Advies/hulp gezocht! eigenaar kan kosten niet meer betalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Advies/hulp gezocht! eigenaar kan kosten niet meer betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 21:52

HELP! is het enige dat ik nu kan zeggen.

Omdat de eigenaar hier niet vanaf weet wil ik niet te veel in details treden, wanneer gerichtere vragen nodig zijn voor goed advies wil ik die eventueel wel via pb beantwoorden. Met de eigenaar heb ik na meerdere pogingen afgelopen zomer helaas geen contact gekregen. Wel heb ik zijn paarden deze zomer een beetje mee-verzorgd met iemand anders, hier had ik via haar toestemming voor, zij heeft wel contact met de eigenaar.

De eigenaar heeft zijn 2 paarden ergens op een pensionstal gestald staan. Hij schijnt het financieel al een tijdje niet breed te hebben en kan nu de stalling niet meer betalen. De eigenaar heeft al meerdere keren laten weten dat hij de paarden ging verkopen maar heeft dit toch nog niet gedaan. De staleigenaresse wil nu zijn 2 paarden gaan verkopen (naar zeggen komt volgende week een handelaar voor ze). Nu is mijn vraag, wat kunnen we doen?

- 1 van de paarden is een ouder paard dat al met pensioen is (schijnt in de wedstrijdsport te hebben gelopen). Persoonlijk ben ik erg bang dat een handelaar deze direct zal brengen naar de slacht, dit paard zal namelijk in de verkoop bijna niets opbrengen.
- Het andere paard is een redelijk jong paard (schijnt KWPN te zijn maar dat weet ik dus niet zeker) waar nog weinig meer gedaan is. Oogt mij als een gezond en mooi gebouwd paard waar verder medisch niets aan mankeert (in hoeverre ik dat kan beoordelen).

Wat zijn in dit soort situaties de rechten en plichten? Wie kan ons helpen? Zelf hebben we geen financiële middelen om de paarden eventueel zelf te onderhouden, wat zijn andere oplossingen?

Urielle

Re: Advies/hulp gezocht! eigenaar kan kosten niet meer betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:57

Als de eigenaar niet ingestemd heeft met verkoop, kan de staleigenaar niet verkopen. Er moet dan eerst beslag gelegd worden op de dieren, een heel traject. Dus de vraag is: Is de eigenaar accoord?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:00

Zal het ff hierheen kopiëren, makkelijker dan een heel verhaal typen.

Citaat:
Wat te doen wanneer u met wanbetalers te maken krijgt, zoals een pensionklant die plotseling zijn betalingsverplichting niet meer nakomt?

Er zijn drie mogelijkheden, die u naast elkaar kunt benutten:

- Beroep op retentierecht en opschorten verplichtingen
- Beslaglegging
- Gerechtelijke bewaring

Deze mogelijkheden worden hieronder verder toegelicht.

Beroep op retentierecht en opschorten verplichtingen

Indien uw pensionklant niet meer betaalt, kunt u als stalhouder uw verplichtingen jegens de pensionklant opschorten. U blijft dan slechts verplicht het paard de noodzakelijke verzorging te bieden (zogenaamde zorgplicht), maar u bent niet verplicht tot alles dat eerder is afgesproken. Feitelijk is het geven van bewegen, het paard in de stapmolen zetten, het wisselen van de dekens etc. dan ook niet meer verplicht. Ook bent u als stalhouder gerechtigd om de pensionklant, de eigenaar van het paard, de toegang tot de stal te ontzeggen. U kunt zelfs een slot op de staldeur hangen totdat er betaald is.

U moet uw pensionklant wel in gebreke stellen middels een aangetekende brief. In deze brief geeft u de klant nog een laatste termijn om tot betaling over te gaan en beroept u zich tevens op het zogenaamde retentierecht. Het retentierecht is het recht van een schuldeiser om een goed dat hij onder zich heeft niet af te geven aan de schuldenaar zolang zijn prestatie niet is betaald.

De pensionklant/eigenaar van het paard mag zijn paard en eventuele andere eigendommen die zich op uw terrein bevinden dan niet meer ophalen. oet de klant dat toch, dan begaat een strafbaar feit! Stel: het paard verdwijnt toch, dan mag u als stalhouder dit paard terugeisen, als ware u de eigenaar. Als stalhouder mag u het paard echter niet verkopen.

Beslaglegging paard

Naast het retentierecht en het opschorten van uw verplichtingen tegenover de pensionklant, kunt u een jurist inschakelen (na het schrijven van een aanmaningsbrief) om een procedure te starten tegen de pensionklant. Voorafgaand hieraan zal uw jurist u adviseren beslag te laten leggen op alle goederen en bezittingen van de pensionklant, van paard tot bankrekening.
Mocht u geen (of verouderde adresgegevens) van de pensionklant hebben dan kan uw jurist deze gegevens via de deurwaarder laten opzoeken in de Gemeentelijke Basis Administratie.

