buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 11:33

Hai, ik went me even tot jullie.
Wil graag een oplossing voor het probleem en misschien heeft er iemand hier wel een goede tip.

Mijn paarden staan op het erf van een melkveehouder, een aantal buren zitten er vrij dicht op met hun woning en tuin.
Nu heb ik merrie's en die willen wel eens wat miepen,of rangorde opzoeken. dit gaat gepaard met wat gepiep en wat hoef getrappel. ( tot nu toe nooit wonden of kreupelen paarden, dus het is echt even "miepen")
Ze hebben de ruimte, en kunnen zowel in stal al op de paddock. ( lopen vrij)
Maar nu.. Een buur moppert wel eens als ze snachts de paarden heeft gehoord. en meldt dan dat het een rot geluid is, en dat ze we van wakker schrikt.
Nu kwam van de week zoon lief langs en mij vragen of ik de paarden niet ergens anders kon zetten?
Hij begon ook te melden dan hij zijn moeder niet kwijt wil raken aan een hartaanval, en dat ze steeds hartkloppingen heeft als ze zo schrikt in dr slaap.
Dat zou ik zeker niet op mijn geweten willen hebben natuurlijk.
Dus af gesproken dat ik een paard s'nachts op zou sluiten in een stal. Maar paard breekt de tent af en... komt zelf uit dr stal. ( ik heb niet de mogelijkheid ze allemaal op te sluiten, en daarbij is dat ook echt niet iets wat ik zou willen) '
Snap dat jullie mijn situatie niet kennen, maar misschien goed tips, om te kijken wat ik kan veranderen, of de buren gerust te stellen.

Anoniem

Re: buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:34

Hoeveel stallen heb je tot je beschikking? Misschien opsplitsen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:36

En hoe groot is de wei? Misschien een draadje ertussen voor s nachts?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:37

Hoeveel paarden heb je daar nou staan? En je zet er 's nachts maar 1 op stal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:40

Ik denk dat je zelf het beste in kan schatten tussen welke paarden het gemiep plaats zal vinden / wat de mogelijkheden zijn om die een beetje beter miep-vrij te houden 's nachts. Hetzij op stal, hetzij anders opgesplitst en toch niet te ver van elkaar, hetzij het geluid verder bij de buren vandaan krijgen.

Waarom miepen ze en wat zou je er tegen kunnen doen.

Gaat het om eten? Extra voerplaats erbij verder uit elkaar? Dat soort dingen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-10-15 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:40

Mijn mening is beide water bij de wijn doen.

Jij zal moeten kijken wat je er aan kunt doen om de paarden zo stil mogelijk te houden 's nachts.

De buren zullen moeten accepteren dat dieren nu eenmaal herrie maken.
Ik woon in een woonwijk en wordt ook regelmatig wakker van blaffende honden, krijsende katten, luidruchtige pubers die midden in de nacht thuiskomen etc.

Geven en nemen.

Ga eens met haar om de tafel zitten en kijk of jullie een goed gesprek kunnen hebben. Kun je uitleggen dat je verschillende dingen gaat proberen om de paarden zo stil mogelijk te krijgen en dat niet binnen een nacht zal lukken, zij kan haar verwachtingen aanpassen dat het geen 365 dagen per jaar stil zal zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:42

Vraag me af of het niet beetje overtrokken is, alsof dat zo vaak voorkomt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 11:54

Het zijn niet zo zeer "stallen" maar inloop stal waar van ik een gedeelte dicht kan maken.
Momenteel 2 paarden, de ander komt eind van de maand weer terug.
Vandaar er maar een opsluiten.
Verder bij de buren vandaan is niet mogelijk. omdat het om een soort van paddock paradijs gaat is opsplitsen ook erg lastig. ( de een zou dan weer niet bij het water kunnen, of niet kunnen schuilen. enz)
Ik vindt ook dat het wat overtrokken is, het is sowieso niet de hele avond, en ook niet elke avond.
Voeren gebeurd 7 keer per dag als ze niet op het gras staan, anders 2 a 3 keer. ook dus s'avonds laatste ronde rond 23:00 en s'morgens om 6 uur. ( eten gaat prima samen)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:56

