Subli: Knoflook paardensnoepjes.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Subli: Knoflook paardensnoepjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:44

Hallo Bokkers ,

een oude weiland genootje van me sprak me aan en zei vertelde tegen mij dat het geven van knoflook paardensnoepjes heel goed is voor paarden. Want volgens haar helpt het echt en het is ook nog eens goed voor paarden. Ik kreeg een hele preek te horen van haar , paarden hebben dan minder kans op wormen en goed voor de bloedomloop en de vliegen maar vooral horzels kwamen niet in de buurt van haar paard , aldus haar.

Voor zover dat ik het weet zit er in de paardensnoepjes van Subli geen suikers , maar wel weer aardappelzetmeel.

Ik heb hier wel mijn bedenkingen over , hoe zit dat bij jullie ? Brand maar los. :D

C2012

Re: Subli: Knoflook paardensnoepjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:50

Ze maken inderdaad reclame dat look het wondermiddel is, maar er is onderzoek naar gedaan en look is giftig voor paarden. Niet look zelf, maar er zit een stof in waarvoor paarden geen enzym hebben om het af te breken en vanaf een bepaalde hoeveelheid is het voor een paard schadelijk. Het breekt namelijk de rode bloedcellen af, waardoor een paard bloedarmoede kan krijgen. Ook voor honden is look niet gezond.

En tegen dat het zodanig in de cellen zit dat vliegen van het paard blijven, is het eigenlijk niet gezond meer. Dus dan moet je echt veel paardensnoepjes gaan voeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:51

Ik zou uitkijken met knoflook geven. Een beetje kan geen kwaad maar sommigen geven wel veel knoflook. Snippers, soms zit het door het voer en nu ook al in snoepjes. Knoflook is een uiensoort en bij grotere hoeveelheden giftig voor paarden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:53

C2012 schreef:
Ze maken inderdaad reclame dat look het wondermiddel is, maar er is onderzoek naar gedaan en look is giftig voor paarden. Niet look zelf, maar er zit een stof in waarvoor paarden geen enzym hebben om het af te breken en vanaf een bepaalde hoeveelheid is het voor een paard schadelijk. Het breekt namelijk de rode bloedcellen af, waardoor een paard bloedarmoede kan krijgen. Ook voor honden is look niet gezond.

En tegen dat het zodanig in de cellen zit dat vliegen van het paard blijven, is het eigenlijk niet gezond meer. Dus dan moet je echt veel paardensnoepjes gaan voeren.

*\o/* hier wordt ik blij van.

Dat het slecht is, met overmatig voeren, niet natuurlijk.
Maar dat jij deze kennis beheerst! SUPER!!! *\o/*

Knoflook is inderdaad niet goed, als het in grote mate gegeven wordt, en de reden heb jij duidelijk genoemd!
Scheelt mij weer typwerk hahaha

(neh, ben verder niet lui aangelegd.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:54

http://www.dierenkliniekveenendaal.nl/k ... g-hond-kat

Allium soorten (ui-achtigen: knoflook, prei, sjalotten, sierui, en bieslook) bevatten bepaalde stoffen die uiteindelijk omgezet worden in zogenaamde ‘oxidanten’ (Sulfoxide en Disulfide). Deze oxidanten kunnen de rode bloedcellen beschadigen. Rode bloedcellen hebben wel een beschermingsmechanisme in de vorm van antioxidanten, maar bij honden is de activiteit van dat mechanisme laag en rode bloedcellen van katten zijn zeer gevoelig voor beschadiging door oxidanten. Ook paarden en koeien zijn gevoelig, terwijl schapen, geiten, ratten en muizen beter tegen uien kunnen.
Bij paarden kan knoflook symptomen geven bij een dagelijks inname vanaf 0,2 gram per kg lichaamsgewicht. De Sulfiden wordt gemakkelijk geabsorbeerd in de bloedbaan van het dier, waar het de celstructuur van de rode bloedcellen afbreekt, wat resulteert in Hemolytische Anemie. Dit is een ernstige vorm van bloedarmoede en kan leiden tot schade aan vitale organen, zoals hart en nieren.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:58

Voila en Babootje doet de verdere aanvulling. :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:13

Daarom snap ik ook nooit dat knoflook nog steeds wordt verkocht als supplement of in kruidenmixen voor paarden...

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:04

Ja, dat begrijp ik ook niet djilna. Ik gaf ook strucomix van Cavalor, maar aangezien er look in zit, dus niet meer. Ook al is het niet in de mate dat paard er last van zal ondervinden, maar zou niet weten waarom ik het wel nog zou geven als een paard niets aan look heeft.

Trouwens de kwaaltjes waar look goed voor zou zijn, valt met dat beetje ook niet op te lossen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:12

Ts: je kunt teruggaan naar je weidegenootje met den hele preek hoe slecht t wel niet is ;) haha

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:24

Maartje1990 schreef:
Ts: je kunt teruggaan naar je weidegenootje met den hele preek hoe slecht t wel niet is ;) haha

Dat had ik ook al gezegd dat knoflook niet goed is voor paarden. Keer op keer kreeg ik te horen dat ze daar heel anders over dacht. En zo eigenwijs dat ze is je krijgt de preek wel 10 keer te horen.

En wat de dames hierboven beschreven dat is duidelijk.