paard loopt door de omheining !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zdqf

paard loopt door de omheining !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:23

Afbeelding

Afbeelding

help mijn paard sloopt mijn omheining !

mijn friese meid van 4 staat samen met haar kudde ( 3 ruinen ) op een half hectare deze winter als winter weide. ze krijgen drie keer per dag een grote hoeveelheid hooi. de ruinen zijn super braaf maar mijn lieve dame neemt hier geen genoegen mee en denkt dat het gras groener is aan de overkant ( dit is dan ook zo ... )

ik heb prikpaaltjes gezet ( 20 paaltjes op zo'n 5 - 6 meter ) en hier hangen 12 draden op met stroom. dit doet haar helemaal niets ! ze zet gewoon haar hoofd ertegen en duwt totdat de paaltjes breken, of de draad knapt!

ik heb hooinetten met kleine mazen opgehangen op de weide zodat ze tog langer bezig zijn aan hun hooi.
maar kan niet met ballen en dergelijke gaan werken omdat mijn oudste paard nogal op de sukkel is met artrose en geen gekke sprongen meer kan nemen ( en de andere paarden zetten hem hier toe aan als er ballen liggen )

ik kan ook niet de hele tijd aan de wei zijn omdat ik ook nog moet gaan werken :P

heeft er iemand nog tips?

- er hangt zware stroom op de draad
- op de andere weide zetten is geen optie vanwege twee paarden die koliek gevoelig zijn
- er komt een groot hek maar vaderlief moet er tijd voor hebben *\o/*
- het moet haalbaar zijn ;)
Laatst bijgewerkt door zdqf op 24-09-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: paard loopt door de omheining !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:28

Weet je zeker dat er echt voldoende stroom op staat? Heb je het gemeten? Want ze zou ze toch niet moeten mollen als het zo dicht staat en flinke stroom erop.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:30

Is het geen optie om wat palen in de grond te slaan, en daar (goed stevige) planken tegenaan te slaan? Dan is het een stuk steviger om even doorheen te lopen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel stroom je daadwerkelijk op die draden hebt. Vaak is het beter om gewoon op twee hoogtes stroom te doen (bij voorkeur dan op minimale afstand van je planken) en daar flink stroom op te zetten. En dan even goed kijken dat t stroomdraad verder niks aan raakt behalve de isolatoren zodat de stroom niet afgeleid wordt.
Kam me bijna niet voorstellen dat ze er dan nog dwars doorheen gaat...
Succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:33

Ik vind het er wel redelijk gevaarlijk uitzien zo := met die hangende draden en afgebroken paaltjes ertussen.

Is het misschien een optie om een groot ijzeren hek te plaatsen? Ik bedoel zo'n veehek van 5 meter breed. Daar loopt ze niet doorheen, is een stuk veiliger dan hoe het nu is en makkelijk te openen als dat nodig is.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:34

bedankt voor jullie reactie !

ik weet niet hoeveel stroom er op staat maar je hoort hem kletteren. een paar maanden terug heeft zij ook een ontsnappings poging gedaan en stond ze in een andere weide met draad om haar benen gewikkeld, deze draad stond nog steeds onder stroom want toen we de draad wouden verwijderen kregen we zelf een schok .... zij heeft wel vrij veel behang en een volle maantop.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:38

De foto's is dat de situatie voordat ze door de draden heen gaat of na dat ze er doorheen gegaan is.

Als de situatie voordat ze er door heen gegaan is, verlies je stroom. De onderste draden hangen bijna volledig op de grond en zijn links en rechts bij elkaar gebonden. Ik zou er voor kiezen om de draden door de ogen van de plasticpalen te trekken en het strak te zetten. In het houten paaltje links op de foto zou ik onder elkaar meerdere isolatoren bevestigen en daar het draad door heen halen. Het draad liggend op de grond naar het midden van de paddock zou ik zeker weghalen. En ik zou even goed checken of er echt wel stroom opstaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:39

Als je het draad hoort tikken dan is de kans groot dat er stroom weglekt.
Als ze veel haar heeft zou je een ijzerdraadje in haar maanpluk kunnen doen.... Dan geleidt ze zelf beter ;) maar iets van een stevigere hek is beter.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:39

ik wil niet flauw overkomen maar het is ook alles behalve stevig... Zou kijken voor een hekwerk of iets wat je open en dicht kan doen en daar stroom draad boven spannen. Dit is ook niet erg een uitdaging om doorheen te komen... stroom of niet. Lijkt wel of de paaltjes zo eruit kunnen of aan de kant, ze kan er wel bij zo te zien. Vind het ook helemaal niet veilig ogen... als ze daar in vast komen te zitten met hun benen of iets... brr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:41

zdqf schreef:
bedankt voor jullie reactie !

ik weet niet hoeveel stroom er op staat maar je hoort hem kletteren. een paar maanden terug heeft zij ook een ontsnappings poging gedaan en stond ze in een andere weide met draad om haar benen gewikkeld, deze draad stond nog steeds onder stroom want toen we de draad wouden verwijderen kregen we zelf een schok .... zij heeft wel vrij veel behang en een volle maantop.