hoe dicht erop is vrij dicht? En wordt er nu echt zo vaak gemiept onder elkaar dat ze zelfs s'nachts flink te keer gaan?
Daar komt nog bij; dat schreeuwtje wat merries doen (niet alleen merries trouwens en IS idd een irritant geluid, maar is maar 1 seconde) draagt s'nachts lekker ver natuurlijk; al zou de afstand 50 meter zijn; dat geluidje bereikt je dan heus wel.
Wat Smudge zegt ben ik het ook zeker mee eens; het is geven en nemen. Buurvrouw kan niet verwachten dat dieren de hele nacht muisstil blijven. Je manipuleren door dr zoon te sturen met dat hartaanval verhaal; daar had ze bij mij een hoop mee verbruid.
En maar 1 op stal zetten kan natuurlijk al helemaal niet; of minstens 2 die elkaar liggen of helemaal niet.

Idd met buuf rond de tafel en een goed gesprek voeren; maken de paarden nu echt de hele nacht zo veel herrie? (vraag rond bij andere buren en de melkveehouder, hoewel die laatste wel wat gewend is natuurlijk; koeien hoor je s'nachts tenslotte ook wel in hun ligboxenstal; geluid van voerhek bv), heb je de mogelijkheid om de paarden in een ander weiland te zetten verder van haar slaapkamer vandaan (hoewel ik daar alleen naar zou informeren als het echt heel dicht op dr huis is, anders zou ik persoonlijk het aangemerkt hebben als aanstellerij).
Of idd opsplitsen, als je weiland groot genoeg is om in twee groepen te splitsen.

En haar duidelijk maken dat het onmogelijk is om ze helemaal stil te krijgen; zijn tenslotte geen houten hobbelpaarden. Maar dat je je best zal doen om eventueel overlast te beperken.

maar heel eerlijk; ik vind dat je buurvrouw zich gigantisch aanstelt, maar goed; burenruzie om zoiets stompzinnigs wil je ook niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 04-10-15 12:03, in het totaal 4 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:57

Hoe is de bodem van je paddock en stallen? Heb je daar ook verharde gedeeltes in?
Dat klinkt natuurlijk behoorlijk door, zeker als je paarden ook nog op ijzers staan. Wellicht valt daar wat winst te behalen?

Verder vind ik dat in een agrarisch gebied mensen niet kunnen verwachten dat alle dieren 's nachts stil zijn, dat zijn geluiden die bij het leven op het platte land horen.

De buurvrouw zou misschien ook wel in een kamer aan de andere kant van het huis kunnen slapen of misschien heeft de melkveehouder wel een ander plekje voor jouw paarden verder van het huis van de buurvrouw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:57

Sorry maar wat een aansteller...

Als mevrouw er last van heeft, doet ze het raam lekker dicht en desnoods gaat ze aan de andere kant van het huis slapen.
Kan me niet voorstellen dat het zo vaak gebeurd, en dat je er wakker van wordt...

En btw; ik woon zelf op een melkveebedrijf, het open/dichtslaan van het voerhek, het gebrul van een tochtige koe of kalveren die melk willen hoor je toch veel erger dan een merrie die een keer gilt. Ik denk dat ze gewoon wat te zeuren wil hebben tegenover jou.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:59

Waar komt het gemiep dan vandaan? Een stabiele groep zou eigenlijk weinig lawaai moeten maken?

Hier af en toe wel wat gedoe rond de voerplekken, maar absoluut geen gemiep met 2 merries.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:59

Voor de herrie in de stal zou je rubber matten tegen de stalwanden kunnen bevestigen... Dat dempt in ieder geval al wat geluid

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:03

Misschien oordoppen voor de buurvrouw.
Wie woonde er eerder, de melkveehouder met z´n dieren of de buurvrouw.
Indien de buurvrouw er later is komen wonen heeft ze geen recht van klagen want je weet van te voren waar je dan naast komt.
En wakkerschrikken van miepende paarden, of je paarden hebben een luidspreker aanstaan of de buren miepen zelf, kan me niet voorstellen dat als je normaal slaapt je daar wakker van schrikt.
En als je het maar vaak genoeg hoort dan went het vanzelf wel hahaha

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:06

RianneH schreef:
Waar komt het gemiep dan vandaan? Een stabiele groep zou eigenlijk weinig lawaai moeten maken?

