Kleine weide met eikenboom en jacobskruid onderhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Kleine weide met eikenboom en jacobskruid onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:25

Hallo allemaal,

Binnenkort gaan een vriendin en ik op een pensionstal staan waarbij we samen een eigen stukje wei krijgen. Het is de bedoeling dat we dit zelf onderhouden. Smiddags worden alle pensionpaarden op de paddock gezet. Je mag zelf bepalen wanneer je je paarden op je wei zet.

De wei die we krijgen is ongeveer 30x20 meter. Er staat een schuilstal in en een eikenboom in het midden. Nu is de wei ook aardig verwaarloosd en er groeit hier en daar want onkruid.

We willen onze paarden er een paar keer in de week een paar uur in laten grazen en dan alleen wanneer het niet te nat is. Het is tenslotte maar een klein stukje.

Nu is mijn vraag, hoe kunnen we dit het beste onderhouden? Moeten we onkruid met de hand verwijderen? Wanneer moeten we zaaien en bemesten? En wat moeten we doen met de eikenboom?

Ik vermoed ook dat achterin de wei jacobskruiskruid groeit. Hoe weet ik of dit echt Jacobskruid is en hoe kan ik dat het beste bestrijden?

Kortom er is veel werk aan de winkel. Waar te beginnen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PlantsTho

Re: Kleine weide met eikenboom en jacobskruid onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:30

Als je een foto maakt van het groene blad van die gele bloemen kunnen we goed zien of het kruiskruid is of niet :)

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:33

Hoi, wij hebben ook Jakobskruid. Ik probeer het ieder jaar zoveel mogelijk te verwijderen met de "ragfork". Die werkt heel fijn. Ik heb hem bij paardnatuurlijk.nl gekocht. Helemaal Jakobskruid vrij krijgen we het weiland niet helaas, dus iedere zomer moeten we opnieuw aan de bak. Ook laat ik weiland ieder jaar bemesten, omdat kruiskruid het minder goed zou doen op rijke grond, maar daar zie ik (nog) niet veel resultaat van...

De eikenboom is prachtig een geeft lekker schaduw, die zou ik laten staan. In het seizoen moet je dan wel de eikels zoveel mogelijk wegharken, want die zijn giftig voor paarden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:34

Ben bang dat je de boom niet zomaar mag kappen. Hij geeft wel schaduw wat weer prettig is op de warme dagen, aan de andere kant is het weitje erg schaduwrijk (boom en schuren aan beide kanten) dus zal het lastiger zijn om er weer gras te laten groeien. Onkruid goed bestrijden is het beste met de hand, goed alle wortels mee verwijderen. Mesten 2x per jaar en kalken indien nodig.
Ik ben bang dat de paarden het weitje binnen de kortste keren hebben kort gegeten omdat het een heel klein stukje is. Eventueel hooi bijvoeren kan schelen in het gras eten.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is het zo goed zichtbaar?

Ik weet dat het een klein stukje is en waarschijnlijk snel kaalgegeten maar ze hoeven er ook niet hele dagen te staan. Het is puur voor het grazen af en toe.

De eikenboom hoeft en mag ook niet gekapt worden, ik vroeg me meer af of ik het moet omheinen of de lage takken verwijderen zodat ze er niet aan kunnen eten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:50

Die gele bloempjes zijn volgens mij geen JKK. Geen idee hoe ze wel noemen...staan hier ook zo een paar trosjes van in de wei. JKK trek ik zoveel mogelijk uit. Op dat kleine stukje bij jullie is het handmatig bijhouden geen probleem denk ik.

Edit; zie nu je foto....is geen JKK dus :) Je kan ze wel uittrekken om niet het hele stuk te laten overwoekeren met de tijd. Rond de eikenboom zou ik draad spannen, denk dat ze anders de schors wel gaan afvreten :P

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:59

Het grootste punt van de boom vind ik nog het blad/de eikels die er vanaf vallen. Eikels zijn (in grotere hoeveelheden) giftig voor paarden. Gezien hij middenin het stukje staat, vallen alle eikels van de boom in je weitje. Ik zou dus wel zoveel mogelijk de bladeren en eikels die uit de boom zijn gevallen, verwijderen.