Behang en maantop isoleren kennelijk genoeg om weinig/geen last van de stroom te hebben. Stroomdraad door de manen vlechten en zorgen dat er genoeg van op de huid komt zodat die klap doorkomt. Sla een stel houten palen, want hier kan je geen draad op opspannen. Test hoeveel stroom er echt op staat, want geluid zegt enkel stroom en hoe snel de tikken komen, hoe hard de klap is hoor je niet zo makkelijk. Wat is trouwens veel klap in dit geval? Wat zou je apparaat moeten geven aan tik?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:44

Als ze het met haar hoofd omver duwt ken je een vlecht in haar voorpluk maken met een ijzerdraadje erbij ingevlochten.
Als ze het dan weer doet krijgt ze zeker een schok.
Dat deed de boer waar ik vroeger stond ook met de shetlanders,die hadden hele dikke manen en duwden met hun nek het draad omhoog.
Door de dikke manenbos voelden ze geen stroom.
Vlechtjes in de manem met een draadje ijzerdraad erdoor en ze hebben het niet meer gedaan. :)*

Edit. Evelijn was me voor zie ik. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:48

Ik zou even een paar palen slaan en een nieuwe rol stroomlint halen. Deze gammele bende geleidt waarschijnlijk niet goed meer en lekt (vandaar dat je het hoort tikken, dat moet dus niet).
Daar weer stroom op zetten, en als madame daarvan niet onder de indruk is dan idd even wat stroomdraad invlechten en aan haar halster erbij zodat het contact met de huid maakt. Dan zijn die grappen zo over.

Maar dat ze voor deze bende geen respect heeft, dat snap ik wel. En elke ontsnapping die lukt, bevestigt haar daarin.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:50

Draad wat je hoort tikken lekt stroom. Alles wat je hoort gaat dus in het ledige ipv in je draad.

Beter om een paar stevige palen te slaan en dan een draad of 3 te spannen. Goede klap stroom er op (even alles nalopen of er geen draden palen of de grond raken rond je erf).

Mocht dit echt niet helpen dan draadje in de maantop vlechten.

Maar kan mij niet voorstellen als het gewoon een deugdelijke omheining is dat ze daar nog door heen beuken. Bovenstaande omheining liet die van mij ook niet heel hoor.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:54

Mijn haf brak vroeger ook constant uit. Bleek echt dat de stroom niet goed was. Heb een goed apparaat gekocht op 220 en ze doet het echt niet meer hoor. Vind ook dat je constructie er niet uitziet zo. Zet een paar goede palen neer en knap draad. Een goed apparaat erop en het stopt echt.

kusdeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:43

Wow, dat jou paard hier uitbreekt. Ik had het wel geweten als ik zoveel stroomdraad zag :+.
Ik zou kijken voor een goed en stevig hekwerk en daar ook stroomdraad in doen. En anders net wat de andere zeggen een draadje in de voor pluk en manen heen vlechten. :j

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 19:47

zdqf schreef:
[ [url=m/VCueW4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IV4Ya0.jpg]Afbeelding[/url] ]

help mijn paard sloopt mijn omheining !

mijn friese meid van 4 staat samen met haar kudde ( 3 ruinen ) op een half hectare deze winter als winter weide. ze krijgen drie keer per dag een grote hoeveelheid hooi. de ruinen zijn super braaf maar mijn lieve dame neemt hier geen genoegen mee en denkt dat het gras groener is aan de overkant ( dit is dan ook zo ... )

ik heb prikpaaltjes gezet ( 20 paaltjes op zo'n 5 - 6 meter ) en hier hangen 12 draden op met stroom. dit doet haar helemaal niets ! ze zet gewoon haar hoofd ertegen en duwt totdat de paaltjes breken, of de draad knapt!

ik heb hooinetten met kleine mazen opgehangen op de weide zodat ze tog langer bezig zijn aan hun hooi.
maar kan niet met ballen en dergelijke gaan werken omdat mijn oudste paard nogal op de sukkel is met artrose en geen gekke sprongen meer kan nemen ( en de andere paarden zetten hem hier toe aan als er ballen liggen )

ik kan ook niet de hele tijd aan de wei zijn omdat ik ook nog moet gaan werken :P

heeft er iemand nog tips?

- er hangt zware stroom op de draad
- op de andere weide zetten is geen optie vanwege twee paarden die koliek gevoelig zijn
- er komt een groot hek maar vaderlief moet er tijd voor hebben *\o/*
- het moet haalbaar zijn ;)

hoi bedankt voor de vele reacties !
even ter verduidelijking

deze paaltjes staan hier niet permanent. dit is een doorgang die in de zomer open staat. er komt een hekwerk maar zal hierop moeten wachten tot mijn vader tijd heeft dit te maken. de stroomdraad is nieuw ( de paaltjes trouwens ook ).

ik vind het wel een super idee om wat stroomdraad door haar voorpluk te vlechten. was ik zelf niet opgekomen. maar ga ik zeker doen in afwachting van mijn hek.

bedankt !

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:17

Je verliest veel te veel stroom omdat je alle draden op het einde bij elkaar gebonden hebt. Ik zou de daadwerkelijke stroom op de draden maar eens meten.