Shetlander/kwpn en weide indeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Shetlander/kwpn en weide indeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 18:17

Hallo Allemaal,

Volgend voorjaar komen mijn kwpn-er en de mini-shetlander thuis te staan. Waar ik mijn hoofd over breek is dat de Shetlander erg snel enorm dik word. Ze heeft hele andere behoeftes dan de dan 2 jarige kwpner die ik in de zomer makkelijk de hele dag en nacht op het land kan houden. Het land is ongeveer 2 hectare groot, maar hoe groot maak ik nu de indeling voor het weide seizoen? Het plan is om het land zws in 3 stukken te delen. Maar dit zijn dan nog steeds grote stukken voor een shet. Dit zou dan gaan om strook begrazing. Maar ze eet zich hier nog rond en vol in. Een graaskorf voor de shet hebben we dit jaar geprobeerd. Helaas is het een slimme dame, die hem steeds weer af krijgt. Ondanks invlechten ed.

Ik wil absoluut niet dat ze gescheiden worden voor bijvoorbeeld overdag en dan s'nachts samen, maar ik weet niet of ik dit kan voorkomen. Dit ook ivm de leeftijd van de kwpner.

Zijn er meer mensen die een shetlander en een Kwpner samen hebben lopen en hoe gaan jullie hier mee om?

Lante

Re: Shetlander/kwpn en weide indeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:36

Ja, dit is lastig, heb ik ook. Mijn oude paard moet onbeperkt, shet op rantsoen. Daarom krijgt de shet op stal maar een heel klein beetje eten, paard daar onbeperkt en in de wei strookbegrazing. Maar het is niet super ideaal.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 06:46

Als je een paddock Paradise maakt zou je de shet 's nachts daarop kunnen zetten terwijl de KWPN-er in de wei blijft. Zo kun je de voedingsbehoefte wat meer reguleren terwijl ze wel bij elkaar in de buurt blijven.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:33

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet makkelijk te combineren valt.
Die van mij staat ook bij een groot oud paard. Overdag draagt de shet een graasmasker en 's avonds gaat ze op een paddock.
Het zijn echt twee uiterste wat behoefte betreft.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:41

Je zou een bak met hoge randen neer kunnen zetten waar je de kwpn'er extra in bijvoert, maar dan moet je dus hooi/voordroog bijvoeren en gras heeft natuurlijk wel je voorkeur begrijp ik... Hele lastige situatie!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:43

Ik heb specifiek gezocht naar een geschikt maatje kwa eten. Mijn 2 Grote kunnen gemakkelijk onbeperkt eten krijgen, en mijn shet vreemd genoeg nu dus ook :).
Vergis je niet dat shetten meesters zijn in ontsnappen, en een jong paard heeft stiekem meer nodig dan alleen een mini.
Die moet nog opgevoed worden en kunnen spelen. Zeker tot het 6e jaar kun je die beter in een gemengde kudde houden omdat het jou ook een hoop werk scheelt! Een 2 jarige hoort nooit de baas te kunnen zijn, en een shet kan er wel eens onder gaan staan. Ik wil je dit plan dus echt afraden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:47

Mijn shetlanders zitten aan een lang touw in de wei. Ze staan wel in een ander stuk als de grote paarden, zodat de paarden niet over de draden kunnen struikelen.
Ze krijgen dan een stuk gras waar de paarden al gegraasd hebben, zodat ze geen al te dik gras krijgen. Ideaal, want de paarden eten kieskeurig en de shetjes maken het mooi vlak. ;)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 08:53

Bedankt voor jullie adviezen. Dat het lastig is heb ik gemerkt. Ze lopen nu nog in een kudde met twee anderen. Helaas worden die straks verkocht. De shetlander is er nu eenmaal al dus wil ik voor beide zo goed mogelijk zorgen. Als jullie meer ideeën hebben, graag! Ik gooi ze hier allemaal in het gezin straks.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:59

Strookbegrazing dmv een draadje die zo laag is dat de kwpn er over kan en de shet niet.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:01

Waarom niet gewoon een graasmasker voor de shet :)?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:03

Minimus schreef:
Waarom niet gewoon een graasmasker voor de shet :)?

OP gelezen?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:03

Minimum dat heeft ze maar de s het krijgt het gasmasker af

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:05

Aah! Niet goed gelezen :z Wat voor graasmasker heeft de shet nu? Hier staan ze met een Greenguard en die krijgen ze met geen mogelijkheid af.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:29

Shet snacht's op een afgezet stukje naast de wei?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:45

Wat ik gedaan heb met mijn Haf en warmbloed: Eerst samen een stukje laten afgrazen, dan de Haf hier op laten en het andere paard op een rijker stuk (aangrenzend) gezet. Dan dagelijks de Haf middels strookbegrazing een beetje van dit aangrenzende stuk bij gegeven. Elke dag een dagdeel dan de warmvloed bij de Haf gezet, voor het sociaal contact.
Dit is goed gegaan (sinds mei dit jaar), beiden 24/7 buiten zonder een te dikke pony.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:46

Paddock paradise van maken en beperkt strookbegrazing geven. Hooinetten op een hoogte hangen dat shet er niet bij kan en KWPN daarmee bijvoeren. En het openen van een nieuwe strook zo timen dat je shet dan een half uurtje/uurtje meeneemt voor flink wat beweging terwijl KWPN alvast een groot deel weggraast. Lastig hoor, kan me voorstellen dat je ze graag bij elkaar wil!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:47

Krijgt ze zo'n masker wat aan het halster gaat ook af? Dat zijn van die harde korfjes die je aan het halster bevestigt, als je je halster dan precies aansluitend maakt dat hij niet zonder opengemaakt te worden over de oren kan zegmaar?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 11:01

Het merk weet ik zo niet. Maar het is een hele slimme shet. Halsters krijgt ze ook af. Heb Haar een aantal keer gezien bij het hek. Ze zorgde er voor dat de klip om een stuk schapen gaas kwam en trok net zolang door totdat hij af was. Hij was zelfs ingevlochten. Nu loopt er stroom voor het hek langs, maar ze vind steeds weer een manier. En soms duurt het een dag en soms een week.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 12:23

We denken er nu over om drie stroken aan te leggen van 30 bij 8. Hier kunnen ze dan 4 week lopen en dan naar een andere strook. Mijn paard wordt dan waar nodig bijgevoerd. Mocht de Shet dan nog steeds te dik worden dan gaan we weer opzoek naar een nog beter korf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:25

Wij voerden het paard bij vanuit een winkelwagen. Dit zorgde ervoor dat hij wel bij het hooi en zijn brokken kon maar de shetlander nauwelijks (hooi) of niet (brokken).

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:35

Hier ook problemen gehad met shet tussen de paarden. Ze bleef trouwens wel slank maar toch hoefbevangen geraakt.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:00

Hier een jaarling fries met shet in de wei. Wei is 1,5 ha, wordt in tweeën gedeeld. Fries wordt bijgevoerd, voerbak op hoogte, shet krijgt er niets bij. Shet is wel iets te dik, maar volgens DA in goede conditie.
Shet is overigens wel de baas in de wei, dus jaarling wordt wel 'opgevoed'. Alleen qua voer wint de fries, want ja ze is nu eenmaal groter :)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:19

Bedankt allemaal voor het meedenken! Gelukkig wordt paardlief groot dus ik denk dat het wel lukt om, om de shet heen te voeren. Meer tips en ideeën graag!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:42

Ik zou een koehalster/-band omdoen en daar de graaskorf aan vastmaken. Strookbegrazing met een shet lijkt me ontzettend lastig, je komt dan niet weg met een rantsoendraadje :') .