Wat te doen met lange dikke manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Wat te doen met lange dikke manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:33

Juist, mijn bijrijdpaard Harvey is gezegend met een prachtige bos haar.. maar ik heb geen idee wat ik ermee moet -O-

Ik heb zaterdag een onderlinge wedstrijd en wil er graag iets leuks van maken. Hengstenvlechten ben ik niet zo goed in, ik zat eraan te denken eventueel een geruit matje te maken, maar daar houden mijn ideeën op. Iemand nog een leuk idee?

Dit is hij :)

Afbeelding

Alvast bedankt!

Liefs,

Robin

Franciee

Re: Wat te doen met lange dikke manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:36

Ik zou zijn manen gewoon goed borstelen en dan alleen het begin van een matje maken. Dus de plukjes maar 2 à 3 keer splitsen. Ik vind dat zelf mooier dan een volledig matje. Je kunt zo toch mooi de lengte van de manen blijven zien :)

Alvast succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:24

Ik vermoed dat ze bij een onderlinge wedstrijd niet heel streng gaan zijn, dan zou je ze zelfs netjes geborsteld los kunnen laten.

Voor officiele wedstrijden zou ik toch leren een hengstenvlecht/merrievlecht te vlechten. Veel oefenen en dan komt dat wel op orde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:35

WD-V ---> VSW

kusdeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:15

Voor een onderlinge wedstrijd is het niet erg als de manen los zijn, dit is bij ons dan eigenlijk. Want wij hebben een andalusier op stal zijn, die gene rijdt altijd zonder hengstenvlecht, knotjes etc op der paard met een onderlinge wedstrijd.
Voor een officiële wedstrijd zou ik dan wel een hengstenvlecht doen. Desnoods vraag je iemand die dit wel kan en dit wil doen voor je!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:17

Je moet alleen uitkijken bij losse manen. de teugels hebben de vervelende neiging om er een mooi gat in te schuren. Daarom rijdt ik altijd met een hengstenvlecht.

voor ideeen, je kunt er een kleur in vlechten met lint of een vissengraat vlecht.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 19:21

Franciee schreef:
Ik zou zijn manen gewoon goed borstelen en dan alleen het begin van een matje maken. Dus de plukjes maar 2 à 3 keer splitsen. Ik vind dat zelf mooier dan een volledig matje. Je kunt zo toch mooi de lengte van de manen blijven zien :)

Alvast succes!

Dit klinkt wel als een goed idee!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:29

kusdeem schreef:
Voor een onderlinge wedstrijd is het niet erg als de manen los zijn, dit is bij ons dan eigenlijk. Want wij hebben een andalusier op stal zijn, die gene rijdt altijd zonder hengstenvlecht, knotjes etc op der paard met een onderlinge wedstrijd.
Voor een officiële wedstrijd zou ik dan wel een hengstenvlecht doen. Desnoods vraag je iemand die dit wel kan en dit wil doen voor je!

Zo te zien is Harvey een Tinker, volgens de KNHS is het gewenst te toiletteren zoals het op een keuring voor stamboek/ras ook wordt gewenst. Voor Tinkers geldt waarschijnlijk dat ze op de keuring met losse manen moeten, dit mag dan ook bij de KNHS.
Ik rij met een Fries, doe er altijd een hengstenvlecht in, maar die van mij heeft iets langere manen dan het paard van TS, dus dat is ook veel makkelijker.
Maar met een Fries mag je ook ten alle tijde de manen los laten, zonder dat dit invloed heeft op de punten :)

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:36

Bij een tinker zou ik het zeker zo laten. Wat een prachtige bos manen.

Tevens mag een tinker op KHNS wedstrijden gewoon met losse manen lopen.