Het onkruid ziet er voor mij niet uit als JKK. Hoe dan ook, ik zou al het onkruid verwijderen wat er maar staat, wat het ook is :) Gewoon handmatig trekken. Dat is wel goed te doen denk ik voor een stukje van 20x30.

Wat bemesting betreft zou je eventueel met korrels kunnen werken, zoals bijvoorbeeld de Pavo FieldCare.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:05

Dat is geen JKK, dat heeft andere bladen bij de grond, google maar eens.

Je kunt in de eikeltijd ook rondom de boom afzetten waar ze vallen en ze regelmatig opruimen. Dat moet je straks ook met het blad doen. In de zomer is de boom heerlijk voor schaduw maar je hebt er wel werk aan in het najaar. ;-)

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 13:06

Bedankt voor de tips! We gaan maar gewoon beginnen met onkruid en eikels verwijderen.

Wanneer kun je het beste doorzaaien en bemesten? Ik zag dat Pavo ook graszaad heeft voor paardenweides.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:12

Je kunt nu al zaaien tot november ongeveer.... kijk maar naar de boeren. Mais eruit, gras erin.
Of in februari/maart maar als je kan doe het nu, dan kan het vast wortelen, heb je er eerder plezier van. Hoe meer gras, hoe minder onkruid. De paarden kunnen er nu toch niet op i.v.m de vallende eikels.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 13:13

Maar moet het gras niet eerst kort zijn voordat je kunt zaaien?

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:13

Onze buren hebben hun eikenbomen met hoog kastanje schapen hek om de stam beschermd. Op die manier raken ze geen ruimte kwijt om de bomen af te zetten. ( en het ziet er mooi uit). Ze hebben schapen en paarden lopen. De paarden eten wel de onderste takken op, geen idee eigenlijk of dat kwaad kan.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:17

Op zich kan het wel. moet je kijken wanneer het gaat regenen en dan net daarvoor zaaien en/of zaaien en er lekker doorheen blijven banjeren, dan zakt het naar en in de grond. Onkruid eruit, graszaad ervoor terug. Dan heeft het onkruid dus geen plek meer om te groeien.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:33

Eigenlijk zou je het nu allemaal moeten freesen en opnieuw in moeten zaaien. Dan heb je in mei / juni een mooie volle grasmat.

Maar als dat niet haalbaar is zou ik het onkruid zoveel mogelijk verwijderen, de kale plekken zand los harken en inzaaien.
En zorg dat je regelmatig bemest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:42

Ik zou eens uitzoeken welke plantjes er allemaal staan en puur weghalen wat niet eetbaar is. Als iets geen gras is, wil dat niet zeggen dat het niet goed is voor je paard.
Hier worden momenteel flink wat (on)kruiden gegeten door de paarden.
Juist bepaalde planten die extra veel mineralen etc bevatten...

Verder in het seizoen gewoon zoveel mogelijk eikels wegharken. Dan heb je de boom voor schaduw.
Ze kunnen best wat eikels eten zonder problemen. Dan is het grootste deel weghalen vaak al voldoende.

Verder kun je er eventueel kalk strooien(weet niet of er afgelopen jaren verder nog bemest is? )
En je zou nu ook prima nog wat zaad op kunnen strooiem

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:12

Jkk, boterbloem, zuring en alles wat familie is van de nachtschade moeten weg de rest is voor de paarden leuk en lekker alsafwisseling.
Bemesten mag officieel niet meer maar gezien de grootte ban het perceel zou ik het gewoon doen, nu bijzaaien het is nog warm genoeg.
Schapengaas om de boomstam vind ik een goed idee, wel eikels harken in het najaar. Het wisselt per paard hoe gevoelig ze zijn maar kijk met name uit met groene eikels en het blad.
Wel een leuk project!