Puimsteen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Puimsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 08:42

Ik las in een tijdschrift dat je met een puimsteen een wit paard weer mooi wit kan krijgen. Helpt dit echt? Ik heb echt zo'n bont varkentje die alle vlekken maar wil opzoeken, kei hard door de modder crossen of er lekker in rollen etc, zodat ze helemaal zwart wordt in plaats van zwart-wit :+
En waar kan ik zo'n puimsteen kopen? Ik kom bij de kruidvat alleen een puimsteen eeltvijl tegen, maar niet gewoon alleen een puimsteentje. Of werkt zon vijl ook? En kun je dan gewoon met de puimsteen over de vieze vlek of heb je hier ook water of iets anders bij nodig?

Ik hoor graag jullie ervaringen! :)

Woogy

Re: Puimsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:46

Zijn die zwarte poetsblokken bij de paardenwinkel niet ook puimsteen?

Nadia_dc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:58

Die zwarte blokken zijn volgends mij ook puinsteen maar gaan sneller 'op'. Zulke puimsteen voor je voeten bijv. Gaan langer mee. Maar zijn wat harder.

Met zo een zwarte kan je er gewoon overheen en dan ff overheen borstelen. Voor mensen het zelfde maar iets minder hardhandig zijn.

Speciaal voor paarden moet je gewoon in een ruitersportzaak kunnen vinden. Maar voor mens kan je gewoon op internet vinden of even in een natuurwinkeltje vragen ofz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:05

Ik raad wel zo'n zwart paardenblok aan. Omdat de gaatjes nog wel verstopt komen te zitten met huidvet en vuil zijn deze makkelijk weer bruikbaar te maken door gewoon het vieze gedeelte eraf te schuren langs de vloer/ muur o.i.d.. Ideaal! Maar ik moet zeggen, ze worden er niet spierwit van, al krijg je de ergste vlekken/ verkleuringen wel weg (minder) ermee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:07

Van modder krijg je geen vlekken. Modder kun je het beste laten drogen en de dag erna uitborstelen als het er niet vanzelf uit valt.
Mestvlekken trekken echt in de vacht en krijg je ook niet weg met puimsteen. Beter kun je dan gewoon voor een show of wedstrijd wassen met een zilvershampoo of een droogshampoo als cowboy magic greenspot remover.

Puimsteen breekt de haren af, dus ik zou het niet te vaak gebruiken. Je beschadigt de vacht dan. Wel is het handig om losse haren weg te vegen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:13

8nnemiek, jij raad een puimsteen dan niet echt aan? Losse haren kunnen natuurlijk ook makkelijk met een borstel weggehaald worden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:27

Mijn ervaring is dat het niet helpt.

Het enige dat helpt is wassen. Al werkt cowboy magic spray ook wel, maar daar zou ik niet mijn hele paard mee doen. :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:28

Ik heb ook een (vaak vieze) bonte :D ik heb ook zo'n zwart blokje maar wat ik ook zag dat dit blok soort van de haren afscheert, zo ziet het er iig uit. Ik heb nu een magic brush en die doet het verbazingwekkend goed ook op mestvlekken!!!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:32

Zo'n steen is handig ja, maar mijn paard (fjord) kreeg er zwarte strepen van ipv vlekken die weg gingen, dus ik ben van die steen naar een magic brush overgeschakeld :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:37

Lumea schreef:
8nnemiek, jij raad een puimsteen dan niet echt aan? Losse haren kunnen natuurlijk ook makkelijk met een borstel weggehaald worden.

Puimsteen is niet bedoelt voor paarden, drie keer over de vlek en je kunt je puimsteen weggooien omdat hij volgelopen is met huidvet.
Zo'n zwartblokje gebruik is alleen op vlekken, de rest wordt met de borstel prachtig wit. Wat hier gezegd wordt over brekend haar dat klopt, en dat is niet de bedoeling. Het beest heeft natuurlijk zijn haar wel nodig. Daarom niet te vaak gebruiken