Mijn merrie slaakt af en toe gewoon een gilletje als er iets is wat madame niet zint. Ook in een stabiele groep. De rest negeert dat dan gewoon, dus het is ook maar 1 los geluidje.

Ik vind me de OP zonder plattegrond ook lastig voor te stellen inderdaad. Heb de paarden namelijk weleens dichtbij mijn slaapkamerraam, maar een loeiende koe aan de andere kant van het erf overtreft met gemak al het paardengeluid. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:12

amoj schreef:
Sorry maar wat een aansteller...

Als mevrouw er last van heeft, doet ze het raam lekker dicht en desnoods gaat ze aan de andere kant van het huis slapen.
Kan me niet voorstellen dat het zo vaak gebeurd, en dat je er wakker van wordt...

En btw; ik woon zelf op een melkveebedrijf, het open/dichtslaan van het voerhek, het gebrul van een tochtige koe of kalveren die melk willen hoor je toch veel erger dan een merrie die een keer gilt. Ik denk dat ze gewoon wat te zeuren wil hebben tegenover jou.

Ik heb zelf paarden en de buurman rundvee ..... en echt; een gillend/piepend paard klinkt veel doordringender dan een loeiende koe.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:13

RianneH schreef:

Hier af en toe wel wat gedoe rond de voerplekken, maar absoluut geen gemiep met 2 merries.

Het gemiep was er altijd wel wat, maar ik verwacht als dame 3 straks weer thuis is het weer wat stabieler zou worden.
Ze hebben echt er de ruimte, maar het stenen gedeelte van het paddock paradijs waar ze kunnen staan. ( lopen vrij) is ook wel echt aan de slaapkamer van de buurvrouw.
Sowieso, belachelijk dichtbij dus.
Dit zou ik natuurlijk voor grootste gedeelte af kunnen zetten, maar dan wordt de ruimte wel een stuk kleiner en in mijn beleving misschien eerder mot. ( maar dit kan ik uitproberen)
Wie er eerder was, maakt natuurlijk niet veel uit. mijn paarden staan er nu 5 jaar. bedrijf zelf bestaat al jaren. (mijn man is hier geboren, en daarvoor ook al 2 generaties. daar voor ook al een bestaand bedrijf)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:15

het maakt ook niet uit welk geluid er sterker is, ik snap het allemaal wel een beetje, maar ja... ik kan ook geen ijzer met handen breken, en ja het zijn dieren, en ja je woont op het platteland. en in de stad heb je weer andere geluiden.
Een tijdje terug sliep ik een nachtje bij vriendin in de grote stad, ik kon niet slapen, elk half uur zo'n beetje een ambulance..

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:15

Nou, het is heel duidelijk. Ze gaat zo een hartaanval krijgen en dat is dan jouw schuld....

Bweeh, echt.. dit is echt vreselijke larie. Last hebben van paarden snachts... Dit soort mensen zijn een bekend fenomeen, en geloof me: zodra je zorgt dat ze er "geen last meer van heeft" is er wel iets anders om over te klagen.

De fijnste oplossing zou zijn dat als er iemand met zo een verhaal op de stoep staat, je in lachen uitbarst en de deur hard dicht smijt, maar helaas is een beetje goede verstandshouding ook gewenst.. Dus, doe alsof je het verhaal heel serieus neemt, antwoord met veel "ja, ja ja". En wat je ondertussen er van denkt horen ze gelukkig niet.

Geloof me, je krijgt geen hartkloppingen snachts van paarden.... Waarschijnlijk "hoort" ze de paarden nog als er er niet eens zouden staan..

"Hij begon ook te melden dan hij zijn moeder niet kwijt wil raken aan een hartaanval".... Echt...zo een verhaal dat doet de deur dicht... ;(
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 04-10-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:19

Je zou ze snachts achter draadjes kunnen zetten zodat ze niet bij elkaar kunnen?

Vraag me wel af hoe vaak de merrie dan gilt, normaal gesproken hoor je als de rangorde is bevestigd niet zo heel veel? Staan ze op een klein stukje zodat er een wel eens verdrukt raakt door de ander?
En is de merrie niet chronisch hengstig of zo wat dat bovenmatig gegil uitlokt?

