uitmesten wei met een hoofdlampje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 08:35


Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:40

Ik mest in de winter regelmatig met een hoofdlampje uit. Ik heb verschillende lampjes liggen. Enkele van de action of blokker, voor een paar euro, voor het geval dat. Ik heb ook op verschillende plekken een liggen (in de auto, in jaszak, op stal, in mijn zadelkast) omdat ik ze altijd kwijt ben :+ Maar 1 lampje heb ik bij de Bever gekocht, en dat is echt bij verre mijn lievelingslampje. Gewoon veel meer licht, zit super fijn op mijn hoofd, en gaat ook veel langer mee. De blokkertjes zijn best grote units en gaan toch al snel in hun lichtjes haperen (1x vallen en het is klaar - die van bever kan tegen een stootje). Koste wat meer (geloof 20 euro of meer) maar dan heb je wel echt een heel verschil in licht felheid, kwaliteit en duur.

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:49


ikke

Berichten: 37583
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:20

tiwi1969 schreef:
http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/hoofdlampen.htm

De topmerken hoofdlampen met hoge lichtopbrengst en redelijk zuinig in energieverbruik.

Wat ook een optie kan zijn is een losse zaklamp met een hoofdband, zo heb je 2in1, al moet je voor gebruik in een hoofdband wel een beetje op het gewicht van de zaklamp letten, bijvoorkeur werkzaam op 1 CR123 batterij.
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-hoofdband.htm

Vragen? PB maar of stel ze via de Knivesandtools contact-pagina.

Plat door de bocht: neem de lamp met de hoogste lichtopbrengst. Hoe meer lumen, hoe meer licht.
Dat klopt niet helemaal omdat in de hier genoemde produkten geen bundelhoek wordt opgegeven.

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:10

Dat is wel heel kort door de bocht zoals jij redeneert Ikke.

De bundelhoek is bij de meeste van deze hoofdlampen verstelbaar, sommige lampen zijn uitgevoerd met een afneembare diffusor, waardoor je meer spreidlicht kunt afwisselen met een felle lichtbron voor veraf.

Sowieso is een hele felle hoofdlamp niet altijd prettig als je met dieren werkt, zij hebben heel ander nachtzicht dan wij en zijn veel gevoeliger voor licht dan wij. Ik kan uit ervaring zeggen dat het overdag al pijn aan je ogen doet als je recht in zo'n lamp kijkt, een uur later zie je nog vlekken laat staan een dier die de hele tijd in het donker staat met de pupillen wijd open.
Alleen al om deze reden zou ik een hoofdlamp met diffusor adviseren. Bijvoorbeeld de Fenix HP30

Sure_lee

Berichten: 10405
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:16

Ik lees dat Ts al goede lampjes heeft gevonden. Maar voor de liefhebbers nog even een foto van mijn kruiwagen!
Ik neem mijn kruiwagen altijd mee naar de drollen. Vind ik minder moeite dan met de mestvork heen en weer lopen. Ik vind het echt ideaal. Omdat ze ook ongeveer op drolhoogte hangen zie je ze goed liggen in het schijnsel van het licht!
Afbeelding

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:17

een petzl lampje zit heel fijn!!

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:19

Geniaal Sure Lee!

ikke

Berichten: 37583
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:23

tiwi1969 schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht zoals jij redeneert Ikke.

De bundelhoek is bij de meeste van deze hoofdlampen verstelbaar, sommige lampen zijn uitgevoerd met een afneembare diffusor, waardoor je meer spreidlicht kunt afwisselen met een felle lichtbron voor veraf.

