Najaarsgras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Najaarsgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 10:01

Het wordt weer een beetje najaar en vooral 's nachts is dat te merken, de temperatuur is 's nachts al flink gedaald.

Nu staan mijn haflingers sinds mei 24/7 op de weide door middel van strookbegrazing.
Nu wordt het 's nachts weer kouder en overdag (met een beetje bewolking daar gelaten) de zon. Nu komt de temperatuur hier 's nachts nog niet onder de 5 graden. Zitten in Zeeland en daar is het over het algemeen 's nachts "warmer" dan elders in Nederland.

Nu zit ik wel een beetje met het fructaan in het gras..
Zolang de temperatuur niet onder de 5 graden komt lijkt me het nog niet zo heel erg.
Ze zijn tot nu toe nog nooit hoefbevangen geweest en zijn 15 en 16 jaar oud.

Wat doen jullie met jullie paarden die al een poosje 24/7 op de weide staan?

just_amor

Re: Najaarsgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:30

niemand? :\

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:35

Die van ons staan het hele jaar door buiten en nog nooit ziek geweest :)
Het zijn dan wel sterke fjorden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:30

Mijn pony's gaan smiddags pas de weide op ipv 06.00/07.00 Ze krijgen nu eerst smorgens vroeg wat hooi en mogen dan de wei op van 12.00/13.00 tot 16.30 ongeveer :j Ivm fructaan staan ze niet meer de hele dag en niet smorgens vroeg.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:40

Ook ik probeer ze later pas op de dag op de wei te zetten en voer ik minder brok bij. Tevens longeer ik de shetlander extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:43

Gewoon buiten laten staan. Zolang je ze maar niet op een vette weide zet zou ik mij geen zorgen maken. In de natuur hebben paarden ook geen stal nodig om de winter door te komen.
Pas als echt gaat vriezen krijgen ze hier wel hooi bijgevoerd.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:45

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, totdat ik meer dingen ging lezen op internet en daardoor ga je toch meer twijfelen.
In elk geval staan onze paarden 24/7 buiten in de wei. Het gras begint nu wel op te raken dus ze krijgen elk een zak hooi bijgevoerd maar als ik de volgende dag bij ze kom, hebben ze nog niet alles op.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:51

ik woon ook in zeeland omgeving goes. mijn paarden staan nu nog op 2 ha gras (2 paarden)

op dit moment ben ik bezig met een paddock te maken en komen er nieuwe stallen etc etc zoland het niet veel gaat regenen en glas word blijven ze er op staan

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:50

Goed de fructaanindex van paardnatuurlijk in de gaten houden in elk geval!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:18

Mijn pony staat ook sinds mei 24-7 op het land (Z-H) maar is helaas afgelopen week hoefbevangen geworden... Staat momenteel met hooi in een paddock, ik zou dus wel op passen in verband met het fructaan in het gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:22

Ik heb alle weides open, paarden kunnen eten waar ze willen,maar het is bijna op,dus veel suiker krijgen ze niet binnen.
Ik kijk nog wel eens op de site van grasmonitor om te kijken hoe het staat met de eiwitwaardes en suiker in gras

http://www.agrifirm.com/agrifirm-feed/m ... monitorcom

En ja dat is voor koeien,maar het is wel handig om te weten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:48

thnx voor de tip.
Had zelf ook idee dat die fractuun meter vaan paard natuurlijk niet altijd klopt. Want hier hebben we ook nooit last van te veel fructaan in na jaar. Eerder juist dat in najaar niet meer zoveel in gras zit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:39

Heb je geen schuilstalletje waarin je ze zou kunnen opsluiten? En dan later op de dag naar buiten toe?
Of toch een bepaald stukje van de wei afsluiten zodat ze op de piekpunten niet zoveel van dat gras binnen krijgen?