Allereerst dient er onderscheid gemaakt te worden tussen executoriaal en conservatoir beslag. Een executoriaal beslag is een beslag dat pas gelegd kan worden nadat een executoriale titel is verkregen. Meestal is dit een vonnis of een beschikking van de rechtbank.
In hippische zaken komt het vaak voor dat de schuldeiser (in dit geval de stalhouder) eerst conservatoir beslag legt. Dit is in de praktijk beslag dat gelegd wordt voorafgaand of tijdens een gerechtelijke procedure. Is de procedure afgerond en wil de tegenpartij nog steeds niet betalen, dan spreekt men van executoriaal beslag.
Bij een conservatoir beslag kan het paard niet worden verkocht. Het gaat dus alleen maar om een zekerheidsstelling. Dit is handig als u jaren moet procederen en al weet dat u bij het winnen van de zaak er niet over in hoeft te zitten of de andere partij uw vordering wel kan voldoen. Het is dan ook vrij makkelijk om op een paard van een ander conservatoir beslag te leggen. Een conservatoir beslag beoogt te voorkomen dat tegen de tijd dat er een executoriale titel is er niets meer bij de schuldenaar te halen valt.

Het is de bedoeling dat degene die conservatoir beslag heeft gelegd alsnog een executoriale titel verwerft. Dit betekent dat er nog een proces gevoerd moet worden.
Daarna kan het vonnis ‘ten uitvoer gelegd worden' (oftewel geëxecuteerd) en kan een deurwaarder met dit vonnis in de hand overgaan tot executoriaal beslag. Dit beslag is er op gericht om bijvoorbeeld over te gaan tot de verkoop van het paard. De rechter heeft dan immers al geoordeeld dat de schuldenaar tot betaling moet overgaan.

Gerechtelijke bewaring

Een andere mogelijkheid is de gerechtelijke bewaring. In hippische zaken wordt onder gerechtelijke bewaring verstaan het in bewaring stellen van het paard van een ander (de wanbetalende pensionklant) in handen van een aan te wijzen bewaarder. Het doel van bewaring is het voorkomen van verwaarlozing van het paard alsmede het veilig stellen van het paard en het uit de macht halen van de wanbetaler. In de praktijk zie je dat gerechtelijke bewaring vaak tegelijkertijd verzocht wordt met een conservatoir beslag.

Bij executoriaal beslag is de deurwaarder van rechtswege bevoegd om het in beslag genomen paard in bewaring te geven en is geen voorafgaande toestemming van de rechter nodig.
Bij een paard dat in beslag wordt genomen, kan de rechter op verzoek een geschikte persoon aanstellen, om voor de verzorging van het paard zorg te dragen en zo verwaarlozing te voorkomen.

Al met al genoeg mogelijkheden om uw financiële situatie veilig te stellen. Zorg verder voor een goede administratie en vraag uw jurist om advies!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 22:03

Urielle, dankjewel voor je reactie! Daar probeer ik inderdaad achter te komen via diegene waarmee ik de paarden deze zomer heb verzorgd. Zij heeft een bericht gestuurd naar de eigenaar maar heeft daarop nog geen reactie. Ergens ben ik bang dat antwoord van de eigenaar op ons bericht lang gaat duren, maar wanneer hij niet instemt maar de verkoop dus niet doorgaan? Ik verwacht dat hij niet instemt namelijk, maar welk recht heeft de staleigenaar dan week want die zal ondertussen nog steeds geen stalgeld ontvangen.

edit:
Kiki, bedankt voor je duidelijke bericht! dit beantwoord al veel van mijn vragen! ik ga dit rustig nog eens doorlezen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:07

Hoop toch dat de staleigenaar zelf juridisch advies gaat inwinnen... want dit is niet zomaar even 1-2-3 op te lossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:09

Kiki heeft hierboven mooi de opties omschreven die er voor de pensionhoudster liggen. Het lijkt me misschien het beste om indien mogelijk zelf bij de eigenaar langs te gaan. Is deze het eens met de verkoop dan lukt het misschien om zelf nog kopers te vinden. Het kan trouwens zijn dat de paarden op het erf moeten blijven tot de stalling afbetaald is, wat ook hierboven staat. In dat geval kunnen de paarden alleen verkocht als ze meer opbrengen dan het achterstallige bedrag zodat de staleigenaresse betaald kan worden.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:11

Ik vrees dat er geen oplossing is. Officieel mag de staleigenaresse de paarden natuurlijk niet verkopen aangezien ze niet van haar zijn maar omdat er bij bijna geen enkel paard een eigendomspapier zit is het voor de echte eigenaar waarschijnlijk ook niet mogelijk aan te tonen dat ze van hem zijn. Officieel mogen paarden zonder paspoort niet vervoerd, verkocht of geslacht worden. Maar ook als de paspoorten niet in handen van de staleigenaresse zijn gaat dat je niet redden.
Bij ieder stamboek kan je zo een ander paspoort aanvragen. En zwaar illegaal maar geloof maar dat een beetje handelaar ook een paard zonder paspoort wel geslacht krijgt. Daar hebben ze echt de contacten wel voor.
Het enige wat je mischien kan doen is met de staleigenaresse overleggen hoeveel geld ze nog krijgt en of ze bereid is eventueel nog een maand te investeren om dan zelf een nieuwe particuliere eigenaar te vinden. Probeer dan in ieder geval wel contact te krijgen met de huidige eigenaar om zijn toestemming te vragen want de eventuele juridische consequenties kunnen je nog jaren achtervolgen als dit misgaat. Wees dus voorzichtig!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:12