Sowieso is een hele felle hoofdlamp niet altijd prettig als je met dieren werkt, zij hebben heel ander nachtzicht dan wij en zijn veel gevoeliger voor licht dan wij. Ik kan uit ervaring zeggen dat het overdag al pijn aan je ogen doet als je recht in zo'n lamp kijkt, een uur later zie je nog vlekken laat staan een dier die de hele tijd in het donker staat met de pupillen wijd open.
Alleen al om deze reden zou ik een hoofdlamp met diffusor adviseren. Bijvoorbeeld de Fenix HP30

Je heb een bijna perfecte puntlichtbron die net zoveel licht uit dat kleine vlakje perst als een 8W TL-lamp.
Dat je vlekken ziet heeft niks met de hoeveelheid licht te maken maar met de oppervlakte van je lichtbron.
Het zijn feitelijk de Lumen per m² oftewel Lux die er echt toe doen want dat is wat je daadwerkelijk ziet......
Een diffusor heeft geen toegevoegde waarde. Waarom zou je eerst een sterke lichtbron nemen om die vervolgens af te zwakken?? Neem dan een zwakkere lichtbron, of dim je lampje.

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:50

De diffusor zorgt ervoor dat je de bundel die normaal strak en ver schijnt, omvormt naar uitwaaierend licht dat de ruimte om je heen verlicht.

De vlekken voor je ogen nadat je in de straal hebt gekeken zijn wel degelijk het gevolg van van de hoeveelheid licht waar je in hebt gekeken.
Of heb jij het over donuts of vlekken in je lichtbeeld, dat is heel wat anders.

ikke

Berichten: 37583
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:50

tiwi1969 schreef:
De diffusor zorgt ervoor dat je de bundel die normaal strak en ver schijnt, omvormt naar uitwaaierend licht dat de ruimte om je heen verlicht.

De vlekken voor je ogen nadat je in de straal hebt gekeken zijn wel degelijk het gevolg van van de hoeveelheid licht waar je in hebt gekeken.
Of heb jij het over donuts of vlekken in je lichtbeeld, dat is heel wat anders.

Nee, ik heb het over het gedrag van de lichtbron.
Als je in de bundel van een kryptonlampje kijkt, zie het eerste half uur ook vlekken. ELKE LED-lamp die ook maar soort van een fatsoenlijke hoeveelheid licht geeft, is verblindend als je er recht inkijkt.
Die verblinding is inherent aan de gekozen lichtbron. Als dat een probleem is, moet je naar heel andere oplossingen, bijvoorbeeld campinglampen met TL-lampjes erin. Geeft net zoveel licht maar minder verblindend alleen lastig toepasbaar op je hoofd.....

Als een LED-lampje een fatsoenlijke lichthoek heeft; laten we zeggen in de ordegrootte van 140° dan heb je al geen diffusor meer nodig. Kwestie van het juiste armatuurtje rond je lampje bouwen en er het juiste lensje voor zetten. de rest is enkel en alleen licht, veel licht en dus hoge lumen-waardes.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 09:29

Hoofdlamp (http://www.zaklampwinkel.com/fenix-hp15 ... 2wodhEQF4Q) nu inmiddels 2x gebruikt en werkt prima. Je hebt een flinke bak licht en ook nog een boost functie. Dan kan ik even gauw een groot stuk bekijken en alvast mijn richting bepalen, met een paar hectare wil je niet elk metertje te hoeven uitkammen om niks te missen en dat lukt met deze lamp wel. Zit ook stevig om je hoofd zonder te irriteren, kan makkelijk ook even hoevenkrabben zonder op te hoeven letten dat het lampje van mn hoofd valt. Bij de paddocks kun je hem op een lagere stand hebben zodat de paarden er ook geen last van hebben, al reageerden de paarden bij ons total niet op het licht, ze vonden het wel prima.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 05-10-15 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:32

Kijk anders ook even op zwerfkei.nl. Daar staan veel hoofdlampen voor de outdoor sport op.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:34

Het gaat hier dan ook maar gebeuren... Ik heb sinds juni mijn allereerste verzorgpaard en ik werk fulltime. Echt balen dat afgelopen weekend de klok een uur terug is gegaan. -O- Nog even een paar weekjes volhouden en na 21 december worden de dagen al weer langer. :) Rond 21 december begint het om 16.30u al donker te worden. :=

