manenboog: hoe knippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinnedin

manenboog: hoe knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 12:04

hallo

ik wil bij mijn merrie een hanenkam/manenboog knippen en mijn vraag was heeft iemand hier bijvoorbeeld stappen voor zo van doe eerst dit dan dat ?

heel erg bedankt :)

Weggebokt

Re: manenboog: hoe knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:05

Volgens mij moet je de manen helemaal afscheren en dan weer terug laten groeien.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:55

SindyKaya schreef:
Volgens mij moet je de manen helemaal afscheren en dan weer terug laten groeien.

Helemaal afscheren zou ik niet gelijk doen.

Ik zou beginnen met knippen en steeds korter totdat ze rechtop staan.

Willen ze niet rechtop, dan pas af scheren.

@TS, wat is de reden waarom je dit wil?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:31

Fjorden eigenaar meld zich. Ja hoe rigoreus het ook klinkt de mooiste manier om een boog te krijgen voor de eerste keer is flink de schaar/scheermachine erin... alleen dan groeit het echt recht, anders blijf je omval plukken houden.
Wel 1 ding voor je dat doet, heeft je paard een beetje manen? Dik en stug? Ja prima kan je een boog mee knippen. Nee? Dan zou ik het niet proberen. Dat hele slape sprieterige valt bij het minste of geringste weer om namelijk.

Wbt de goede vorm knippen, oefening baart kunst zullen we zeggen. Daarnaast investeer in een goede schaar, dat is echt het halve werk

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:34

Idd helemaal afscheren en dan weer laten groeien en bijhouden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:40

Als de manen al hangen moet je tot op de wortel afscheren, dan gaan ze staan. En dan is het een kwestie van bijhouden. :j

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:40

Flint05 schreef:
Idd helemaal afscheren en dan weer laten groeien en bijhouden.

Dat is echt niet altijd nodig.

En zoals dieseltje09 zegt kijk eerst naar de manen, want echt niet alles blijft staan.

Bij een shet van mij heb ik het nooit ver af hoeven scheren, dit bleef vanzelf staan toen ik het kort knipte.
Mijn paard schuurt een deel van zijn manen, de rest knip ik dan een stuk af, en dan gaat het ook rechtop staan.
Niks aan geschoren.

Alleen mijn fjordje..... Wou het laten groeien, maar langer werd het niet, dus wou het weer rechtop.
Toen moest wel alles er af :(

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:42

klopt mijn fjord heb ik toen ook kaal gedaan en dat werkt prima. Heb wel eens vaker met eigenwijze plukjes die gingen hangen geprobeerd eerst kort te knippen maar dat werkt uiteindelijk niet.

en bij Andalusiërs knippen ze het ook kort hè dus stugheid zegt niet alles. ;)

succes in ieder geval

Bij het knippen zelf moet je vooral rekening houden met waar je hoogste punt moet komen. En idd een goede schaar!!! je vingers zullen je ook dankbaar zijn ;)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:06

@ aalstreep, ik bedoel met slap sprieterig over het algemeen geen andalusier :+ (uitzonderingen daargelaten maar die hebben over het algemeen toch een behoorlijke volle bos)

Ik heb het dan meer over een warmbloed met kijk door manen :P

Overigens is te veel haar ook niet mooi vaak, dan gaat het door het gewicht "wijken" en valt het hoe kort die boog ook ik alle 2 de kanten op.
Dit effect:

Afbeelding

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:53

Mijn ervaring is dat helemaal afscheren uiteindelijk het mooiste resultaat geeft!
Anders krijg je snel iets zoals de foto van dieseltje09.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:18

Als de manen van mijn fjord te lang zijn geweest en hebben gehangen is er maar 1 remedie. Millimeteren met de tondeuse

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:56

dieseltje09 schreef:
@ aalstreep, ik bedoel met slap sprieterig over het algemeen geen andalusier :+ (uitzonderingen daargelaten maar die hebben over het algemeen toch een behoorlijke volle bos)

Ik heb het dan meer over een warmbloed met kijk door manen :P

Overigens is te veel haar ook niet mooi vaak, dan gaat het door het gewicht "wijken" en valt het hoe kort die boog ook ik alle 2 de kanten op.
Dit effect:

[ [url=m/VM4Jyk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan scheren wat ik wil, maar zo wordt het altijd bij mijn fjord.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:33

dieseltje09 schreef:

maar zeker wel slap, mijn fjord haar manen voelen aan als bezemharen dat voelen ze bij een andalusier absoluut niet, hoe vol die bos ook is.

en ik en wel eens iemand op bokt tegen gekomen met een paard met weinig manen (lees dun) waar ze toch nog een mooie kam van heeft weten te knippen.