Onze DA gaf aan dat hij vorig jaar echt veel bevangen paarden mee heeft gemaakt. Eerder lette ik er niet zo op, maar we gaan nu ook weer nachtvorst krijgen (was afgelopen nacht al -1 aan de grond) en dan loop je wel meer risico.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:41

269_life schreef:
Goed de fructaanindex van paardnatuurlijk in de gaten houden in elk geval!

Jep, ik heb hier van een app op mijn mobiel.

Maar verder werk ik met graasmaskers en evt. strookbegrazing, houd ik de paarden netjes op gewicht en zorg dat ze genoeg beweging krijgen. Dat scheelt ook heel veel.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:23

Een app van de fructaanindex? Wil je die toevallig met ons delen? :D

Trouwens, hou jij je grasmasker zomer en winter aan bij je paard?
De staleigenaar was van mening dat nu er minder in het gras zit de korf wel afkon, maar zelf blijf ik er bij dat ik hem liever permanent aan laat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:43

Mijn paarden hebben ook strookbegrazing en zij krijgen in de namiddag een streep gras erbij. In de ochtend krijgen zij hooi, dit is zo veel waardoor zij in de avond de bakken nog niet leeg hebben.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:53

Tobbes schreef:
thnx voor de tip.
Had zelf ook idee dat die fractuun meter vaan paard natuurlijk niet altijd klopt. Want hier hebben we ook nooit last van te veel fructaan in na jaar. Eerder juist dat in najaar niet meer zoveel in gras zit.

Volgensmij klopt dat niet helemaal. Mijn hoefbevangen pony had er elke keer in het najaar last van. Juist door temperatuur wisselingen net als in het voorjaar.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:26

Ik las laatst wel ergens een interessant stuk dat hoefbevangeheid in het najaar een van de eerste tekenen van PPID kunnen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:29

Tobbes schreef:
thnx voor de tip.

Je weet dat fructaan wisselt per uur?
Dat bij koud weer een een zonnetje heel veel fructaan wordt geproduceerd welke in de top van het gras blijft zitten?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:15

Ik heb de app net op mijn mobiel gezet. Eindhoven staat gemiddeld. In de omschrijving staat dat paarden zonder hoefbevangenheidsproblemen gewoon kunnen blijven staan.
Weet iemand hoe snel het van gemiddeld naar hoog kan veranderen?

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:19

Volgens mij kan het geen kwaad als er maar geen meters gras staat. Dus vrij kort gras, en dan een stuk afgezet, dan kunnen ze al moeilijker teveel binnenkrijgen. Kan het niet met zekerheid zeggen overigens, heb er ook pas dit jaar meer over geleerd, en het blijft lastig inschatten. Bij twijfel zou ik zeggen, graasmasker of toch pas later op de dag buiten zetten. Voorkomen blijft beter dan genezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:22

WingsToFly schreef:
Volgens mij kan het geen kwaad als er maar geen meters gras staat. Dus vrij kort gras, en dan een stuk afgezet, dan kunnen ze al moeilijker teveel binnenkrijgen. Kan het niet met zekerheid zeggen overigens, heb er ook pas dit jaar meer over geleerd, en het blijft lastig inschatten. Bij twijfel zou ik zeggen, graasmasker of toch pas later op de dag buiten zetten. Voorkomen blijft beter dan genezen.

Korter gras is juist veel "gevaarlijker" dan lang gras.
In elke spriet (vooral de top) zit evenveel suikers, en van kort gras eten ze veel meer toppen (dus meer suikers) dan van lang gras.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:23

Ik vind de berichten zo wisselend. De een zegt kort gras is risico, de ander lang...
Heb hier vrij lang gras staan wat volgens mij is uitgegroeid.
Nou ja, ik rijd / longeer voor de zekerheid maar wat meer in de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:24

Doorgeschoten gras is het beste ;)
En wat ook heel goed is regelmatig veel beweging, dan verband het paard gewoon de suikers,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:27

Voor fructaan en hoefbevangen wel. Voor eentje die zich voleet tot gaskoliek juist weer niet ;)