Wat betreft buren, tja dat is wel lastig. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat zon piepgeluid je snachts wakker laat schrikken. Maar weet je zeker dat het de paarden zijn, er zijn meerdere dieren die snachts piepgeluiden maken, uilen, en vooral scholeksters...

http://www.ecomare.nl/ecomare-encyclope ... holekster/

Normaal gesproken zijn paarden snachts best wel stil, het blijven toch vluchtdieren.

Edit, ik lees dat het bedrijf van je man is? kunnen de paarden niet een ander onderkomen krijgen verder bij de buren vandaan, in ieder geval voor snachts?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:24

Draadje spannen bij het verharde gedeelte; voor de nacht doe je die dicht, zodat ze s'nachts niet op het verharde gedeelte kunnen komen en ik begrijp dat ze dan ook gelijk verder van haar huis af staan dan. En s'ochtend doe je dat draadje weer open zodat ze er overdag wel op kunnen.
Dat is dan denk ik de makkelijkste oplossing. Zal al heel veel geluid schelen als ze niet meer op het verharde kunnen komen s 'nachts.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:28

In tegenstelling tot de meeste mensen hier snap ik de vrouw wel. (Maar denk wel dat ze overdrijft) Tenminste, als de paarden echt vlak bij de slaapkamer staan. Wij hadden vroeger de paarden altijd snachts op stal, maar dat was zo'n kabaal. Gegil, getrapt tegen die deuren, ze kunnen een hoop herrie maken. Uiteindelijk besloten om ze snachts buiten te laten, want we konden er niet van slapen :')

zou eens kijken of je misschien het stenen gedeelte af kunt zetten, dat scheelt al een hoop in geluid denk ik. Of die vrouw oordopjes geven, makkelijkste oplossing en misschien ook de meest effectieve.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:28

tinkermiep schreef:
Nou, het is heel duidelijk. Ze gaat zo een hartaanval krijgen en dat is dan jouw schuld....

Bweeh, echt.. dit is echt vreselijke larie. Last hebben van paarden snachts... Dit soort mensen zijn een bekend fenomeen, en geloof me: zodra je zorgt dat ze er "geen last meer van heeft" is er wel iets anders om over te klagen.

De fijnste oplossing zou zijn dat als er iemand met zo een verhaal op de stoep staat, je in lachen uitbarst en de deur hard dicht smijt, maar helaas is een beetje goede verstandshouding ook gewenst.. Dus, doe alsof je het verhaal heel serieus neemt, antwoord met veel "ja, ja ja". En wat je ondertussen er van denkt horen ze gelukkig niet.

Geloof me, je krijgt geen hartkloppingen snachts van paarden.... Waarschijnlijk "hoort" ze de paarden nog als er er niet eens zouden staan..

"Hij begon ook te melden dan hij zijn moeder niet kwijt wil raken aan een hartaanval".... Echt...zo een verhaal dat doet de deur dicht... ;(

Mijn opa heeft ook een tijdje gehad dat hij wakker schrok van de buren (deur die ineens heel hard dicht viel/werd gegooid)en doordat hij wat ouder is, was hij helemaal zijn adem kwijt (benauwd gevoel, hard kloppend hart) en had hij coördinatieproblemen.
Dat is normaal bij oudere mensen en dat jij dat lachwekkend vindt.... :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:31

Het gemiddelde katten gevecht is angstaanjagender dan een merrie die eens piept. De zoon zou het bij mij ook verbruid hebben vrees ik.
Je kan proberen wat aanpassingen te doen maar hoe kleiner de oppervlakte, hoe groter de kans dat ze elkaar onder de voeten lopen en dus ook de kans dat er geschreeuwd wordt. :)
IMO moet redelijkheid wel van twee kanten komen dus niet enkel van de jouwe TS. Oorstopjes in zou nl vermoedelijk een betere en goedkopere oplossing zijn dan de paarden verhuizen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:37

Tja en dan mag je zeker ook geen kippen houden omdat ze schikken van een haan die kraait sochtends en geen uilen mogen nog vliegeb, die hoor je ook gillen. De katten mogen snachts niet meer los........ Moeten ze 3 hoog achter gaan wonen, maar dan hebben ze vast last van de buren....