Ik zit in hetzelfde schuitje. Eigenaar is zelf nu het huis uitgezet en zijn spullen staan op stal in de opslag.
Eigenaar stal wilt niet te veel uitweiden over wat voor stappen er worden genomen omdat ze bang zijn dat ik het zou door spelen naar de eigenaar vaan het paard. Echter zou ik dat dus echt niet doen ivm welzijn van het paard, hij is beter af bij de eigenaar van de stal. Ik ben dus heel onzeker over hoe lang ik hem nog kan verzorgen. Heb echt het idee dat ik elk moment te horen kan krijgen dat ik hem niet meer hoef te doen want hij is nu een manegepaard geworden (stal = een manege) super natuurlijk dat hij dan de aandacht zal krijgen die hij verdient en er weer naar hem wordt om gekeken (dit jaar is de eigenaar ruim 7 maanden! niet bij eigen paard geweest) en weer beweging onder de man krijgt (hij is voor mij te klein om te rijden, ik longeer hem alleen maar)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 22:28

Helaas heb ik net te horen gekregen dat de eigenaar (uiteraard met tegenzin) toestemming heeft gegeven aan de staleigenaresse voor de verkoop. Diegene die hem normaal verzorgd heeft geprobeerd contact op te nemen met de eigenaar maar hij neemt zijn telefoon niet meer op en reageert niet op een berichtje. Een adres hebben we helaas niet. Onze enige optie is volgens mij in overleg gaan met de stalhouder en misschien komen we via hem/haar nog in contact met de eigenaar. Helaas vrees ik ervoor, zelf ben ik 4 uur reizen van de locatie af en moet morgen verplicht op universiteit zijn.

Chamion, ik hoop voor jou dat er een goed oplossing komt!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:37

Maar waarom zou je nog met staleigenaar willen overleggen en met eigenaar in contact willen komen? Hij kan niet betalen, reageert niet op berichten, dus erg betrokken is ie niet. Hij heeft staleigenaar toestemming gegeven om te verkopen. Case closed lijkt me.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 22:48

knuffeldier schreef:
Maar waarom zou je nog met staleigenaar willen overleggen en met eigenaar in contact willen komen? Hij kan niet betalen, reageert niet op berichten, dus erg betrokken is ie niet. Hij heeft staleigenaar toestemming gegeven om te verkopen. Case closed lijkt me.

Staleigenaar schijnt beter te willen voor zijn paarden (zegt diegene die de paarden verzorgde), maar heeft geen actie ondernomen. Persoonlijk kan ik het niet naast me neer leggen dat het oude paard wrss naar de slacht gaat terwijl hij nog gezond is en prima nog wat jaartjes mee kan als ik hem zo zie. Ik zoek naar een betere oplossing voor met name dit paard (al zou natuurlijk net zo fijn zijn als het andere paard meteen een fijn plekje vindt), daarbij probeer ik me te houden aan regels die er zijn en iets goeds/passends te vinden voor beide partijen. En nee ik ben het er niet mee eens hoe de eigenaar zich heeft gedragen tegenover de paarden (er had eerder actie ondernomen moeten worden), maar daar hoeven de paarden niet compleet de dupe van te worden in mijn ogen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:16

Heb je dan het geld om het oudere paard te kopen en een goed huis te bieden? Want dan zou ik gewoon een bod doen. Zo niet.. dan is het jammer en gesleep met ouder dier is ook vervelend dan is slacht geen slechte optie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:25

Wat verwacht je van de staleigenaar?

Dat je een week, een maand, een half jaar of wat dan ook aan uitstel krijgt van de verkoop zodat jij of je vriendin een andere (particuliere) koper kunnen vinden?

Zou ik als staleigenaar prima vinden zolang de vaste kosten van de stal tijdelijk ook door jullie worden opgehoest. Zo niet dan handelaar er bij en cash geld van maken om de gemaakte kosten te dekken.

Als jullie niet concreet financieel over de brug kunnen komen om tijdelijk het onderhoud van het paard te bekostigen denk ik dat het case closed is en de paarden zsm verkocht worden.

Aan compassie en medelijden is nog nooit iemand rijker geworden en zo te lezen heeft de staleigenaar al een flinke smak geld te goed. Het houdt natuurlijk een keer op. Van liefdadigheid kan een paard niet eten hè.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:28

Alsof iedere handelaar oude paarden meteen naar de slacht brengt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:31

Misschien is dit voor het oudere paard wel de beste oplossing?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:49

Wolkje schreef:
Alsof iedere handelaar oude paarden meteen naar de slacht brengt...

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar ik zou niet weten hoe je anders iets verdiend aan zo'n paard of op zijn minst de onkosten eruit haalt (een handelaar moet er toch van leven/iets verdienen).