slechter werd stond hij weliswaar 24/ 7 buiten maar had hij met 2 of 3 paarden maar een zeer klein stuk tot zijn beschikking en was dit nog volledig bestraat ook. Niks gras, niks zand en zeker gern loopruimte.
Ben met spoed verhuist en nu staat hij snachts weer binnen, maar 24/7 in een paddock paradise blijft mijn droom/wens voor hem. Daar lever ik graag luxe voor mezelf voor in. Omdat ik wil dat hij vaak naar buiten kan heb ik nog nooit een binnenbak gehad. Dat gaat in deze regio niet samen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:22

Hier in mijn omgeving, Noord-oost van groningen heel veel animo!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:24

Ik heb mijn paarden thuis in een eigen pp staan, maar als dat om wat voor reden dan ook niet meer zou kunnen zou ik op zoek gaan naar een stal waar dat ook kan, maar inderdaad vind ik een goede rijbak wel heel belangrijk. Ik heb in het verleden ook een pensionstal gehad maar dat zou ik echt nooit meer willen, ben heel blij alleen nog onze eigen paarden te verzorgen. Als ik mijn paard op stal zou moeten zetten zou ik haar denk ik verkopen, ik zou dat niet meer kunnen.