Ik heb zelf een Petzl Tikka XP. Dit is de oude versie met schuifje om te wisselen tussen verspreid/bundel licht. Gisteren heb ik maar de Petzl Tikka RXP besteld. Deze geeft iets meer licht en leek mij niet alleen handig voor mijn outdooractiviteiten, maar ook handig voor te mesten. :D Hij zou automatisch moeten wisselen tussen verspreid/bundel en harder/zachter indien nodig. Ik heb inmiddels al een aantal hoofdlampjes "versleten". Nou ja, ik had de neiging om ze te vervangen door nieuwer/beter model en heb ze verkocht om te kunnen upgraden. Iets met gadgets en knopjes... :o Ik heb o.a. de Petzl Tikka en de Petzl Myo XP gehad. De techiek gaat dan ook zo hard met led-verlichting. := Ik heb zelf ook zaklampjes van Fenix. Superfijn, supergoed en betaalbaar. Er ligt er eentje thuis in de keukenla en eentje in het handschoenenkastje in de auto. Ik ben dus ook groot fan van Petzl en Fenix. :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:15

Die nieuwe Tikka doet het prima! :D

Kan mijn oude Tikka mooi in het handschoenenkastje in de auto. :)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:40

Het is toch wel een fijn lampje. :) Er zitten 3 verschillende standen op waar hij 3 LED's voor gebruikt.

Reactive: Hier heb je 3 standen. Max autonomy, standard en max power
Constant: Hier heb je 3 standen. Zacht, gemiddels en hard.
Rood: Een rood lampje die op continue of knipperen kan. Zo behoud je nachtzicht, verblind je niemand en toch nog wel voldoende licht voor dichtbij.

Afbeelding

Het ideale is dat als hij op de Reactive Lighting staat hij automatisch van hard/zacht gaat en de bundel aan/uit zet. Er zitten namelijk 2 witte leds in. Eentje voor dichtbij en eentje voor bundel ver weg. Als je even dubbelklikt op de aan/uit knop geeft hij 15 seconden lang het maximale vermogen. :D Mocht je hem bijvoorbeeld toch liever zachter hebben op de laagste stand dan heb je ook nog de optie om hem met USB kabel aan je PC/laptop te hangen. Je kunt dan de 3 lichtsterktes van de Reactive/Continue Lighting aanpassen. :) Ik moet nog even uitvogelen wat het beste werkt voor mij, maar voorlopig laat ik hem ven op het standaard profiel staan.

Er zit een herlaadbare accu in dus je kunt hem gewoon opladen met de lader van je mobiel (micro-USB) en dus ook in de auto of met je battery pack. :) Je kunt die ook vervangen met een "accu" waar dan gewoon 3 AAA batterijtjes in gaan.



http://www.petzl.com/en/Sport/PERFORMAN ... A-RXP?l=NL

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:20

Er zit ook een rood lampje in zodat ik paardjes niet verblind. :)

Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:24

En toen was het hoofdlampjes seizoen weer begonnen... :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:29

Neeeee...... ik wil licht en zo'n en niet deze komende maanden

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:33

De ledlenser H14.2 hoofdlamp gebruiken wij al een paar jaar.
Accu op het achterhoofd, sterke lamp in meerdere standen te zetten en te richten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:57

Ik heb er gisteren 1 van 10 euro bij Decathlon gehaald. Gebruikte eerst een Black Diamond, maar die is er na 5 jaar mee gestopt. Daarna die van Action, maar die hapert en geeft wat weinig licht (8 lumen). Nu die van Decathlon met 40 lumen en jeey wat fijn!

Voor het hardlopen komt er nog een fellere, maar voor het uitmesten en bij de voertonnen rommelen is deze meer dan prima :j

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:38

Neem een Petzl....absoluut de beste, helaas niet de goedkoopste....

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:17

Via Ali express net 1 besteld met 3 lampten erop. Ben benieuwd

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:37

Nice! welke heb je besteld?

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:00

Afbeelding